Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Willemiens

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 13:51

Ik heb ook een veulen aangekocht en nu op zoek naar een opfok plekje.
Prijzen rond de €250-€280 (excl bekappen/enten/ontwormen) is het nieuwe normaal en dan jaar rond en dan in de zomer 24/7 weidegang.
Ik vind het echt te veel… mijn vaste opfok zit helaas vol maar ik kan nog niet echt iets geschikts vinden..

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 13:52

carika schreef:
400 euro jaarrond voor een jaarling vindt ik ook pittig. Hier in het noorden gelukkig nog wel goedkoper te vinden. Ik zal volgend jaar ook opzoek moeten naar een plekje. Wanneer gaan jullie ze aanmelden? Al voordat ze geboren zijn?

Mijn vaste opfok begint in April/Mei met de aanmeldingen

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 15:10

carika schreef:
400 euro jaarrond voor een jaarling vindt ik ook pittig. Hier in het noorden gelukkig nog wel goedkoper te vinden. Ik zal volgend jaar ook opzoek moeten naar een plekje. Wanneer gaan jullie ze aanmelden? Al voordat ze geboren zijn?

Dit is in het Noorden.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 15:10

Wat een geld inderdaad, ik heb mijn merrieveulen niet verkocht (ja wel schandalige biedingen gehad, maar dan blijft ze maar lopen, risico van het fokken, gelukkig geen hengsten dit jaar) en heb het geluk ze op mijn eigen locatie te kunnen houden. Maar om mij heen echt veel giga prijzen. Nu is het hooi bijvoorbeeld wel echt veel duurder geworden, waar ik 3 jaar terug nog €15,- voor een midi baal betaalde is de allergoedkoopste nu 30,- per stuk dat is 200%. Ik ben dus nu wel over naar hele grote balen en onverpakt maar heb er wel voor moeten verbouwen want had geen droge opslag. Voer valt mij nog mee, maar een wormenkuur is ook verdubbeld, entingen ook, mijn hoefsmid (held van een kerel) is nog 30 per paard dus daar mag ik niet over klagen (sorry hij neemt geen klanten meer aan :D)

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 15:23

Ja, de prijzen zijn enorm gestegen. En helaas worden de prijzen van bijvoorbeeld brok ook niet meer echt verlaagd, ook al worden de inkoopkosten van de grondstoffen minder.

Wij hebben al jaren paarden hier staan van anderen. Ik weet nog wel dat we begonnen met 175 incl btw voor een drachtige merrie. Nou, dat dekt tegenwoordig bij lánge na de kostprijs niet eens meer. Echt onmogelijk gewoon. Maar goed, dat was ook in de tijd dat ik 80 euro per ton stro al héél duur vond, terwijl we daar nu gewoon het dubbele voor betalen. En dan heb ik het dus niet eens over 20 jaar geleden ofzo, maar een jaar of 8 terug.

Als stalhouders kopen wij groot in: dus stro in augustus direct van het land af (5 vrachtwagencombinaties in 1x), brok gaat per 2000 kg in de silo en hooi komt van eigen land. De mest word goedkoop afgevoerd naar de championnetjes.
Als we dit allemaal niet deden dan was de kostprijs nog veel en veel duurder en kon het echt nooit uit.

400 voor een jaarling jaarrond vind ik wel idioot duur hoor.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 15:30

Ik heb mazzel dat ik inkoop bij de buurman, die handelt in fourage en enorme volumes heeft staan. Goede kwaliteit en de prijs blijft tot nu toe redelijk stabiel. Plus, hij komt het iedere week met de heftruck brengen, wat ons weer berging scheelt.

Omdat wij de paarden zakelijk hebben staan, kunnen we de BTW weer terugvragen. Maar voor de particulier wordt het moeilijker en moeilijker, zeker in de Randstad zijn de pensionprijzen bizar. Ik snap dat het voor veel mensen te gek word, zeker als de vaste lasten ook door het dak schieten. Mijn man doet bijna altijd boodschappen, maar vorige week heb ik het weer sinds lange tijd gedaan. Ik schrok me kapot wat ik kwijt was bij de kassa!

