Merriekeuring KWPN 2012

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 22:00

Mosh schreef:
Paardjes123, ik zou dan eerder voor een elastiek kiezen en die op deze manier vastmaken. Het is nogal wat om ze meteen iets om het kopstuk te doen. Nu krijgt ze druk van boven en van het bit tegelijk..

NatasjavE, helaas geen springpaard dit jaar. CK gaan we niet heen, dat komt wel als ze ook een sportpredikaat heeft ofzo. Afgelopen jaar gaven ze een merrie die een IBOP van 79 punt liep geen keur en die liep boven die van ons. Ze krijgen het niet kado, dat is opzich niet erg, maar ik kom niet voor de laatste plek :P

Het lijkt mij dat de druk nu meer verdeelt is, elastiek vind ik niet zo'n prettig. Ben ik geen voorstander van

meliss1812

Re: Merriekeuring KWPN 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 22:35

Ze loopt nu lekker op eigen benen, de touwtjes gebruik ik om haar te laten wennen aan de druk op de teugel (hoeft dus niet strak aan de teugel) uit haar zelf zakt ze heel makkelijk naar beneden alles gaat heerlijk zonder stress, de vrouw die mij straks verder gaat helpen keurings klaar maken longeerd ook zonder lijn.

Maar ieder zijn eigen manier van longeren en redenen daarvoor ;)

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 22:40

precies laten we weer ontopic! :D

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 22:45

Zo hebben we toch al veel informatie uitgewisseld waar iedereen wel 'iets' aan heeft :)

Nog meer geheimen.... :j

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 10:44

De manier van longeren is ontopic. Het gaat tenslotte om keuringsklaar maken.
Wat je ermee doet, moet je verder zelf weten.

Longeren zonder longe is in mijn ogen ook geen longeren. Ben het helemaal met Suzanne eens.
DE meerwaarde van het longeren is juist dat je dmv de lijn en eventuele zweephulpen invloed kan hebben op je paard zijn manier van gaan. Niet geheel onbelangrijk om je paard te verbeteren.
Prima als je zonder longe je paard beweging wilt geven hoor, maar longeren is voor mij echt wel meer dan je paard om de volte laten lopen (bijgezet, al dan niet)

Ik ben ook geen fan van elastiek. Ding geeft te veel mee, maar behoudt bijna altijd weer te veel druk als nagegeven wordt.
Ben het echter absoluut met je eens dat het verstandig is om de eerste paar keer geen druk over het hoofd te hebben. Zo'n jong dier weet nog niet goed hoe met druk om te gaan. De plek achter de oren is wat dat betreft echt een trigger om omhoog te komen.
Met een lijn of touwtjes over het hoofd is dat een een heel grote kans op problemen op atlas/draaier door de kracht die er elke keer op komt te staan, zeker als dat omhoog komen aan blijft houden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 10:50

MariekeA schreef:
Ik ben ook geen fan van elastiek. Ding geeft te veel mee, maar behoudt bijna altijd weer te veel druk als nagegeven wordt.
Ben het echter absoluut met je eens dat het verstandig is om de eerste paar keer geen druk over het hoofd te hebben. Zo'n jong dier weet nog niet goed hoe met druk om te gaan. De plek achter de oren is wat dat betreft echt een trigger om omhoog te komen.
Met een lijn of touwtjes over het hoofd is dat een een heel grote kans op problemen op atlas/draaier door de kracht die er elke keer op komt te staan, zeker als dat omhoog komen aan blijft houden.

Helemaal eens. Aan de ene kant biedt het te weinig weerstand bij tegenin komen en aan de andere kant ontspant het weer te weinig als het paard nageeft.
Ik zou het gebruiken in de hele extreme gevallen dat een paard totaal geen aanleuning wil nemen en alles loslaat. Maar ik ben er dus ook geen fan van.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 11:08

Het staat er een beetje raar, want ik gebruik ook liever geen elastiek, maar als je 'm dan zo wil longeren dan zou ik dat eerder met elastiek doen. Vind het uberhaupt geen goed plan om op deze manier te beginnen. Maargoed, ieder zijn manier, al heb ik nog nooit geprobeerd om een onervaren paard zo te longeren.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 12:00

Bij de merrie die ik nu heb zou ik ook geen elastiek gebruiken bij mn een ander paard wat ik zadelmak heb gemaakt deed ik het juist wel die had al van zich zelf een fijne aanleuning maar vond touwtjes net te hard hij wou graag de hals verlengen en met het elastiek kon hij net mooi met de neus dr uit en toch verbinding houden.

