Merriekeuring KWPN 2011

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:45

Dat geklap met de zwepen is ook een beetje mijn angst. Mijn merrie loopt heel makkelijk van zich zelf. Thuis met vrijspringen hoef ik niet eens een sluis te maken zo makkelijk loopt ze erheen. Alleen als ze gaan jagen gaat ze spannen en zonder ruggebruik springen. Ik hoop dat ze zich er niet teveel door laat gek maken. Aan de andere kant is ze wel zo slim om zichzelf te beschermen en als het niet past dan maakt ze wel een paar draf pasjes om de bocht door te komen.

2 jaar geleden werd een merrie zo belachelijk de sluis ingejaagd dat die de bocht niet kon houden en op het eind onderuit ging. Dat is mijn grote angst, dat dat ook met haar gebeurd en ik denk dat ik dan wel in de ring sta om der weg te halen :o Dan maar geen beoordeling...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:52

Bij Dulce werd gezegd dat ze te weinig voorbeen heeft :P , dat maakt wel duidelijk dat ze de kans niet heeft gehad zich te ontspannen

Nah ja ze is ster en we zien wel hoe ze op de CK loopt

eilander

Re: Merriekeuring KWPN 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:55

Het is ook zo'n momentopname!

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:59

@ de eigenaren van de nieuwe stermerries, gefeliciteerd *D.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 13:00

eilander schreef:

Ik hoorde dat ze op en stamboekopname een merrie waar ze echt wat in wilden zien (andere provincie) de kans hebben gegeven om met de voorbrenger nog een paar rondjes aan de hand te draven in de kooi.
Dat zie je eigenlijk nooit, maar zou toch een optie zijn voor alle merries
Met de vertrouwde voorbrenger ernaast kunnen ze zich weer ontspannen en de zwepen naar beneden

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 13:01

sarabande schreef:
Ik hoorde dat ze op en stamboekopname een merrie waar ze echt wat in wilden zien (andere provincie) de kans hebben gegeven om met de voorbrenger nog een paar rondjes aan de hand te draven in de kooi.
Met de vertrouwde voorbrenger ernaast kunnen ze zich weer ontspannen en de zwepen naar beneden

Dat noem ik voortrekkerij.
Tenzij de merrie echt geen drafpas liet zien en ze de merrie dan toch de kans wilden geven om de draf te laten zien.
Maar om dat bij 1 merrie te doen... wie was de eigenaar/fokker???

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:09

Hoi Allemaal!

Vanochtend ben ik naar de keuring in Alblasserdam met mijn 7 jarige veulenboek merrie geweest. Ze is 1.64 m gemeten en dat viel me alles mee! De jury was zeer te spreken over haar, alleen had ze meer formaat moeten hebben. Verder waren er weinig aanmerkingen. Haar beweging was goed 75 voor de stap, 70 voor de draf en 70 voor de galop. Extrieur 65. Helaas dus geen ster,maar wel de hoogste punten uit haar groep waar ik dus trots op ben. Ze had zich nog wat beter kunnen laten zien in de ring, maar ach.... We zijn dus zeer tevreden met het predikaat stamboek!

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:38

Suzanne F. schreef:
Ja klopt. Is heel zonde. Zo selecteer je ook niet de beste merries, de hele sensibele vallen daar al af.
Ik heb wel goede hoop met de Wynton. Die kan ook zo bluffen als ze gespannen is. We zien het wel volgend jaar. Eerst die PROK maar...

Komt helemaal goed met die Wynton (die komt immers van een heel goed adres vandaan :P :P )

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:39

sarabande schreef:
Bij Dulce werd gezegd dat ze te weinig voorbeen heeft :P , dat maakt wel duidelijk dat ze de kans niet heeft gehad zich te ontspannen

Nah ja ze is ster en we zien wel hoe ze op de CK loopt

Ik durf al haast niet meer te gaan, als ik zie wat ze jou mooi Dulce aan punten hebben gegeven.
Dan moet ik denk ik maar blij zijn als die van mij STB word. ;(

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:43

:wave:
Sarabande: wauw wat een mooie merrie zeg! :j
charissiej: balen van het extrieur zeg... Maar wel goede punten voor de beweging!

Nou wij zijn al bijna klaar voor CK in Ermelo morgen! Moeten al best vroeg weg, gelukkig hebben we stallen gehuurd.

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 15:44

charissiej schreef:
Hoi Allemaal!

