KWPN fokkerij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Re: KWPN fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 22:02

Klopt, maar ze vragen er op de keuringen wel naar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 22:09

Cayenne schreef:
Hoogbenigheid voor topsport is ook allang weer achterhaald. De [naam] dressuurpaarden ter wereld van dit moment zijn ook niet hoogbenig.

Die zijn ook 10-15 jaar geleden dus enkele generaties terug gefokt.
De tijd zal het leren dus.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 12:43

Het keuring resultaat en behaalde succes daarbinnen slaat de brug naar een mogelijk goed sport paard. Alleen het resultaat in de sport prestaties kunnen in verhouding tot de successen op keuring wel erg van elkaar verschillen. Voor mij telt alleen sport, heb liever een merrie die geen ster is maar boven aan eindigt in de uitslag van een concours dan bijvoorbeeld een ster merrie die het gewoon niet goed genoeg doet in de ring. Wat zegt de keuringsresultaat als we zoveel leuke concoursjes in ons land hebben, waar je je ook kunt bewijzen. Plezier is wat telt, op de keuring kun je ook teleurgesteld raken, omdat je er zelf weinig aan kunt doen. In de sport heb je zelf veel meer invloed. ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 14:05

Helemaal mee eens :)

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 15:19

[***] schreef:
Als er grand prix paarden zijn met een strakke rug, een weke rug en een normale rug en ze presteren hetzelfde wat is dan functioneel?

Hoe ze dat lichaam gebruiken.. En dan met name de lendenpartij en tot in hoeverre de buikspieren aangespannen kunnen worden en het bekken gekanteld kan worden. Dat verklaart ook waarom paarden met een prachtig exterieur evengoed niet kunnen bewegen.

Agerrits, instelling is ook heel belangrijk, paarden die niet willen kunnen nog wel met een zweep opgejaagd worden voor ster/voorl. keur..
Voor dat soort paarden is ook weinig markt, een paard dat zich niet laat rijden, maar wel bovengemiddeld beweegt, is bijna niemand voor te vinden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 17:27

Nee nogal logisch ook, dat is alleen leuk als weideversiering of als fokmerrie, hoewel je je ook kunt afvragen of je met een dergelijk karakter moet willen fokken.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 12:41

Mosh schreef:
[***] schreef:
Als er grand prix paarden zijn met een strakke rug, een weke rug en een normale rug en ze presteren hetzelfde wat is dan functioneel?

Hoe ze dat lichaam gebruiken.. En dan met name de lendenpartij en tot in hoeverre de buikspieren aangespannen kunnen worden en het bekken gekanteld kan worden. Dat verklaart ook waarom paarden met een prachtig exterieur evengoed niet kunnen bewegen.

Agerrits, instelling is ook heel belangrijk, paarden die niet willen kunnen nog wel met een zweep opgejaagd worden voor ster/voorl. keur..
Voor dat soort paarden is ook weinig markt, een paard dat zich niet laat rijden, maar wel bovengemiddeld beweegt, is bijna niemand voor te vinden.

Zonder een dalende achterhand komt een paard niet tot een evenwichtig dragen, waarbij het gewicht gelijk over de dragende benen wordt verdeeld, van massa laat staan verplaatsen.
Om dit te kunnen realiseren, moet, zoals je terecht schrijft, het bekken naar voren gekanteld kunnen worden. Dat is laatste is weer een gevolg van het functionele skeletmodel. Zolang het model niet functioneel is maar wel mooi als modeplaatje mist het de schoonheid in de beweging.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:16

De gangen ken je van het paard niet meer terug, als deze op een niveau van verzamelen en met impuls en het fijnste contact door de baan word gereden. Kijk niet alleen door het modeplaatje heen, maar ook als het niet extra beweegt, als het maar 3 mooie (liefst ruime) gangen zijn. ;)

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:28

agerrits schreef:
De gangen ken je van het paard niet meer terug, als deze op een niveau van verzamelen en met impuls en het fijnste contact door de baan word gereden. Kijk niet alleen door het modeplaatje heen, maar ook als het niet extra beweegt, als het maar 3 mooie (liefst ruime) gangen zijn. ;)

De ruimte in de gangen (draf en galop) wordt bepaald door het zweefmoment. Van belang is een tactmatig arbeidsdraf/galop met een zweefmoment die bij een sterker buiging van de gewrichten en dus dalende achterhand kan worden vergroot.

