Het evenwicht in de bouw van een sportpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 14:33

Zomaar even een willekeurig voorbeeld van paard X:
(nee, ik zet geen naam onder de foto. Dat zou flauw zijn)

Afbeelding

Te beginnen met 100.........
minus 10 voor die grote dikke ko........... sorry .......dat niet sprekende hoofd
minus 15 voor die dikke stro........sorry........die te zware hoofd-hals aansluiting
Resteert nog 75 punten om mee te beginnen.
Maar aan de frame mankeert niet zoveel dus daar gaat niet zoveel meer vanaf. Daarvoor moet je hem op stand inspekteren.

Dus ere wie ere toekomt........de 70 punten haalt ie bij mij wel.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 15:06

CGJ12 schreef:
Zomaar even een willekeurig voorbeeld van paard X:
(nee, ik zet geen naam onder de foto. Dat zou flauw zijn)

Afbeelding

Te beginnen met 100.........
minus 10 voor die grote dikke ko........... sorry .......dat niet sprekende hoofd
minus 15 voor die dikke stro........sorry........die te zware hoofd-hals aansluiting
Resteert nog 75 punten om mee te beginnen.
Maar aan de frame mankeert niet zoveel dus daar gaat niet zoveel meer vanaf. Daarvoor moet je hem op stand inspekteren.

Dus ere wie ere toekomt........de 70 punten haalt ie bij mij wel.

Sorry, heel flauw, maar ik lag echt in een deuk van dit bericht (met name vanwege de woordspelingen,... *LOL*).

Maar 70 punten is toch helemaal niet verkeerd?

Wat ik alleen niet snap, is dat men hier een paard als Grosso Z (waar ik persoonlijk nog geen nakomeling van heb gezien, maar eerlijk is eerlijk, dat doet er weinig toe) wordt vergeleken met Hohenstein op basis van 2 niet gelijke momentopname foto's. Duidelijk is toch dat beide paarden volgens de theorie van Anna niet correct draven???

Ik mis nog steeds de onderbouwing van Anna hierbij!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 15:14

Hè Anoukie wat ontzettendflauw..........
......... om nu meteen weer de naam van dit -zeker niet slechte- paard te noemen. Het ontbrak er nog maar aan dat je de promotor in Nederland ook nog noemde.

Dat leidt alleen maar af.
Focus op het paard a.u.b. en doe even alsof je de naam niet kent.........

Het paard zou niet mistaan in mijn "collectie".
Wel eerst even kijken of ik wel een passend hoofdstel heb.........

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 15:18

CGJ12 schreef:
Hè Anoukie wat ontzettendflauw..........
......... om nu meteen weer de naam van dit -zeker niet slechte- paard te noemen. Het ontbrak er nog maar aan dat je de promotor in Nederland ook nog noemde.

Dat leidt alleen maar af.
Focus op het paard a.u.b. en doe even alsof je de naam niet kent.........

Het paard zou niet mistaan in mijn "collectie".
Wel eerst even kijken of ik wel een passend hoofdstel heb.........

Ik heb nergens gezegd dat het paard wat jij hier plaatste, Grosso Z was???

Ik bedoel, de promotor is Han Coolen, dat is algemeen bekend op Bokt denk ik,...

Ik was alleen wel benieuwd naar de vergelijking tussen genoemde paarden (zie eerder bericht) en naar Anna haar mening erover!

[edit]per pb een wijziging vernomen en aangepast [/edit]
Laatst bijgewerkt door Anoukie op 20-11-03 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 15:23

Och grut ja.
Nu ik het goed lees; je hebt gelijk.
Gelukkig maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 15:24

Anoukie:
Op deze site vind je foto's van Grosso Z himself en van Munchhausen (v. Hohenstein).
Tevens foto's van Grosso zonder bochel in t been.

http://www.dressage.be/stallion.htm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 15:26

[quote="Lovely"]
Nee?? Heb je het wel eens geprobeerd?

quote]

OP de foto van deze dames staat de voet geheel op de grond. Bij Grosso zie je dat de hoef al van de grond af wil gaan. Daarmee zie je dat er geen tot weinig druk is, hij gaat bijna naar het zweefmoment.

