Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
denisesilver schreef:shadow33 schreef:Denk het ook..
Kosten rijzen de pan uit, terwijl de prijzen van veulens en 3,4- jarigen dalen..
Ik ga met mijn 3 jarige die te koop staat ook lang niet uit de kosten komen, als ik kijk wat ik er aan kosten in zit..![]()
Heb mijn merrie nu wel drachtig, maar twijfel of ik er wel mee door ga.
Ik heb bij mij thuis ook 2 in pension staan van anderen. Een jaarling en een 10 jarige. Beide voor €250 inc btw (want ben zelf ook particulier), maar voer is dit jaar duurder en ook mest afvoeren..
Dus moet eigenlijk wel wat omhoog in januari, moet alleen nog even uitrekenen hoeveel. Heb er in totaal 5, dus 3 van mezelf. Dus even over 5 paarden alles weer berekenen.
Jeetje wat laag stalgeld! Ik betaal mezelf € 300 per paard per maand, en het was afgelopen jaar behoorlijk krap.met die droogte was de weide ook niet leuk. Heb heel de zomer hooi bij moeten voeren. Vorig jaar nog gras te over.
Redd schreef:Ik heb mijn merries ook drachtig gescand. Volgend jaar 2 veulen; sir donnerhall x Johnson en Mclaren x Johnson. Erg blij om na 2 jaar weer veulens te krijgen![]()
Nu we het toch over de financiën hebben. Ik heb een mooi bod gekregen voor mijn beste fokmerrie, moeder van Proud james. Ze is inmiddels 18 jaar. Ik heb dit jaar 4 embryo's gespoeld, waarvan 2 in draagmerries dus. Maar financieel kan ik dat niet nog een jaar zo doen. Of ik zou iets goed moeten kunnen verkopen, maar dan kom je dus op het dilemma van de dag qua handel in deze tijd. Ik vind het ook lastig in te schatten wat haar nakomelingen nu gaan doen na het succesverhaal van proud. Wat zouden jullie doen in mijn geval?
Situatie gaat me ook echt aan het hart, maar ik probeer het ook van de zakelijke kant te benaderen voor ik een beslissing neem. Heel benieuwd hoe jullie hierna kijken, mag ook in pb.
Redd schreef:Ik heb mijn merries ook drachtig gescand. Volgend jaar 2 veulen; sir donnerhall x Johnson en Mclaren x Johnson. Erg blij om na 2 jaar weer veulens te krijgen![]()
Nu we het toch over de financiën hebben. Ik heb een mooi bod gekregen voor mijn beste fokmerrie, moeder van Proud james. Ze is inmiddels 18 jaar. Ik heb dit jaar 4 embryo's gespoeld, waarvan 2 in draagmerries dus. Maar financieel kan ik dat niet nog een jaar zo doen. Of ik zou iets goed moeten kunnen verkopen, maar dan kom je dus op het dilemma van de dag qua handel in deze tijd. Ik vind het ook lastig in te schatten wat haar nakomelingen nu gaan doen na het succesverhaal van proud. Wat zouden jullie doen in mijn geval?
Situatie gaat me ook echt aan het hart, maar ik probeer het ook van de zakelijke kant te benaderen voor ik een beslissing neem. Heel benieuwd hoe jullie hierna kijken, mag ook in pb.
Suzanne F. schreef:Ze zullen er vast nog een aantal veulentjes uit willen halen, anders kopen ze geen 18 jarige merrie. Ik weet niet veel van dat ICSI. Dat is anders dan embryo’s spoelen?
Tja moeilijk. Ik weet niet wat voor band je met de merrie hebt? En heb je een gelijkwaardige opvolger?
Suzanne F. schreef:Oh ja net even gekeken wat ICSI is. Daar oogsten ze onrijpe eicellen en laten die rijpen en injecteren dan 1 zaadcel direct in een ei. Zo kan je heel wat embryo’s maken en invriezen.
Maar het is niet dat dit mishandeling is ofzo he? Ze krijgen een roesje en het wordt vaker toegepast, ook bij sportmerries.