Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 16:04

xxmarionxx schreef:
Vandaag 3 merries definitief drachtig gescand voor de 1 oktober scan.
Ik mag veulentjes verwachten van:

- So You Can Dance x Manno op 23-04-2026
- McLaren x Next Level op 14-05-2026
- Royal Dynamic x Danser op 22-06-2026

Wat leuk, de mix met tuigpaardenbloed. Daar heb ik echt hele ruige kruisingen van gezien.

xxmarionxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 16:35

Suzanne F. schreef:
xxmarionxx schreef:
Vandaag 3 merries definitief drachtig gescand voor de 1 oktober scan.
Ik mag veulentjes verwachten van:

- So You Can Dance x Manno op 23-04-2026
- McLaren x Next Level op 14-05-2026
- Royal Dynamic x Danser op 22-06-2026

Wat leuk, de mix met tuigpaardenbloed. Daar heb ik echt hele ruige kruisingen van gezien.

Ja dit jaar hadden we 2 kruisingen
- One Million x Manno
- Bloomberg x Danser

Ze zijn allebei zo gaaf, vooral de One Million ben ik heel erg blij mee.
Hier een video van hem. Hij is trouwens ook te koop
https://www.youtube.com/watch?v=z-31eRGutfQ

kiko

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 20:49

Die is zeker gaaf! Je gaat steeds vaker zien dressuur x tuiger..
dan is die van mij een halfbroer. Heb ook een One Million maar die is alweer 1,5 jaar.

xxmarionxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 21:20

kiko schreef:
dan is die van mij een halfbroer. Heb ook een One Million maar die is alweer 1,5 jaar.

Wat is de vader van de moeder van jouw One Million?

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 22:14

Heel knap Marion! Ik ben er ook wel weg van inderdaad beetje tuigbloed erin!
Je ziet de combinaties inderdaad steeds meer.

Fok zelf ook met een volle tuiger.
Heb een entermerrie van Dante US lopen en dit jaar een hengst van Miami Turfhorst. Beide bijzonder goed gelukt en het beste van beide meegekregen. Héél veel zin om mee aan de slag te gaan over een paar jaar! :j

xxmarionxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 08:27

magic_lover schreef:
Heel knap Marion! Ik ben er ook wel weg van inderdaad beetje tuigbloed erin!
Je ziet de combinaties inderdaad steeds meer.

Fok zelf ook met een volle tuiger.
Heb een entermerrie van Dante US lopen en dit jaar een hengst van Miami Turfhorst. Beide bijzonder goed gelukt en het beste van beide meegekregen. Héél veel zin om mee aan de slag te gaan over een paar jaar! :j

Heel tof! Heb je een foto of video van je enter merrie en hengstveulen?

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 09:38

xxmarionxx schreef:

Dit is de Dante:
Afbeelding

En dit de Miami Turfhorst:
Afbeelding

Afbeelding

Vooral de Miami ben ik erg blij mee. Beweegt echt heel mooi opwaarts, vertrekt altijd vanuit achter en is iedere pas aan en raak.
De Dante is wat meer een laatbloeier gok ik.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 10:59

Wat leuk magic lover! Hoe stapt de Miami? Van Miami is de stap nogal beroerd, en de gemiddelde Tuiger kan ook niet heel goed stappen, dus ik ben daar wel heel benieuwd naar. Dat leek me ook wel iets riskant met die hengst. Maar ik ben het er wel mee eens dat het een erg leuke kruising kan zijn, ook leuk voor de Mensport.

xxmarionxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 12:37

magic_lover schreef:
xxmarionxx schreef:

Dit is de Dante:
[ Afbeelding ]

En dit de Miami Turfhorst:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Vooral de Miami ben ik erg blij mee. Beweegt echt heel mooi opwaarts, vertrekt altijd vanuit achter en is iedere pas aan en raak.
De Dante is wat meer een laatbloeier gok ik.

Echt wel gave dieren!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 13:22

Ik kan me Miami op een tuigpaard zeker wel voorstellen. Net als Next level. Stappen is zeker een ding bij Miami. Ben benieuwd hoe de nafok stapt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 13:29

Ik zou me bij tuigpaarden iets zorgen maken om de achterbeen beweging. Die wil nog weleens eerst naar achteren omhoog zijn en wat achterblijven in de beweging. En dat is dan voor een dressuur paard niet zo wenselijk. Voor de rest denk ik dat je er inderdaad hele gave combinaties uit kunt fokken.

Aansprekende veulens!

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 14:33

Zo loopt die One Million van het filmpje hierboven ook in draf.
Tamelijk achter de massa.
Denk ik dat dat later voor het verzamelde werk toch wel moeilijker zal zijn...

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 14:58

Het feit dat je überhaupt meerdere bezichtigingen kan doen en niet meteen een keuze hoeft te maken. Ze heeft me al genoeg over dat een markt dat verandert.
Nog maar een korte tijd geleden zouden ze meteen weg zijn.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 15:26

Wij hebben jaren tuigpaarden gefokt en de laatste paar jaar gefokt met dressuur hengsten op de elite merrie van Sander. Krijg je erg leuke veulens van alleen met de markt van tegenwoordig gewoon niet te verkopen. Omdat je al weinig betaald voor een vol dressuur veulen gaan die kruisingen totaal niet. Wij zijn er dan ook mee gestopt.

xxmarionxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 17:18

Suzanne F. schreef:
Ik kan me Miami op een tuigpaard zeker wel voorstellen. Net als Next level. Stappen is zeker een ding bij Miami. Ben benieuwd hoe de nafok stapt.

