dressuurpaard, opwaarts of neerwaartse romp

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:45

arie53 schreef:
Citaat:
Ja waarschijnlijk degene met het lange voorbeen maar daar zijn de meeste mensen ook niet gelukkig mee.

Die hebben juist allemaal een neerwaartse romp. Laat maar eens foto van een paard met lange voorbenen en een opwaartse romp.

Afbeelding

Elk paard gaat zoals het staat.

Citaat:
ja, ben ook wel benieuwd naar een standfoto.

Afbeelding

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:46

Dees schreef:
arie53 schreef:
Tegenwoordig lezen we echter regelmatig in de rapportering over de hengstmoeders: de bewegingen waren niet te beoordelen, de merrie was hoogdrachtig. Dan is er iets mis

Nou sorry, maar zo'n beoordeling van een drachtige merrie slaat ook helemaal nergens op.
In de vrije natuur komt zo'n merrie uit de voeten om haar leven te behouden, maar dat wil nog niet zeggen dat het sporttechnisch ergens op zal lijken! Terecht dat een KWPN-commissie zo'n beoordeling helemaal niet wil meenemen. Een merrie die niet hoogdrachtig is, zal altijd sporttechnisch gezien beter bewegen dan een hoogdrachtige merrie... dus welke toegevoegde waarde heeft het vrij bewegen van een hoogdrachtige merrie?!

Er is dus niets mis, wat een insinuatie weer van jouw zijde... :x
Het is gewoon zinloos om op dat moment zo'n hoogdrachtige merrie wat betreft beweging langs een sportlat te houden.

Citaat:
Gelukkig laat je je in jouw mening niet hinderen door deskundigheid.

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:19

De romp opwaarts of neerwaarts is eigenlijk helemaal niet zo ingewikkeld als hier diverse malen geopperd wordt.

Je hebt paarden die overbouwd zijn, die hebben een neerwaartse romp, aangezien het kruis hoger ligt dan de schoft, dat zijn inderdaad paarden met hun beperkingen, maar paarden waarbij het kruis gelijk ligt met de schoft zullen heus wel uit de voeten kunnen, paarden waar de schoft beduidend hoger ligt dan het kruis zijn erg opwaarts gebouwd, dat is het skelet van het paard wat aangeboren is en altijd zo blijft, en ik geloof in de sportwereld van de paarden dat men daar ook vanuit gaat met opwaarts of neerwaarts gebouwde paarden.

De enige uitzondering die er gemaakt kan worden is naar mijn idee, paarden met een hoge schoft waarbij het kruis gelijk of hoger ligt dan de schoft, die hebben een "ingestoken rug" dwz geen vloeiende overgang van rug naar schoft.
Daarom kan er wel heel ingewikkeld gedaan worden over buiklijnen, maar die zijn nogal variabel, mede ook omdat paarden heel erg kunnen wisselen qua rompdiept en dikte of drachtigheid.
Ook de bedachte andere punten waarlangs lijnen getrokken worden kloppen naar mijn idee niet echt, die van elleboog naar knie niet, dat zal hoogst zelden voorkomen, net als het boeggewricht naar zitbeenknobbel dat is helemaal bijzonder, want dat zou betekenen zou in deze gevallen moeten betekenen dat een paard extreem lange voorbenen zou hebben, terwijl dat bij de buiktheorie juist helemaal verkeerd is.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:30

Gingen ze allemaal maar zo als Zhara-Obertje....
Als je zoiets op stal hebt, mag je je handjes dichtknijpen van geluk!

En eh Arie53, telkens zeggen dat een ander geen deskundigheid zou hebben... maakt jou nog niet deskundig hoor.
Wel toon je je met zulke reacties vooral heel erg beperkt in het aanvoeren van legitieme argumenten :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:31

Zhara Obertje heeft wel een prachtig front, mooie schoft en schouderpartij op die foto. Ik snap nu wel beter wat Arie bedoelt, de lijn van haar buik loopt neerwaarts tussen haar voorbenen. Toch is dit paard op de bovenlijn heel opwaarts gebouwd maar als je de onderlijn bekijkt loopt het idd de andere kant op. Je zou kunnen zeggen dat de afstand zo van schoft naar boeg heel groot is in verhouding tot de achterhand.
Laatst bijgewerkt door petraaken op 08-12-11 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote verwijderd.

