Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Bacannie schreef:Het gaat toch met name om de moeder van de hengst zelf? Die is 1.74 mtr een heeft wél maat en lengte...
Ik hoor iedereen (o.a. hier op Bokt) altijd over de moederlijn van een hengst... de moederlijn moét goed zijn! Dit is de moeder van de vader, sinds wanneer maakt die de dienst uitAlleen als het uitkomt...? Want op deze manier vind je altíjd wel iets om welke henst dan ook af te branden...
Bacannie schreef:Het gaat toch met name om de moeder van de hengst zelf? Die is 1.74 mtr een heeft wél maat en lengte...
Ik hoor iedereen (o.a. hier op Bokt) altijd over de moederlijn van een hengst... de moederlijn moét goed zijn! Dit is de moeder van de vader, sinds wanneer maakt die de dienst uitAlleen als het uitkomt...? Want op deze manier vind je altíjd wel iets om welke henst dan ook af te branden...
ceasario schreef:Ik zou haast zeggen dat je uit een "mannetjesfokkerij" van de melkveehouderij afkomstig bent.
Daar maken ook de stieren de dienst uit.
Dit is een manier van fokken waarbij snel genetisch op bepaalde onderdelen gefokt kan worden ( melk-vruchtbaarheid)
En waarbij exterieur daarbij een ondergeschikte rol is.
vandaar dat ik het over de moederlijn van de hengst heb
ik vind dat een hengst óók uit een goede moederlijn moet komen bij voorkeur. Dees schreef:Bacannie - met wat voor type merrie ga je de hengst gebruiken?
Je keuze wordt imo niet aangevallen - je doet er misschien verstandig aan die kansen te overwegen.... want hoe de hengst in kwestie werkelijk zal fokken, weet nog niemand. Dat weten we over 3 jaar. Biedt jij je fokkerij aan als testcase?
chantal1 schreef:Moederlijn is idd heel belangrijk; als jij een sterke moederlijn hebt, kan een hengst des te minder verprutsen.
Bepaalde zaken kunnen pas na een aantal generatie's weer te voorschijn komen...
Citaat:Je begon zélf over de moeder van Prado... en daar reageerde ik op.
ceasario schreef:Dit was naar aanleiding van het langgelijnde.
Ik geef aan wat en wie Prado is.
ook van Norel heeft hem nog nooit gezien en weet geen bal van de moederlijn of hoe de moeder er uit ziet.
Ik ken, heb ze allebei gezien omdat ik ze bewust heb willen zien,alvorens er mee te dekken. (niet gedaan)
Dus dan mag ik ook een mening geven.
Ik heb zelfs deze hengst gezien als 2 en half jarige.![]()
Dus over kennis gesproken mag er nogal wat door sommige aan huiswerk gedaan worden.
Kortom Vlak niet uit dat er nog wel eens een stel "haasjes van kunnen komen bij bloedmerries. Heb daarom zelf Prado laten staan en vele fokkers in het Pradogebied met mij. (Hij is dan ook weg.)
Nu van Donnerwind kun je je huiswerk zelf nog gaan doen door daar afst. van op te zoeken en de bloedlijn.
Maar om te roepen dat men de hengst genomen heeft om zijn langgelijndheid is zeer overdreven.
Ik houd het meer op de halslengte en veredeld springbloed.
Ik vlak namelijk niets uit en dat heb ik ook nooit ergens gezegd. Het is en blijft een gok, dekken met jonge hengsten.
.
Citaat:Bovendien kent de heer Van Norel de lijn zeer goed omdat Cabochon uit de zelfde lijn komt.
Bacannie schreef:[En v.w.b. het vet gedrukte... ik neem aan dat je hiermee het KWPN bedoeld en niet mij? Want ik heb nooit gezegd dat ik hem kies vanwege zijn langgelijndheid...
[/quote]
ceasario schreef:Ik zou haast zeggen dat je uit een "mannetjesfokkerij" van de melkveehouderij afkomstig bent.
Daar maken ook de stieren de dienst uit.
Dit is een manier van fokken waarbij snel genetisch op bepaalde onderdelen gefokt kan worden ( melk-vruchtbaarheid)
En waarbij exterieur daarbij een ondergeschikte rol is.