Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 21:30

Ik vraag me dan af hoe je dat aan de buitenkant kunt opmerken als de achterbenen niet goed liggen? Heel interessant plaatje knolselder.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 21:36

Vroeg ik mij ook al af. :=

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 21:43

crazy_funky schreef:
Pomski, was dat toen dat jaar met die 3 vosbonte veulens? Heb je ze allemaal nog?

Jazeker, wat leuk dat je dat nog weet!
Alleen Applejack (Dolly's veulen) is nog vosbont.
Lylou is isabel/Roan bont, net zo'n toverbal als haar moeder en Daisy wordt helemaal schimmel verwacht ik.

Afbeelding

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 21:49

Ka dat zal niet zomaar te zien zijn natuurlijk. Maar het kan wel. Misschien wanneer je merkt dat er echt geen voortgang in komt?

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 22:25

Mirjamalvaro voorzichtig positief dus. Hopelijk na de 24ste dag een gerust gevoel dat ze idd drachtig is. Dat klinkt al positief met Blossom

Pomski leuk dat je mogelijks 2 veulens kunt verwachten ( als je je fjord gaat dekken). Wellicht is er een hengst dichterbij of eentje op KI? Leuk dat je de nakomelingen nog hebt. En leuk die variatie in kleur :D

Elinora Nog steeds geen nieuws over je kat? Hoelang zou je jonge merrie nog moeten blijven staan voor ze de 18 dagen voorbij is?

Kabayo Gefeliciteerd *\o/* eindelijk je droom die uit kan komen.

Muronia spannend de eerste scan, dan kan het echt beginnen. Ik zou het idd interessant vinden wat je moet doen in welke situatie (bv verkeerde ligging idd) of bij een redbag idd. Eventueel misschien ook interessant wat je moet doen bij een dummy veulen. Maar dan wijk je natuurlijk weer af van het verhaal rondom bevallen. Goeie vraag stel je daar idd ivm het stikken en de navelstreng. Heb je deze al gevraagd aan je veearts?

Baudyh dubbel gefeliciteerd *\o/*

Retlaw wat fijn dat er bij jou ook weer positieve scans zijn *\o/*

Boelles snap ik helemaal dat je wat extra zekerheid wilt en nog eens scant.

Wisanda2003 ik wist dat helemaal niet ivm de ratten. Wat naar zeg. Hoe kom je daar dan achter? Sectie plegen op het veulen?

Crazy_funky Hyflyn heeft er nog niet zoveel zin in. Is er totaal geen activiteit.

Paint_lover Balen zeg. Hopelijk volgende ronde meer geluk

Janinevv zo te horen gaat het vrij vlot bij jou. Hopelijk allemaal ook vlot drachtig.

Knolselder Dat lijkt mij idd een behoorlijk nare complicatie als het veulen zo ligt. Ik ben benieuwd wat je dan moet/kan doen.

Kwa bevallingen hebben we hier het een en ander meegemaakt. Het meest voorkomende is een voetje verkeerd of teveel terug. Mijn eigen merrie 2j geleden had de zwaarste bevalling die ik tot nu toe heb meegemaakt. Het veulen lag met het achterbeen onder zich en zat muurvast. Eigenlijk zoals op de foto van Knolselder links onder. Maar dan met 1 achterbeen ipv 2 (gelukkig). We hebben met 2 het veulen eraf getrokken. 1 iemand vanvoor en 1 iemand die het achterbeen van het veulen recht trok naar voren. Het veulen ademde toen niet maar had wel een hartslag. Gelukkig kreeg ik haar uiteindelijk aan het ademen. Mijn merrie is daarna een heel tijd atactisch geweest vanachter. Het heeft een jaar geduurd (en osteopaat behandelingen, supplementen etc) voor ze terug echt de oude was.

Wij helpen overigens altijd de merrie wat. Soms is het gewoon de beentjes vasthouden zodat ze niet de hele tijd terug schieten. Soms is het echt trekken omdat het niet vlot, veulen vast zit of de merrie geen sterke weeën heeft. Maar moet zeggen dat de merries het ook altijd fijn lijken te vinden als we erbij zijn en ze ook geen onrust ervaren ervan. Maar iedereen heeft zo zijn eigen manier en meerdere wegen lijden idd naar Rome.