Wij hebben de White Dream gister opgehaald. Was wel grappig, want ze stond een paar straten verderop, dus we hebben haar met de moeder naar onze stal gewandeld. Was een leuk gezicht, een keer wat anders dan dat ik ze in Verweggistan moet halen. Heb onze Mauro ook gelijk afgespeend en ze staan nu bij elkaar. Toch wel heel leuk, zo’n apart kleurtje!

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 16:13

Hier betalen ze 160 - 185 - 210 voor opfok jaarrond buiten met schuil en hooi. Brok zit erbij

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 16:25

Ik keek net naar aanleiding van de bovengenoemde tarieven even op de site van de Huusstede in Aalten. Vond die prijzen nog meevallen, mijn inmiddels 12 jarige hengst stond daar destijds ook in de opfok. Hoor er nog steeds heel erg goede verhalen over, je moet alleen erg vroeg bij zijn want het zit snel vol.

Het is natuurlijk afhankelijk hoe ver je ervoor wil reizen, maar een zeer goede opfok tegenover een normale prijs zou ik de reistijd voor over hebben.

Nu is de volgende waarschijnlijk aanschaf i.p.v. fok van een jonge hengst over een paar jaar, deze schaar ik gewoon bij mijn volwassen hengst en minipaard ruin in tegen die tijd.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 17:59

Ik moet op zoek naar een opfok plek voor volgende jaar. Waneer zouden jullie dan beginnen zoeken?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 19:11

Nu.... Of liever gisteren.....

En dan gewoon op de wachtlijst laten zetten. Misschien zelfs zorgen voor een back up.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 19:27

Sky; als iedereen zich op meerdere wachtlijsten laat zetten dan denk ik ook niet dat dat heel fijn is voor de stalhouders... En veel adressen maken nu nog geen wachtlijst aan voor 2026. Eerst moet het veulen maar levend geboren zijn en willen ze weten of het een hengst of merrie veulen is.

Ik bied heeeeel beperkt opfok aan, maar ik doe dat eigenlijk alleen voor mijn vaste klanten.

Als ik het zo zie dan is goedkoop vaak wel duurkoop qua opfok. Als je een opfok hebt onder de 200 euro p maand (incl 21% btw), dan kán je daar gewoon niet goed voor voeren en goed voor opstrooien. Die goedkopere opfokken bezuinigen altijd op een veilige stalinrichting, omheining, stro en/of voer. In de zomer is het anders natuurlijk, maar in de winter red je het daar echt niet mee.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 19:33

Heel veel (goede)opfok bedrijven zitten al vol voor het seizoen begint.... Dus afwachten wat er geboren wordt is hier vaak geen optie, dan is er niks meer te vinden.
De goede opfok bedrijven zitten vaak direct vol.

Daarbij kun je toch tegen een bedrijf zeggen dat je ergens anders op de lijst staat maar dat je graag een back up hebt en dat je bijvoorbeeld contact houdt. Dat is beter dan last minute ineens zonder opfok zitten toch....

De goede bedrijven die ik ken hoef je echt niet in juni/ juli ( als je een wat later veulen hebt) nog tussen proberen te komen.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 20:53

Ik weet hoe het werkt en ik zit er zelf middenin, maar veel (goede) bedrijven beginnen niet eens aan een wachtlijst voordat het veulen levend en wel geboren is.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 21:24

Het goedkoopste vinden vindt ik niet zo interessant. Gaat voor mij meer om dat het niet super massaal is en daardoor kans op domme ongelukjes door te veel veulens op een plek.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 22:43

Willemiens schreef:
Prijzen rond de €250-€280 (excl bekappen/enten/ontwormen) is het nieuwe normaal en dan jaar rond en dan in de zomer 24/7 weidegang.
Ik vind het echt te veel… mijn vaste opfok zit helaas vol maar ik kan nog niet echt iets geschikts vinden..

