Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 17:28

Hier in onze streek (BE) betaal je gemiddeld €8/dag voor opfok. Onze staan in eigen beheer.

Vandaag merries nog eens gescand, volgend jaar 5 veulens.

Van:
Royal dynamic, Johnson, Denver, Mclaren en Phjetro

shadow33

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 18:31

denisesilver schreef:
shadow33 schreef:
Denk het ook..
Kosten rijzen de pan uit, terwijl de prijzen van veulens en 3,4- jarigen dalen..
Ik ga met mijn 3 jarige die te koop staat ook lang niet uit de kosten komen, als ik kijk wat ik er aan kosten in zit.. :(
Heb mijn merrie nu wel drachtig, maar twijfel of ik er wel mee door ga.

Ik heb bij mij thuis ook 2 in pension staan van anderen. Een jaarling en een 10 jarige. Beide voor €250 inc btw (want ben zelf ook particulier), maar voer is dit jaar duurder en ook mest afvoeren..
Dus moet eigenlijk wel wat omhoog in januari, moet alleen nog even uitrekenen hoeveel. Heb er in totaal 5, dus 3 van mezelf. Dus even over 5 paarden alles weer berekenen.

Jeetje wat laag stalgeld! Ik betaal mezelf € 300 per paard per maand, en het was afgelopen jaar behoorlijk krap.met die droogte was de weide ook niet leuk. Heb heel de zomer hooi bij moeten voeren. Vorig jaar nog gras te over.

Ja ik moet sws hooi bijvoeren, omdat ik standaard niet genoeg gras heb.
Eerst had ik ook nog de brok er bij in. Dat heb ik sinds afgelopen januari wel exclusief de prijs. Dus dat kopen ze nu zelf in voor hun paarden.

Redd

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 22:11

Ik heb mijn merries ook drachtig gescand. Volgend jaar 2 veulen; sir donnerhall x Johnson en Mclaren x Johnson. Erg blij om na 2 jaar weer veulens te krijgen <3

Nu we het toch over de financiën hebben. Ik heb een mooi bod gekregen voor mijn beste fokmerrie, moeder van Proud james. Ze is inmiddels 18 jaar. Ik heb dit jaar 4 embryo's gespoeld, waarvan 2 in draagmerries dus. Maar financieel kan ik dat niet nog een jaar zo doen. Of ik zou iets goed moeten kunnen verkopen, maar dan kom je dus op het dilemma van de dag qua handel in deze tijd. Ik vind het ook lastig in te schatten wat haar nakomelingen nu gaan doen na het succesverhaal van proud. Wat zouden jullie doen in mijn geval?

Situatie gaat me ook echt aan het hart, maar ik probeer het ook van de zakelijke kant te benaderen voor ik een beslissing neem. Heel benieuwd hoe jullie hierna kijken, mag ook in pb.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 22:46

Ik heb er ook 2 drachtig, Rivanna is drachtig van Johnson en Liezella van White Dream. Zieoxstrona bleek toch gust..

Ik heb voor Rivanna ook vaker een goed bod gehad, maar bij mij worden ze oud. Ik ben er niet zakelijk genoeg voor.. Nu moet ik wel zeggen, ook al is de markt misschien niet al te best, haar veulens verkoop ik altijd heel makkelijk en goed, dit veulen is als hengst al verkocht, merrie wil ik beslist aanhouden. Dus ze heeft haar diensten al meer dan genoeg bewezen.

Tanita staat hier ook nog steeds, nu 25 jaar oud, maar gaat gewoon niet meer weg..

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 22:56

Redd schreef:
Ik heb mijn merries ook drachtig gescand. Volgend jaar 2 veulen; sir donnerhall x Johnson en Mclaren x Johnson. Erg blij om na 2 jaar weer veulens te krijgen <3

Nu we het toch over de financiën hebben. Ik heb een mooi bod gekregen voor mijn beste fokmerrie, moeder van Proud james. Ze is inmiddels 18 jaar. Ik heb dit jaar 4 embryo's gespoeld, waarvan 2 in draagmerries dus. Maar financieel kan ik dat niet nog een jaar zo doen. Of ik zou iets goed moeten kunnen verkopen, maar dan kom je dus op het dilemma van de dag qua handel in deze tijd. Ik vind het ook lastig in te schatten wat haar nakomelingen nu gaan doen na het succesverhaal van proud. Wat zouden jullie doen in mijn geval?

