Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:19

_Lorette_ schreef:
Testen jullie voor het paard zelf (meerwaarde?), om te weten of je eventueel een drager kunt gebruiken of uit principe?

Ik test puur voor mezelf om het te weten en voor verkoop is het mooi meegenomen.. Toen was het dus omdat ik 1 met Indian Rock had maar de rest heb ik er meteen bij gedaan. Zo weet ik welke hengsten ik sowieso al niet zou pakken mochten ze drager zijn. Zo kan ik dus nooit met een drager x drager fokken.

_Lorette_

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:22

Wij gaan het na de feestdagen ook maar eens regelen (wffs en d-oc).

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:28

voor mijn merrie waar ik graag een opvolger uit fok en die bloed nodig heeft kijken ik nu naar Fontaine TN, Morricone en de jonge millennium x donnerball die nu verrichting loopt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:36

Vulina schreef:
Ziolette schreef:
Wat maakt het uit wat Elisa2 zelf gefokt heeft, ze hoeft haar mening over paarden/hengsten toch niet te baseren op haar eigen fokproducten :? . Als je alleen een mening mag hebben over een hengst als je er alleen zelf fokproducten van hebt, zijn we snel klaar in dit topic denk ik ;) .

Ik begrijp het wel een beetje.. Een mening is prima, maar je moet het niet als feiten vertellen. Soms worden er hengsten besproken op een incorrecte manier en dat is in sommige gevallen niet handig. Men googled en vind dat onjuistheden over een hengst.

Uit eigen ervaring heb je toch een betere of andere kijk er op. Een dikke diëtist kan toch ook minder goed, of eigenlijk geloofwaardig, advies geven..

Ik weet niet of je mij daarmee bedoelt, maar ik probeer zoveel mogelijk vanuit: "ik vind" te praten, en probeer mijn mening niet op te dringen..want het is een mening en geen feit en ieder baseert zijn/ haar mening vanuit zijn of haar eigen perspectief. Ik ben ook niet zo arrogant om te denken dat ik altijd gelijk heb en zit er net zoals iedereen ook weleens naast.

Ervaring in/ met de fokkerij heb ik zeker, maar ik ga niet persoonlijk worden bij mensen die dat alleen maar willen weten om het tegen me te gebruiken als ze het niet met me eens zijn en een gebrek aan inhoudelijke argumenten lijken te hebben. Dat is het laatste wat ik er over te zeggen heb.

Wbt de Wffs, ik vind het wel belangrijk om te testen en te weten of een merrie vrij is voordat er mee gefokt gaat worden. Ook om mee te nemen in de hengstenkeuze en omdat het er toch maar beter uit gefokt kan worden.

Splenius: mee eens, zijn volle zus was 3e op de nationale merriekeuring en ook een hele aparte beweger. De moeder ken ik en is ook een zeer fijn en correct paard.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:42

_Lorette_ schreef:
Testen jullie de merries op wffs?

Niet gedaan. Gezien afstamming onwaarschijnlijk dat de merrie drager is en de hengst van onze voorkeur is geen drager.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:45

fokfanaat schreef:
voor mijn merrie waar ik graag een opvolger uit fok en die bloed nodig heeft kijken ik nu naar Fontaine TN, Morricone en de jonge millennium x donnerball die nu verrichting loopt.

wat vind je van Fürstenball (past die op je merrie)
Hij geeft mooie hoogbenige veulens met lengte in de rug en hals) En de meeste die ik ken zijn ook nog eens mooi en stoer om naar te kijken.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:52

zeker interessant, wel flink aan de prijs (2000) is op zich ook niet zo'n punt, maar ze is vorig jaar gust gebleven dus vind een vruchtbare jonge hengst ook een plus, volgens mij is FB ook alleen diepvries

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 19:13

fokfanaat schreef:
zeker interessant, wel flink aan de prijs (2000) is op zich ook niet zo'n punt, maar ze is vorig jaar gust gebleven dus vind een vruchtbare jonge hengst ook een plus, volgens mij is FB ook alleen diepvries

was ook vers 3 x in de week maandag /woensdag en op vrijdag.
Maar misschien nu alleen diepvries dat weet ik niet.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 19:15

wat mij wel opviel in Duitsland op de hengstenkeuring dat er veel hengsten bij waren van
Asgard's Ibiza
https://www.youtube.com/watch?v=S4iAVmJB3QQ

