En daar is tie dan weer Pukpaleis op het eind-examen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 13:45

Bacannie - met wat voor type merrie ga je de hengst gebruiken?

Als je eigen merrie dus ook beknopt gelijnd is en niet zo hoog.. heb je kans dat je het dmv het gebruiken van een hengst uit een dito beknopt gelijnde kleine moeder, juist ook een beknopt gelijnd kleiner veulen zult krijgen.
Sommige dingen slaan een generatie over - je dekt niet met de hengst, maar eigenlijk met het pakketje genen waarmee de hengst is gemaakt....

Je keuze wordt imo niet aangevallen - je doet er misschien verstandig aan die kansen te overwegen.... want hoe de hengst in kwestie werkelijk zal fokken, weet nog niemand. Dat weten we over 3 jaar. Biedt jij je fokkerij aan als testcase?

chantal1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 14:28

Bacannie schreef:
Het gaat toch met name om de moeder van de hengst zelf? Die is 1.74 mtr een heeft wél maat en lengte...

Ik hoor iedereen (o.a. hier op Bokt) altijd over de moederlijn van een hengst... de moederlijn moét goed zijn! Dit is de moeder van de vader, sinds wanneer maakt die de dienst uit Alleen als het uitkomt...? Want op deze manier vind je altíjd wel iets om welke henst dan ook af te branden...

Moederlijn is idd heel belangrijk; als jij een sterke moederlijn hebt, kan een hengst des te minder verprutsen.
Bepaalde zaken kunnen pas na een aantal generatie's weer te voorschijn komen...

Pukpaleisje

Re: En daar is tie dan weer Pukpaleis op het eind-examen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 14:30

De roep om nieuw bloed lijkt te minpunten van sommige hengsten goed te kunnen compenseren....

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 14:54

Bacannie schreef:
Het gaat toch met name om de moeder van de hengst zelf? Die is 1.74 mtr een heeft wél maat en lengte...

Ik hoor iedereen (o.a. hier op Bokt) altijd over de moederlijn van een hengst... de moederlijn moét goed zijn! Dit is de moeder van de vader, sinds wanneer maakt die de dienst uit Alleen als het uitkomt...? Want op deze manier vind je altíjd wel iets om welke henst dan ook af te branden...

Ik zou haast zeggen dat je uit een "mannetjesfokkerij" van de melkveehouderij afkomstig bent.
Daar maken ook de stieren de dienst uit.

Dit is een manier van fokken waarbij snel genetisch op bepaalde onderdelen gefokt kan worden ( melk-vruchtbaarheid)

En waarbij exterieur daarbij een ondergeschikte rol is.

Bacannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 17:09

ceasario schreef:
Ik zou haast zeggen dat je uit een "mannetjesfokkerij" van de melkveehouderij afkomstig bent.

Dit is een manier van fokken waarbij snel genetisch op bepaalde onderdelen gefokt kan worden ( melk-vruchtbaarheid)

Ik snap echt wel dat de merrie zélf uit een goede moederlijn moet komen... maar we hebben het hier over de hengsten vandaar dat ik het over de moederlijn van de hengst heb ik vind dat een hengst óók uit een goede moederlijn moet komen bij voorkeur.

Je begon zélf over de moeder van Prado... en daar reageerde ik op.

Dees schreef:
Bacannie - met wat voor type merrie ga je de hengst gebruiken?

Je keuze wordt imo niet aangevallen - je doet er misschien verstandig aan die kansen te overwegen.... want hoe de hengst in kwestie werkelijk zal fokken, weet nog niemand. Dat weten we over 3 jaar. Biedt jij je fokkerij aan als testcase?

Ik voel me ook niet aangevallen in mijn keus Winningmood te gebruiken hoor... alleen 'erger' ik mij er aan dat constant iets negatiefs geplaatst wordt over de hengst(en) terwijl je er nog zo weinig over kan zeggen. Het is zo makkelijk om meteen te gaan schreeuwen terwijl er feitelijk nog niets bekend is over de nafok van de hengsten, het is slechts speculeren.

Mijn merrie komt overigens uit de Ottie Vottie stam, haar lijn bevat zeer veel predikaten zoals pref. prest. enz. de merrie zelf is ster bevonden, dat vond ik een minimale vereiste om een veulen te fokken. Bovendien kent de heer Van Norel de lijn zeer goed omdat Cabochon uit de zelfde lijn komt. Vandaar dat hij de gok wel durft te wagen en ik ook. En zoals gezegd is het veulen in principe ook al vergeven en dat is ook wel fijn.

chantal1 schreef:
Moederlijn is idd heel belangrijk; als jij een sterke moederlijn hebt, kan een hengst des te minder verprutsen.
Bepaalde zaken kunnen pas na een aantal generatie's weer te voorschijn komen...

Inderdaad, zie bovenstaand verhaal.

stephanie123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 17:23

Ik voel me ook niet aangevallen in mijn keus Winningmood te gebruiken hoor... alleen 'erger' ik mij er aan dat constant iets negatiefs geplaatst wordt over de hengst(en) terwijl je er nog zo weinig over kan zeggen. Het is zo makkelijk om meteen te gaan schreeuwen terwijl er feitelijk nog niets bekend is over de nafok van de hengsten, het is slechts speculeren.