nombrado

Re: dressuurpaard, opwaarts of neerwaartse romp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:44

Ik weet niet hoe het met jullie is?
maar ik heb zowel de neerwaarste romp gebouwde paarden gereden , als meer opwaarts gebouwde romp.
Ik ondervind daar als ruiter zeer duidelijk een verschil in, het rijden, bewegen en de soepel en makkelijkheid van de paarden met de meer opwaarts gebouwde rompen het kunnen uitvoeren, terwijl de neerwaarts gebouwde paarden veel meer in de hand druk gaan leggen bij de ruiter.
Zelf vind ik het het prettigst voelen , als een paard op eigen benen met een vederlichte aanleuning in mijn hand beweegt. Dit is bij de neerwaarts gebouwde paarden heel wat moeizamer.
Hoe zit dat bij jullie en de ervaringen?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:47

tja zolang er nog verschil in mening is over wat een opwaartse of neerwaartse romp is, is dat niet te beantwoorden.

Ik vind zharah obertje nl wel opwaarts gebouwd

en hem niet:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door fokfanaat op 07-12-11 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:47

nombrado schreef:
maar ik heb zowel de neerwaarste romp gebouwde paarden gereden , als meer opwaarts gebouwde romp.
Ik ondervind daar als ruiter zeer duidelijk een verschil in, het rijden, bewegen en de soepel en makkelijkheid van de paarden met de meer opwaarts gebouwde rompen het kunnen uitvoeren, terwijl de neerwaarts gebouwde paarden veel meer in de hand druk gaan leggen bij de ruiter.
Zelf vind ik het het prettigst voelen , als een paard op eigen benen met een vederlichte aanleuning in mijn hand beweegt. Dit is bij de neerwaarts gebouwde paarden heel wat moeizamer.

Eens, absoluut eens. Maar daar staat ook tegenover dat ik nog nooit een Zhara Obertje heb gereden of Salinero en dat ik dus niet kan beoordelen of die dan ook zo zwaar op de hand zijn. :+

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:49

Suzanne F. schreef:
nombrado schreef:

Eens, absoluut eens. Maar daar staat ook tegenover dat ik nog nooit een Zhara Obertje heb gereden of Salinero en dat ik dus niet kan beoordelen of die dan ook zo zwaar op de hand zijn. :+

Aan Salinero kan je het al zien hoe de ruiter erop zit.
ik denk niet dat het paard voor "los te laten"is zeg maar. Die heeft die steun van de ruiterhand nodig (of de surfhouding ;) )
ik zou liever op een Totilas stappen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:50

nombrado schreef:
Aan Salinero kan je het al zien hoe de ruiter erop zit.
ik denk niet dat het paard voor "los te laten"is zeg maar. Die heeft die steun van de ruiterhand nodig (of de surfhouding ;) )
ik zou liever op een Totilas stappen.

Joh. :+

Ik zou Parcival ook wel willen voelen hoor. Ik ben het eens dat ze er vaak erg aan hangt maar vraag me of dat de kip of het ei is.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:51

dit vind ik opwaarts
Afbeelding

en deze neerwaarts
Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:55

Ik word ook blijer van de bovenste hoor. Maar ik denk dat Arie de bovenste een beetje neerwaarts vindt en de onderste erger neerwaarts. :+

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:14

Kwa rugbespiering en achterhand heb ik toch liever die bruine :D

Ik vraag me af: wat is de drukte op opwaarts en neerwaarts kwa romprichting. Als we van beide types paarden kunnen duiden die onmiskenbaar presteren, dan maakt het toch geen fluit uit?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:20

Dees schreef:
Gingen ze allemaal maar zo als Zhara-Obertje....
Als je zoiets op stal hebt, mag je je handjes dichtknijpen van geluk!

En eh Arie53, telkens zeggen dat een ander geen deskundigheid zou hebben... maakt jou nog niet deskundig hoor.
Wel toon je je met zulke reacties vooral heel erg beperkt in het aanvoeren van legitieme argumenten :D

------------------------

Men kan hier nog dagen over twisten maar de ruiter en een paard zijn 2.
Je kan nog zo'n mooi paard in balans gefokt hebben maar wanneer hij/zij onder het zadel komt kan het allemaal veranderen.
Wie is dan de schuldigen de ruiter of het paard.

