Zwaar Warmbloed fokkers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 09:07

IvankBacardi schreef:
Mijn zoektocht naar een passende hengst voor mijn IHW merrie is begonnen :)
Mijn merrie is in veel dingen precies wat ik ook in een veulentje wil maar ik heb wel een paar puntjes:
- ik wil geen kleiner paard, merrie is 1,67m
- ze is vlug en fris, dus een hengst met nuchter karakter.
- mijn merrie heeft veel front, de achterhand is altijd een werkpunt.
- het liefst een zwarte hengst

Ze is van Adalia’s bonte Aäron x Onno S

Ik woon in zuid Denemarken en ben mij nu aan het verdiepen in Duits bloed, maar tips zijn altijd welkom :o

[ [url=m/GUQxJb.png]Afbeelding[/url] ]

Het is een jaar uitgesteld maar mijn merrie verwacht eind juli een veulen van de trakehner Donkey Boss, niet typisch zwaar warmbloed maar wel een fijn werkbaar karakter hoop ik.
Mijn eerste keus was Delany, daar kwam helaas een tweeling dracht uit die geen stand hield na het wegknijpen van een van de vruchtjes en vervolgens werd hij verkocht.

Zijn er meer die een veulentje verwachten in 2026?

Muronia

Re: Zwaar Warmbloed fokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-25 11:01

Ik heb je hengst even opgezocht. Ik ben heel erg benieuwd wat voor veulen eruit komt, gefeliciteerd met de dracht!

Emily hoe gaat het nu met je merrie?

Bij mij is het niet gelukt om Veronia een tweede keer drachtig te krijgen dus voor ons geen veulentje komend jaar. Voordeel is dan wel dat ik het komende seizoen op tijd kan beginnen en we dan hopelijk in 2027 wel weer een veulen mogen verwelkomen. Ik ga nu niet weer met diepvries aan de slag maar gewoon met vers sperma. Dat kunnen we allemaal thuis doen en dat vind ik wel prettiger.

14 februari is de hengstenkeuring van het GrP in Tolbert. Ik ga zeker kijken, hoewel ik eigenlijk al een hengstenkeuze heb gemaakt, maar ik moet even afwachten of hij komend jaar ook K.I. dekt.

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 19:49

Dankjewel!

Wat balen dat het dit jaar niet is gelukt, voor welke hengst wil je gaan volgend jaar?

Ik ben ook benieuwd, het blijft altijd spannend natuurlijk.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-25 00:59

Zeker blijft het spannend. Pas als moeder en kind voor het eerst samen buiten op het gras lopen in het zonnetje, kun je een beetje gerust ademhalen en genieten (en dan nog blijft het spannend want veulens kunnen zulke ongelofelijk domme stunts uithalen) :+ . Maar het is en blijft iets magisch, dat hele fokken.

Dit is mijn bedoeling, de Moritzburger (Sachsen-Thüringen gekeurd) hengst Lancelo.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 17:19

Oeh dat is ook een knapperd!

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 17:27

Mooie hengst! Op naar een prachtige drachtige merrie in 2026 Muronia :j

Onze Frederiksborger x Gelderse hengst is helemaal goedgekeurd op de foto gisteren dus op naar 21 maart de KGPS keuring <3 ben zo benieuwd! De keurende dierenarts die ook veel KWPN ‘ers keurt voor de hengstenselectie snapte niet dat het KWPN niet geïnteresseerd is in de crossbreed, hij was helemaal enthousiast over zijn type, karakter en model. Toch een mooi compliment dan, die kunnen we weer in de zak steken :j

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-25 10:58

Dank je Cheytjuh, ik heb deze hengst al een paar jaar in het vizier, heb hem ook in levende lijve meegemaakt toen we bij de Hengstparade in Moritzburg waren en nu moet ik het maar eens gaan doen gewoon. Ik vind het een beetje spannend omdat ik nog niet eerder met verzending uit Duitsland te maken heb gehad, maar het moet vast te doen zijn. Zoveel fokkers die uit het buitenland bestellen.

Ik ben super benieuwd hoe je hengst het gaat doen op de keuring. Mijn duimen draaien in ieder geval! Het KWPN, tja.. naar mijn mening wordt het echte goede Gelderse paard daar onvoldoende gewaardeerd en zijn ze ook kwijt wat ze precies graag willen zien daarin. Ik geef je dan ook groot gelijk dat je het bij het KGPS gaat proberen. Ik vind de combinatie met Frederiksborger een mooie logische stap voor het type en bloedspreiding. Ik heb er zelf ook wel eens naar gekeken, maar de Frederiksborger hengsten die ik tegenkwam hadden "het" net niet in beweging.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-26 23:36

Ik heb inmiddels mail uit Moritzburg gehad en de hengst die ik wil gebruiken is dit jaar vers beschikbaar, ook voor het buitenland dus ik kan ervoor gaan! *\o/*

Weet iemand hoe het zit met een Tierärtzliches Attest, moet je die kosten bij elke bestelling betalen (dus als je vaker dan 1x moet insemineren) of zijn dat eenmalige kosten? Ik ken dit niet vanuit Nederland.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 09:17

Muronia schreef:
Ik heb inmiddels mail uit Moritzburg gehad en de hengst die ik wil gebruiken is dit jaar vers beschikbaar, ook voor het buitenland dus ik kan ervoor gaan! *\o/*

Weet iemand hoe het zit met een Tierärtzliches Attest, moet je die kosten bij elke bestelling betalen (dus als je vaker dan 1x moet insemineren) of zijn dat eenmalige kosten? Ik ken dit niet vanuit Nederland.

Wat fijn dat de hengst beschikbaar is! Misschien even contact opnemen met Wilma of Marcel lasker. Marcel gebruikt volgensmij elk jaar een hengst van moritsburg

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-26 03:21

Dank je voor de tip, ik ga het even navragen. Ja ik ben er blij mee want ik heb die hengst al een paar jaar in gedachten dus nu moet ik het maar eens gewoon gaan doen :D

We gaan 14 februari overigens wel kijken bij de hengstenkeuring van het Groninger Paard in Tolbert. Hopelijk wat meer jonge aanwas erbij dit jaar!