Ik vond deze afstammelingen zeker niet tegen vallen alleen voor de Nederlandse fokker die al jazz in de lijn heeft geen optie.
Hij heeft al 2 x jazz

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 19:39

Ik zou van het filmpje ook niet zeggen dat het het beste dressuurpaard van de wereld zou worden. Leuk paard, fijne tact, lijkt erg rittig maar verder niet heel bijzonder veel kracht en afdruk.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 19:52

Elisa2 schreef:
Vulina schreef:

Ik begrijp het wel een beetje.. Een mening is prima, maar je moet het niet als feiten vertellen. Soms worden er hengsten besproken op een incorrecte manier en dat is in sommige gevallen niet handig. Men googled en vind dat onjuistheden over een hengst.

Uit eigen ervaring heb je toch een betere of andere kijk er op. Een dikke diëtist kan toch ook minder goed, of eigenlijk geloofwaardig, advies geven..

Ik weet niet of je mij daarmee bedoelt, maar ik probeer zoveel mogelijk vanuit: "ik vind" te praten, en probeer mijn mening niet op te dringen..want het is een mening en geen feit en ieder baseert zijn/ haar mening vanuit zijn of haar eigen perspectief. Ik ben ook niet zo arrogant om te denken dat ik altijd gelijk heb en zit er net zoals iedereen ook weleens naast.

Ervaring in/ met de fokkerij heb ik zeker, maar ik ga niet persoonlijk worden bij mensen die dat alleen maar willen weten om het tegen me te gebruiken als ze het niet met me eens zijn en een gebrek aan inhoudelijke argumenten lijken te hebben. Dat is het laatste wat ik er over te zeggen heb.

Wbt de Wffs, ik vind het wel belangrijk om te testen en te weten of een merrie vrij is voordat er mee gefokt gaat worden. Ook om mee te nemen in de hengstenkeuze en omdat het er toch maar beter uit gefokt kan worden.

Splenius: mee eens, zijn volle zus was 3e op de nationale merriekeuring en ook een hele aparte beweger. De moeder ken ik en is ook een zeer fijn en correct paard.

Dan ben ik nog steeds benieuwd wat je gefokt hebt...

En het meeste wat je verteld, en ik vind het spijtig om te zeggen, klopt gewoon niet en daarmee zet je anderen op het verkeerde been want je doet het overkomen alsof je het helemaal snapt. En in het land der blinden is éénoog koning.

En ik wil niet zeggen dat ik een gerenommeerde fokker ben maar ik weet zeker dat in elk geval 1 echt gerenommeerde fokker jou er per pb ook op aangesproken heeft.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 20:04

splenius schreef:
wat mij wel opviel in Duitsland op de hengstenkeuring dat er veel hengsten bij waren van
Asgard's Ibiza

Ik vond deze afstammelingen zeker niet tegen vallen alleen voor de Nederlandse fokker die al jazz in de lijn heeft geen optie.
Hij heeft al 2 x jazz

Ik word niet zo warm van deze. Van mij mag hij veel lichtvoetiger, met meer kracht en meer door zijn lijf bewegen. Vind hem een beetje zwaarmoedig overkomen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 20:06

simpie94 schreef:
Ik las ‘laatst’ een artikel dat de dressuurfokkerij veel meer gebruik maakt van jonge ‘onbewezen’ hengsten en de springfokkerij juist meer kiest voor oudere bewezen hengsten.

Hoe zien jullie dit? Volgens mij hebben jullie ook aardig wat merries drachtig van hengsten waarvan de eerste jaargang nog moet komen.

Ik vind een eerste jaargang altijd wel fijn, ook met het oog op eventuele afzet of hengstenkeuring.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 20:13

Ik mis Pukkie hier, en CGJ, en Ceasario. En zelfs Arie53/Anna42. En zo waren er nog wel wat namen. Jammer dat ze hier niet meer zijn. Die hoorden gewoon in zo’n topic als dit.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 20:13

janderegelaa schreef:
splenius schreef:
Asgard's Ibiza

Hij heeft al 2 x jazz

Ik word niet zo warm van deze. Van mij mag hij veel lichtvoetiger, met meer kracht en meer door zijn lijf bewegen. Vind hem een beetje zwaarmoedig overkomen.