De druk achter de oren, dar word hier direct geleerd dat dat zakken betekend dus dat is wel duidelijk voor ze :j

De merrie waarmee ik naar de keuring ga longeer ik vast op een voor anderen onconfensionele manier, namelijk met een touwtje die de buiten kant begrens en de longeerlijn door het bit naar de singel zodat ik stelling kan vragen en dr ook zelf kan laten afvloeien. Ze wil nog wel eens wat spanning opbouwen en met vaste touwtjes of elastiek gaat ze dan achter de LL kruipen doordat ik haar dan zelf wat kan afbuigen en meer ruimte geven loopt ze veel fijner nagefelijk zie het als een binnenhand met het rijden.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 15:54

Ik doe nog helemaal niets, keuring is in juni, dacht als ik in maart begin dat het wel vroeg genoeg is?

Dacht idd ook aan Ad of Joop, Joop is tenslotte een medebokker...

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 16:19

Maart is ook vroeg genoeg hoor Jord, ik begin met de mijne ook niet eerder.
Is Joop een medebokker ja?

Scheren jullie de bovenkant van de staart op voor de keuring?
Ik vind dat eigenlijk echt niet mooi, maar een ingevlochten staart vind ik ook niks.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 16:37

maart is zeker vroeg genoeg, ik wilde dan ook gaan beginnen. nu alleen het voorwerk voor het geval dat de winter langer duurt dan eind februari ;) aangezien we nog niks gehad hebben vrees ik voor de winter die nog moet komen :S

ik wil het eigenlijk ook niet cute... vind het zo zonde want duurt echt lang voor het weer aangegroeid is :S

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 16:44

Idd zonde om de staartwortel helemaal op te scheren. Ik scheer alleen de haren weg die opzij gaan ipv naar beneden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 17:08

Cute schreef:
Scheren jullie de bovenkant van de staart op voor de keuring?
Ik vind dat eigenlijk echt niet mooi, maar een ingevlochten staart vind ik ook niks.

Ligt aan de kont van de merrie.
Bij twijfel vlecht ik een keer in om te kijken waar ze beter van wordt. Kan je meteen kijken hoeveel je eventueel moet weghalen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 17:38

Ik vind staart opscheren ook niet mooi maar ik heb weinig keuze. Het is net een beetje als met op ijzers zetten voor de keuring. Dat is ook een ongeschreven regel. Staart opscheren ook. Als je het niet doet word je niet echt serieus genomen. Invlechten staat ook zo ponyachtig. Het hoort er gewoon een beetje bij, bij een merrie klaarmaken.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 17:41

mag je dit jaar eigenlijk wel de oren nog uitscheren? dat mocht toch niet meer ofzo?
ik vind wel dat je oren, neus, beentjes enz op moet scheren maar ken genoeg paarden die gewoon met een (verzorgde!) ongeschoren staart naar de keuring gaan hoor. gebeurd lang niet altijd meer

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 17:43

essiesilly schreef:
mag je dit jaar eigenlijk wel de oren nog uitscheren? dat mocht toch niet meer ofzo?
ik vind wel dat je oren, neus, beentjes enz op moet scheren maar ken genoeg paarden die gewoon met een (verzorgde!) ongeschoren staart naar de keuring gaan hoor. gebeurd lang niet altijd meer

Echt? Ik ben al jaren niet meer geweest natuurlijk, laatste keer was 2005. Misschien zijn de dingen idd wel veranderd. Oren scheer ik wel maar niet diep uit. Wel de randen. Haren van neus enzo maak ik korter maar niet eraf. Benen scheer ik wel op en tja staart dan ook maar. Ik vind niks doen geen porum op een keuring en vlechten zo penny.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 17:50

ligt een beetje aan de staart voor mij, het moet wel echt mooi glad vallen anders is het scheren :)
vlechten vind ik ook erg penny haha
ja ik moet het ff navragen, dacht dat je een "bepaald moment" geen oren meer uit mocht scheren en snorharen ook niet..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 17:53

essiesilly schreef:
ligt een beetje aan de staart voor mij, het moet wel echt mooi glad vallen anders is het scheren :)
vlechten vind ik ook erg penny haha
ja ik moet het ff navragen, dacht dat je een "bepaald moment" geen oren meer uit mocht scheren en snorharen ook niet..

