Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
mce schreef:Goed dat men dan van sterke stammoeders embyo's invriezen (business is ook vooruitkijken, toch!!
https://www.horses.nl/dressuur/jonge-dr ... -bovenaan/
s0173957 schreef:mce schreef:Goed dat men dan van sterke stammoeders embyo's invriezen (business is ook vooruitkijken, toch!!
https://www.horses.nl/dressuur/jonge-dr ... -bovenaan/
Of de merrie uitmelken...
manubres schreef:Nog even wat heel anders: Sarai L is aangeleverd voor het verrichtingsonderzoek van het KWPN.
https://www.horses.nl/fokkerij/kwpn-ver ... kiEqqBdJOg
mce schreef:kwaliteit werd streng bewaakt want er moest wel met gezonde dieren gewerkt worden
Rex_Rolfo schreef:mce schreef:kwaliteit werd streng bewaakt want er moest wel met gezonde dieren gewerkt worden
Om gezonde en werkwillige paarden te fokken moeten we ook niet bang zijn om dieren die daar niet aan voldoen naar de slager te brengen. In de praktijk zien we het toch regelmatig andersom, wordt een paard vanwege blessure of karakter ingezet als fokmerrie.
Dat is dan misschien wel een voordeel van de huidige technieken, dan kun je die kreupele rotbok (even lekker kort door de bocht) tenminste inzetten als draagmerrie, zie je die genen niet meer in de volgende generatie.
mce schreef:manubres schreef:Nog even wat heel anders: Sarai L is aangeleverd voor het verrichtingsonderzoek van het KWPN.
hij heeft ook veel gedekt, dus wel leuk als de wpn fokker niet hoeft over te stappen,
denisesilver schreef:Ik vraag me altijd af in hoeverre die paarden van amateurs stuk zijn door de rijderij en in hoeverre ze stuk zijn, omdat men het management van zo'n dier niet bij kan benen.
manubres schreef:Nog even wat heel anders: Sarai L is aangeleverd voor het verrichtingsonderzoek van het KWPN.
Rex_Rolfo schreef:mce schreef:kwaliteit werd streng bewaakt want er moest wel met gezonde dieren gewerkt worden
Om gezonde en werkwillige paarden te fokken moeten we ook niet bang zijn om dieren die daar niet aan voldoen naar de slager te brengen. In de praktijk zien we het toch regelmatig andersom, wordt een paard vanwege blessure of karakter ingezet als fokmerrie.
Dat is dan misschien wel een voordeel van de huidige technieken, dan kun je die kreupele rotbok (even lekker kort door de bocht) tenminste inzetten als draagmerrie, zie je die genen niet meer in de volgende generatie.
mce schreef:Dat hoeven ze ook niet. Ze krijgen gewoon Reg A. met zijn NRPS goedkeuring.[/quoteJanderegelaa)]
Klopt, maar daarna is/was er veel meer werk aan de winkel, maar inmiddels (2018) is er wel een verruiming wat opname in stamboek + predikaten mogelijk maakt, mits
Register A-merries kunnen vanaf nu in het stamboek worden opgenomen en ook het sterpredicaat behalen. Als ze qua exterieur en beweging/springen voldoen kunnen ze na de stamboekkeuring deelnemen aan de Centrale Keuring en ook aan de Nationale Merriekeuring. Om definitief keur te worden moeten ze naast de eisen voor aanleg (IBOP, EPTM of sportpredicaat) wel aan de aanvullende eisen voldoen (PROK of D-OC-predicaat + straalbeen/spat). De aanvullende eis voor cornage voor merries is komen te vervallen.
bron:
https://www.kwpn.nl/over-kwpn/diensten/ ... atieschema
denisesilver schreef:Ik kan daar soms met mijn kop niet bij. Waarom moet alles zo snel? Ja, daar weet ik het antwoord wel op; tijd is geld. Ook dat kan ik soms gewoon niet begrijpen. We zijn toch allemaal uit liefhebberij met de paarden begonnen?
carola schreef:Deze discussie speelt toch al jaren.
Ik heb mijn 3 jarige dit jaar ook drachtig gemaakt en daarna klaar laten maken voor de merriekeuring en daarna Ibop. Ze moest daarom even een paar maanden flink aan de bak, maar nu is ze elite en de rest van haar leven hoeft ze alleen nog maar als fokmerrie te dienen. Maar zát mensen die dit teveel vonden.
Maar merriekeuring en ibop met een veulen aan de voet is alleen maar veel lastiger, en als je met 4 jaar gaat dekken komt met 5 jaar pas het eerste veulen. Ik heb haar echt alleen als fokmerrie, dus nóg een jaar geld erin pompen zonder dat er een veulen komt is financieel niet zo fijn nee.
Ik geloof niet dat ze er last van heeft gehad en ik denk dat het best prima kan.
De meeste ruiters die de hengsten rijden zijn allemaal professionals, die weten ook echt wel wat ze doen. Want een paard kapot rijden is op lange termijn echt niet de bedoeling. En talentvolle paarden bieden het vaak ook heel gemakkelijk aan met relatief weinig training. Een getalenteerd, goed gebouwd paard loopt met een goede ruiter zo op M niveau als ze een jaar of 5 zijn. Daar hoeven ze echt niet veel moeite voor doen.
Daarentegen zijn er zát 5 jarigen die níet zo goed gebouwd zijn en níet zo getalenteerd en met níet zo'n goede ruiter die volledig kapot gereden worden voordat ze uberhaupt op L niveau zijn. Ik vind het nogal een onzinnige discussie dus.
carola schreef:Deze discussie speelt toch al jaren.
Ik heb mijn 3 jarige dit jaar ook drachtig gemaakt en daarna klaar laten maken voor de merriekeuring en daarna Ibop. Ze moest daarom even een paar maanden flink aan de bak, maar nu is ze elite en de rest van haar leven hoeft ze alleen nog maar als fokmerrie te dienen. Maar zát mensen die dit teveel vonden.
Maar merriekeuring en ibop met een veulen aan de voet is alleen maar veel lastiger, en als je met 4 jaar gaat dekken komt met 5 jaar pas het eerste veulen. Ik heb haar echt alleen als fokmerrie, dus nóg een jaar geld erin pompen zonder dat er een veulen komt is financieel niet zo fijn nee.
Ik geloof niet dat ze er last van heeft gehad en ik denk dat het best prima kan.
De meeste ruiters die de hengsten rijden zijn allemaal professionals, die weten ook echt wel wat ze doen. Want een paard kapot rijden is op lange termijn echt niet de bedoeling. En talentvolle paarden bieden het vaak ook heel gemakkelijk aan met relatief weinig training. Een getalenteerd, goed gebouwd paard loopt met een goede ruiter zo op M niveau als ze een jaar of 5 zijn. Daar hoeven ze echt niet veel moeite voor doen.
Daarentegen zijn er zát 5 jarigen die níet zo goed gebouwd zijn en níet zo getalenteerd en met níet zo'n goede ruiter die volledig kapot gereden worden voordat ze uberhaupt op L niveau zijn. Ik vind het nogal een onzinnige discussie dus.