Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 21:31

shadow33 schreef:
Suzanne F. schreef:
Oh ja net even gekeken wat ICSI is. Daar oogsten ze onrijpe eicellen en laten die rijpen en injecteren dan 1 zaadcel direct in een ei. Zo kan je heel wat embryo’s maken en invriezen.
Maar het is niet dat dit mishandeling is ofzo he? Ze krijgen een roesje en het wordt vaker toegepast, ook bij sportmerries.

Dat het vaker wordt toegepast wil niet zeggen dat het diervriendelijk is.
Het schijnt voor sommige merries echt wel heel pijnlijk te zijn. Ook nadat het roesje is uitgewerkt.

Klopt, ik heb dit gewoon nagevraagd bij mensen die ivf gedaan hebben, daar worden de eitjes ook geoogst.
Die zeiden allemaal dat dit heel pijnlijk was en de 2e keer zelfs nog pijnlijker omdat er dan al littekenweefsel is.
Ik ken mensen die hun merries tot het einde van hun dagen in Avantea (kliniek in Italië en een pionier in icsi) laten staan omdat dit goedkoper uit komt dan over en weer te gaan…
Dit is gewoon de broodfok in de paarden brengen en dat heeft ook enkel met geld/winst te maken en niets meer met liefde voor de fokkerij…
En dit vind ik oprecht erg.

Esplendido

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 22:01

Bij honden is KI niet eens toegestaan tenzij de reu te ver weg woont om heen te reizen of er een tijdelijke blessure is waardoor de reu niet kan dekken, maar ICSI bij paarden mag wel. Vreemd eigenlijk want die KI bij honden me qua dierenwelzijn veel minder kwaad kunnen dan ICSI.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 22:15

Persoonlijk vind ik het dan ook nog wel eens lastig; ben je ergens, denk ik "wat een gaaf paard", ga je afstamming uitpluizen en blijken er uit dezelfde en latere jaargang nog zo'n tig halfbroers/zussen rond te lopen.
Eigenlijk is bij mij dan direct de fokkerslol er af... zal een gevoel zijn, over aantal jaren vast heel normaal, maar nu vind ik daar niets aan.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 22:25

Suzanne F. schreef:
Oh ja net even gekeken wat ICSI is. Daar oogsten ze onrijpe eicellen en laten die rijpen en injecteren dan 1 zaadcel direct in een ei. Zo kan je heel wat embryo’s maken en invriezen.
Maar het is niet dat dit mishandeling is ofzo he? Ze krijgen een roesje en het wordt vaker toegepast, ook bij sportmerries.

En ze krijgen pijnstillers en ontstekingstemmers erna. Dat is niet voor niets.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 10:25

Joop is z'n niet opbrengende hengsten sterk aan het vermarkten!
Snap ik volledig!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 10:41

s0173957 schreef:
Snap ik volledig!

Waarom verkoopt hij Hermes dan niet?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 11:03

Denk dat die niet zo makkelijk na te rijden is.

xxmarionxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 11:11

s0173957 schreef:
Snap ik volledig!

Waar zie je dat Joop zijn niet opbrengende hengsten sterk aan het vermarkten is?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 11:13

xxmarionxx schreef:
s0173957 schreef:
Snap ik volledig!

Waar zie je dat Joop zijn niet opbrengende hengsten sterk aan het vermarkten is?

FB. Mauro Turfhorst en Livius.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 11:21

Miami. Niet Mauro.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 12:15

janderegelaa schreef:
s0173957 schreef:
Snap ik volledig!

Omdat die ook al maar half meer van hem is zeker?
En gevoelsmatig ligt die toch wel anders denk ik.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 14:12

Suzanne F. schreef:
Miami. Niet Mauro.

Ik kreeg even een halve hartverzakking :')

Wat betreft Hermès, ik kan me voorstellen dat ook die zakenmannen soms een zwak kunnen hebben voor een paard en die gewoon mag blijven staan. Ondanks dat ze weinig/geen geld in het laatje brengen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 14:16

janderegelaa schreef:
s0173957 schreef:
Snap ik volledig!

Die staat al heel lang te koop.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 14:19

Volgens mij is er nooit een geheim van gemaakt dat Hermes tot de olympische spelen in Parijs beschikbaar bleef voor Dinja, en daarna eventueel naar een andere ruiter zou gaan. En nu word Hermes volgens mij gereden door de dochter van de mede-eigenaar. Die mede-eigenaar heeft natuurlijk net als Joop ook járenlang in hem geïnvesteerd en die twee hebben al jaren een zakelijke paarden-relatie met elkaar. Dan is het natuurlijk een hele legitieme keuze die ze gemaakt hebben met betrekking tot Hermes.

Miami en Livius sta ik niet zo van te kijken dat ze beiden verkocht zijn. Enorme aantallen dekten ze niet denk ik. De nieuwe eigenaar wil Livius ook als dekhengst gaan aanbieden. Dat zag je een paar jaar terug ook met High Five, die werd toen echt voor de helft van het voorgaande dekgeld aangeboden.