Ik heb ook een Next Level uit een tuigpaard.
Ook echt een imponerende beweger!

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 22:14

Ik fok in eerste instantie puur voor mijzelf, om in de toekomst weer een leuk dressuur paard te hebben. Verwacht dat dat met beide wel goed komt (als ze zichzelf heel houden natuurlijk. :7)

Het aankomende veulen heb ik wel op veler verzoek gefokt, gewoon bij een tuigpaarden hengst. Merrie komt uit een best goed lijntje en vermoedelijk de laatste levende merrie uit die lijn. Dus na lang zeuren toch maar overstag gegaan om dat lijntje niet uit te laten sterven. Die moet volgend jaar wel echt weg.

Ik heb voor jullie gezocht, maar tot de conclusie gekomen dat ik bar weinig stap materiaal heb van het veulen. B-) Ik zal eerdaags eens een filmpje proberen te maken. Hij heeft wel een enorm grote stap.

Merrie heeft/had 3 goede gangen. Kon goed stappen, fijne draf en ook heel gemakkelijk galloperen zeker voor een tuiger. Had heel veel talent voor het hogere werk en de verzameling. Wissels zaten er zo op, dribbeltje.. Allemaal peanuts, hoe moeilijker het werk hoe mooier ze het vond.
Reed dressuur met haar, qua karakter nog nooit zo'n delicaat paard meegemaakt (gouden karakter, maar alles kwam oohhh zo precies en nauw) maar zoveel talent in dr donder. Helaas door een ongeluk "stuk" voordat ze echt tot haar recht kwam in het werk.

Merrie is zelf snel wat strak in de bovenlijn en mocht wat meer souplesse in het lijf. Dat hebben beide hengsten bij de nakomelingen dan gelukkig wel toegevoegd. :)

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 10:42

xxmarionxx schreef:
kiko schreef:

Wat is de vader van de moeder van jouw One Million?

Dat is een Daily Diamond x Ferro

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 12:52

Wij moeten de merries nog scannen deze week.
Ons veulen staat nog altijd in Den Ham. Kreeg er een longontsteking bij maar is nu wel weer aan de betere hand.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 13:53

Jeetje heftig allemaal baudyh, hopelijk hebben jullie nu alle ellende achter de rug

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 14:07

xxmarionxx schreef:
Suzanne F. schreef:

Ik heb ook een Next Level uit een tuigpaard.
Ook echt een imponerende beweger!

Ik dus ook, juist gekocht vanwege haar beweging, en er pas later achter gekomen dat moeder een tuigpaard was.
Ze is nu 3 en net 160. ik hoop dat ze het komende jaar nog groeit, daarna wil ik er graag een veulen uit fokken, wel met een dressuur hengst.

Aangezien hier de meeste mensen met fokkerijkennis zitten, wat voor kant moet ik op denken? Maat is dus wel belangrijk, en een meewerkend karakter :-)

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 14:17

Voor echt specifiek fokkerij advies voor je merrie kan je beter even een eigen topic starten. Maar in het algemeen: als je met een tuigpaardmerrie wat meer richting de dressuur wilt fokken, zou ik dat alleen voor eigen gebruik doen. Commercieel is het niet echt met zo'n moeder er achter. En de gemiddelde tuiger heeft een stap en galop die dressuurmatig ver ondermaats zijn, dus ik zou zeker gaan voor een hengst met een heel goede stap en galop. Maat is inderdaad vaak ook een dingetje bij tuigpaarden en het karakter ook.
Dus eigenlijk een grote hengst met goed karakter, goede stap en goede galop. Daarmee kan je dan nog heel veel kanten op, want qua bloedvoering kun je natuurlijk wel echt alles doen.
Even random ideeën die in mij opkomen zijn bijv. Extreme (wel kans op minder mooi hoofd, zeker in combinatie met een tuiger), Red Viper (kan wat klassiek uit gaan vallen), Mauro Turfhorst en zo zijn er nog wel wat hengsten te verzinnen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 16:19

V-bloed...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 17:32

Ik zou juist denken aan een hengst met een goed achterbeen gebruik die echt goed onder het lichaam gebracht wordt. Dat vind ik namelijk een aandachtspunt bij de Next Levels en het tuigpaarden bloed zal dat niet verbeteren. Maar voor specifiek advies is een eigen topic inderdaad beter.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 17:38

Elisa; in mijn ogen hangt dat tuiger-achterbeen ook samen met de beroerde stap en beroerde galop die ze hebben. Met zo'n achterbeen kúnnen ze gewoon niet fijn ondertreden in stap en galop. De draf lijkt vaak nog heel wat, maar in stap en galop vallen ze door de mand door zo'n achterbeen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 17:40

Ja ik denk dat je daar in gelijk hebt, er zijn ook wel betere tuigers die het achterbeen er meer onder brengen. Maar het blijft een aandachtspunt.