KWPN (NRPS) Hengstenkeuring 2013/2014

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:09

GJ, als je ze allemaal gezien hebt waarom snap je het dan niet? Wat voor uitslag had jij verwacht? En als je de Charmeur gezien hebt weet je toch ook of dat die kwaliteit heeft?

SophievdV

Re: KWPN (NRPS) Hengstenkeuring 2013/2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:11

Ik bedoel het overigens niet persoonlijk. Ben alleen klaar met het gezever op Internet door mensen die niet zelf komen kijken.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:12

Het is geen vraag aan mij Pletje maar het volgende kwam wel meteen in me op:
Het gaat denk ik niet zozeer om de uitslag maar om de paarden (type en afstamming) die door mogen.
Laatst bijgewerkt door Coloured op 20-12-13 23:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:12

Hart heb ik genoeg voor de Geldersen....tijd niet! Geen noodzaak dus om uit de hoogte te doen, pletje. Ik en velen met mij kunnen niet bij alle evenementen zijn waar Geldersen rondlopen. Bovendien laat ik de eerste selectie graag aan de hk commissie over. Ik selecteer wel als ik ga dekken.

De charmeur x flemmingh lijkt wel een mooi type te hebben. De Alex x Fabricius spreekt me niet echt aan, te bloot. De Alex x factor lijkt me een fijne, de fantastique kan het springen weer een impuls geven. Mist wat lengte maar dat past wel weer mooi bij de elegant merries bijvoorbeeld.

Ik zie het probleem ook wel...met de charmeur qua bloed. Daarentegen zou het type en de galoppade bij de wat klassiekere merries passen. Voor de bloedverversing wel fijn, en jazz zit al weer wat verder weg....jammer dat charmeur zelf niet zo'n brave broeder lijkt.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:15

Coloured schreef:
Het gaat denk ik niet zozeer om de uitslag maar om de paarden (type en afstamming) die door mogen.

Die bepalen toch de uitslag? ;)

VN; uit de hoogte? :?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:16

Viennanova schreef:
Hart heb ik genoeg voor de Geldersen....tijd niet! Geen noodzaak dus om uit de hoogte te doen, pletje. Ik en velen met mij kunnen niet bij alle evenementen zijn waar Geldersen rondlopen. Bovendien laat ik de eerste selectie graag aan de hk commissie over. Ik selecteer wel als ik ga dekken.

De charmeur x flemmingh lijkt wel een mooi type te hebben. De Alex x Fabricius spreekt me niet echt aan, te bloot. De Alex x factor lijkt me een fijne, de fantastique kan het springen weer een impuls geven. Mist wat lengte maar dat past wel weer mooi bij de elegant merries bijvoorbeeld.

Ik zie het probleem ook wel...met de charmeur qua bloed. Daarentegen zou het type en de galoppade bij de wat klassiekere merries passen. Voor de bloedverversing wel fijn, en jazz zit al weer wat verder weg....jammer dat charmeur zelf niet zo'n brave broeder lijkt.

Helemaal mee eens.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:17

Ben het met de eerste alinea van Vienna eens.

Verder ben ik geen jury en ga ik niet vertellen hoe ik gekeurd zou hebben. Weet wel dat ik er geen van allen overweeg voor mijn merries, voor wat ik er nu van gezien heb. Maar dat kan nog veranderen.

Maar het is toch logisch dat er vraagtekens gezet worden bij het feit dat een Charmeur x Flemmingh bij de dressuurpaarden wordt verwezen naar de Geldersen, terwijl dat beiden geen Gelderse hengsten zijn.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:19

Pletje123 schreef:
Coloured schreef:

Die bepalen toch de uitslag? ;)

Ja, precies, zo werkt het nu eenmaal.
Maar je kunt het er niet mee eens zijn en dat begrijp ik persoonlijk ook wel. Het gelderse paard van vroeger, dat duidelijk herkenbaar was aan zijn type, karakter (uitzonderingen daargelaten) en afstamming is op deze manier wel aan het verdwijnen. Tenzij de inbreng van het rijpaard bloed een tussenstap is en echt voor de bloedspreiding bedoeld is. En straks gebruikt "moet" worden op de oude klassieke merries.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:20

GJ jij zegt dat je het helemaal niet meer kan volgen en nu doe je nu net alsof je neus bloedt..