Vandaag is de veearts geweest om te scannen. Blue had afgeslagen en tot onze verrassing was ze helemaal zuiver nu dus ze hoefde niet gespoeld te worden. Alles zag er top uit. En Lizzy is ook drachtig gescand *\o/* . Abby stond weer hengstig helaas dus die gaat op naar ronde 2.

Afbeelding

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 22:26

Super Nieky !!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 22:31

Paint lover sorry dat ik over je heen gelezen had. Wat jammer dat het nog niet raak was, hopelijk deze nieuwe ronde!

Ik lees nog meer goede vragen waar ik hopelijk iets mee kan. Fijn om hier ook zo met elkaar over te kunnen praten. Het dummy veulen vind ik ook erg interessant maar ik denk dat ik het nu echt tot de bevalling en direct daarna beperk, want ik denk dat daar al zoveel informatie uit kan komen.

Nieky gefeliciteerd met de dracht! Dan zou ik jou graag willen vragen, hoe wist je dat er een achterbeen niet goed lag als dat deel nog in de merrie zat?

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 22:56

Het veulen was er al tot het middel uit. En toen zag je de achterhoef onder haar buik zitten. Daarom kon ook 1 iemand dat voetje pakken en naar voren trekken. En toen kwam ze er wel vlot uit gelukkig. Had ook niet langer moeten duren want dan had het veulen het niet gered.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 23:51

Wat goed muronia om zo’n document te maken. Ik heb voor nu geen aanvullende vragen.
Ik heb met de geboorte van Y’ur al een beetje de vuurdoop gehad :o . Hoe klein hij ook was, hij heeft ook klem gezeten en ik moest flink helpen.
Ik heb vooraf een online cursus gedaan en daar had ik heel veel aan! Was van de dierenarts Iris v Gulik. Daar staan ook veel video’s in en dergelijke. Misschien kan je daarvandaan ook nog wel interessante informatie krijgen?

Misschien als aanvulling op jouw vraag over verstikking met een intacte navelstreng. Grote kans dat die mee afgeklemd heeft gezeten toen het veulen ook klem zat. Dan is er geen circulatie meer mogelijk en komt er ook geen zuurstofrijk bloed vanuit de moeder meer naar het veulen toe. Is natuurlijk een hypothese, maar in de mensengeneeskunde komt dat vaker voor, kan me voorstellen dat bij jouw ervaring mogelijk ook zoiets gaande is geweest.

Rosa is gister geïnsemineerd, had vanavond nog 2 grote eitjes zitten. Inmiddels ook weer heeeeel ordinair hengstig. Ze zijn nu afgespoten en dan gaan we morgen nogmaals insemineren. Zondag controle of ze dan weg zijn *\o/*

Gefeliciteerd nieky én alle anderen met de drachten *\o/*

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 11:04

Als ik thuis ben ga ik even bijlezen en reageren. Voor nu even ego.
Maiden is een weekendje op vakantie. Ze wordt morgen geïnsemineerd *\o/* dus wij gaan ook het wachtbankje op.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 11:27

Myrthee *\o/*

Lonniej. Duimen maar!

Nieky. Goed teken dat blue schoon was na dekken. Fijn van Lizzy. Jammer van Abby!

Jeetje dat lijkt me idd ook eng met achterbeen eronder. Als het me te lang duurt voel ik op of het goed ligt. Ik laat ze zelf liggen en kijken of het mooi vordert. Vaak help ik een beetje. Maar ligt echt een beetje aan de situatie.

Wild Thing heeft de laatste keren helemaal zelf gedaan. Maar ook bij haar een sterrenkijker gehad. Dat heb ik ook al 3x gehad. Die kan ik zelf draaien als ze staan. Ook een keer een veulen met voetje naar achteren.