Situatie gaat me ook echt aan het hart, maar ik probeer het ook van de zakelijke kant te benaderen voor ik een beslissing neem. Heel benieuwd hoe jullie hierna kijken, mag ook in pb.

18 jarige merrie zou ik niet aarzelen eerlijk gezegd. Normaal raak je die niet makkelijk kwijt of heel goedkoop. Dus als je nu een bod hebt…en waarschijnlijk ook wel opvolging…

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:37

Ik zou ook verkopen redd, vooral omdat je ze niet aan huis hebt staan en je dan toch wel echt keuzes moet maken.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:38

Als het bod je aanstaat zou ik zeker verkopen.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:24

Net wat je zegt Redd zakelijk is het verstandig om te verkopen. Máár dat gevoel hè, dat is een ander verhaal! :\

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:26

Poeh redd wat lastig
Maar als ik het zo lees zou ik ook verkopen hoe moeilijk ook.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:50

Redd schreef:

Gevoelsmatig zou ik zeggen..houden.

Zakelijk zou ik zeggen, heb je een opvolger om de lijn mee voort te zetten? Komt ze goed terecht? dan is het wellicht stom om zo'n bod te weigeren. Tenzij je een nakomeling hebt die ook goed te verkopen is..dan is het een kwestie van keuzes maken.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:56

Als je ze zelf niet meer zou dekken zou ik ook zeggen verkopen...

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:06

Dat is heel persoonlijk natuurlijk. Mijn hengst kon ik destijds kwijt tegenover veel geld richting de VAE. Maar geen enkel bod laat mij hem verkopen, ik heb er nu nog zoveel plezier van als sportpaard en ook daarna blijft hij. Nu heb ik ze inmiddels aan huis dus zou hij niet in de weg staan, maar met pensioen op een pensionstal had ik hem ook gehouden. Wanneer je er sowieso al meer in handelt dan is het natuurlijk sneller een rationele afweging.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:12

Redd wat zou je een ander adviseren als die jou deze vraag zou stellen? En hoeveel doe je verder nog met de merrie qua rijden bv?

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:54

Da's een lastige, Redd. Financieel gezien is het verstandig om afscheid te nemen. Maar ja.. ze is wel de icoon van je fokkerij zo'n merrie.. Paarden houden is vooral een gevoelskwestie en wanneer doe je ergens goed aan? Zo zette Anky Bonfire ook op het gras om naar te kijken, terwijl ze hem goed had kunnen verkopen. Wij hebben nog een 33-jarige staan, de duurste van de drie, de maandelijkse kosten van de cushingtabletten zijn niet grappig en ze geniet al 13 jaar van haar pensioen. Zo'n oude alfamerrie zorgt voor rust en regelmaat bij de jongelingen, dus ik heb geen spijt. Alleen is het slecht voor mijn portemonnee. Ik heb mijn hart gevolgd, iemand anders verklaart me voor gek. Maar ik ben elke keer blij als ik haar weer zie en de rest van ons gezin ook.

Bedenk dat het altijd goed is, waar je ook voor gaat.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:17

Heeft die koper niet eventueel interesse in een embryo ipv de merrie zelf?

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:18

En wat is het plan van de koper?
Ze laten dekken, een paar embryo’s uit spoelen of ze met Icsi leegmelken?
Bij dat laatste heb ik gevoelsmatig een probleem, dat verdient zo’n merrie niet.
Begrijp mij niet verkeerd, ik ben niet tegen Icsi, 1 max 2 keer per jaar.
Maar wel tegen het leegmelken en de merrie laten wegkwijnen op de kliniek…

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:35

Tja, degene die haar koopt zal haar niet kopen om een goede oude dag te geven. Dus ze zal zich terug moeten verdienen. Als het een merrie tot haar 22-23 nog drachtig krijgt mag je heel blij zijn, dus je kunt er wel vanuit gaan dat ze flink gaan spoelen in ieder geval.

