Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 21:26

Elisa2 schreef:
Ja ik denk dat je daar in gelijk hebt, er zijn ook wel betere tuigers die het achterbeen er meer onder brengen. Maar het blijft een aandachtspunt.

Er zijn er ook die hoog in de (dressuur) sport lopen. De ene tuiger is de andere niet.

s0173957

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 21:35

Buiten Verdades ken ik er nie veel...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 22:32

janderegelaa schreef:
Elisa2 schreef:
Ja ik denk dat je daar in gelijk hebt, er zijn ook wel betere tuigers die het achterbeen er meer onder brengen. Maar het blijft een aandachtspunt.

Er zijn er ook die hoog in de (dressuur) sport lopen. De ene tuiger is de andere niet.

Zeker mee eens, Zeronica..de moeder van Atze loopt Grand Prix en Marieke van der Putten had ooit een hele gave.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 22:37

Elisa2 schreef:
Zeker mee eens, Zeronica..de moeder van Atze loopt Grand Prix en Marieke van der Putten had ooit een hele gave.

Beauvilina is de moeder van Atze.
Zeronica is de moeder van Odeer waar Atze de vader van is.

Maar liep idd een hele mooie gp proef met 70%

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 22:42

Echt nul ervaring en kennis van tuigers, maar ik vind ze wel vaak heel stoer met veel voorkomen.

Baudy, hopelijk knapt de kleine meid snel op! Hoop echt dat het geluk nu wat meer aan jouw kant staat!

Wij hebben op de valreep nog een merrieveulen gekocht. Niet met oog op de fokkerij persé, maar ik zocht nog een maatje voor Ginny, die we thuis opfokken, zodat we een fijn koppeltje hebben. Het is wat aparts geworden, een palomino veulen van White Dream uit een ster preferent EPTM merrie van Tolando. Sterk gebouwd en groot veulen met veel wit, echt een plaatje. Wij gaan dus ook eens op kleurtjes-tour!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 22:43

Oja je hebt gelijk.. sorry, het is al laat. :z

Odeer en die andere ggk hengst van King Kareem. Daar is ze oa de moeder van inderdaad.

Zie dat die van Marieke een halve Tuiger was. (Zingaro apple)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 22:47

Dacht dat Ucento van v Mierlo ook tuigbloed had, maar weet uit mijn hoofd even niet meer hoe veel :')

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 00:35

c_alsemgeest schreef:
Elisa2 schreef:

Zeronica zelf staat wel te boek als Gelders maar beide ouders zijn tuigpaard. Atze zijn moeder is ook een tuigpaard. Zijn vader Groninger ofzo maar daar weet ik niets van. Dus denk dat het tuigpaard/ tuigpaard kruising verhaal, mits goed doordacht, best goed kan uitpakken in de dressuurfokkerij. Ik vind de kruisingen vaak stoer. Heb in mijn beginjaren ooit een vos tuiger gekruist met dat bonte pony hengstje Neron. Kan er helaas geen foto meer van vinden maar op die combi was ik destijds behoorlijk trots. Al snapten ze er bij de Nieuwe Heuvel niets van toen ik het bestelde.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 05:34

Ik ben dol op tuigpaarden en hun karakter. Het zijn geen beginners paarden. Je moet er van houden, maar heb je eenmaal een klik met ze dan heb je er een hele fijne aan.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 07:30

Wij hebben de moeder van Zeronica,
Teronica G.W. Gefokt.
Zij was echt een tuigpaard.

Leuk Kathleen een white dream.heb nog een white dream valk hengstje te koop. Maar ook die wil slecht.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 08:03

Wat leuk Baudy!

Neron.. dat is echt lang geleden. :+

Ik denk dat tuigpaarden in ieder geval wel over genoeg Go beschikken voor de topsport. In de mensport zijn ze ook zeer geliefd en lopen dan dressuurmatig vaak ook fijn voor de wagen.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 08:21

Tuigpaarden buigen hun achterbeen wel, maken ook veel front, en gaan over het algemeen van nature meer bergop.
En wat is een goed achterbeen?
Als ik naar de grand prix paarden, de echte toppers, kijk dan zie ik toch veelvuldig een wat traag achterbeen die ook regelmatig na komt.

Foto tijdens een tuigwedstrijd, tuigpaarden onder het zadel door Johnny van Ingen.
Afbeelding

Door de "dressuurprikkers" wordt er nog al eens gespuugd op een tuiger, maar er zitten echt hele goede paarden tussen.
Ik meen dat Emmelie de Jeu destijds ook meerdere dressuur*tuigpaard kruisingen heeft gemaakt, juist vanwege het achterbeengebruik waar bij de dressuurgefokte kwpn paarden nog al eens wat op aan te merken viel.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 09:24

Wij spugen niet op een tuiger, maar elk paard is gefokt voor z'n doel.
Dit soort bewegingen zoeken we niet tussen de witte hekjes.

Maakt het geen slecht paard, alleen een paard met een ander doel.

We spugen ook niet op een springpaard omdat die draven alsof ze 's nachts verkeerd in bed gelegen hebben, net zomin als een tuigpaardliefhebber spuugt op een dressuurpaard... maar zet een dressuurpaard in een tuigpaardwedstrijd en dat willen die ook niet zien.

Je moet niet polariseren...

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 10:01

Er word gelukkig ook niet polariserend gesproken over het tuigpaard, dat ze stuwen ipv dragen en van het achterbeen aflopen.
Dat is namelijk ook geen vast gegeven, een goed tuigpaard draagt juist, maakt zich groot en maakt veel front.
Hoezo willen we dat niet tussen de witte hekjes?
Een bergop gaand paard, met een gebogen, ondergebracht achterbeen is toch wat men uiteindelijk wil zien?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 10:45

s0173957 schreef:
Wij spugen niet op een tuiger, maar elk paard is gefokt voor z'n doel.
Dit soort bewegingen zoeken we niet tussen de witte hekjes.