Vanochtend ben ik naar de keuring in Alblasserdam met mijn 7 jarige veulenboek merrie geweest. Ze is 1.64 m gemeten en dat viel me alles mee! De jury was zeer te spreken over haar, alleen had ze meer formaat moeten hebben. Verder waren er weinig aanmerkingen. Haar beweging was goed 75 voor de stap, 70 voor de draf en 70 voor de galop. Extrieur 65. Helaas dus geen ster,maar wel de hoogste punten uit haar groep waar ik dus trots op ben. Ze had zich nog wat beter kunnen laten zien in de ring, maar ach.... We zijn dus zeer tevreden met het predikaat stamboek!

Goed te horen dat je zelf tevreden bent! Dat is gewoon heel erg belangrijk. Je moet zelf tevreden zijn

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:54

manueeltje84 schreef:
Komt helemaal goed met die Wynton (die komt immers van een heel goed adres vandaan :P :P )

Whahaha jaja. Ik kon verder trouwens niks over de fokker vinden. Lijkt me leuk om wat te zien van haar moeder en familie.

jojopaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 16:52

Ben net terug van Alblasserdam. Mijn 3 jarige merrie heeft erg haar best gedaan en heeft zich heel goed gedragen.
Jammer dat de punten iets tegenvielen 60 voor exterieur en 65 voor beweging. Ze was nog niet sterk genoeg achter, maar dat wist ik wel, omdat ze vrij groot is (1,73) Bij het liniair scoren stond bij afwijking vermeld: ingestoken pijp. Waarschijnlijk zijn daardoor haar punten naar beneden gezakt....
Wat is een ingestoken pijp precies? Ik zie namelijk niets aan haar benen.....
Al met al wel netjes dat ze door is, alleen doordat ze zich zo goed gedragen heeft, vind ik het al een geslaagde dag.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:19

Je hebt een ingestoken pijp en een ingesnoerde pijp.
De een slaat op het voorbeen de ander op het achterbeen.
Als ik me niet vergis is een ingstoken pijp de overgang van spronggewricht naar pijp niet vloeiend.
Het betreft dus het achterbeen in jouw geval.
Bij een ingesnoerde pijpe is de overgang van knie naar pijp smaller dan de overgang van pijp naar kogel.
Hij loopt dus eigenlijk taps toe.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:21

sarabande schreef:
eilander schreef:

Dat zal de heren wel te veel tijd kosten denk ik.
Maar idd een die ze er graag doorheen willen hebben om bv het papier krijgt nogal eens een beetje meer kansen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:29

eilander schreef:
Dat zal de heren wel te veel tijd kosten denk ik.
Maar idd een die ze er graag doorheen willen hebben om bv het papier krijgt nogal eens een beetje meer kansen.

Tijd genoeg, de aanmeldingen blijven terug lopen en het kost minder tijd dan de daarvoor ingestelde thuis keuringen

jojopaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:53

Eilander, bedankt voor je uitleg, zal er eens goed naar kijken....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 18:12

jojopaardje schreef:
Wat is een ingestoken pijp precies? Ik zie namelijk niets aan haar benen.....
Al met al wel netjes dat ze door is, alleen doordat ze zich zo goed gedragen heeft, vind ik het al een geslaagde dag.

Is de manier waarop het achterbeen, de pijp, aan het spronggewricht zit. Dan is de hoek vaak erg schuin dus vaak ook een gehoekt achterbeen. De overgang van de sprong naar de pijp is dan niet vloeiend maar gehoekt. Is de laatste jaren een hot item bij het KWPN. Ze letten er extreem op de laatste jaren.

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 18:24

Suzanne F. schreef:
manueeltje84 schreef:

Whahaha jaja. Ik kon verder trouwens niks over de fokker vinden. Lijkt me leuk om wat te zien van haar moeder en familie.

Ik denk dat die man inmiddels overleden is.
Want dat is de reden dat wij Emma kochten destijds van hem.
Die man was ernstig ziek.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 18:27

manueeltje84 schreef:
Ik denk dat die man inmiddels overleden is.
Want dat is de reden dat wij Emma kochten destijds van hem.
Die man was ernstig ziek.

Oh wat sneu. En je weet niks over de moeder enzo?

