1e & 2e bezichtiging KWPN hengstenkeuring 2024/2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 11:28

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 11:33

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 11:37

Ik heb zelf het voordeel dat ik uit een familie kom waar al generaties paarden gehouden worden.
Mijn grootvader werkte nog met de paarden op het veld en leerde ze op voor anderen, mijn vader heeft als klein mannetje uren mee achter de paarden gelopen.
Mijn vader heeft nooit hoger dan L gereden maar hoe die direct door een paard kan kijken, daar neem ik nog altijd mijn hoed voor af.

Ik beweer hiermee niet dat ik zelf dé paardenmens ben, maar ik ben wel degelijk een paardenmens en geen mens met paarden. En van die laatste categorie zijn er vandaag veel meer dan anderen...
En dan is het fysio hier, poedertje daar en ander zadel om de 3 maanden, maar de essentie van wat nu écht met paarden omgaan is kennen ze gewoon niet.(quote s0173957)

Dat is/was leren vanuit de praktijk en kwaliteit werd streng bewaakt want er moest wel met gezonde dieren gewerkt worden,

het werken met paarden heeft nu een heel andere uitgangs basis,
men leert nu alles van uit een boekje,

want waar is nog de paardenmens - los van het feit dat men er iets van wil aannemen - want de intentie toen werken met een paard is even anders dan de huidige.

ieder die ergens de klok heeft horen luiden maakt een blog, en denkt het wiel uitgevonden te hebben want het moet anders
Laatst bijgewerkt door mce op 23-01-25 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 11:56

s0173957 schreef:
mce schreef:
Goed dat men dan van sterke stammoeders embyo's invriezen (business is ook vooruitkijken, toch!!
https://www.horses.nl/dressuur/jonge-dr ... -bovenaan/

Of de merrie uitmelken...

denk niet dat we deze terug zien in een embryoveiling, maar niets is uit te sluiten

en dan heb je gelijk,

manubres

Re: 1e & 2e bezichtiging KWPN hengstenkeuring 2024/2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 12:06

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 12:14

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 12:21

mce schreef:
kwaliteit werd streng bewaakt want er moest wel met gezonde dieren gewerkt worden

Om gezonde en werkwillige paarden te fokken moeten we ook niet bang zijn om dieren die daar niet aan voldoen naar de slager te brengen. In de praktijk zien we het toch regelmatig andersom, wordt een paard vanwege blessure of karakter ingezet als fokmerrie.

Dat is dan misschien wel een voordeel van de huidige technieken, dan kun je die kreupele rotbok (even lekker kort door de bocht :P ) tenminste inzetten als draagmerrie, zie je die genen niet meer in de volgende generatie.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 12:28

Rex_Rolfo schreef:
mce schreef:
kwaliteit werd streng bewaakt want er moest wel met gezonde dieren gewerkt worden

Om gezonde en werkwillige paarden te fokken moeten we ook niet bang zijn om dieren die daar niet aan voldoen naar de slager te brengen. In de praktijk zien we het toch regelmatig andersom, wordt een paard vanwege blessure of karakter ingezet als fokmerrie.

Dat is dan misschien wel een voordeel van de huidige technieken, dan kun je die kreupele rotbok (even lekker kort door de bocht :P ) tenminste inzetten als draagmerrie, zie je die genen niet meer in de volgende generatie.

zeg niet dat dat vroeger niet zo was, alleen met gezonde dieren werd gewerkt, daar waakte b.v. mijn grootvader streng op.

toen was wetenschap meer vanuit de praktijk geleerd ( er was niet anders) en zeker de wetenschap van nu doet goed werk, moet ook want het paard houden is ook anders geworden,

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 13:13

mce schreef:
manubres schreef:
Nog even wat heel anders: Sarai L is aangeleverd voor het verrichtingsonderzoek van het KWPN.

https://www.horses.nl/fokkerij/kwpn-ver ... kiEqqBdJOg

hij heeft ook veel gedekt, dus wel leuk als de wpn fokker niet hoeft over te stappen,

Dat hoeven ze ook niet. Ze krijgen gewoon Reg A. met zijn NRPS goedkeuring.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 13:23

Ik vraag me altijd af in hoeverre die paarden van amateurs stuk zijn door de rijderij en in hoeverre ze stuk zijn, omdat men het management van zo'n dier niet bij kan benen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 13:34