Maakt het geen slecht paard, alleen een paard met een ander doel.

We spugen ook niet op een springpaard omdat die draven alsof ze 's nachts verkeerd in bed gelegen hebben, net zomin als een tuigpaardliefhebber spuugt op een dressuurpaard... maar zet een dressuurpaard in een tuigpaardwedstrijd en dat willen die ook niet zien.

Je moet niet polariseren...

Zoals een tuigpaard op een wedstrijd loopt komt hij natuurlijk niet uit de wei. Het is hem geleerd. Een tuiger die als dressuurpaard beleerd is loopt heel anders. We moeten het stuwen niet verwarren met hoe het vroeger was. Toen was dat nodig om een kar of ploeg van zijn plaats te kunnen trekken. Het moderne tuigpaard draagt én stuwt. Dit hebben ze nodig om het enorme zweefmoment te kunnen bereiken. En is dat zweefmoment in de uitgetrekte draf nou niet net waar alle handen van op elkaar gaan bij de dressuurfokkers?

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 11:12

c_alsemgeest schreef:
Elisa2 schreef:

Klopt, Beau is Atze's moeder. Ik heb er nu een heel fijn sabino vosmerrieveulen bij lopen en ze is voor 2026 drachtig van So you can dance.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 11:59

different1 schreef:
Er word gelukkig ook niet polariserend gesproken over het tuigpaard, dat ze stuwen ipv dragen en van het achterbeen aflopen.
Dat is namelijk ook geen vast gegeven, een goed tuigpaard draagt juist, maakt zich groot en maakt veel front.
Hoezo willen we dat niet tussen de witte hekjes?
Een bergop gaand paard, met een gebogen, ondergebracht achterbeen is toch wat men uiteindelijk wil zien?

Polariserend vind ik het eigenlijk niet zo. Denk dat het misschien wat negatiever over komt dan bedoeld is. Het is meer het doel waar ze voor gefokt zijn en wat we er mee willen imo.
De gemiddelde tuiger heeft het achterbeen wel iets achter de massa en dat is ook goed, voor het doel waar ze voor gefokt zijn. Er zijn er ook genoeg die hem mooi er onder houden.
Bergop lopen ze ook niet altijd, al lijkt het wel vaak zo door de vorm van nek, hals en schoft. Maar om echt te dragen bij verzameling heb je meer nodig dan alleen een bouw die bergop is. Maar er zijn er genoeg die het zeker wel in huis hebben.

Zelf hou ik juist wel van de bewegings afloop van de meeste tuigers en zeker de dressuur/tuiger combi's mits goed gematched. Ik kan zo'n merrie als Zeronica ook echt waarderen in de ring.
Mijn vorige werd ook weleens aangezien voor een dressuur tuiger of iig met tuigbloed, zeker toen hij jong was en nog niet zo sterk/balans. Hij had vrij veel knie actie en ik hou er wel van.
Veel nek en lengte (in de hals, zeker niet in het lichaam :P )
Zijn kleur met hoge witte benen en witte vlek op zijn buik deed er ook wat aan mee :')

Hier als 3 en 4 jarige:

Afbeelding

Afbeelding

Maar het was gewoon een Don Tango x krack x Jazz :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 12:46

Ik vind echt ontzettend veel kwaliteits verschil zitten bij de Tuigers en Hackney,s. Ik zie hele goede (bijvoorbeeld Eclips Grasshopper) en ik zie ook echt hele matige die ook niet echt gaan zitten/ hoog in het kruis blijven en achter blijven qua achterbeen.

Voor mij trouwens maakt het niet uit welk ras of type het is. Ik geniet gewoon van een goedgaand paard..of dat nu een spring, dressuur, tuiger, Fries etc is.
Bij de dressuur paarden zijn er ook zat met een matig achterbeen. Een goed paard is gewoon een goed paard.

xxmarionxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 18:50

@Nicky1963 Ik ben echt zo benieuwd naar jouw So you can dance in 2026!!

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 22:02

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 08:47

Ziet er netjes uit voor een van de eerste keren, hoe oud is ze daar? Als ik de video zo zie dan heb ik het idee dat die nog wel een stukje moet uitgroeien en zo'n jong paard is natuurlijk nog heel erg zoekende qua balans als die net ohz is.

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 09:01

Ze is hier 3 en een paar maanden, hierna heb ik alleen nog 2 a 3 keer per week in het bos gereden. Nu de winter er aan komt, zal het wat meer in de bak gaan zijn.
Ik ben zelf van mening dat ze een goede galop heeft met meer dan voldoende afdruk.
Haar stap is echt prima, al zou ze soms de bovenlijn wat losser mogen laten, maar dat komt heus wel

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 09:53

xxmarionxx schreef:
@Nicky1963 Ik ben echt zo benieuwd naar jouw So you can dance in 2026!!

Wij zijn beiden benieuwd naar de veulens, grappig dat jij dezelfde hengst hebt gekozen voor jouw tuigmerrie :)

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 20:12

Zo bij ons gelukkig ook alles nog drachtig

Solid Rock x Cover Story x Havidoff
Denver US x Uphill x Cabochon
Secret USB x Il divo x ooseven

En ons laatste veulen ook verkocht. Die vertrekt over 2 weken en dan weer veulenloos. Ook fijn.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 13:06

Ik had alleen mijn valkmerrie v. Baron Exactly x Elite Sport v. Ultimo drachtig van Johnson
Afbeelding
Maar nu is Scot Tolman al zijn paarden aan het verkopen en heb ik de Ultimo merrie teruggekocht, drachtig van Bretagne VDL.
Afbeelding