Nee ik deed al nooit helemaal uitscheren, maar die plukken gaan er toch wel af hoor. En geen snorharen die je in kan vlechten. Ik kortwiek ze gewoon, helemaal eraf deed ik al nooit.

Staartharen vallen bij die van mij wel plat maar als ze de staart dragen hangen toch de zijplukken naar beneden natuurlijk. Dan toont de croupe minder mooi voor de keuring.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 17:54

staart vlechten vindt ik ook niet mooi. ook voor een wedstrijd niet.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 18:13

Die van mij ga ik ook de staart scheren, maar dat is deels omdat dit vorig jaar ook is gedaan door de fokker omdat ze toen is meegeweest naar de fokdag in Dalem voor de tweejarigen keuring. Ik vind het bij mijn merrie ook wel mooi omdat haar achterwerk wat beter uitkomt dan :o maar denk dat ik het daarna voor de wedstrijden gewoon laat groeien. Vind het altijd zo'n gedoe om het mooi bij te houden, dus ook beetje gemak. Vorig jaar ben ik ook bij de stamboekopname in Alblasserdam wezen kijken en viel mij inderdaad op dat bij bijna alle merries de staart was opgeschoren. Een enkeling gevlochten, maar dat vind ik enkel mooi als je heel strak kunt vlechten. En dat kan ik niet.

Mijn merrie staat nu nog in de opfok, maar wordt in februari weggebracht om langzaamaan ingereden te worden (ze is van maart). Ik lees hier dat veel mensen de merries vooral dmv longen klaar maken. Zelf vind ik het juist fijn om haar onder het zadel in conditie te krijgen, omdat ik ze dan wat meer rechtuit kan trainen. Is het een bewuste keuze dat jullie vooral longeren? En waarom kiezen jullie hiervoor?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 18:21

frunnik schreef:
Zelf vind ik het juist fijn om haar onder het zadel in conditie te krijgen, omdat ik ze dan wat meer rechtuit kan trainen. Is het een bewuste keuze dat jullie vooral longeren? En waarom kiezen jullie hiervoor?

Ik vind haar nog te jong om onder het zadel te trainen. Ze wordt pas 3 eind april. Ik vind onder het zadel toch meer belasting geven dan met behoud aan de longe.
Ligt wel aan het paard maar deze heeft tijd nodig en zal ik denk ik pas na de keuring in de zomer zadelmak maken.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 18:23

ik vind persoonlijk ook dat vaak het mooie "scherpe" randje eraf gaat als ze al zadelmak zijn, vaak zie je nl dat als je er net een paar keer hebt opgezeten dat ze dat nog wel hebben maar als ze al een paar weken of langer zadelmak zijn gaan ze vaak toch wat minder lopen
maar dat is mijn ervaring..

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 18:27

En hoe vaak in de week longeren jullie dan, vanaf het moment dat je dus serieus voor de keuring gaat trainen?
Ik kies er juist bewust voor om haar vroeg in te rijden zodat ik een stap terug kan doen in het weide seizoen. Mijn merrie is wel groot, maar zeker geen slappe slungel. Tis een beetje een buffel zeg maar, positief bedoeld hoor. Vandaar mijn keuze.
Maar er zijn meerdere wegen naar Rome en zal niet zeggen dat mijn manier de beste is. Vind het vooral intressant om te zien hoe andere het doen en zo ideeen op te doen.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 18:28

essiesilly schreef:
ik vind persoonlijk ook dat vaak het mooie "scherpe" randje eraf gaat als ze al zadelmak zijn, vaak zie je nl dat als je er net een paar keer hebt opgezeten dat ze dat nog wel hebben maar als ze al een paar weken of langer zadelmak zijn gaan ze vaak toch wat minder lopen
maar dat is mijn ervaring..

Bedoel je dan dat ze wat 'braver' zijn en zich daardoor minder opfokken op het moment van keuren? Of bedoel je wat anders?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 18:32

ja en ze lopen gewoon wat matter.. je ziet dat ook eigenlijk altijd bij zadelmak maken (doe ik fulltime voor m n werk) de eerste paar keer lopen er veel echt fantastisch, paar weken daarna word het minder.. ze zijn het allemaal gewend, lopen idd minder op de bluf, worden braver etc.

als ik in maart echt ga beginnen met longeren begin ik met 3x, dat ga ik opbouwen en dan vooral conditie training en 1 of 2 keer in de week bijv. balkjes lopen