Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 20:53

Cwp03 schreef:
Hey iedereen,

Wat vinden jullie van mijn merrie om een veulen uit te fokken. Ik hoor heel veel over de merrie: Dolly, maar zelf ben ik er niet helemaal in thuis. Hier de horsetelex: https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... charmant-t

Er zijn dit jaar 2 embryo’s uit gespoeld. Heb je haar net gekocht?

Cwp03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 20:58

Willemiens schreef:
Cwp03 schreef:
Hey iedereen,

Wat vinden jullie van mijn merrie om een veulen uit te fokken. Ik hoor heel veel over de merrie: Dolly, maar zelf ben ik er niet helemaal in thuis. Hier de horsetelex: https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... charmant-t

Broer en zus lopen lichte tour, een daar van is onder het zadel bij een bekende amazone. Lijkt mij wel interessant.
Merrie is wel ‘al’ 18 en heeft in 2011 een keer een veulen gehad. Zou er eerst een dierenarts eens naar laten kijken.

Ze zit intussen vol van extreme us voor juni, nadat ze langs binnen en buiten goed gecheckt is :). Welke Amazone bedoel jij?

Cwp03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 21:02

De merrie is inderdaad niet de grootste maar ook niet zo klein als de moederlijn: 167cm. Ze is volledig goedgekeurd op de foto’s maar nooit naar een keuring geweest. Vroeger nooit interesse voor gehad..

Cwp03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 21:02

janderegelaa schreef:
Cwp03 schreef:
Hey iedereen,

Ze zit vol van extreme, Denver is een foutje van mij en moet nog verwijderd worden van horsetelex.

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 21:03

Cwp03 schreef:
Willemiens schreef:
Broer en zus lopen lichte tour, een daar van is onder het zadel bij een bekende amazone. Lijkt mij wel interessant.
Merrie is wel ‘al’ 18 en heeft in 2011 een keer een veulen gehad. Zou er eerst een dierenarts eens naar laten kijken.

Ze zit intussen vol van extreme us voor juni, nadat ze langs binnen en buiten goed gecheckt is :). Welke Amazone bedoel jij?

Lynne Maas

Cwp03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 21:03

Suzanne F. schreef:
Cwp03 schreef:
Hey iedereen,

Dolly is een bekende merrie inderdaad. Echt een stammoeder. Zit enorm veel sport in de lijn. Wel weinig maat in zo te zien maar moeder en oma wel ster. Is jouw merrie naar de keuring geweest?

De merrie is inderdaad niet de grootste maar ook niet zo klein als de moederlijn: 167cm. Ze is volledig goedgekeurd op de foto’s maar nooit naar een keuring geweest. Vroeger nooit interesse voor gehad..

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 12:59

Cwp03 schreef:
janderegelaa schreef:

Ze zit vol van extreme, Denver is een foutje van mij en moet nog verwijderd worden van horsetelex.

Zit het in de merrie zelf? Waarom zet je dan embryo transplantatie neer?

Cwp03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 13:19

Citaat:

Er staat geen embryo transplantatie er staat gewoon een embryo (dat de merrie zelf draagt). Kan je ook gewoon aanduiden op horsetelex hoor. Ook niet echt mijn vraag..

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 13:24

Cwp03 schreef:
Citaat:

Er staat geen embryo transplantatie er staat gewoon een embryo (dat de merrie zelf draagt). Kan je ook gewoon aanduiden op horsetelex hoor. Ook niet echt mijn vraag..

Die functie is echt voor embryo transplantatie. Als je wilt zien wat voor veulen je krijgt dan doe je “virtuele dekking”. Maakt mij verder niet uit hoor, je geeft alleen mis-informatie.

s0173957

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 13:26

Klopt wat janderegelaa zegt, dat heb je verkeerd ingevuld.

Cwp03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 13:40

Citaat:

Er staat geen embryo transplantatie er staat gewoon een embryo (dat de merrie zelf draagt). Kan je ook gewoon aanduiden op horsetelex hoor. Ook niet echt mijn vraag..[/quote]
Die functie is echt voor embryo transplantatie. Als je wilt zien wat voor veulen je krijgt dan doe je “virtuele dekking”. Maakt mij verder niet uit hoor, je geeft alleen mis-informatie.[/quote]

Afbeelding

Afbeelding

Waarom kan je het dan aanduiden of het in de merrie zelf zit (zie afbeelding). Op de andere afbeelding zie je wel een ET.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 14:17

Nogmaals, dat is enkel en alleen voor ET.
Je kan ook embryo's spoelen en ze later in dezelfde merrie terug plaatsen è...

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 14:32

s0173957 schreef:
Nogmaals, dat is enkel en alleen voor ET.
Je kan ook embryo's spoelen en ze later in dezelfde merrie terug plaatsen è...

Juist, dat is voor als je meerdere embryo's spoelt (dubbele eisprong) en 1 terugplaatst in de moeder.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 15:33

Normale dekkingen registreer je toch niet in horsetelex? Pas als het veulen geboren is of is dat veranderd?