Ik zou hem zelf ook niet gebruiken, maar in Duitsland is hij populair.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 20:26

Suzanne F. schreef:
Ik mis Pukkie hier, en CGJ, en Ceasario. En zelfs Arie53/Anna42. En zo waren er nog wel wat namen. Jammer dat ze hier niet meer zijn. Die hoorden gewoon in zo’n topic als dit.

Ik mis het niet zo dat mensen hun mening als de enige waarheid presenteren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 20:32

fokfanaat schreef:
Suzanne F. schreef:

Ik mis het niet zo dat mensen hun mening als de enige waarheid presenteren.

Ach gaf wel leuke discussies. En soms best interessante inzichten. Pukkie had leuke verslagen waar je wel echt wat aan had. Anna/Arie/Troef kwam altijd aan met zijn evenwichtsmodellen maar toch was het wel interssant.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 21:31

Een interessant artikel in de Paardenkrant over genoomselectie. Genetici zijn overtuigd van de meerwaarde. Ik heb me daar wat verder in verdiept. Voor deze techniek pleit de vooruitgang in gezondheidsaspecten. Uitwissen van erfelijke aandoeningen en bijv. terugdringen van oc-ocd en blessures aan de weke delen en kissing spines. Maar willen we wel het genoom (meestal meerdere genomen zijn verantwoordelijk voor een kenmerk ) vinden en uitsluiten of binnenhalen dat verantwoordelijk is voor de sportkenmerken? Nog sneller, hoger, meer vermogen, bij het springen of vergelijkbare genomen bij andere sportpaardenrassen?

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 21:37

Over WFFS, ik ben een sterk voorstander van het niet meer goedkeuren van dragers. Wat er nu is kan gewoon z'n deklicentie behouden. Een stamboek dient leidend te zijn, voorop lopen met het elimineren van erfelijke aandoeningen, zeker die levensbedreigend en óf sterk het dierenwelzijn beïnvloeden. WFFS komt gelukkig nog weinig voor in onze populatie , het kan nu nog vrij eenvoudig teruggedrongen worden. Het is ook uitzetten van een beleid met het oog op evt. volgende ontdekkingen. Om heel eerlijk te zijn, ik gebruik ook geen WFFS dragers, behalve ...stel dat Total weer beschikbaar komt, wie weet???

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 21:43

Das echt het kind met het badwater weggooien...

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 21:55

s0173957 schreef:
Das echt het kind met het badwater weggooien...

Zeer inhoudelijke reactie, dank je wel. *\o/*

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 21:58

misterA schreef:
Over WFFS, ik ben een sterk voorstander van het niet meer goedkeuren van dragers. Wat er nu is kan gewoon z'n deklicentie behouden. Een stamboek dient leidend te zijn, voorop lopen met het elimineren van erfelijke aandoeningen, zeker die levensbedreigend en óf sterk het dierenwelzijn beïnvloeden. WFFS komt gelukkig nog weinig voor in onze populatie , het kan nu nog vrij eenvoudig teruggedrongen worden. Het is ook uitzetten van een beleid met het oog op evt. volgende ontdekkingen. Om heel eerlijk te zijn, ik gebruik ook geen WFFS dragers, behalve ...stel dat Total weer beschikbaar komt, wie weet???

Ben ik het eigenlijk wel mee eens, waarom niet direct zo'n ziekte de kop indrukken. Hengsten zat die dit gen niet dragen. :o

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 22:06

Onze merries zijn niet getest. Maar wij kiezen dan ook geen hengsten die drager zijn. Buiten Apache, die bleek achteraf dan toch drager te zijn.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 22:08

Ik ben het wel eens, waarom niet ook daar op selecteren, net zozeer ongewenst om in je populatie te hebben als bv fundament problemen. Nu de deur dichthouden, er is keuze genoeg.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 22:45

fokfanaat schreef:
Ik ben het wel eens, waarom niet ook daar op selecteren, net zozeer ongewenst om in je populatie te hebben als bv fundament problemen. Nu de deur dichthouden, er is keuze genoeg.

inderdaad mee eens.
nu zijn we er vroeg bij dus kan uit de fokkerij gefokt worden.
Geen hengsten die dragers zijn goedkeuren.
Zijn genoeg andere hengsten om uit te kiezen.