Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 11:39

Ze worden natuurlijk ook wel tot op het randje gereden. Als ik er op zou zitten kwamen er niet zulke bewegingen uit. Ik vind het indrukwekkend!

Dit jaar willen wij mogelijk een hengst gebruiken die alleen via diepvries te verkrijgen is. Hoe doen jullie dit met het oog op scannen? Onze eigen dierenarts heeft eigenlijk geen tijd om vaak te komen scannen (wel 's ochtends vroeg en aan het einde van de dag). We zitten er aan te denken om de merrie ergens te zetten waar wel veel begeleiding is, maar hier in de buurt heb je naar mijn weten de mogelijkheid niet.

misterA

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 11:55

Als ze geen veulen heeft dan zou ik haar zeker naar een goede kliniek brengen. En dan doet de laatste 50 km er ook niet veel toe.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 12:47

Kun je haar niet naar de dierenarts toe brengen? Er zijn vast wel dierenartsen bij je in de buurt waar ze een paar dagen kan staan.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 13:30

Als alles goed gaat loopt een veulen bij. De dichtstbijzijnde kliniek is zo'n 70 km hier vandaan. Ik vind het wel een hele onderneming met een veulen erbij. Bovendien denk ik dat de merrie er ook wel stress van krijgt. Toen we haar net hadden heeft ze ook erg moeten wennen.

We zullen hier in de buurt nog eens informeren.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 15:47

s0173957 schreef:
misterA schreef:
Zo denk ik er ook over.
Maar ja, dit heet niet voor niets een kletstopic.

Heb ik nergens beweerd jongens... het zijn fantastische paarden, maar hoe ze lopen is toch... té, niet?

Het is evolutie in de fokkerij. Ik vind het niet te te.

Je kunt het er wel of niet mee eens zijn maar dit is wel wat de meerderheid van het publiek en de fokkers wil.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 16:20

janderegelaa schreef:

Je kunt het er wel of niet mee eens zijn maar dit is wel wat de meerderheid van het publiek en de fokkers wil.

Evolutie is een natuurlijk proces,het wordt dus door de natuur geregeld.
Wie dieren fokt,fokt naar "smaak",en die is bij iedereen niet hetzelfde.. :n

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 20:59

KahluaB schreef:
janderegelaa schreef:

Wie dieren fokt,fokt naar "smaak",en die is bij iedereen niet hetzelfde.. :n

En dat noemen ze ook wel kunstmatige evolutie.

De meest directe invloed van mensen op de evolutie is het fokken. Vee, vogels, vissen en huisdieren worden gefokt, niet alleen om er meer van te hebben maar ook om de gewenste beesten te verkrijgen. Door dieren met bepaalde kwaliteiten met elkaar te kruisen proberen fokkers 'verbeterde rassen' te krijgen.

http://www.faqt.nl/vraag-en-antwoord/he ... an-dieren/

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 21:54

Als ze los of als driejarige zo zouden lopen als Total en Toto doen... zou het ook niet bruikbaar zijn!! Het gaat om de bewerkbaarheid van extreem groot naar heel verzameld... Tenminste... dat vinden we nu!! Misschien fokken ze over 100 jaar paarden die nog beter lopen dan onze beste paarden nu en vinden ze Totilas dan ook maar een simpel paard. Kijk eens naar Piaff, Ahlerich, Rembrand, Gigolo of zelfs Bonfire... in hun tijd toppers, maar nu haal je er niet eens de kur mee op een internationaal kampioenschap.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 10:05

s0173957 schreef:
Heb ik nergens beweerd jongens... het zijn fantastische paarden, maar hoe ze lopen is toch... té, niet?

Als ik Total niet op 4 jarige leeftijd had gezien ohz waarbij hij al zo makkelijk bergopwaarts liep had ik dit ook gedacht. Maar nu weet ik dat dit hem gewoon van nature zo makkelijk af gaat.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 10:08

JeanneV schreef:
Als ze los of als driejarige zo zouden lopen als Total en Toto doen... zou het ook niet bruikbaar zijn!! Het gaat om de bewerkbaarheid van extreem groot naar heel verzameld... Tenminste... dat vinden we nu!! Misschien fokken ze over 100 jaar paarden die nog beter lopen dan onze beste paarden nu en vinden ze Totilas dan ook maar een simpel paard. Kijk eens naar Piaff, Ahlerich, Rembrand, Gigolo of zelfs Bonfire... in hun tijd toppers, maar nu haal je er niet eens de kur mee op een internationaal kampioenschap.

Klopt, als je kijkt naar de stap van Bonfire en de hanetred/ krampbeen van Gigolo. De kwaliteit van de dressuurpaarden is ontzettend vooruit gegaan de afgelopen jaren.