Dus, sorry voor het niet goed uitleggen wat ik bedoel, ik had verwacht dat er niet op iedere slak zout zou worden gelegd. Maar probeer het nogmaals en dan op de bal van je voet. Natuurlijk zullen enkele balletdansers dat wel kunnen, maar nooit lang en geeft bijzonder veel slijtage.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 15:30

Grosso loopt en deze dames staan stil. Maar je kunt dus wel met gebogen benen staan en lopen en dat was de vraag.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 15:37

Maar bochel of niet, feit is toch gewoon dat ook Grosso het presteert om met 3 benen van de grond te zijn (en daarbij dus het "verkeerde" been laat staan) zonder dat hij krom, kreupel of wat dan ook is? Dus wie heeft er nu gelijk, Han als promotor van Grosso, of Anna dat Grosso een slecht bewegingsmechanisme/lendenmechanisme of wat dan ook heeft?

Overigens, ik heb geen mening, ik stel alleen de vraag. Dus graag antwoord,...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 15:51

Voor zover ik begrepen heb, is Grosso een voorbeeld van een paard dat juist wel beschikt over lendenmechanisme op de juiste manier, ondanks dat er nog volbloed achter zit.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 15:53

Zoiets meen ik me ook vaag te kunnen herinneren...........

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 15:59

Gisteren keek ik weer eens in dit boek dat ik thuis heb:
MÜSELER,W. TE PAARD:aanschouwelijk rijonderricht. Daar staan een aantal oude foto's in van paarden die ECHT de achterhand buigen en de achterbenen onder de massa plaatsen en de voorhand verheffen. Of het aan de paarden van toen ligt of aan de ruiters van toen zou ik niet weten, maar volgens mij laten die foto's de Klassieke Dressuur zien, met hoofdletter K. Ik zou best wel eens willen weten waarom die paarden toen zo konden lopen.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-03 16:01

CGJ12"]
[quote="ceasario"][quote="sarabande schreef:
Antwoord op Florida, het moge duidelijk zijn dat het daar over een heel ander niveau gaat.

70 % is toch 70 % ? Boos!

Dus die verslagen in IDS wanneer daar goed gepresteerd is door KWPN paarden, kunnen we dan met een korreltje zout nemen??
[/quote]

Ja inderdaad, die kan je met twee korreltjes zout nemen.
Zeker 5% eraf tekken voor europese begrippen (zeker bij scores over de 70) en vergeleken bij Aken kan je er ook meteen 10% afhalen.

Maar dit is wel weer erg off-topic.........
[/quote]

Dan kunnen ze Jazz en Krack C beter naar Florida sturen, doen ze misschien nog een beetje mee. Alhoewel de Yankees kun je niet constant zand in de ogen strooien. Die beginnen ook door te krijgen dat evenwicht in een paard nodig is.

Abraham Lincoln president of the USA.

You can fool some of the people for all the time.
You can fool all of the people for some of the time.
But you cannot fool all of the people for all of the time

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 16:02

Dat geldt zelfs voor een LM guru.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 16:09

Karel, ik moet ineens denken aan een andere slogan, namelijk: "if you can't beat them, join them". De praktijk waarvan ik altijd als een zwaktebod heb gezien. Je kunt je dus afvragen of je op de juiste manier je geloof predikt als IYCBTJT je doel is.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 16:10

Anna42 schreef:
Abraham Lincoln president of the USA.

You can fool some of the people for all the time.
You can fool all of the people for some of the time.
But you cannot fool all of the people for all of the time

We duiken weer de oudheid in

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 16:11

Geleende wijsheid.

Heeft Anna in de WC hangen op een kalendertje.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 16:12

CGJ12 schreef:
Geleende wijsheid.

Heeft Anna in de WC hangen op een kalendertje.

Jij kan het weten Haha!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 16:18

Aan die van Anton van Lijssel kan ie bij lange na niet tippen:

"Het zijn niet altijd deskundigen die aantekeningen maken in hun catalogus"

en die bedacht hem zelf!