Dat hoeven ze ook niet. Ze krijgen gewoon Reg A. met zijn NRPS goedkeuring.[/quoteJanderegelaa)]

Klopt, maar daarna is/was er veel meer werk aan de winkel, maar inmiddels (2018) is er wel een verruiming wat opname in stamboek + predikaten mogelijk maakt, mits

Register A-merries kunnen vanaf nu in het stamboek worden opgenomen en ook het sterpredicaat behalen. Als ze qua exterieur en beweging/springen voldoen kunnen ze na de stamboekkeuring deelnemen aan de Centrale Keuring en ook aan de Nationale Merriekeuring. Om definitief keur te worden moeten ze naast de eisen voor aanleg (IBOP, EPTM of sportpredicaat) wel aan de aanvullende eisen voldoen (PROK of D-OC-predicaat + straalbeen/spat). De aanvullende eis voor cornage voor merries is komen te vervallen.

bron:
https://www.kwpn.nl/over-kwpn/diensten/ ... atieschema

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 13:49

denisesilver schreef:
Ik vraag me altijd af in hoeverre die paarden van amateurs stuk zijn door de rijderij en in hoeverre ze stuk zijn, omdat men het management van zo'n dier niet bij kan benen.

Bij mij op stal staan de helft stuk op dit moment. 50% komt door het rijderij, de andere 50% is slecht management en niet dinges zien voordat ze erger worden. Bijvoorbeeld slecht in de bespiering en zo voort.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 13:50

manubres schreef:
Nog even wat heel anders: Sarai L is aangeleverd voor het verrichtingsonderzoek van het KWPN.

https://www.horses.nl/fokkerij/kwpn-ver ... kiEqqBdJOg

Hij is nog niet aangeleverd, ik was daar dus gisteren. De vierjarigen hengsten doen twee zadelpresentaties en pas dan kunnen ze het onderzoek doen als de commissie ze daarvoor aanwijst.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 14:00

Inderdaad Elisa, zo zit het. Ik zag dat er deze ronde maar heel weinig dressuurhengsten waren aangemeld. Ik ben benieuwd wat er over gaat blijven.

En mce; zoals janderegelaa al zegt is een NRPS goedkeuring voldoende om ook bij het KWPN een 'gewoon' papier te krijgen. Ook daarna is het helemaal geen extra gedoe ofzo hoor. Dat maakt echt helemaal niets uit tegenwoordig.
En iemand quoten kun je doen door op het knopje quote te drukken. Dan is het voor iedereen duidelijk dat je iemand anders aan het quoten bent. Je berichten zijn nu nogal onoverzichtelijk in mijn ogen, en dat dikgedrukte / onderstrepen lijkt me ook niet zo nodig.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 14:13

Rex_Rolfo schreef:
mce schreef:

Ja, het is soms lastig of het karakter is of blessure. Want volgens onderzoek bleken vrijwel alle onwilligheden en ondeugden aan een lichamelijk gebrek te liggen. Maar dan komt de vraag hoe komt zo'n lichamelijk gebrek? Volgens de sprekers door slechte rijderij en dan met name dat veel personen niet in balans kunnen zitten, met name te zien bij recreanten en amateurs en op het ergst op maneges. Maar ook door paarden in elkaar te trekken (topsport) waardoor sneller halsatrose ontstaat en kissing spines. Door slecht management: te weinig loslopen, teveel in de bandages/warme beenbeschermers, niet ingrijpen als een paard iets krijgt waardoor het steeds meer gaat compenseren. Ook wordt de bouw van het paard genoemd als reden. Hypermobiele paarden zijn sneller geblesseerd.

Tsja, dus je kunt niet zeggen dat je per definitie niet moet fokken met een paard dat een blessure heeft of zich onprettig gedraagt. Ik vind sowieso dat je bij een paard met blessure moet kijken of een dracht niet te belastend is. Mijn paard was ook zwaar geblesseerd en zeiden mensen: ze heeft een heel goed papier ga ermee fokken! Toen dacht ik echt...weet je wel hoe zwaar dat voor een paard is?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 14:22

En toch zie ik veel meer hypermobiliteit bij PRE,s dan bij KWPNers.

Ik denk dus niet dat grotere bewegingen automatisch hypermobiliteit is. Wel dat paarden met grotere bewegingen sneller geblesseerd raken.

