Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Selente

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:44

Toch zie ik in veel reacties toch wel dat Nijhof over het algemeen heel erg betrokken is met hun klanten. Misschien zit de mail momenteel dusdanig overvol dat ze wat beknopter reageren. Mocht je a.d.h.v. hun mail nog vragen hebben, zal je die vast ook kunnen stellen.

Mensen leveren toch aan wat zij vragen, en in deze vraag is dat enkel een stamboompapier & een standfoto. Voor hun zou het in het voordeel hebben gewerkt, voor zowel het vertrouwen van de klant als voor het uiteindelijke advies (dat is dan tenslotte veel gerichter), als ze ook hadden gevraagd naar de punten die je zou willen verbeteren aan de merrie in het rijden.
Exterieur zegt wel veel, maar sommige die verbazen nog in hun kunnen t.o.v. de eerste indruk op het exterieur natuurlijk.

Blijkbaar hebben ze die binding momenteel niet nodig, al kan je dat nooit teveel hebben denk ik dan. :+

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:49

Ik vraag nooit een hengstenhouder zelf om advies, ik vraag dat eerder aan iemand die er dus buiten staat. En eigenlijk kent diegene mijn merries ook, dat vind ik ook wel plezierig. Maar een hengstenhouder kent zijn hengsten weer beter dan een keer gezien om wedstrijd oid.
Eigenlijk zou ik dus ook eens de mening van een hengstenhouder moeten vragen, maar misschien raak ik dan helemaal het spoor bijster _O-

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 17:33

Soms kent een hengstenhouder jouw merrie ook beter dan jijzelf :-)....
De jongens van VDL lepelen zo de hele pedigree op van onze Padinus merrie inclusief een aantal feiten waar ik niet van op de hoogte was. En natuurlijk krijg je dan een VDL advies. Je kunt vervolgens zelf prima wat anders kiezen, maar vragen vind ik wel handig!
Merk trouwens niet dat er altijd wordt geadviseerd voor bewezen hengsten, vaak ook wel jonge of die ene hengst waar ze zelf heel veel vertrouwen in hebben maar die de fokkers nog niet zien staan...

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 17:41

Nee die kennen mijn merrie zeker niet :+
Ik bedoel niet de feitjes die komen uit het papier, die zijn overigens ook wel heel leuk om te horen vind ik altijd. Maar ik bedoel echt hoe de merrie is in real life.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 17:43

Nadeel van een hengstenhouder vragen om advies, is dat ze vaak hun eigen hengsten aanraden, maar niet die op een ander station staan.
Ik ben bij hengstenhouderij van bommel geweest, nu van Claartje ruis en haar partner, die kijken naar de merrie en die pakken zelf veelal hengsten van andere stamboeken of ook van anderen hengstenstations.

Die kiezen dus niet alleen " hengsten op hun station:.5

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 17:44

Het zal ook per iedereen verschillen. Uiteindelijk kiest de merriehouder waar die zichzelf het fijnst bij voelt denk ik maar zo..

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 17:50

Ja als je advies vraagt bij een bepaalde hengstenhouder weet je op voorhand al dat ze hun eigen hengsten promoten. Als het onderbouwd advies is, leer je er altijd wel weer iets van en uiteindelijk doe je lekker je eigen zin :+

Ik ben wel fan van de hengsten van Nijhof. Exterieurmatig vaak mijn smaak en ze krijgen de kans hun te bewijzen in de sport. Geeft toch altijd veel informatie vind ik.

Mijn merrie heeft al veel inteelt. Ik ben dan ook echt op zoek naar een outcros hengst. Niet simpel :D

Iemand toevallig bekend met de nakomelingen van Colman?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 17:53

Een hengst zonder Nimmerdor leek ook wel een hele uitdaging vorig jaar _O-

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 17:58

Ik ben ook alleen maar te spreken over Nijhof.

Ze zijn laatst spontaan hier langs geweest om mijn merrie te bekijken, in ons geval was Henk senior er, maar echt ontzettend aardig en heel realistisch en eerlijk. Hij raadde ook een duurdere hengst van hun zelf, die ik op het oog had, af met een onderbouwing erbij.

En natuurlijk heel blij met de keuze die we gemaakt hebben qua hengst. Denk dat het een goede match is.

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 18:04

Ik vraag vaak mening aan fokkers maar ook zeker overleg ik veel met ruiters. Zij weten immers met welke bloed ze fijn kunnen rijden of hebben meerdere nakomelingen in de sport gehad van een bepaalde hengst. En dan kijk ik ook vaak lijnenteelt vrij

En je moet zelf altijd een goed gevoel hebben van je eigen hengstenkeuze

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 18:14

Cioccolato schreef:
Een hengst zonder Nimmerdor leek ook wel een hele uitdaging vorig jaar _O-

Ken het. Vind je natuurlijk alles leuk met net die hengst in de pedigree :+

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 19:19

Marijkeeee schreef:
Firegirl schreef:
@maaarleeen ook al zo een plaatje

https://kwpn.auction/nl/auction/olivia- ... n-x-cantos

Dit is die van mij, afgelopen jaar op de KWPN online veiling gekocht.