Welke regio en merrie of hengst?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 22:52

Toevallig kreeg ik vandaag een e-mail dat de Action Quality brok in prijs iets zakt. Ja wel er zijn nog wel merken die zakken in prijs.
Ok voor het weide seizoen is 400 euro voor een veulen/jaarling wel veel maar voor op stal. Ja we vinden het veel maar als je het goed wil doen is het gewoon duur. Wat ik zo om me heen hoor zitten ze hier op 250-300 euro

Ons laatste veulen is ook voor te weinig weg gegaan . Maar ja dat is goedkoper dan aanhouden.
Het is helaas gewoon zo. En wij zitten ook in de btw dus ik moet ook nog 21% afdragen . Wel een goed adres dus daar ben ik wel blij mee.

Ons geopereerde wobbler veulen is na 3 weken weer thuis uit de kliniek. Ze gaat goed. Is opgewekt en eet goed. Super blij mee

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 09:48

Wij zijn net gestopt met opfok voor derden, niet alleen om de verdiensten trouwens. Zo zijn we dit jaar voor het eerst met het hele gezin naar het buitenland op vakantie geweest :D

Ik denk dat het meer een probleem is dat al de kosten omhoog gaan, ook buiten de stal om. Wij hebben er 13 jaar van geleefd met 3 kinderen, werkten samen in de stal. Niet alleen stro en voer kosten gaan omhoog, maar ook alles in een algemeen gezinsleven: stroom, eten, ziektekosten, kleding, alles.
Wij zijn met de prijzen omhoog gegaan totdat we dat zelf niet meer leuk vonden :+ We werken nu beide buiten de deur, financieel voor ons een stuk ruimer en vooral de zorgen vind ik heerlijk, dat die er niet meer zijn.

We hebben nu alleen nog rond de 10 merries voor ons zelf en een enkele voor merrie begeleiding van 1 klant..

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 10:05

suffie schreef:
Willemiens schreef:

Welke regio en merrie of hengst?

Merrie. Zit zelf in NH, opfok in Friesland dus erg regio gebonden ben ik niet.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 10:14

Wij hadden onze veelbelovende jaarling vorig jaar pas laat onder de pannen, omdat de eerste optie, opfok met z'n tweetjes, helaas niet doorging. We konden nog terecht op een opfokstal voor € 285,00 per maand, hij stond in een groepje van 6. We fokten de merries zelf op, maar met een hengstje is dat lastiger. Helaas kreeg hij in de opfok een klap op een verkeerde plek met een breuk ten gevolge en hebben we hem in juli moeten laten inslapen |( .
Aangezien de kosten voor stalling en alles wat daar verder voor alle paarden nog bijkomt echt de pan uit rijzen en alle debacles die we in de loop der jaren hebben gehad, zijn we gestopt met fokken.

Daarnaast zit er behoorlijk de klad in de handel. Als je naar de veiling van gisteren kijkt en het feit dat veulens uit goede sportlijnen voor weinig weggaan er 8 niet verkocht zijn, denk ik dat het alleen maar erger wordt.

Paarden houden wordt weer een luxe.
Laatst bijgewerkt door Bucephalus op 30-09-25 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

shadow33

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 10:24

Denk het ook..
Kosten rijzen de pan uit, terwijl de prijzen van veulens en 3,4- jarigen dalen..
Ik ga met mijn 3 jarige die te koop staat ook lang niet uit de kosten komen, als ik kijk wat ik er aan kosten in zit.. :(
Heb mijn merrie nu wel drachtig, maar twijfel of ik er wel mee door ga.

