Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 07:19

Wij zijn 2 dagen bij de Blom cup. Eentje moet vandaag finale lopen 4 jarigen. Ik kan er alleen niet bij dat ze 2 van 't Kwpn(jureren normaal merriekeuringen en aanlegtesten) daar neerzetten als jury. Nu staan de goedgekeurde hengsten bovenaan.niet helemaal geloofwaardig.... Zijn prima hengsten hoor. Maar een aantal paarden die daar net onder staan vond ik beter

Bertje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 09:19

Revali schreef:
Wij zijn 2 dagen bij de Blom cup. Eentje moet vandaag finale lopen 4 jarigen. Ik kan er alleen niet bij dat ze 2 van 't Kwpn(jureren normaal merriekeuringen en aanlegtesten) daar neerzetten als jury. Nu staan de goedgekeurde hengsten bovenaan.niet helemaal geloofwaardig.... Zijn prima hengsten hoor. Maar een aantal paarden die daar net onder staan vond ik beter

Helemaal mee eens. Dit is echt politiek.
Heb trouwens gister een behoorlijke aanvaring met KWPN gehad omdat ze weigeren de FEI data van een fokprodukt op te nemen in de database omdat deze niet aan hun fokdoel voldoet

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 10:03

Hoezo dat dan?

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 11:48

Dat is toch altijd zo met de 4 jarigen.. nog nooit aan meegedaan maar ook om de reden dat ik toch geen schijn van kans maak hoe netjes ze ook rond springen. Echte punten krijgen we toch niet.
En nu vind ik het te ver :P Ermelo was al een hele rit maar het is nu nog een stukje verder.

Bertje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 15:58

lexa schreef:
Hoezo dat dan?

Bedoel je mij? Een fokprodukt is in de ponymaat blijven steken. Springt internationaal bij de ponies maar KWPN wil dit niet opnemen omdat het niet bij het fokdoel past. Op mijn vraag of dat dus ook geldt voor een als springpaard geregistreerde in een 4-span bleef het stil. Ik vermoed dus hetzelfde.

Marijkeeee

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 16:21

Och jeetje dat is wel flauw! klaar dat ze zo'n paard dan niet ster maken omdat het een ponymaat is gebleven vind ik terecht maar een sportprestatie kan toch wel worden toegevoegd en geregistreerd zou je denken. Uiteindelijk is dat ook belangrijker dan ster bijv ;)

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 16:23

Mijn kwpn merrie van 1,54m. ZZ bij de pony’s en Z bij de paarden kreeg geen sportpredikaat ivm de stokmaat. Meer dan genoeg winstpunten bij de paarden.

Bertje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 16:43

@Caro29 soortgelijke ervaring dus :(

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 16:48

Meer dan 40 punten in het ZZ en meer dan 20 z paarden. Slaat nergens op

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 18:00

Dikke onzin. De 5 jarige die won vandaag was haast een pony!! Nummer 3 bij de 6 jarigen net zo...

Ik had 4 jaar geleden bij blom/vion een 4 jarige... Sprong goed maar kreeg geen punten. Terwijl kwpn commissie besloot de merrie voorlopig keur te maken met 8en voor het springen. Zelfde rondje -O- heel bijzonder....

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 19:57

Nu hebben ze Horizontal genomen voor het verrichtingsonderzoek... Die moesten ze vanmiddag helpen om de finish te halen :( blijkt paard van j. Tops zelf te zijn... 8)7 hoezo vriendjespolitiek

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 20:09

Ben niet bekend met de Blom cup, maar is het normaal dat ze vanuit het kwpn daar de paarden beoordelen en dan ook nog aanwijzen voor verrichtingen?

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 01:14

rensju schreef:
Ben niet bekend met de Blom cup, maar is het normaal dat ze vanuit het kwpn daar de paarden beoordelen en dan ook nog aanwijzen voor verrichtingen?

Die hengsten springen dan mee in de competitie maar doen niet mee in de einduitslag/krijgen geen punten. KWPN beoordeelt alleen of ze via de sport dan goed genoeg zijn om aan het verrichtingsonderzoek mee te mogen doen.