Dat jullie mij erg vervelend vinden weet ik inmiddels wel :+

Coloured: ik snap je punt wel.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:25

Ik zeg inderdaad dat ik niet kan volgen waarom een Charmeur x Flemmingh van de dressuurpaarden wordt verwezen naar de Geldersen. Dat is toch niet zo ingewikkeld?

Ik kan het hele beleid al jaren niet meer volgens. Dekadviezen, manier van keuren, de boodschap die uitgestraald wordt naar de toeschouwers.

Dat jij niets kritisch wilt zeggen over het KWPN snap ik wel, maar zeg dan gewoon niks.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:34

Ik zeg toch ook niks? Ik zeg alleen dat ik er slecht tegen kan als mensen vanachter de pc paarden beoordelen. En ik begreep uit je bericht dat je het helemaal niet meer kon volgen, niet alleen de Charmeur. Ook omdst je het over de afgelopen jaren hebt. Maar dat heb ik dan vast verkeerd begrepen.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:37

Pletje123 schreef:
Ik zeg toch ook niks? Ik zeg alleen dat ik er slecht tegen kan als mensen vanachter de pc paarden beoordelen. En ik begreep uit je bericht dat je het helemaal niet meer kon volgen, niet alleen de Charmeur. Ook omdst je het over de afgelopen jaren hebt. Maar dat heb ik dan vast verkeerd begrepen.

Aan de ene kant heb je gelijk, maar het ging er volgens mij om wat de afstamming is van het desbetreffende paard? :)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:38

Het ging om de eerste bezichtiging. Daar hoort de Charmeur bij maar ook nog 5 anderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:38

Pletje123 schreef:
Ik bedoel het overigens niet persoonlijk. Ben alleen klaar met het gezever op Internet door mensen die niet zelf komen kijken.

Dat vind ik knap. Hoe vaak ben je op de 1e bezichting geweest? Vorig jaar met je eigen en nu dan? 2 keer?maar je zevert toch ook al jaren mee op internet. De pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet

Je hoeft niet ergens lijfelijk aanwezig te zijn om vraagtekens bij een afstamming te zetten

Ik zie het al helemaal gebeuren op de Gelderse keuring, vooraan een Charmeur x Flemmingh uit een Gelders geregistreerde merrie van Uphill, Wynton (ze zijn bij de Gelderse niet vies van een beetje lijnenteelt), Vivaldi, Tango, Oscar en laten we vooral de recent geadviseerde Davino en Everdale niet vergeten!

Als de Charmeur een gevalletje gebrek aan beter is dan laat dat zien hoever de richting al gezakt is.
Ik vind het wel een mooi model vanaf de foto. Maar bovenstaand scenario zou niet moeten kunnen

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:40

Je praat hier mee in het topic en zegt dus wel wat.

Wat ik allemaal niet kan volgen heb ik al meerdere malen uitgebreid op internet getypt. Lees de discussie over Hengelo maar eens terug.

Pammes84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:40

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de draad bij de Gelderse ook een beetje kwijt ben de laatste tijd en als ik dan puur even op bloedlijnen kijk (hoop dat werk het toe laat nog een keer te kijken) en ik zie een paard wat bij de DP is afgewezen en is doorverwezen naar GP..is mijn eerste gedachte wel even: krijgen we nou de "afdankertjes".
Tuurlijk kan je niet enkel op foto's beoordelen, maar er zijn zo veel mensen die alleen al naar de lijnen kijken en zullen zeggen: wat moeten ze met dat bloed bij GP?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:43

Cheytjuh schreef:
Dat het van de Charmeur x Flemmingh niet te volgen is is geloof ik duidelijk genoeg, hoef je ook niet direct het dier voor te zien. Er is 'weinig' gelderse bloedvoering aan, 25 % volbloed, enz enz.