Ik heb bij mij thuis ook 2 in pension staan van anderen. Een jaarling en een 10 jarige. Beide voor €250 inc btw (want ben zelf ook particulier), maar voer is dit jaar duurder en ook mest afvoeren..
Dus moet eigenlijk wel wat omhoog in januari, moet alleen nog even uitrekenen hoeveel. Heb er in totaal 5, dus 3 van mezelf. Dus even over 5 paarden alles weer berekenen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 10:25

Weet iemand hoe t zit met de btw voor opfok? Begin dit jaar moest het naar 21% en nu las ik weer dat dat er af gaat maar kan niks vinden op internet vanaf wanneer dat het weer terug naar 9% gaat en of dat dus ook voor opfok geldt?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 10:39

Wij hebben de merrie ook leeg dit jaar.
Ik doe wel zelf alles in eigen beheer, maar ik wil ook het rijden zelf kunnen doen.
Aangezien ik er stilaan te veel heb en de veulens toch zo slecht gaan qua prijzen blijft onze merrie leeg, tot ik zelf weer eens eentje voor mezelf wil fokken.

Maar dan gaat dat zijn met een merrie die sport loopt en niet zelf zal dragen, terwijl we nu altijd een merrie extra gehad hebben die alleen voor de fokkerij diende.
Die merrie is nu 16, komt uit een top Duitse lijn (San Amour x Rotspon x Weltmeyer), is volledig gezond en fokt echt goed, maar ik heb zelf geen nood aan extra veulens en de fokmerries zijn zo enorm goedkoop dat ze dan maar gewoon bij ons op de weide blijft staan...

Ze zou evt wel verkocht mogen worden voor geen al te gek geld, maar ik ga ze niet weggeven voor €3500.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 10:51

Je hebt groot gelijk. Het moet uit de lengte of de breedte komen en dat Duitse bloed is natuurlijk super <3 . Echt fijn ook dat je ze zelf kunt opleiden!
De 2 merries die we hebben worden bij ons door een ruiter opgeleid, 1 start volgend jaar waarschijnlijk ZZL en de ander wordt nu weer opgepakt. Zij had meer tijd nodig. De sport is natuurlijk ook erg leuk!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 11:54

xmarliez schreef:
Weet iemand hoe t zit met de btw voor opfok? Begin dit jaar moest het naar 21% en nu las ik weer dat dat er af gaat maar kan niks vinden op internet vanaf wanneer dat het weer terug naar 9% gaat en of dat dus ook voor opfok geldt?

Het voer en strooisels enz zijn naar 21% gegaan en dat blijft gewoon helaas.
Een pensionstal prijs is wel opgebouwd uit beide btw’s maar ook dat blijft gewoon.

Ik weet nog dat veulens gingen voor 6% en nu 21% dat is gewoon erg veel verschil.

Maar ja ik ben ook blij als ik van aankopen 21% terug krijg. Het is nou eenmaal zo.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 17:14

shadow33 schreef:
Denk het ook..
Kosten rijzen de pan uit, terwijl de prijzen van veulens en 3,4- jarigen dalen..
Ik ga met mijn 3 jarige die te koop staat ook lang niet uit de kosten komen, als ik kijk wat ik er aan kosten in zit.. :(
Heb mijn merrie nu wel drachtig, maar twijfel of ik er wel mee door ga.

Ik heb bij mij thuis ook 2 in pension staan van anderen. Een jaarling en een 10 jarige. Beide voor €250 inc btw (want ben zelf ook particulier), maar voer is dit jaar duurder en ook mest afvoeren..
Dus moet eigenlijk wel wat omhoog in januari, moet alleen nog even uitrekenen hoeveel. Heb er in totaal 5, dus 3 van mezelf. Dus even over 5 paarden alles weer berekenen.

Jeetje wat laag stalgeld! Ik betaal mezelf € 300 per paard per maand, en het was afgelopen jaar behoorlijk krap.met die droogte was de weide ook niet leuk. Heb heel de zomer hooi bij moeten voeren. Vorig jaar nog gras te over.