Zie het eerste plaatje leuk voor op een verkoopsite..Zou je zo denken leuk dressuurpaard.(nr 1-3).
Maar dan kijken we verder en daarna de movie..Wie het weet vul het in.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

http://www.youtube.com/watch?v=8OMh-dfZvKc

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:25

Ik denk dat de bruine meer problemen tegen zal komen in de hogere dressuur als de zwarte, die zal makkelijker kunnen gaan zitten bij de pirouettes.
De bruine heeft wel een erg vlak kort kruis.

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:28

Suzanne F. schreef:
Dusa schreef:
Oke, ik zie dus dat Arie hier op dit forum gewoon Karel de Lange van Fokt is die hier zendelingenwerk aan het verrichten is.

Zozo, onder welke steen heb jij gelegen??? :+

Ik lees hier zo af en toe wel wat, maar ik was die copies van die oeverloze eenzijdige foktverhalen eigenlijk nog niet tegen gekomen vandaar.
Ik zou bijna al weer hard op de vlucht slaan!
Laatst bijgewerkt door Dusa op 07-12-11 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:28

Jeetje Ceasario, dat filmpje doet gewoon pijn aan mijn ogen....

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:29

Dat ben ik met je eens Dees.

Alleen zal Desperado niet veel hoeven te gaan springen denk ik.
Laatst bijgewerkt door Dusa op 07-12-11 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:32

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:33

Dees schreef:
Jeetje Ceasario, dat filmpje doet gewoon pijn aan mijn ogen....

Ja beest graaft zich nog net niet in.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:55

Dees schreef:
Nou sorry, maar zo'n beoordeling van een drachtige merrie slaat ook helemaal nergens op.
In de vrije natuur komt zo'n merrie uit de voeten om haar leven te behouden, maar dat wil nog niet zeggen dat het sporttechnisch ergens op zal lijken! Terecht dat een KWPN-commissie zo'n beoordeling helemaal niet wil meenemen. Een merrie die niet hoogdrachtig is, zal altijd sporttechnisch gezien beter bewegen dan een hoogdrachtige merrie... dus welke toegevoegde waarde heeft het vrij bewegen van een hoogdrachtige merrie?!

Het is gewoon zinloos om op dat moment zo'n hoogdrachtige merrie wat betreft beweging langs een sportlat te houden.

Nou, ik zie geen verschil in de beweging van een goed gaand paard als er toevallig een extra gewicht onder hangt.
video
video
Het mechanisme van het gaan zit opgehangen van voor en van achteren. De rug is de verbinding. Een goed gevulde baarmoeder heeft daar verder weinig mee te maken.
Ik zou dan wel argumenten willen horen waarom een veulen in de baarmoeder wel invloed zou kunnen hebben op het gaan?

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:04

Bij de eerste hoogdrachtige merrie kan je wel degelijk zien aan haar manier van bewegen dat ze een vrachtje mee moet torsen.
De blauwschimmel heeft nog niet zo veel gewicht mee te dragen en dat zie je dus ook, die loopt nog wat lichtvoetiger.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:08

Lusitana... ik vind ze geen van beide echt fijn bewegen....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:11

@Dusa, Ja, maar het is niet zo dat je haar gangen niet kunt beoordelen! Ze zijn actief en regelmatig met flinke buiging in het achterbeen dat goed onder wordt gebracht etc." Sporttechnisch" klopt het gewoon. Het gaat niet om een plots krabbelend of waggelend paard waarvan de gangen niet meer te beoordelen zijn.

@Dees, ik heb niks aan "ik vind", zonder onderbouwing.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 07-12-11 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:17

Smaken verschillen. Ik houd gewoon niet van dat gedribbel, ik wil meer ruimte. Dat 'staart erop, kop erop' vind ik funest voor de gangen en dat hadden deze types toch al niet zo overtuigend... Heb me echt moeten concentreren om er een paard in te zien, sorry...

Wat vind jij van Zhara Obertje?