Helaas ontberen veel paarden de tactmatige arbeidsdraf met een zweefmoment waarbij ze niet op het achterbeen vertrekken en landen maar op het voorbeen.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 23:36

Ik heb onlangs mijn eerste eigen paard gekocht en kreeg van een vriendin een behoorlijke "WAUW/GRUWELIJK"-reactie op zijn papier. Nou ben ik totaal niet bekend met afstammingen etc. en eerlijk gezegd denk ik ook een beetje "op papier kun je niet rijden" dus daar had ik in eerste instantie niet echt naar gekeken, maar natuurlijk is het niet geheel onbelangrijk wat zijn ouders/voorouders allemaal kunnen doorgeven.

Ik ben gevallen voor zijn zeer rustige/coole karakter (Ik hou totaal niet van schimmels, dus de kleur was het niet. Alhoewel hij nu nog érg gaaf is!) en hij moet nog vanalles gaan leren (nog niet beleerd, totaal groen). Ben benieuwd of ik nog ergens op moet letten, zijn de nakomelingen van zijn vader/grootouders laatbloeiers qua groei/leren/etc.? Moet ik nog ergens rekening mee houden? Sommige dingen verschillen natuurlijk per paard, maar sommige dingen zijn wellicht bijna erfelijk te noemen :')

Dit is zijn papier (sorry, je moet even je nek draaien):
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... 617c913ba3

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 23:51

Dat is inderdaad een heel mooi papiertje, wat ben je ermee van plan?
Ik denk dat het wel een snelle slimmerik zal worden onder het zadel, maar elk individu is anders natuurlijk.
Als je meer wilt weten over vader of moeders vader, kun je de zoekfunctie ook gebruiken, daar zullen vast al heel wat topic's over zijn.
Ben wel benieuwd naar een foto :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 23:59

Ja hoor, goeie moederlijn. Heel veel sport. Paar toppers ertussen. Is hij op de foto geweest? Goed op de foto is het op papier een duur paard...

Prestaties moederlijn
Gegevens paard: PAMELA
SP NL 1.35
BOSTON VDL (v.CHIN CHIN) SP NL 1.35
ULETTA (v.GOODTIMES) SP NL 1.35

Gegevens M: HERMIES
SP NL 1.30
LUSIE (v.HIGHLINE) SP NL 1.30
OLETTA (v.SILVIO II) SP NL 1.30
ROSALYN (v.CORLAND) SP INT GP SYED OMAR ALMOHDZAR (MAS)
gm AIMEE (v.SOLITAIR) SP NL 1.40
gm TARA (v.METALL) SP NL 1.30

Gegevens MM: PATRICIA
C (v.PURIOSO) DR INT GP
DIANE (v.NIMMERDOR) SP NL 1.35
ESTHER (v.NIMMERDOR) SP NL 1.30
FENDT (v.AHORN) SP NL 1.30
T (v.AHORN) SP NL 1.30
gm IRENA (v.SIT THIS ONE OUT) SP NL 1.35
gm KIMBERLY (v.FLEMMINGH) SP NL 1.30
gm NAPOLEON BONAPARTE (v.LUX) SP NL 1.30
gm PATRICIA (v.BURGGRAAF) SP NL 1.30
gm ROBIJN (v.CASH) SP NL 1.30
gm SHARON (v.ANIMO) SP NL 1.40
gm TESTA ROSSA (v.INDOCTRO) SP NL 1.30
gm TSARINA (v.CORLAND) SP NL 1.35
gm URANO (v.INDOCTRO) SP INT ISP SEBASTIAN NUMMINEN (FI)
gm WAHNFRIED (v.INDOCTRO) SP NL 1.35
ogm BAYLA OMHG (v.UNANIEM) SP NL 1.30
ogm TAMARA (v.FERRO) SP NL 1.30
ogm USTINOV (v.NO LIMIT) SP INT ISP EMILIANO LIBERATI (IT)
ogm WIN CHIN (v.CHIN CHIN) SP NL 1.35
ogm WINSTAR (v.NUMERO UNO) SP NL 1.30

Gegevens MMM: JATEVJE
gm BRUTUS (v.ZEUS) SP NL 1.30
gm HAVANNA (v.AHORN) SP NL 1.30
ogm GABELOUP (HILDON DELIGHTFUL - WBF.SPR) (v.NIMMERDOR) SP INT GP ROSSEN RAITCHEV (BG)
ogm LAVANO (v.BURGGRAAF) SP NL 1.35
ogm SAIGON (v.TOPAS) DR NL Z1
ogm VIGOR (v.HEARTBREAKER) SP NL 1.40
ogm WINDROSE (v.HEARTBREAKER) SP INT ISP LUISA DE FILIPPO (IT)
ogm ZAIRE (v.GERMUS R) SP NL 1.35