Je kunt ook je merrie daar laten beoordelen en zo bijv. graadverhoging krijgen.

Vond het op zich heel netjes dat ze die Horizontal over de enge hindernis hebben geholpen door 2 mensen aan de zijkant te laten staan. Het is zo indrukwekkend allemaal voor die 4-jarigen. Stond echt een heel dik en technisch parcours voor een 4-jarige. Voor velen voor het eerst op gras met zoveel publiek. Vond dat dier overigens echt wel goed springen dus begrijp wel dat die naar het verrichtingsonderzoek mag. En hij deed toch niet mee aan de einduitslag dus vond dat zelf niet zo’n probleem.

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 07:01

Nee dat klopt, vond er persoonlijk niet zoveel aan. Strakke galop erin. Het was misschien eerlijker geweest finale in de zandpiste te doen. Daar hadden ze de 1e dag gelopen en die mochten ze verkennen. Dan was dit toch wel een hele grote stap

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 07:04

Die van jou sprong lekker rond gister VValar

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 13:01

Bertje16 schreef:
Bedoel je mij? Een fokprodukt is in de ponymaat blijven steken. Springt internationaal bij de ponies maar KWPN wil dit niet opnemen omdat het niet bij het fokdoel past. Op mijn vraag of dat dus ook geldt voor een als springpaard geregistreerde in een 4-span bleef het stil. Ik vermoed dus hetzelfde.

*kruipt onder meeleessteen vandaan*

Dit is met ingang van 2021 geruisloos aangepast in het merriekeuringsbesluit (predikaat prestatie-eisen aangepast), voorheen telde springstand ponymaat-nakomeling wel mee, helaas nu dus niet meer.

4-spanpaard uit springrichting telt nog steeds als 1 punt bij voldoende klassering.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 14:26

Voor sport springen heeft het nooit meegeteld. Merrie was van 1993 en kreeg er geen sportpredikaat springen bij

Bertje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 14:44

Ziolette schreef:
Bertje16 schreef:

*kruipt onder meeleessteen vandaan*

Dit is met ingang van 2021 geruisloos aangepast in het merriekeuringsbesluit (predikaat prestatie-eisen aangepast), voorheen telde springstand ponymaat-nakomeling wel mee, helaas nu dus niet meer.

4-spanpaard uit springrichting telt nog steeds als 1 punt bij voldoende klassering.

Ben ik even blij dat de 1.20 nationaal (= Z ponies) bij eerdere ruiters al behaald was en ik met het bewijs het prestatiepredikaat voor merrie wel heb kunnen behalen. Vreselijk al dat moeilijk doen. Children in het buitenland telt als ISP, dus rondje 1.15 in Belgie in een children rubriek is internationale prestatie. Maar internationaal in de hoogste grade van aangepast sport niet. Ga geloof ik maar afscheid nemen als lid, registratie is elders goedkoper en sport is sport.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 15:44

Is Stal de Hameren in Vrouwenparochie nog een optie voor jou Caro? Dat is ook redelijk dichtbij toch en die hebben volgens mij ook kraamservice. Die van mij gaan naar Ureterp bij stal Henco.

Ik woon in de buurt van Drachten Lexa. Die van mij komen in de winter gewoon weer gezellig thuis.

Zijn er nog mensen in Valkenswaard geweest? Ik heb gister finale van de 6-jarigen even online gezien en een stukje van de 7-jarigen. Ging voorheen nog weleens een dag kijken, maar Valkenswaard is me echt te ver rijden. Zelfs zonder paarden :+

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 15:53

Ik woon in Drenthe. Vlakbij de provincie Groningen

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 17:55

O, ik had echt Friesland in mijn hoofd...familie wielsma in het westerkwartier dan nog een idee?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 19:40

Hier vandaag het veulen gespeend. Doen jullie nog iets anders voor het uier van de merrie behalve minder krachtvoer geven?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 19:43

Afspuiten en veel bewegen....

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 19:57

En minder water…

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 21:13

Oh dat onthoud ik even. Onze ene merrie had vorig jaar een uier ontsteking (ze liep in het land, maar toch maar naar huis gehaald. Paar dagen antibiotica spuiten)