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 16:44

Zou ik niet doen. Kan toch zo veel gebeuren voordat de veulen geboren is. Maar ja, ik heb niet te veel uren in een dag…

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 21:24

Oehlala schreef:
Normale dekkingen registreer je toch niet in horsetelex? Pas als het veulen geboren is of is dat veranderd?

Nee, pas als het geboren is want dan kun je het levensnummer, stamboek, geslacht en kleur meteen invullen.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 06:43

Gewoonlijk wel, heel soms doen ze het wel eens bv voor een veiling dat ze als embryo registreren op horsetelex.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 07:44

Vulina schreef:
Gewoonlijk wel, heel soms doen ze het wel eens bv voor een veiling dat ze als embryo registreren op horsetelex.

Ja maar dat klopt dus in dit geval niet. Er is geen embryo gespoeld. De merrie is gewoon drachtig.

juul23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 12:32

Hi,
Mag ik hier aansluiten?
Ik heb mijn merrie op dit moment drachtig van One Million.
Nu ben ik alvast aan het oriënteren op hengsten voor volgend jaar.
Nu was mijn oog gevallen op Secret, heeft iemand ervaring met het sperma of dat makkelijk te verkrijgen is? En het kostenplaatje ook ivm buitenland etc? Kan er online amper iets over vinden..

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 12:45

Makkelijk te krijgen als je belt. Want het was destijds alleen via hun eigen station verkrijgbaar en niet via een tussenpersoon. Dus ik heb toen direct naar hun gebeld en daarna alles via de mail geregeld. Was er netjes op tijd en geen enkele moeite voor hoeven doen, 2x besteld want na de eerste keer was er niets te zien dus toen nog een keer insemineren, vlak voor het insemineren toch nog even gescand en toen was ze ineens wel drachtig :') maar beide keren keurig op tijd verzonden en aangekomen.
Ik vond het dus wel lastig dat het niet via een NL tussenpersoon kon en dat ik zelf naar Duitsland moest bellen (mijn Duits is niet best maar gelukkig begrijpen ze Engels ook :D ) kosten waren niet gek volgens mij. Verzending vanuit Duitsland is niet zo duur hoor.
Heb een geweldig mooie 2,5 jarige hengst van hem staan <3 nog altijd blij met de keuze voor Secret!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 13:09

Suzanne F. schreef:
Vulina schreef:

Ja maar dat klopt dus in dit geval niet. Er is geen embryo gespoeld. De merrie is gewoon drachtig.

Ja ja, dat snap ik, ik doelde op de vraag of ze nooit ongeboren veulens registreerden op HT. Deze staat inderdaad niet goed. Wordt ook wel wat onduidelijk zo, met 1 dracht wat geen dracht is een de andere als embryo, wat geen ET is..

juul23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 14:24

xmarliez schreef:
Makkelijk te krijgen als je belt. Want het was destijds alleen via hun eigen station verkrijgbaar en niet via een tussenpersoon. Dus ik heb toen direct naar hun gebeld en daarna alles via de mail geregeld. Was er netjes op tijd en geen enkele moeite voor hoeven doen, 2x besteld want na de eerste keer was er niets te zien dus toen nog een keer insemineren, vlak voor het insemineren toch nog even gescand en toen was ze ineens wel drachtig :') maar beide keren keurig op tijd verzonden en aangekomen.
Ik vond het dus wel lastig dat het niet via een NL tussenpersoon kon en dat ik zelf naar Duitsland moest bellen (mijn Duits is niet best maar gelukkig begrijpen ze Engels ook :D ) kosten waren niet gek volgens mij. Verzending vanuit Duitsland is niet zo duur hoor.
Heb een geweldig mooie 2,5 jarige hengst van hem staan <3 nog altijd blij met de keuze voor Secret!

Thanks voor je uitgebreide reactie!
Mijn Duits is ook niet zo best, Engels is wel handig haha. Het enige nadeel vind ik dat hij zo vroeg de sport uit is gegaan, maar zijn nakomelingen lijken dat wel weer goed te maken aan de andere kant. Ik ga ze eens contacteren

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 14:32

juul23 schreef:
Mijn Duits is ook niet zo best, Engels is wel handig haha. Het enige nadeel vind ik dat hij zo vroeg de sport uit is gegaan, maar zijn nakomelingen lijken dat wel weer goed te maken aan de andere kant. Ik ga ze eens contacteren

ChatGPT doet wonderen en als er een keer getelefoneerd moet worden met mensen die echt niets anders dan Duits spreken mogen jullie me altijd pb-en

juul23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 12:40

CrazyCat schreef:
juul23 schreef:

ChatGPT doet wonderen en als er een keer getelefoneerd moet worden met mensen die echt niets anders dan Duits spreken mogen jullie me altijd pb-en

Wat een hartelijk aanbod, dankjewel!

xxmarionxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 14:37

Vandaag 3 merries definitief drachtig gescand voor de 1 oktober scan.
Ik mag veulentjes verwachten van:

- So You Can Dance x Manno op 23-04-2026
- McLaren x Next Level op 14-05-2026
- Royal Dynamic x Danser op 22-06-2026