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 02:45

anneliesdj schreef:
Dat is inderdaad een heel mooi papiertje, wat ben je ermee van plan?
Ik denk dat het wel een snelle slimmerik zal worden onder het zadel, maar elk individu is anders natuurlijk.
Als je meer wilt weten over vader of moeders vader, kun je de zoekfunctie ook gebruiken, daar zullen vast al heel wat topic's over zijn.
Ben wel benieuwd naar een foto :)

Even een screenshot van een foto op m'n telefoon:

Afbeelding

Foto van gisteren:
Afbeelding

Ik ben zelf een dressuurmuts, maar het is bijna zonde om niet met hem te gaan springen!
Eerst maar eens zadelmak maken, inrijden en een goed jaartje dressuurmatig rijden en dan eens kijken of we toch iets met het springen kunnen doen.
:)
Vind ik het echt niet leuk en paardlief het helemaal fantastisch, zal ik kijken of iemand anders 'm wil springen.

Hij is niet op de foto gezet nee, heeft links achter een lelijk been door een draadwond maar loopt hier totaal niet gevoelig op. Momenteel een wond in de kootholte/bal van zijn voet, ben daarmee bezig met een dierenarts om dat weer een beetje mooi te laten herstellen :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 10:24

Het is idd zonde om er niet mee te springen maar je zult er echt geen gek figuur mee slaan in de dressuurring.
Ik hou ook niet van schimmels maar vind dit wel een gaaf kleurtje, alleen jammer dat het niet zo blijft ;)

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:40

arie53 schreef:
agerrits schreef:

De ruimte in de gangen (draf en galop) wordt bepaald door het zweefmoment. Van belang is een tactmatig arbeidsdraf/galop met een zweefmoment die bij een sterker buiging van de gewrichten en dus dalende achterhand kan worden vergroot.

Helaas ontberen veel paarden de tactmatige arbeidsdraf met een zweefmoment waarbij ze niet op het achterbeen vertrekken en landen maar op het voorbeen.

Beste aanvulling, veel beter had ik het niet kunnen omschrijven, geheel mee eens.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 19:48

Landen ze dan ook op het voorbeen?
Je ziet vaak drafplaatjes van paarden met het achterbeen al bijna aan de grond en het voorbeen ergens in de lucht. Of beide achterbenen in het zweefmoment terwijl het voorbeen nog afzet.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:43

Zoiets als dit?
Afbeelding
Gebruik maar even foto's van eigen paarden, anders ben ik foto's aan het jatten ;)

Dreamy@ mooie foto, qua voorbeen moet die nog leren optrekken.
Voorbeeld.
Afbeelding
deze deed dat al vanuit zichzelf.
Deze hier onder is minder, dit paard brengt zijn hoeven onder het lichaam.
Afbeelding
Maar door veel te springen, leren ze wel de benen op te trekken.
Een goede techniek qua springen kan gecompenseerd worden door het ontbreken aan brut spring vermogen.
ééntje die super veel vermogen heeft kan het compenseren door de iets mindere techniek ;)
Maar heeft die het alle twee in 1, dan mag je hem of haar goed gaan verzekeren, of verkopen en je bankrekening in de plus zetten :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 23:09

Die van Dreamy springt goed over de rug en de beentjes mogen er best onder, als de knieen maar niet naar beneden wijzen.
Hij lijkt minder voorzichtig maar wie weet springt hij juist heel economisch. Ik denk dat hij heel snel is in zijn lopen en springen (maar is pas te zien van een filmpje natuurlijk) en daar heb je meer aan dan een macho die er met een meter ruimte over gaat.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 23:15

uiteraard !! ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 23:45

Ik vind het van foto's af altijd lastig te zeggen of een paard een goede techniek heeft of niet. Je kunt daar niet zien hoe hij op de sprong af gaat, hoe hij van de grond komt, hoeveel vermogen hij heeft en hoe hij de sprong af maakt. Het enige wat je ziet is het ruggebruik en de voorbeentechniek, mits de foto op het goede moment is gemaakt, anders zie je maar één van beide. En dan weet je nog niet eens of hij de sprongen ervoor en erna ook zo sprong of dat dat er heel anders uitzag.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 04:02

Ik zal hem over een tijd nog eens laten vrijspringen en het eens filmen!