Ik ben ook erg benieuwd naar Grand slam vdl nakomelingen. Iemand die daar iets over weet?

Wij hebben een merrie van Grand Slam. 1 van de L jaargang, wordt dit jaar 4. Grote merrie ;) echt flink aan de maat. Maar moet ook zeggen dat de moederlijn niet klein fokt. Vorig jaar tijdens de late stamboekkeuring ster geworden (https://www.kwpn.nl/nieuws?itemId=NewsItem:19849). Ik had haar nu klaar voor haar eerste BB parcoursen, maar daar moeten we nog een tijdje mee wachten. Ze ziet er heel cool uit, maar van binnen brand ze.

Dank je wel. Mijn merrie is groot, denk inmiddels boven 1.75 en zou wat eleganter/bloederiger mogen zijn. Liep vorig jaar als 5 jarige M en heeft daarna rustig aan gedaan. Begin van het jaar 1.25 m gestart, we zouden door richting Z maar toen een aantal keren niet kunnen starten ivm storm en daarna Corona.
Is redelijk cool maar begint wat meer praatjes te krijgen.

Ben benieuwd of er meer ervaringen zijn met Grand Slam?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 21:24

Umeo schreef:
Iemand toevallig bekend met de nakomelingen van Colman?

ja ik zal straks ff uitgebreider antwoorden.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 21:59

Nimmerdor zit toch vaak al zo ver weg dat het niet zo heel erg is?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 22:02

Nee niet altijd.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 22:40

Ketaki schreef:
Zijn hier ook mensen die bekend zijn met de vrij jobge hengst casago II.
Il zag dat dat een casall x carthago is en de halfbroer van hsrley vdl.

Die ook interessant gefokt is. Maar weet weinig over de nafok van deze hengst.
Overigens proberen wij ook weg te blijven van het bloed van nabab de reve, omdat pnze fokmerrie al een falaise de muze is, waar de moeder ook een nabab de reve van is.

Ik heb twee 3-jarigen lopen van Casago (zijn volle broer). Hele fijne scherpe paarden, maar een van de twee blijft wat klein. Moederlijn is interessant genoeg, dit is overigens dezelfde lijn waar ook Cantona uit komt dus maat is een aandachtspunt volgens ervaren fokkers). Hengst zelf vind ik ook een hele goede sprong maken.

Nimmerdor-vrij is inderdaad best even zoeken, zijn best veel hengsten waar hij nog inzit in de 2de/3de generatie. Ik probeer er met Bella (Abke x wellington x Farn) ook om te denken. Hoewel ik dit jaar een Comfortuna verwacht, hengst leek me zo goed bij haar te passen dat ik het Nimmerdor-bloed voor lief heb genomen :+

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 23:13

gomir schreef:
Ketaki schreef:

Overigens proberen wij ook weg te blijven van het bloed van nabab de reve, omdat pnze fokmerrie al een falaise de muze is, waar de moeder ook een nabab de reve van is.

Ik heb twee 3-jarigen lopen van Casago (zijn volle broer). Hele fijne scherpe paarden, maar een van de twee blijft wat klein. Moederlijn is interessant genoeg, dit is overigens dezelfde lijn waar ook Cantona uit komt dus maat is een aandachtspunt volgens ervaren fokkers). Hengst zelf vind ik ook een hele goede sprong maken.

Nimmerdor-vrij is inderdaad best even zoeken, zijn best veel hengsten waar hij nog inzit in de 2de/3de generatie. Ik probeer er met Bella (Abke x wellington x Farn) ook om te denken. Hoewel ik dit jaar een Comfortuna verwacht, hengst leek me zo goed bij haar te passen dat ik het Nimmerdor-bloed voor lief heb genomen :+

Wat jij met nimmerdor hebt, dat heb ik met nabab de reve en quidam de revel.

Best lastig omdat je er juist op let. Wij moeten echt wegblijven van heartbreakerbloed

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 23:17

Waarom geen heartbreaker bloed?

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 23:17

gomir schreef:
Ketaki schreef:

Wat vind je van het bloed van baloubet du rouet ?

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 23:19

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 10:30

Ketaki schreef:
Wat jij met nimmerdor hebt, dat heb ik met nabab de reve en quidam de revel.

Best lastig omdat je er juist op let. Wij moeten echt wegblijven van heartbreakerbloed

Ik heb hetzelfde... En dan heb ik ook nog Concorde erin :+

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 11:31

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 11:50

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 12:03

Jup!

Deze merrie zelf heeft ook veel vermogen. Kan in haar lichaam alles maar helaas werkt haar koppie niet zo goed mee vindt ze. Echt een mannen-prof paard. :Y)

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 12:11

Hoe pakken jullie 't nu met corona aan eigenlijk? Gewoon maar afwachten tot het moment van hengstigheid en dan kijken of er nog een mogelijkheid bestaat om te insemineren of pak je het anders aan?