Zakelijk gezien is verkopen natuurlijk het verstandigste.
Ik ben onverstandig en heb een 32 jarige en 26 jarige staan, en ja, hoe ouder, hoe duurder in onderhoud.

Met dat in je achterhoofd kun je redelijk na gaan waar zon merrie dus binnen een paar jaar eindigt als ze niet meer drachtig wordt of als ze zich voldoende terug heeft verdiend.

Dat is het enige waar je je bewust van moet zijn als je haar verkoopt denk ik.
Als je daar Oke mee bent is het goed toch?. Dan zou ik verkopen.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:13

Ja, maar hoe reëel is het überhaupt om een paard tot een jaar of 30 te houden als je ze niet aan huis hebt? Fokmerrie of sportpaard maakt niet uit dan denk ik, maar als je ze in pension hebt staan dan vind ik het ook best reëel om eens naar de kosten te kijken.
Als ze haar echt met opu / icsi helemaal leeg willen melken en het heel commercieel zien, dan zou ik daar ook niet zo happig op zijn als het mijn geliefde fokmerrie zou zijn, maar als iemand daar wel een beetje eerlijk in lijkt te staan naar het paard toe, dan zou ik zeker verkopen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:50

Als ik hoor dat ze bij ICSI pijnstillers en ontstekingsremmers nodig hebben dan ben ik er eigenlijk wel klaar mee. Dan laat ik zo’n paard liever een rustige oude dag hebben.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:56

Nou ja misschien kun je nu dan ‘cashen’ in verhouding voor de merrie, maar als ze daarna leeggemolken wordt en diezelfde embryo’s en veulens vanuit de merrie in de veilingen en andere verkopen veelvuldig voorkomen ben je met je opvolger ook niet meer zoveel. Zelf ben ik niet de grootste icsi fan en al helemaal niet hoe het ingezet wordt en daar zou ik mijn merrie niet voor lenen. Eenmaal verkocht heb je niets meer toezeggen dus je moet de koper dan op zijn blauwe ogen geloven. Uiteindelijk moet je doen waar je jezelf goed bij voelt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:59

Ze zullen er vast nog een aantal veulentjes uit willen halen, anders kopen ze geen 18 jarige merrie. Ik weet niet veel van dat ICSI. Dat is anders dan embryo’s spoelen?
Tja moeilijk. Ik weet niet wat voor band je met de merrie hebt? En heb je een gelijkwaardige opvolger?

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:24

Suzanne F. schreef:
Ze zullen er vast nog een aantal veulentjes uit willen halen, anders kopen ze geen 18 jarige merrie. Ik weet niet veel van dat ICSI. Dat is anders dan embryo’s spoelen?
Tja moeilijk. Ik weet niet wat voor band je met de merrie hebt? En heb je een gelijkwaardige opvolger?

Ja dat is wel een wereld van verschil en niet te vergelijken met elkaar.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:26

Hangt voor mij vh vertrouwen dat ik zou hebben in de koper af idd.

Geen icsi

Maar je geeft letterlijk de teugels uit handen, dus erg lastig. Tegelijkertijd weet ik ook dat ze ergens anders ook heel goed op een paard kunnen passen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:47

Oh ja net even gekeken wat ICSI is. Daar oogsten ze onrijpe eicellen en laten die rijpen en injecteren dan 1 zaadcel direct in een ei. Zo kan je heel wat embryo’s maken en invriezen.
Maar het is niet dat dit mishandeling is ofzo he? Ze krijgen een roesje en het wordt vaker toegepast, ook bij sportmerries.

shadow33

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:17

Suzanne F. schreef:
Oh ja net even gekeken wat ICSI is. Daar oogsten ze onrijpe eicellen en laten die rijpen en injecteren dan 1 zaadcel direct in een ei. Zo kan je heel wat embryo’s maken en invriezen.
Maar het is niet dat dit mishandeling is ofzo he? Ze krijgen een roesje en het wordt vaker toegepast, ook bij sportmerries.

Dat het vaker wordt toegepast wil niet zeggen dat het diervriendelijk is.
Het schijnt voor sommige merries echt wel heel pijnlijk te zijn. Ook nadat het roesje is uitgewerkt.