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 19:26

Vind het toch jammer om hier te lezen over 'idioten' met zwepen. Wanneer deze 'idioten', die voor bijna niets de hele dag in de baan staan om de paarden van anderen zo goed mogelijk te begeleiden er niet zijn, zijn er ook geen keuringen. Veelal wordt er duidelijk gecommuniceerd met de juryleden over hoe er wordt aangedreven en wanneer er wel/niet wat wordt gedaan. Het is ontzettend ondankbaar werk, als een merrie ster wordt of dikke punten krijgt heb je het goed gedaan, wanneer een merrie het niet haalt (om welke reden dan ook) dan ligt het aan diezelfde aandrijver, nooit aan het paard, de voorbereiding of de vorm van de dag.

zelf heb ik dit jaar 5 dagen in de kooi gestaan (als vrijwilliger!!!) om te helpen de paarden te 'begeleiden' (aanjagen is een verkeerd woord naar mijn idee). Echter heb ik andere jaren ook wel eens teams gezien die wel hielden van 'jagen', of er meer stonden voor de sier en niks deden, gelukkig wordt er bij veel afdelingen/provincies wel getracht het te verbeteren, ook middels oefenavonden voor het begeleidingsteam in de kooi.

Ik heb ook een paar merries aan de hand 1/2 rondjes zien doen, ging o.a. om een springpaard welke alleen nog moest stappen/draven aan de hand (liep internationaal) en had ooit via een IBOP en/of EPTM al voldaan aan de andere eisen. Het ging om een springpaard welke goed sprong en verder alleen gallopeerde, in de hoop dat ze ging draven is er eerst gesprongen, vervolgens is ze om de draf te beoordelen aan de hand gedraafd. En er is ook nog wel eens in draf gekeken na de tijd of de merrie voldoende tact(rad was) bij twijfel..

zelf is onze PROK IBOP merrie afgelopen week ook ster geworden en zodoende verschijnen er volgende week donderdag 3 ster/IBOP merries die we gefokt hebben in 1 groep (4 t/m 7 jarige dressuurpaardmerries) op de CK. 1 ervan kan Elite worden de beide anderen kunnen Keur (1tje is niet geprokt, de andere wel gekeurd, helemaal perfect maar die eigenaren hebben het prok certificaat niet aangevraagd).

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 19:43

Weule als ik iemand een idioot noem, en ook nog duidelijk uitleg waarom, doe ik dat niet zomaar.

Bel anders de trainer even op als je aan mijn woorden twijfelt

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 19:48

je kan vinden dat hij/zij in jou ogen (en wellicht van je trainer of anderen) het aandrijven verkeerd doet, maar daarom is diegene nog geen idioot..., op een dag komen er misschien wel 75 paarden langs, niemand kan perfect aandrijven en altijd op het goede moment wel of geen zweep gebruiken. Ook ik heb weleens te laat een tik meegegeven voor de oxer, of niet als het wel moest, of juist wel als het achteraf niet nodig was...

Ik heb ook weleens kritiek gehad op aandrijvers en toen ben ik naar het bestuur gestapt, heb uitgelegd waarom, maar dan noem ik iemand geen idioot...

Er kwam bij mij ook wel mensen in de kooi van wie ik absoluut geen zweep mocht gebruiken, bij de 4de sprong knalt een paard in de oxer en wordt je door dezelfde persoon erop aangesproken waarom je het paard niet ondersteunde..., omgekeerd gebeurd ook, dat iemand zegt dat je hem een tik moet geven, het paard naar voren springt en de bovenste balk meeneemt. en daarna zegt diegene 'ja nu moest ie dus weer geen tik'.

als het zo simpel was, ging het altijd perfect....

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:00

Die idioot hief iedere keer als er een paard aankwam de zweep op voor dat paard, zolang ik heb gekeken, dat vind ik idioot. Plus dat ze een heleboel eigenaars schade toegebracht heeft.

Als het hoofd van de jury tot een paar keer toe de aandrijvers, want dat waren het, moet vragen om het zweepgebruik te minderen, is er weinig van te voren afgesproken lijkt me

Je kan jouw situatie niet met een totaal voor jou onbekende locatie vergelijken

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:05

heb je de betreffende afdeling/bestuur erop aangesproken? want die kan er wat aan veranderen.... (evt. volgend jaar). Het is ook niet goed dat er dan daar vooraf geen afspraken zijn gemaakt. Maar dan nog is zo iemand geen idioot naar mijn mening.

of diegene dan capabel genoeg is in de ring, is wat anders.

Maar mijn verhaal was niet zozeer tegen 1 iemand(jou) gericht hoor, meer in het algemeen, ter bewustwording..., niemand hoeft het voor waarheid aan te nemen :P.