De moeder van Rosa heeft een keer stuitbevalling gehad. Ze was nog niet van mij toen de tijd. Ze leek te gaan bevallen, maar kwam maar geen echte vordering en merrie was heel kalm. Was ook echt een rustig dier. Als er gelijk was opgevoeld en was geweten dat het niet goed was, had er misschien nog tojd geweest om veulen eruit te trekken. Uiteindelijk duurde het te lang. Ze hebben het veulen in zijn geheel uit kunnen halen dus vermoed dat ze bij de achterbenen konden.
Daarna heb ik haar overgenomen en een maand voor de bevalling laten scannen of het hoofd de goede kant op lag. Als dit niet het geval was geweest, had ik haar naar de kliniek gebracht voor de bevalling. Dat zou ik zelf niet aandurven.

Hier hetzelfde probleem met dierenartsen. Voordat er een keer hier één is ben je 45 minuten verder. We hebben hier niks in de buurt, daarom ook erg blij dat ik veel zelf kan oplossen of een dierenarts kan bellen om mij te begeleiden

Odilia is verschrikkelijk boos en jaloers als er andere paarden naar mij komen. Nog niet hengstig geweest nu 21 dagen. Als die niet drachtig is, dan weet ik het ook niet := maandag wordt ze gescand samen met een andere op stal.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 16:23

Lonniej dat is heel goed mogelijk, dat zou het wel kunnen verklaren ja. Ik vraag daar sowieso nog naar. Ik wil vanavond mn vragen gaan mailen, dan kunnen we ze volgende week bespreken.

Veronia heeft net (waarschijnlijk gisteren) geovuleerd _O- . Stiekemerd heeft niks laten merken. Dus we mogen nog even geduld gaan hebben. 3 juni weer scannen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 16:28

Oh balen.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 16:54

Muronia schreef:
Lonniej dat is heel goed mogelijk, dat zou het wel kunnen verklaren ja. Ik vraag daar sowieso nog naar. Ik wil vanavond mn vragen gaan mailen, dan kunnen we ze volgende week bespreken.

Veronia heeft net (waarschijnlijk gisteren) geovuleerd _O- . Stiekemerd heeft niks laten merken. Dus we mogen nog even geduld gaan hebben. 3 juni weer scannen.

Je kan ook na een week hengstig spuiten hè

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 17:02

Daar had ik nog helemaal niet aan gedacht baudyh _O- . Ik denk er even over na of ik dat wil.. maar ik dacht dat dat na 10 dagen kon trouwens?

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 17:08

AM_Horses schreef:
Myrthee *\o/*

Lonniej. Duimen maar!

Nieky. Goed teken dat blue schoon was na dekken. Fijn van Lizzy. Jammer van Abby!

Jeetje dat lijkt me idd ook eng met achterbeen eronder. Als het me te lang duurt voel ik op of het goed ligt. Ik laat ze zelf liggen en kijken of het mooi vordert. Vaak help ik een beetje. Maar ligt echt een beetje aan de situatie.

Wild Thing heeft de laatste keren helemaal zelf gedaan. Maar ook bij haar een sterrenkijker gehad. Dat heb ik ook al 3x gehad. Die kan ik zelf draaien als ze staan. Ook een keer een veulen met voetje naar achteren.

De moeder van Rosa heeft een keer stuitbevalling gehad. Ze was nog niet van mij toen de tijd. Ze leek te gaan bevallen, maar kwam maar geen echte vordering en merrie was heel kalm. Was ook echt een rustig dier. Als er gelijk was opgevoeld en was geweten dat het niet goed was, had er misschien nog tojd geweest om veulen eruit te trekken. Uiteindelijk duurde het te lang. Ze hebben het veulen in zijn geheel uit kunnen halen dus vermoed dat ze bij de achterbenen konden.
Daarna heb ik haar overgenomen en een maand voor de bevalling laten scannen of het hoofd de goede kant op lag. Als dit niet het geval was geweest, had ik haar naar de kliniek gebracht voor de bevalling. Dat zou ik zelf niet aandurven.

Hier hetzelfde probleem met dierenartsen. Voordat er een keer hier één is ben je 45 minuten verder. We hebben hier niks in de buurt, daarom ook erg blij dat ik veel zelf kan oplossen of een dierenarts kan bellen om mij te begeleiden

Odilia is verschrikkelijk boos en jaloers als er andere paarden naar mij komen. Nog niet hengstig geweest nu 21 dagen. Als die niet drachtig is, dan weet ik het ook niet := maandag wordt ze gescand samen met een andere op stal.