HULDE
Ik zal hem letterlijk proberen te onhouden (als je het wat verdraait is de clou zo weg)

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-03 16:24

Lovely schreef:
Karel, als je met beenzetting bedoelt dat het beiden een diagonale tweetakt betreft, dan heb je gelijk. Maar dat is dan ook de énige overeenkomst.
En wat meneer Rau betreft, zijn visie dient alleen jouw doel en meer niet. Zaken ontwikkelen zich in de tijd meestal. En alhoewel veel uitgangspunten ogenschijnlijk niet veranderen, ontwikkelt de materie zich toch. Stilstand is achteruitgang, weet je nog. Daarom weet ik ook niet zo zeker of Rau het met Karel eens zou zijn.

Karel zegt het volgende:

Evenwicht is al zo oud als de schepping. Er bestaat geen oud of nieuw evenwicht. Alle dieren in de natuur hebben, net als wij, een evenwichtskelet.
Het evenwicht van Dr. Rau is nog net zo actueel als dat van nu. Als je dat evenwicht niet meer hebt, dan ben je bezig met ACHTERUITGANG. Om over stilstand nog maar niet te spreken.
Vergelijk het eens met de formule I auto van vijftig jaar geleden. Deze auto's hadden evenwicht en het zwaartepunt van deze auto's lag in het midden. De huidige formule I auto's zijn van type veranderd maar het zwaartepunt ligt nog steeds in het midden en gewicht is nog steeds evenwichtig over vier wielen verdeeld.
Hier zit het probleem bij de paarden. Het is geen probleem om het type aan te passen mits je daarbij het evenwicht niet los laat.

Ik weet niet of Dr. Rau het eens met Karel is maar Karel is het wel eens met Dr. Rau. Dat houdt in dat sportpaarden EVENWICHT in de bouw moeten hebben om EVENWICHTIGE bewegingen te produceren.
En voorts dat fokken in generaties denken is en dat je daarin een systematiek moet volgen zoals die in de natuur plaatsvindt. Ook in dat opzicht is Karel het volledig eens met Dr. Rau.
Laat je deze principes los dan wordt de kwaliteit steeds minder, de prestaties lager en de uitval steeds groter.
Dat zei Dr. Rau 100 jaar geleden al en ook dat is Karel volledig met Dr. Rau eens.
Laatst bijgewerkt door Anna42 op 20-11-03 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 16:25

Hallo, teveel onzin om los te lopen hier. Ik moet dit allemaal even rustig nalezen, anders gaat hier echt een slotje op. Iedereen mag even tot 10 leren tellen en opnieuw te denken over wat ze hier allemaal op bokt willen vereeuwigen.

Hoe ging het ook alweer? Ging fokken over mensen?

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-03 16:31

Zannekin schreef:
Ik kan je gerust zeggen dat Hohenstein en Relevant kunnen piafferen.
We spreken hier over iets anders, denk ik. De fotos gaan niet over een landingsfase, maar over een afdzetfase. Ik denk dat die meneer Rau zich pas zou omdraaien als hij zag hoe mensen een paard op foto gaan beoordelen.

Nog nooit een boek gelezen van Dr. Rau vermoed ik. Dan lees maar eens hoe Dr. Rau de paarden vanaf een foto beoordeelt, bespreekt en uitlegt waarom een paard in de draf niet op een voorbeen hoort te staan!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 16:32

Anna, zijn de boeken van Dr. Rau alleen in het duits? Of ook in andere talen verkrijgbaar?

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-03 16:35

Anna42"]
[quote="Pipo"][quote="Samsam schreef:

Een draf is een tweetact toch?

Hoe komt het dat HOhenstein hier DRIE benen al van de grond af heeft?

En wat moet hij nu doen, om te voorkomen dat hij niet onderuit gaat?
[/quote]

We gaan weer verder met de discussie. In de draf blijft de beenzetting altijd gelijk. Of het paard nu gestrekt, verzameld of in arbeidsdraf loopt.
Als wij hard, zachtjes of verzameld rennen omze beenzetting blijft gelijk.
Zo ook dat van een paard.
Hoe zou dit paard nu moeten piafferen???
[/quote]

Dus gaan we verder met de discussie. Hoe moet dit paard piafferen?

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-03 16:39

Pipo schreef:
Anna, zijn de boeken van Dr. Rau alleen in het duits? Of ook in andere talen verkrijgbaar?

Voor zover ik weet Nur Deutsch behalve Documenta Hippologica is volgens mij ook in het Engels verschenen. Je kunt dat even informeren bij Pietje Boogaard van Euro Boekcenter.