Ik vind de meeste paarden juist enorm goede karakters hebben als je ziet soms hoe ermee gereden wordt. Maar er zitten wel lastigere exemplaren tussen. Ze hoeven niet altijd wat te mankeren als ze lastiger zijn. Sommige bloedlijnen geven de een na andere lastige nakomeling.

Voor de rest eens, eigenlijk zou ieder paard jaarlijks goed losgemaakt moeten worden en bijgehouden worden met een goede basis training waarin ze los, recht en over de rug gereden of gelongeerd zouden moeten worden.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 15:08

Ikzelf zeg niet dat het zo is, uit dat onderzoek kwam dat bij vrijwel alle probleempaarden er een lichamelijke oorzaak werd gevonden. Dat zijn dan paarden die aangemeld worden ivm staken, bokken, steigeren, vluchten, schrikken etc. En wat ik al eerder zei: wat is een lastig paard? Een paard die niet alles gewillig doet wat wij van ze willen? Lastig is dus erg subjectief. Misschien zijn het juist hele slimme paarden die ons heel veel kunnen leren, als we er voor open staan :D

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 15:32

Maar weet je als je geen kennis en kunde hebt, is elk paard - op den duur - lastig,

hoeveel topics alleen hier op bokt zijn er al over geopend,
ook weer subjectief want instructie mist ook vaak de kennis en kunde van jonge paarden opleiden

jonge paarden opleiden die klaargestoomd worden voor weet ik wat voor prestigieuze competitie, IBOP ect. gaan veel compenceren en dat geeft op termijn vaak strubbelingen,
worden het vanzelf probleem paarden maar dat ervaart de nieuwe eigenaar of als zo vaak ingezet als fokmerrie dan lost zich dat vanzelf op.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 16:40

Ik kan daar soms met mijn kop niet bij. Waarom moet alles zo snel? Ja, daar weet ik het antwoord wel op; tijd is geld. Ook dat kan ik soms gewoon niet begrijpen. We zijn toch allemaal uit liefhebberij met de paarden begonnen?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 17:00

mce schreef:
Dat hoeven ze ook niet. Ze krijgen gewoon Reg A. met zijn NRPS goedkeuring.[/quoteJanderegelaa)]

Klopt, maar daarna is/was er veel meer werk aan de winkel, maar inmiddels (2018) is er wel een verruiming wat opname in stamboek + predikaten mogelijk maakt, mits

Register A-merries kunnen vanaf nu in het stamboek worden opgenomen en ook het sterpredicaat behalen. Als ze qua exterieur en beweging/springen voldoen kunnen ze na de stamboekkeuring deelnemen aan de Centrale Keuring en ook aan de Nationale Merriekeuring. Om definitief keur te worden moeten ze naast de eisen voor aanleg (IBOP, EPTM of sportpredicaat) wel aan de aanvullende eisen voldoen (PROK of D-OC-predicaat + straalbeen/spat). De aanvullende eis voor cornage voor merries is komen te vervallen.

bron:
https://www.kwpn.nl/over-kwpn/diensten/ ... atieschema

Ze hoeven niets anders te doen dan een reguliere KWPN merrie omdat NRPS hengsten ook aan de eisen voldoen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 17:08

denisesilver schreef:
Ik kan daar soms met mijn kop niet bij. Waarom moet alles zo snel? Ja, daar weet ik het antwoord wel op; tijd is geld. Ook dat kan ik soms gewoon niet begrijpen. We zijn toch allemaal uit liefhebberij met de paarden begonnen?

nee in de huidige generatie(s) niet,
dat maakt het verschil,
business is business en er gaat nergens zoveel geld in om als in de paardensport,

alleen de atleet/atlete (het paard) krijgt niet het respect wat het verdient, verworden tot een ding wat financieel zeer lucratief is.

Een humane atleet kan protesteren of naar een andere trainer gaan, kan alles en iedereen in de media afkraken, en paard kan dat niet, dus als er dan iets in de openbaarheid komt trekken we dat alles weer intwijfel, ook genoeg hierover te lezen, ook hier op bokt.