Ik lees hier al weer even mee. Wij twijfelen nog of we weer voor een veulentje gaan. :D

Hier heeft onze merrie ook een stuitbevalling gehad een week geleden. Ik lees dat jouw merrie daarna wel een normale bevalling heeft gehad. Heeft ze daarna nog meer veulens gehad?

Onze merrie is nog fit en het laatste (doodgeboren) veulen was zo mooi. We twijfelen haar toch weer te dekken. Echter kan ik weinig vinden of er nu een groter risico is. Merrie heeft al meerdere veulens gekregen op de normale manier. Wanneer het risico groter is dan doen we het natuurlijk niet. Maar er is niet veel informatie over te vinden dus ik vind het spannend.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 18:02

Merrie was al wel op leeftijd. Ze heeft een goede bevalling gehad. Daarna verworpen, navelstreng was verdraaid dus echt pech. Ik vermoed dat de merrie zo ruim wad van binnen dat daarom deze problemen ontstonden

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 18:15

baudyh schreef:
Muronia schreef:

Je kan ook na een week hengstig spuiten hè

Ik ben echt een leek op dit gebied maar een week na ovulatie hengstig spuiten kan? Ipv de volgende ronde afwachten? Of hoe moet ik dat voor me zien?

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 19:35

Ik hoorde gisteren van mn da 10dgn na ovulatie....

Hebben wij het ook even over gehad omdat da pas woensdag wilde komen scannen (ivm dubbele ovulatie de afgelopen keer) maar ik vond dat niet zo'n straks plan dus nu komt ze toch braaf maandagochtend scannen (terwijl ze eigenlijk een vrije dag had).

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 23:43

Muronia schreef:
Daar had ik nog helemaal niet aan gedacht baudyh _O- . Ik denk er even over na of ik dat wil.. maar ik dacht dat dat na 10 dagen kon trouwens?

Mijn DA doet altijd 1 week plus 1 dag. Maar dan moet je wel precies weten wanneer je ei weg was.
Scheelt gewoon een hele tijd. En voor je het weet ben je weer laat

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 16:44

Paint_lover, dubbel geovuleerd zelfs! Balen!

Janine, ik zit sowieso op t bankje met Malibu, tot de 26e. Op hoeveel dagen zit/zat ze dan met dr veulenhengstigheid?

Knolselder, ah vandaar! :D succes dan straks met het laatste jaar, gaat alles wel goed?

Pomski, leuk dat je ze alle 3 nog hebt! En dat ze uiteindelijk zo verschillend zijn.

Nieky, nee helemaal niets.
Gefeliciteerd met de dracht van Lizzy, balen van Abby.

Lonniejj, lekker bezig met Rosa!

Myrthee, jeej welkom op het bankje! *\o/*

AM, spannend voor maandag!

Muronia, oh de stiekemerd! Haha. Ik weet ook niet beter dan 10 dagen later spuiten.

Nou vandaag is Shenay gedekt! Morgen kijken of het eitje weg is, ook ivm voor 09:00 maandag sperma bestellen. Twijfel even of ik dan hyflyn en noortje laat scannen, anders zou ze maandag komen. Maarja kost dan weer een extra bezoekje :')

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 17:22

Spannend crazy_funky! Hopelijk is het ei gewoon weg en is ze klaar!

Het is heel lang geleden dat ik 1 hengstig heb laten spuiten maar worden ze daar niet ook wat ziekig van? Ik zou dan uitkomen op 26 mei hengstig spuiten, maar ik heb 27 mei in de avond een menles gepland met haar. Zou dat eerlijk zijn / kunnen?

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 17:50

Volgensmij duurt dat wel een dag of 2/3 voor ze reageren toch? Zijn niet gelijk de dag erna hengstig?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 18:01

Vlak na het spuiten kunnen ze wat ziekig reageren. Zweten en iets koliekerig, maar dat is snel weer weg (10/15 min meestal). Daarna worden ze gewoon hengstig.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 18:03

Dat wou ik even weten inderdaad, of ze daarna lang wat ziekig zijn. Het hengstig worden duurt dacht ik gemiddeld een dag of 2 daarna he?