[
Ben het helemaal met je eens...
Jullie zitten hier allemaal de hengsten af te kraken terwijl de helft van de mensen die dat doen ze nog niet eens in het echt hebben gezien
En die gaan dan de hengsten op een plaatje beoordelen....
En volgens mij zijn de hengsten niet voor niets goedgekeurd...

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 17:43

Citaat:
Je begon zélf over de moeder van Prado... en daar reageerde ik op.

Dit was naar aanleiding van het langgelijnde.

Ik geef aan wat en wie Prado is.
ook van Norel heeft hem nog nooit gezien en weet geen bal van de moederlijn of hoe de moeder er uit ziet.

Ik ken, heb ze allebei gezien omdat ik ze bewust heb willen zien,alvorens er mee te dekken. (niet gedaan)

Dus dan mag ik ook een mening geven.

Ik heb zelfs deze hengst gezien als 2 en half jarige.

Dus over kennis gesproken mag er nogal wat door sommige aan huiswerk gedaan worden.

Kortom Vlak niet uit dat er nog wel eens een stel "haasjes van kunnen komen bij bloedmerries. Heb daarom zelf Prado laten staan en vele fokkers in het Pradogebied met mij. (Hij is dan ook weg.)

Nu van Donnerwind kun je je huiswerk zelf nog gaan doen door daar afst. van op te zoeken en de bloedlijn.

Maar om te roepen dat men de hengst genomen heeft om zijn langgelijndheid is zeer overdreven.

Ik houd het meer op de halslengte en veredeld springbloed.

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 18:20

ceasario schreef:
Dit was naar aanleiding van het langgelijnde.

Ik geef aan wat en wie Prado is.
ook van Norel heeft hem nog nooit gezien en weet geen bal van de moederlijn of hoe de moeder er uit ziet.

Ik ken, heb ze allebei gezien omdat ik ze bewust heb willen zien,alvorens er mee te dekken. (niet gedaan)

Dus dan mag ik ook een mening geven.

Ik heb zelfs deze hengst gezien als 2 en half jarige.

Dus over kennis gesproken mag er nogal wat door sommige aan huiswerk gedaan worden.

Kortom Vlak niet uit dat er nog wel eens een stel "haasjes van kunnen komen bij bloedmerries. Heb daarom zelf Prado laten staan en vele fokkers in het Pradogebied met mij. (Hij is dan ook weg.)

Nu van Donnerwind kun je je huiswerk zelf nog gaan doen door daar afst. van op te zoeken en de bloedlijn.

Maar om te roepen dat men de hengst genomen heeft om zijn langgelijndheid is zeer overdreven.

Ik houd het meer op de halslengte en veredeld springbloed.

Je hoeft je niet zo te verdedigen t.o. mij hoor.

Ik begrijp dat je je mening wilt geven en ik twijfel er niet aan dat je verstand van zaken zou hebben. Ik heb je daarin (vind ik) ook niet aangevallen o.i.d. ik heb alleen aangegeven dat Van Norel er wel vertrouwen in heeft (o.a. vanwege de moederlijn van MIJN merrie, misschien heb je daar overheen gelezen?) en ik vind eigenlijk dat jij mij nu een beetje aanvalt vanwege mijn keuze en motivatie. Tussen de regels door lees ik een beetje minachting naar mij toe en dat vind ik nu echt niet nodig. Ik vlak namelijk niets uit en dat heb ik ook nooit ergens gezegd. Het is en blijft een gok, dekken met jonge hengsten.

Ik heb ook een mening en die heb ik al gegeven, ik respecteer JOUW mening, respecteer dan ook MIJN mening en keuze .

En v.w.b. het vet gedrukte... ik neem aan dat je hiermee het KWPN bedoeld en niet mij? Want ik heb nooit gezegd dat ik hem kies vanwege zijn langgelijndheid...

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 18:26

Citaat:
Bovendien kent de heer Van Norel de lijn zeer goed omdat Cabochon uit de zelfde lijn komt.

Ik lees even terug en kan het zijn dat je deze zin verkeerd hebt opgevat? Dit ging namelijk over mijn merrie en niet over de hengst.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 18:32

Bacannie schreef:
[En v.w.b. het vet gedrukte... ik neem aan dat je hiermee het KWPN bedoeld en niet mij? Want ik heb nooit gezegd dat ik hem kies vanwege zijn langgelijndheid...
[/quote]

Gewoon topic volgen eventueel gezegde van Hamoen.
En daar is mijn eerste reactie op.

Jij bent voor mij helemaal niet infrage.
al dek je er 20 merries mee.

Bacannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 18:47

Fijn, ik hou niet van misverstanden.

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 18:56

Bacannie: als je een fijne merrie hebt, dan kun je de gok rustig wagen imo.
Omdat je een jonge merrie hebt weet je ook niet hoe zij fokt, dus kijk je voornamelijk naar het genetisch materiaal.
Veel succes met het veulen volgend jaar!

Bacannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 19:10

Venetia: Thanx!

Viennanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 12:34

ceasario schreef:

Vanuit mijn werk kan ik zeggen dat je laatste zin klinkklare 'Bullshit' is......Er wordt JUIST geselecteerd op het exterieur(punten) van de stiermoeder en diens moederlijn. Melkcontrole gegevens zijn daarbij van ondergeschikte rol. Toegegeven, niet alle KI's selecteren zo, echter hebben wij de hoogste exterieurstieren op stal..

En maar weer ontopic!