Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

s0173957

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 13:59

Die had al 10 jaar moeten gecastreerd zijn...

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 15:10

Snap ook niet dat ze dat nooit hebben gedaan. Alleen al voor het paard had het prettiger geweest.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 15:18

Babootje schreef:
Elisa2 schreef:
Yup, want hij is wel super getalenteerd in piaffe en passage maar de uitgestrekte draf en galop bleven vaak wat punten liggen omdat hij daarin toch wat beperkter is. En dat zijn niet mijn woorden overigens maar die van Dinja zelf.

Dus al super knap wat ze met hem heeft bereikt, maar dat is imo ook het hoogst haalbare terwijl er bij bijvoorbeeld een Indian Rock nog wel meer groei in zit.

Geen enkel dressuurpaard heeft naar mijn weten op alle dresuuronderdelen de meeste kwaliteit. Kijk maar naar Parcival van Adelinde destijds. Neemt niet weg dat hij dus onder Dinja op het hoogste niveau prima kon presteren.

Kijk eens naar de top 5 dan zie je paarden met veel ruimte (vooral dat) in alle gangen en een mega galop die vaak voor aan staan. Kijk alleen maar naar een Glamourdale die al 9ens haalt voor al zijn galop onderdelen door zijn enorme galop.

Ik zeg niet dat dit terecht is he? Want imo wordt er teveel gepunt op kwaliteit van de gangen maar het is helaas wel de realiteit en ook voor Hermes. Neem dan daar zijn karakter bij dan denk ik echt dat hij het beste al gedaan heeft met Dinja en natuurlijk is en blijft dat een top prestatie. Alleen ging het hier over verkoop en dan is hij gewoon net iets minder interessant dan sommige andere paarden.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 09:11

janderegelaa schreef:
Als ik hoor dat ze bij ICSI pijnstillers en ontstekingsremmers nodig hebben dan ben ik er eigenlijk wel klaar mee. Dan laat ik zo’n paard liever een rustige oude dag hebben.

Ik ga er vanuit dat het hetzelfde werkt als bij mensen en ik kan na 2 ronden ICSI zeggen dat ik het een dier wat ik het niet kan uitleggen niet aan zou doen. Het is ook zeker niet zonder risico.

Redd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 13:17

Bedankt voor al jullie reacties, echt fijn dat er zo word meegedacht :D .

Het lastige is inderdaad dat ik alles in pension heb staan en alles zelf moet bekostigen op een zorgloontje. En ik moet eigenlijk naar een situatie toe dat ik er nog 1 of max 2 paarden heb, financieel is het anders gewoon te duur.
Ik heb 2 nakomelingen van haar, waarvan ik er een fanatiek rij (Desperado), dus die wil sowieso houden, omdat ik daar veel plezier uit haal. En een tweejarige (For Ferrero), waarvan ik nog niet weet of ze groot genoeg wordt voor mij en dan nu twee veulens op komst.

Cyra rij ik inmiddels niet meer, wordt af en toe nog wel recreatief gereden door iemand anders.
Het is inderdaad dat de situatie me gewoon aan het hart gaat. Ik heb haar al vanaf haar 4de jaar en ze is ook mijn eerste eigen paard. Ik heb aan deze man eerder twee embryo’s verkocht en fijn contact. Zijn doel is uiteraard embryo’s eruit halen en als dit niet meer gaat, een fijn pensioen aanbieden. Mogelijkheid tot embryo’s terug krijgen is ook bespreekbaar.
Het argument dat er dan heel veel veulens van komen, vind ik ook wel wat om over na te denken. Van de andere kant, vind ik het ook zonde als er van zo'n goede merrie nog maar 1 of 2 veulens komen, terwijl ze zo knap maakt. En daarbij ook nog de vraag, wat is dan goed geld voor zo'n merrie. Pff, wat een dilemma's 8)7

Redd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 13:20

Hij heeft trouwens ook een merrieveulen van Escamillo gekregen. Over een soort inruil is ook te praten. Maargoed, dan zit ik nog steeds met teveel paarden, dus eigenlijk win ik op een heel knap veulen na, daar nog niet veel mee op financieel gebied. Wat momenteel wel echt het belangrijkste is qua maandelijkse uitgaves.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 13:25

Redd schreef:
Cyra rij ik inmiddels niet meer, wordt af en toe nog wel recreatief gereden door iemand anders.
Het is inderdaad dat de situatie me gewoon aan het hart gaat. Ik heb haar al vanaf haar 4de jaar en ze is ook mijn eerste eigen paard. Ik heb aan deze man eerder twee embryo’s verkocht en fijn contact. Zijn doel is uiteraard embryo’s eruit halen en als dit niet meer gaat, een fijn pensioen aanbieden.

Is het een optie om haar te verleasen? Dan heb je geen kosten, afhankelijk van het bedrag dat je afspreekt nog wat inkomsten. Dan blijf je wel eigenaar dus mocht de situatie van leaser veranderen waardoor hij haar geen fijn pensioen aan kunnen bieden dan kun je haar terug nemen en je eigen plan trekken.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 15:54

Maar dan blijf je ook met het risico zitten.
Ivm bv ICSI kan je dat wel in het verkoopscontract laten zetten dat dit moet uitgesloten worden denk ik, maar dat zal een jurist beter weten.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 15:59

Hele lastige beslissing @redd

Verkopen is de beste, financieel maar ook passend bij je plan om te verminderen.

Gevoelsmatig is het de minste beslissing om te maken.
Je geeft aan dat je al eerder zaken hebt gedaan met deze mensen en je er een goed gevoel bij hebt. Wellicht maakt het dan wat makkelijker om een zakelijk goed besluit te maken.
Maar ik zou er zelf ook moeite mee hebben idd.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 17:03

Ik sluit me volledig aan bij c_alsemgeest. Succes met je beslissing Redd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 17:11

Een merrieveulen van Escamillo is toch ook wel erg interessant hoor. Ik denk dat ik het zou doen, zeker gezien het feit dat je deze man kent en contact houdt. Prijs is lastig maar de inruil met dit merrieveulen zou ik zeker overwegen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 17:19

Suzanne F. schreef:
Een merrieveulen van Escamillo is toch ook wel erg interessant hoor. Ik denk dat ik het zou doen, zeker gezien het feit dat je deze man kent en contact houdt. Prijs is lastig maar de inruil met dit merrieveulen zou ik zeker overwegen.

Escamillo x Wat? Zonder die info weet je niet wat je hebt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 17:19

janderegelaa schreef:
Suzanne F. schreef:

Escamillo x Wat? Zonder die info weet je niet wat je hebt.

Uit die merrie. Cyraniek. Dat is wat ik begreep in ieder geval. Dan heb je een opvolgster en met mooi bloed.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 17:25

Als hij die in wil ruilen heb je inderdaad wel een mooie opvolging. En je bent gelijk van het schimmelprobleem af (althans, ik vind het een probleem).

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 19:43

Redd wil toch minderen? Zou ik er eerder voor kiezen om de merrie te verkopen, en de FF in te ruilen als je echt verwacht dat die te klein gaat blijven. Als ze dat zien zitten natuurlijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 09:08

Bij verkopen heb je er natuurlijk helemaal niets meer over te zeggen, bij het leasen wel..en als ze dan daar staat zijn die maandelijkse kosten in ieder geval weg. Maar goed verkopen kan natuurlijk ook, maar dan moet je wel maar hopen dat hij zich ook aan het contract houdt als er iets ingezet wordt over ICSI.