Rachral

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 11:35

[/quote]
Wie dieren fokt,fokt naar "smaak",en die is bij iedereen niet hetzelfde.. :n[/quote]
En dat noemen ze ook wel kunstmatige evolutie.

De meest directe invloed van mensen op de evolutie is het fokken. Vee, vogels, vissen en huisdieren worden gefokt, niet alleen om er meer van te hebben maar ook om de gewenste beesten te verkrijgen. Door dieren met bepaalde kwaliteiten met elkaar te kruisen proberen fokkers 'verbeterde rassen' te krijgen.

http://www.faqt.nl/vraag-en-antwoord/he ... an-dieren/[/quote]

Hoeveel ellende heeft de mens er al niet bij de dieren in gefokt alleen als schoonheidsideaal?
Te denken aan de herdershond met zijn aflopende ruglijn, de te korte snuiten van bepaalde hondenrassen en te te kleine schedels van bepaalde hondjes waardoor ze constant hoofdpijn hebben?
Hoe ver moet/mag de mens gaan alleen voor schoonheid?

Rachral

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 11:38

Elisa2 schreef:
s0173957 schreef:

Als ik Total niet op 4 jarige leeftijd had gezien ohz waarbij hij al zo makkelijk bergopwaarts liep had ik dit ook gedacht. Maar nu weet ik dat dit hem gewoon van nature zo makkelijk af gaat.

Wellicht met een "beetje" hulp? :D Dat krijg je er in de fokkerij niet bij....

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 12:28

Je kan nou ook weer niet alles aan een paard rijden. Wat er niet in zit krijg je er ook niet uit.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 13:25

En wat er niet aan gereden wordt, komt er ook niet uit.
Fokkers hebben om kwaliteit tot zijn recht te laten komen net zo goed goede ruiters nodig als andersom.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 23:49

Ik heb hem als jongkie toen op de pavo gezien onder Dinja...
Toen vond ik hem al iets bijzonders hebben, hij is van zichzelf gewoon heel berg op, ook los zonder iemand er op. Het oogt wellicht wat extreem in vergelijking met anderen, maar het ziet er wel uit alsof het hem makkelijk af gaat en zeker niet getruct vind ik persoonlijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 09:49

Nou precies dat dus, zonder hulp..het verschil is goed te zien met getrixte paarden vind ik.

En als we willen dat paarden bergop bewegen omdat het werk ze dan goed af gaat en ze minder trainingsuren nodig hebben voor het gevraagde doel dan is dat toch een positief teken? Mits het niet ten koste gaat van de gezondheid.

Nee, Total heeft een extreem goed achterbeen die er altijd onder zit en goed buigt en kan zichzelf heel makkelijk dragen van nature.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 14:40

Iemand de hengstenproeven in Münster gezien?
Waren gisteren en vandaag live te volgen via Clipmyhorse.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 19:18

Umeo schreef:
Iemand de hengstenproeven in Münster gezien?
Waren gisteren en vandaag live te volgen via Clipmyhorse.

Ja, gezien.
De beoordeling was goed te volgen.
Uit oogpunt van welzijn was het zwaar zat, drie dagen vol aan de bak. Op vreemd terrein. De gastruiter, Philip Hess, neem ik mn petje voor af. Top ruiter voor die voor hem onbekende vrij jonge hengsten. Furst Dior een fijne hengst maar die had vandaag de pijp wat leeg, anders had hij zeker hoger geëindigd.
Dimaggio Black een echte eyecatcher maar of ik hem ga inzetten??
De 4-jarigen heb ik niet gezien.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 22:06

Hess is niet normaal, die kerel heeft zo veel gevoel...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 10:12

Ik vond hem toen op de Pavo in NL de hengsten ook zo gigantisch verbeteren, het is ook een ander stukje rijderij (duits).

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 10:31

Ik had Dimaggio Black al op het oog.. En nu nog meer :) Heel fijn paard.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 10:37

Elisa2 schreef:
Ik vond hem toen op de Pavo in NL de hengsten ook zo gigantisch verbeteren, het is ook een ander stukje rijderij (duits).

Duits, Nederlands, Spaans of Kaapverdisch... feit is dat als hij de hengsten rijdt ze állemaal eerlijker en meer door hun lijf lopen. Verdient tonnen respect, je moet het maar doen met zo'n jonge brokken testosteron.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 10:38

LETS schreef:

Moet je wel echt de juiste merrie voor hebben.
Langgelijnd, hoogbenig, genoeg kader...

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 12:27

s0173957 schreef:
LETS schreef:

Moet je wel echt de juiste merrie voor hebben.
Langgelijnd, hoogbenig, genoeg kader...

Die heb ik! Ik heb een merrie van 1.75, heel langgelijnd. Moet een beetje compacte en rassige hengst op.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 12:51

Dan kan dat zeker een heel interessante hengst zijn.