Merriekeuring 2013

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

urobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 12:39

zo leren we toch weer wat bij :D

marillion

Re: Merriekeuring 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:01

Zo hebben wij bijvoorbeeld met die 7 jarige, die werd als 3 jarige geen ster verklaard. Is toen 2 jaar het land op gegaan, en daarna de sport in. Vervolgens is ze pas geleden ibop geslaagd en prok gekeurd (had als 3 jarige wel 80 voor exterieur) wat haar nu dus voorl. keur maakt. Deze merrie gaat naar de centrale in de hoop op elite :)

Even een vraagje, de jonge merrie van ons moet morgen naar de keuring toe. Nu vroeg ik mij af (ik zit zelf in de dressuurpaarden, deze is van mn schoonouders) maakt het uit dat een springgefokte merrie gevlochten en opgestoken is met naald en draad? Of is het echt verplicht om "springknotjes" te maken?
Ook vroeg ik me af wat jullie op doen met voorbrengen? Gewoon het eigen hoofdstel of een speciaal voorbreng hoofdstel?

cornalijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:10

ga morgen middag met onze merrie naar Alblasserdam.
Gebruik m'n gewone hoofdstel. met hengsteketting als touw.
Maak knotjes met elastiekjes. (kan het niet eens met touwtje)

Is best spannend wat ze van haar vinden en hoe ze het zal doen los in een binnenbak.

urobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:53

wij gebruiken altijd eigen hoofdstel en halen de sperriem eruit.wij hebben zelf wel zo''n touw met ketting die je door het bit kan halen ziet er wat netter uit en is makkelijker af doen als ze los moet lopen.
Volgens mij maakt het niet uit hoe je je paard opknot als ze er maar netjes voor staat

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 14:07

ik zou veel kleine knotjes maken, zeker stuk of 15/20, lijkt de hals mooier. Het gebruik van een ketting zorgt voor veel spanning, vind kettingen echt verschrikkelijk. Neem gewoon een touw, of teugels met klipjes eraan, die kun je in de baan snel losklikken.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 14:16

weule schreef:
ik zou veel kleine knotjes maken, zeker stuk of 15/20, lijkt de hals mooier. Het gebruik van een ketting zorgt voor veel spanning, vind kettingen echt verschrikkelijk. Neem gewoon een touw, of teugels met klipjes eraan, die kun je in de baan snel losklikken.

Hangt helemaal van de hals af....bij een dikke korte nek is veel kleine knotjes mooier.
Maar als een paard een beetje een dunne geitennek heeft (zoals wij dat noemen :P ) zou ik ook bij een springpaard toch kiezen voor naald en draad omdat je de hals zo dikker kunt laten lijken en korter (indien nodig). Ook het wegscheren van het "3e oor" is afhankelijk van de vorm en lengte van de hals

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:30

Vanmorgen naar Alblasserdam geweest maar ze was helaas heel erg gespannen en ze liet zich totaal niet zien. -O-
Alleen maar strak in het lijf als een hertje rondgalopperen en bijna geen drafpas laten zien.
Ze was echt heel nerveus, ook al aan de hand. Stond ook niet stil en was alleen maar aan dribbelen.
Ze was wit van het zweet, schuim stond tussen de billen. :(:)

Jury vond het een heel aansprekende merrie met veel ras en een scherp model. Helaas viel de merrie in beweging wat tegen vandaar dat ze haar geen ster konden maken. Ze gaven aan dat de merrie via een IBOP wel ster kon worden.
Ik baal wel enorm. Ik weet hoe goed ze kan bewegen en daar slaat ze dicht en laat niets zien... -O-
Heel jammer, ben best teleurgesteld.
Ze kan gewoon met haar spanning niet goed overweg. Dat heeft ze onder het zadel ook. Misschien volgend jaar via IBOP maar dan moet ik wel het idee hebben dat ze onder het zadel wat meer te controleren is en niet zoveel spanning meer heeft op vreemd terrein.

Edit: Ze is wel 1.60 gemeten trouwens. :D

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:43

Wat jammer Suzanne, het is dan ook echt een momentopname hè, zonde.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:12

fokfanaat schreef:
Wat jammer Suzanne, het is dan ook echt een momentopname hè, zonde.

Ja baal er enorm van. Zal sowieso ook onder het zadel een uitdaging zijn om er wat zinvols uit te krijgen onder zoveel druk en spanning.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:14

Wat jammer suzanne, lekker IBOPpen met haar,
Hoeveel extr pnt had je gekregen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:19

Hier wat foto's. Hoe bedoel je extra punten? Ze had 70 ext. en dat is genoeg voor ster als ze een goede IBOP zou lopen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:24

Suzanne F: erg jammer, zelfs op de foto zie je de spanning terug (ze staat een beetje alsof ze ieder moment een stok in haar kont geduwd krijgt)...jammer hoor! want ik heb vaker filmpjes en foto's gezien, en dat ziet er juist altijd erg leuk uit!

magootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 20:50

Ik ben vandaag met die van mij naar Roosendaal geweest, helaas liet ze zich niet goed zien. Ze was wel erg braaf wat al een hele geruststelling was! Maar ze was erg mat en galopeerde alleen maar!! Ze liet maar 50% zien van hoe ze normaal loopt!! Het liep ook een dik uur uit waardoor ze ook al alle energie kwijt was en niet meer wilde, jammer maar niks meer aan te doen! Ik heb er gelukkig een fijn rijpaard aan en daar heb ik haar voor!
Nog een baalmoment toen ik net thuis kwam en mijn spullen op aan het ruimen was, ben mijn stamboek papier kwijt! -O- Nergens te vinden, gelijk de manege gebeld en die hadden hem ook niet gevonden, ik weet niet wat ik nu moet doen!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 20:54

magootie schreef:
Ik ben vandaag met die van mij naar Roosendaal geweest, helaas liet ze zich niet goed zien. Ze was wel erg braaf wat al een hele geruststelling was! Maar ze was erg mat en galopeerde alleen maar!! Ze liet maar 50% zien van hoe ze normaal loopt!! Het liep ook een dik uur uit waardoor ze ook al alle energie kwijt was en niet meer wilde, jammer maar niks meer aan te doen! Ik heb er gelukkig een fijn rijpaard aan en daar heb ik haar voor!
Nog een baalmoment toen ik net thuis kwam en mijn spullen op aan het ruimen was, ben mijn stamboek papier kwijt! -O- Nergens te vinden, gelijk de manege gebeld en die hadden hem ook niet gevonden, ik weet niet wat ik nu moet doen!

Die heb je in moeten leveren, dus die ligt waarschijnlijk bij het secretariaat....

urobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 21:17

normaal gesproken wordt die naar het kwpn gestuurd en komt er stamboek op je papier te staan.

magootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 21:29

Ja ben ik nu ook achter! Haha voel me een beetje blond nu :P
Is mijn eerste keuring dus is allemaal nieuw voor mij ;)

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 22:05

@ Suzanne is het misschien een id om haar regelmatig mee te nemen naar ander terrein voordat je ibob gaat doen? (dit ben je vast ook wel van plan maar denk zeg het nog even ;) )

Hoe gaat het eigenlijk op zo'n keuring?
Moeten ze los in een kooi, of moet je er zelf mee rennen?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 22:06

Mooie merrie Suzanne.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 23:34

De eerste keuringen zijn dus inmiddels al achter de rug zie ik.
Suzanne, jammer dat ze zo gespannen was. Komt vast wel goed met rijden.

Ik hoef pas 2 juli in Boijl. Merrie is nog wel wat slap in de sprong, maar staat verder aardig netjes in model vind ik. Jaartje wachten gaat niet, want dan staat ze niet meer in Nederland. Echter zal ze hoe dan ook volgens het KWPN waarschijnlijk voor een DP wel te kortbenig zijn denk ik. We zullen zien.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 07:35

Jammer Magootie, wat waren je punten of lees ik daar overheen?

Ook jammer voor Suzanne, maar hopelijk straks via IBOP alsnog ster!

urobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 08:25

zerena schreef:
@ Suzanne is het misschien een id om haar regelmatig mee te nemen naar ander terrein voordat je ibob gaat doen? (dit ben je vast ook wel van plan maar denk zeg het nog even ;) )

Hoe gaat het eigenlijk op zo'n keuring?
Moeten ze los in een kooi, of moet je er zelf mee rennen?

als eerste moet je haar laten meten.Dan daarna stel je haar op voor een jury dan moet je er een stuk mee stappen en een stuk draven.Als dat geweest is dan stel je het paard even op in de kooi en daarna worden ze los in een kooi/binnenbak beoordeelt, en als het een springpaard is moet ze vrijspringen .

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 08:26

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 08:30

Nou IBOP is nu dus gewoon niet te doen.
Ze is zo vreselijk geflipt en niet te controleren op vreemd terrein. Ik ben er kampioen mee in mijn eigen achtertuin.
Ik heb trouwens een beslissing genomen: Ik ga ermee naar Tristan Tucker, die Australier die bijzondere dingen kan met bange en schrikachtige paarden. Want ze staat nu dus nog steeds helemaal nerveus te flippen met grote ogen. Ze is die adrenaline van gisteren nog steeds niet kwijt. Dit kan gewoon niet, hoe moet ik hier nou mee weg onder het zadel? Dat gaat toch niet? Ze blijft er gewoon helemaal in en is ook niet meer te bereiken. Onder het zadel gaat ze met zoveel spanning ook helemaal haar eigen ding doen, gewoon geen controle meer. Je dringt niet meer door en ze vliegt alle kanten op.
Ik ga het proberen en kijken wat hij ervan zegt.

Anders heeft IBOP gewoon echt geen zin. Want daar loop ik tegen hetzelfde aan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 08:31

Mooie merrie Rhea! Nog wel een beetje bloot in de bovenlijn maar ze lijkt aan de maat?

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 08:34

ja verschrikkelijk, tegen de 175, waarvan het afgelopen half jaar de laatste 5 cm er pas bij zijn geschoten. Niet tegen aan te voeren...