Toen ik het las viel mijn mond ook even open, maar goed. Het mag dan wel een typefokkerij zijn....

In Hengelo liep de merrie van Wynton met het minst Gelderse type voorop

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:43

Janne, oude koeien hebben we weinig aan. Als je een beeeetje op let weet je dat ik al tijden niet meer zever zonder de paarden te zien. En verder heb ik geen zin in persoonlijke issues.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:51

Via een pc kun je een zeer grote selectie voor jezelf doen.
Dan kun je dat ook weer doen via videobeelden..en foto's.

Uiteindelijk gaat het er om wat er over blijft..En is dat ook nog eens bloed dat totaal je interesse niet heeft..dan is het prettig achteraf dat je al je energie niet voor nop ergens ingestoken hebt. ;)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 00:13

Nou mooi. Iemand de Totilas gezien?

En nog over de Charmeur, dit staat op de KWPN site:

Citaat:
Bij de Gelderse hengsten viel de van fokrichting gewisselde Charmeur-zoon Gentleman (uit Pastrade keur pref v.Flemmingh) van f/g A.A.M. Jansen uit Homoet het meest positief op. “We hebben vier knappe, voldoende langgelijnde hengsten kunnen selecteren met een goede Gelderse opdruk. De Charmeur-zoon is een modern paard voor deze fokrichting, maar we kiezen er ook bewust voor om die aansluiting met de sport en de rijpaarden op te zoeken. Dat is toch de toekomst, daar moet je naar toe”, reageerde commissievoorzitter Reijer van Woudenbergh.

Dus blijkbaar zit er een idee achter de Charmeur, namelijk aansluiting zoeken met de rijpaarden. Daar willen ze naar toe? Want de sport gaat al prima.
Jammer :(

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 00:17

Daar gaan mijn tenen van krullen GJ.

Pammes84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 00:18

Jaaaaja nu snap ik het..niet dus

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 00:19

Coloured schreef:
janderegelaa schreef:
Ik snap helemaal niets van het beleid. Mijn Alexandro P x Balzflug werd bij het advies dat ik gevraagd had al afgewezen omdat de moederlijn niet Gelders was. En nu komt er zo'n paard voorbij. Niks ten nadele van de Charmeur want ik vind hem mooi hoor maar het lijkt op het heel langzaam laten uitsterven van de Geldersen. De Metall vind ik gaaf, jammer dat die niet door is.

Zo van die ene foto vind ik de Metall net een drachtige merrie. Sorry hoor, wil niemand voor zijn hoofd stoten.

Verder terug is het toch wel weer helemaal gelders Jan? Dat is bij jouw Alexandro toch niet zo? Of heb ik het mis?

Verder terug? In 1957 ja...daarna is het al mix. Natuurlijk heeft mijn hengst een Duitse moederlijn maar volgens het KWPN wordt deze moederlijn wel als de beste ter wereld beschouwd. Genoeg om te compenseren denk ik.
Daarnaast, mijn hengst is meer oud bloed in bloedpercentage dan de Charmeur in zijn bloedvoering als je gaat rekenen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 00:21

Als deze Charmeur kan kan de Alexandro van Jan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 00:25

Jan heb je hem nog?
Als je er echt in gelooft is er een weg hè
Vorig jaar was er schijnbaar een ander fokdoel dan nu.
Ben erg blij met deze uitlating van de commissievoorzitter. Heeft namelijk weinig aansluiting met het idee van de fokkers denk ik zo, en reden om eens vragen te stellen

Ik was ook wel benieuwd naar de Toot. Is toch die waar Edward Gal laatst mee op de foto stond?