Hoe makkelijk we dat dan weer bagatalseren: lastig paard ect.
Het ligt nooit aan de ruiter/instructie/trainer, en gaan we weer symptoombestrijden, maakt de cirkel weer rond de cirkel is rond

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 18:53

Deze discussie speelt toch al jaren.
Ik heb mijn 3 jarige dit jaar ook drachtig gemaakt en daarna klaar laten maken voor de merriekeuring en daarna Ibop. Ze moest daarom even een paar maanden flink aan de bak, maar nu is ze elite en de rest van haar leven hoeft ze alleen nog maar als fokmerrie te dienen. Maar zát mensen die dit teveel vonden.
Maar merriekeuring en ibop met een veulen aan de voet is alleen maar veel lastiger, en als je met 4 jaar gaat dekken komt met 5 jaar pas het eerste veulen. Ik heb haar echt alleen als fokmerrie, dus nóg een jaar geld erin pompen zonder dat er een veulen komt is financieel niet zo fijn nee.
Ik geloof niet dat ze er last van heeft gehad en ik denk dat het best prima kan.

De meeste ruiters die de hengsten rijden zijn allemaal professionals, die weten ook echt wel wat ze doen. Want een paard kapot rijden is op lange termijn echt niet de bedoeling. En talentvolle paarden bieden het vaak ook heel gemakkelijk aan met relatief weinig training. Een getalenteerd, goed gebouwd paard loopt met een goede ruiter zo op M niveau als ze een jaar of 5 zijn. Daar hoeven ze echt niet veel moeite voor doen.

Daarentegen zijn er zát 5 jarigen die níet zo goed gebouwd zijn en níet zo getalenteerd en met níet zo'n goede ruiter die volledig kapot gereden worden voordat ze uberhaupt op L niveau zijn. Ik vind het nogal een onzinnige discussie dus.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 18:54

Andere vraag: wie gaan er allemaal naar de KWPN stallionshow volgende week? Ik ben er op de donderdag (icm een congres) en op de vrijdag.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 19:07

carola schreef:
Ik heb mijn 3 jarige dit jaar ook drachtig gemaakt en daarna klaar laten maken voor de merriekeuring en daarna Ibop. Ze moest daarom even een paar maanden flink aan de bak, maar nu is ze elite en de rest van haar leven hoeft ze alleen nog maar als fokmerrie te dienen. Maar zát mensen die dit teveel vonden.
Maar merriekeuring en ibop met een veulen aan de voet is alleen maar veel lastiger, en als je met 4 jaar gaat dekken komt met 5 jaar pas het eerste veulen. Ik heb haar echt alleen als fokmerrie, dus nóg een jaar geld erin pompen zonder dat er een veulen komt is financieel niet zo fijn nee.
Ik geloof niet dat ze er last van heeft gehad en ik denk dat het best prima kan.

De meeste ruiters die de hengsten rijden zijn allemaal professionals, die weten ook echt wel wat ze doen. Want een paard kapot rijden is op lange termijn echt niet de bedoeling. En talentvolle paarden bieden het vaak ook heel gemakkelijk aan met relatief weinig training. Een getalenteerd, goed gebouwd paard loopt met een goede ruiter zo op M niveau als ze een jaar of 5 zijn. Daar hoeven ze echt niet veel moeite voor doen.

Daarentegen zijn er zát 5 jarigen die níet zo goed gebouwd zijn en níet zo getalenteerd en met níet zo'n goede ruiter die volledig kapot gereden worden voordat ze uberhaupt op L niveau zijn. Ik vind het nogal een onzinnige discussie dus.

u geeft twee prachtige voorbeelden, dank daarvoor.
een zoals het zou moeten/kunnen zijn en een zoals het is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 19:31

carola schreef:

Eens, het zit imo vooral in die laatste groep.

En waarom moet het snel..in de prof wereld is tijd geld en daarom gaat het imo ook weleens te snel. Ik heb ook een tijdje paarden zadelmak gemaakt in twee weken waar ik zelf twee maanden voor uit zou trekken. Fysiek kan dat prima als je een beetje weet wat je doet maar mentaal is dat wel erg snel en ik denk te snel.

En als instructeur zijn er ook weleens mensen weggegaan die het niet snel genoeg vonden gaan omdat zij oefeningen wilden leren en ik nogal van de basis ben en een goede basis kost tijd.

Manubres, de vraag is of het gedrag met datgene te maken had wat er gevonden is. Ik bedoel, als je goed genoeg zoekt vind je bij ieder paard wel iets. Verklaart dat ook het gedrag? Andere training doet soms ook wonderen. En ik geloof steeds meer dat paarden door wat wij van ze vragen vast gaan zitten in de fascia. Het is een beetje kip-ei soms.

Oja, ik weet nog niet of ik naar de HK ga.. als ik ga dan is het spontaan. Ligt een beetje aan hoe het uit komt met werk.