Drachtig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Red_ottb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-25 15:17

Okay tumble bear wordt op 24 September gecastreerd. Dan is hij bijna 9 maanden oud.

Hij drinkt nu nog af en toe maar gaat ook lekker zijn eigen gang. Moeder en zoon staan met de andere 6 de hele dag buiten samen in de kudde.

Het idee was dat hij natuurlijk zou afspenen, maar nu denk ik dat ik een maand na de castratie misschien toch moet ingrijpen.

Ze staan nu in de ochtend naast elkaar met een draadje ertussen voor ontbijt maar gaan daarna samen de wei in met de andere paarden.

Ik kan ze dus eventueel wel apart houden, maar niet perse uit het zicht want de paddocks maken deel uit van de grote wei.

Heeft het dan meer zin om tumble bear in de paddock te houden en mama met de rest mee te laten gaan of andersom? Uiteraard zetten we dan wel een ander paard erbij zodat ze nooit alleen zijn.

Of moet ik gewoon wachten tot hij vanzelf afspeent? Ik ben een beetje bang voor een needy paard later dat nooit alleen kan of wil zojn.

Afbeelding

Afbeelding

Edit

Hij is trouwens begin July wel heel ziek geweest met longonsteking.. Gelukkig wel helemaal opgeknapt. Toen toch heel blij dat ze aan huis staan want we konden elk uur van de nacht even bij hem kijken. (Vandaar die scheerplekken - long scan etc)

Nog wat extra foto spam:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Red_ottb op 21-08-25 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Re: Drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 15:22

In de natuur worden veulens vaak pas gespeend als het volgende veulen er aan zit te komen of er naast staat.

Red_ottb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-25 15:24

DubbelFun schreef:
In de natuur worden veulens vaak pas gespeend als het volgende veulen er aan zit te komen of er naast staat.

Ja dat heb is ook gelezen. Teddy is dus niet drachtig en dat zijn we ook niet van plan. Wel afspenen dan? En hoe dan precies?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 15:26

Is er niemand in de buurt met ook een veulen waar hij tijdelijk bij kan staan ??
Of je wei in 2'en delen en samen met een ander paard zetten als de merrie het niet meer interesseert.

Red_ottb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-25 15:29

Even Ter verduidelijking - dit is onze wei indeling. We hebben dus geen stalled oid.
Ze staan in principe alleen in de ochtend in een paddock voor ontbijt. Afbeelding

P1 is dus paddock 1
P2 paddock 2 etc

Red_ottb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-25 15:30

DubbelFun schreef:
Is er niemand in de buurt met ook een veulen waar hij tijdelijk bij kan staan ??
Of je wei in 2'en delen en samen met een ander paard zetten als de merrie het niet meer interesseert.

Dat kan dus wel, maar ze kunnen elkaar dan dus wel gewoon zien. Apart staan bedoel ik dan

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 16:40

Het zien hoeft geen probleem te zijn zolang één van de 2 niet gaat lopen roepen naar de ander of neigingen krijgt tot uitbreken om bij de ander te komen.
Is dat het geval dan moet je echt iets anders zoeken wat min. 4 km verder is buiten gehoorafstand.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 17:05

Ik heb ze hier altijd in het zicht van elkaar afgespeend en dat heeft nooit problemen gegeven. Eerst 's nachts apart, en overdag weer bij elkaar om uierontsteking te voorkomen (maar dat zal met 9 maanden vermoedelijk niet zo'n risico zijn), en dan na een weekje of zo definitief uit elkaar.
Ik zou de moeder de eerste weken op de paddock houden (die mag even wat karig gehouden worden qua eten om die uier te laten slinken).
Beetje afhankelijk van hoe lief/toegeeflijk de moeder is, kan je ze na een maandje weer bij elkaar zetten. Meeste merries laten het dan niet meer toe dat een veulen nog drinkt.
Ik heb echter ook merries gehad die na 4 maanden (en geen uier meer) hun kind gewoon weer lieten zuigen (en dan komt de melkproduktie dus ook weer op gang). Dus hou er rekening mee dat je ze langer dan een maand apart moet houden.

Ik heb wel ook een veulen gehad die na een half jaar niet drinken opeens weer begon met onder de buik van z'n moeder te duiken (dus ruim een jaar oud). Toen heb ik de uier van de merrie met antibijt van ingespoten, toen was het snel klaar met dat stomme gedoe :D Was misschien niet aardig van me, ook niet voor de merrie, maar die stond dat gewoon toe en dan had ze 'm maar een rotschop moeten geven :))