Een hengstenhouderij is natuurlijk ook gewoon een zakelijke onderneming, dat moet geld opleveren. En elk jaar komen er weer een paar nieuwe hengsten bij, tja, dan is het logisch dat er ook wel eens wat weg moet en dat niet alles daar tot 25+ daar kan blijven staan.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 15:22

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 15:35

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 08:18

Ik denk dat Hermes ook al op de top van zijn kunnen heeft gepresteerd met Dinja, het is natuurlijk geen super talent. Wel een goed leerpaard denk ik.

Livius heeft ook echt niks gebracht qua fokkerij en Miami is natuurlijk niet KWPN ggk, alleen maar slim om te verkopen denk ik en weer te investeren in nieuwe jongere hengsten.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 10:48

Elisa2 schreef:
Ik denk dat Hermes ook al op de top van zijn kunnen heeft gepresteerd met Dinja, het is natuurlijk geen super talent. Wel een goed leerpaard denk ik.

Dit zeg jij over een paard die niet onverdienstelijk heeft mee gelopen op de Olympische Spelen….???

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 11:49

Yup, want hij is wel super getalenteerd in piaffe en passage maar de uitgestrekte draf en galop bleven vaak wat punten liggen omdat hij daarin toch wat beperkter is. En dat zijn niet mijn woorden overigens maar die van Dinja zelf.

Dus al super knap wat ze met hem heeft bereikt, maar dat is imo ook het hoogst haalbare terwijl er bij bijvoorbeeld een Indian Rock nog wel meer groei in zit.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 15:04

Ben het wel me eens met Elisa. Ik heb hem de laatste jaren vooral vrij stijf gevonden.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 09:51

Ik zou willen dat ik ooit een paard zou fokken die op de Olympische spelen komt te lopen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 10:05

Elisa2 schreef:
Yup, want hij is wel super getalenteerd in piaffe en passage maar de uitgestrekte draf en galop bleven vaak wat punten liggen omdat hij daarin toch wat beperkter is. En dat zijn niet mijn woorden overigens maar die van Dinja zelf.

Dus al super knap wat ze met hem heeft bereikt, maar dat is imo ook het hoogst haalbare terwijl er bij bijvoorbeeld een Indian Rock nog wel meer groei in zit.

Geen enkel dressuurpaard heeft naar mijn weten op alle dresuuronderdelen de meeste kwaliteit. Kijk maar naar Parcival van Adelinde destijds. Neemt niet weg dat hij dus onder Dinja op het hoogste niveau prima kon presteren.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 10:23

Ik denk dat er meer goede paarden zijn dan ruiters. Dus een olympisch paard fokken is niet zo zeer het probleem. Het is de juiste ruiter en opleiding voor hem vinden die moeilijk is.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 10:33

carola schreef:
Ik zou willen dat ik ooit een paard zou fokken die op de Olympische spelen komt te lopen.

Dat sowieso.
Denk ook dat het er heel weinig zijn die alles goed kunnen. Maar dan nog zijn de onderdelen die ze minder kunnen ook weer beter dan het gemiddelde paard.
Hermes als leerpaard zie ik eigenlijk alleen gebeuren bij een hele handige jonge ruiter met gevoel. Het is wel echt een hengst waarbij je binnen de lijntjes moet kleuren, hem vragen om iets te doen maar ook echt in zijn waarde laten en je hoofd koel houden als hij een reactieve bui heeft.
Dinja deed dat zo goed, daarin waren ze echt een match imo. Denk niet dat er veel mensen zijn die dat kunnen op die manier. Scheelt natuurlijk wel dat het een heel ander niveau gaat zijn als hij weer zou gaan starten. En of dat nog gaat gebeuren.
Maar denk wel dat hij een hengst is waar je echt bij moet passen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 11:09

c_alsemgeest schreef:
carola schreef:

Dat sowieso.
Denk ook dat het er heel weinig zijn die alles goed kunnen. Maar dan nog zijn de onderdelen die ze minder kunnen ook weer beter dan het gemiddelde paard.
Hermes als leerpaard zie ik eigenlijk alleen gebeuren bij een hele handige jonge ruiter met gevoel. Het is wel echt een hengst waarbij je binnen de lijntjes moet kleuren, hem vragen om iets te doen maar ook echt in zijn waarde laten en je hoofd koel houden als hij een reactieve bui heeft.
Dinja deed dat zo goed, daarin waren ze echt een match imo. Denk niet dat er veel mensen zijn die dat kunnen op die manier. Scheelt natuurlijk wel dat het een heel ander niveau gaat zijn als hij weer zou gaan starten. En of dat nog gaat gebeuren.
Maar denk wel dat hij een hengst is waar je echt bij moet passen.

Ik zou hem castreren. Hij doet niets in de fokkerij en misschien wordt hij dan wat beter te handelen.