dressuurpaard, opwaarts of neerwaartse romp

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 20:08

Vudress schreef:
Een te lage halsaanzet is niet mee te werken. Dat geeft onherroepelijk problemen in de oprichting. Ik neem aan dat de strekking van je verhaal is dat er met goede africhting en de juiste mentaliteit veel te compenseren valt. Dat is gedeeltelijk waar, al is het voor een topruiter niet zijn uitgangspunt omdat er dan geen sportieve of financiele winst te behalen valt.

1 woord: Jazz :D
Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 20:15

Suzanne F. schreef:
Zo aan de foto's te zien wordt dit een koeientopic. }:0

Ben je wel een paardenliefhebber? als je op deze wijze over anders gebouwde paarden spreekt?
klinkt nogal oneerbiedig.. :(

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 21:08

Dat de opwaartse lijn beoordeeld wordt aan de onderlijn, de buiklijn dus, is heel kort door de bocht, de onderlijn is heel afhankelijk van de hoeveelheid ruwvoer die een paard krijgt en/ of het al of niet een merrie is die drachtig is, of wat buikig is gebleven na de dracht.
En met het ouder worden worden de meeste paarden trouwens ook wat buikiger.
De paarden met een opgaande buiklijn zijn vnl paarden die in een superslanke sportconditie gehouden worden.
Ik zou voor de beoordeling van een opwaarts of een neerwaarts gebouwd paard toch maar de ruglijn aanhouden, die is minder afhankelijk van voedings en/of leeftijdsfactoren.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:23

Dusa schreef:
Dat de opwaartse lijn beoordeeld wordt aan de onderlijn, de buiklijn dus, is heel kort door de bocht, de onderlijn is heel afhankelijk van de hoeveelheid ruwvoer die een paard krijgt en/ of het al of niet een merrie is die drachtig is, of wat buikig is gebleven na de dracht.
En met het ouder worden worden de meeste paarden trouwens ook wat buikiger.
De paarden met een opgaande buiklijn zijn vnl paarden die in een superslanke sportconditie gehouden worden.
Ik zou voor de beoordeling van een opwaarts of een neerwaarts gebouwd paard toch maar de ruglijn aanhouden, die is minder afhankelijk van voedings en/of leeftijdsfactoren.

Nee...heeft niks met buikig of dikke buik te maken
zelfs met dikke buik kan je het nog prima beoordelen, hoe de romp loopt.
het skelet veranderd toch niet als ie dik wordt? of gaat die ook anders staan bij buikige typen.
Als je naar het einde van het achterbovenbeen kijkt, waar de buik begint en je trekt een denkbeeldige (rechte) lijn naar de plek waar het voorbeen eindigt....kan je zo zien of de romp opwaarts, neerwaarts of recht is.

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:55

Je moet dezelfde paarden maar eens naast elkaar zetten de tijd dat ze in sportconditie, of wanneer ze onbeperkt ruwvoer krijgen, of ouder worde, dan is de buiklijn wel degelijk anders.
Ik heb hier zelf voorbeelden genoeg voorhanden gehad, en ook wanneer je bijvoorbeeld jonge hengsten net op de keuring ziet, of je ziet ze een jaar of6 later, dan kan je je echt niet aan de buiklijn vast blijven houden om de opwaartse of neerwaartse romp te kunnen bepalen.
Dit bekijk ik veel liever aan de hand van de ruglijn, zoals de schoft en het kruis gevormd is en hoe de ruglijn daartussen verbonden is.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:03

Dees schreef:
1 woord: Jazz :D

Die had als jong paard wel eens last van een wisselende aanleuning. Al moet ik zeggen dat bij Kirsten Beckers de aanleuning sterk is verbeterd.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:03

Suzanne F. schreef:
Zo aan de foto's te zien wordt dit een koeientopic. }:0

Ik ken diverse paarden trouwens die als 3 jarige mega talentvol leken maar die ik als 5 jarige weer zag en me dus rotschrok van hoe krom en gewoon ze waren geworden.

Ja en helaas ligt dit meestal niet aan het paard...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:11

Dusa schreef:
Dit bekijk ik veel liever aan de hand van de ruglijn, zoals de schoft en het kruis gevormd is en hoe de ruglijn daartussen verbonden is.

Daar heb je absoluut een punt: zonder de juiste rugbespiering zal een paard nooit in verzameling kunnen gaan.
Een weke ruglijn met weke lendenen is imo echt onbruikbaar.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:28

Dusa schreef:
Je moet dezelfde paarden maar eens naast elkaar zetten de tijd dat ze in sportconditie, of wanneer ze onbeperkt ruwvoer krijgen, of ouder worde, dan is de buiklijn wel degelijk anders.
Ik heb hier zelf voorbeelden genoeg voorhanden gehad, en ook wanneer je bijvoorbeeld jonge hengsten net op de keuring ziet, of je ziet ze een jaar of6 later, dan kan je je echt niet aan de buiklijn vast blijven houden om de opwaartse of neerwaartse romp te kunnen bepalen.

het skelet veranderd toch niet als ie dik wordt? of gaat die ook anders staan bij buikige typen.
Als je naar het einde van het achterbovenbeen kijkt, waar de buik begint en je trekt een denkbeeldige (rechte) lijn naar de plek waar het voorbeen eindigt....kan je zo zien of de romp opwaarts, neerwaarts of recht is.

zet maar eens een foto van de eerst niet buikige en de daarna buikige zelfde paard
dan zie je namelijk geen verschil in die (rechte) lijn!

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 00:02

nombrado schreef:
Dusa schreef:

zet maar eens een foto van de eerst niet buikige en de daarna buikige zelfde paard
dan zie je namelijk geen verschil in die (rechte) lijn!

Wat jij weergeeft heeft dat niet meer betrekking op de lengte van de voor en/of achterbenen, de beenlengtes met elkaar vergelijken vind ik wel een beter aanknopingspunt dan alleen maar van een bij de meeste paarden nogal eens buiklijn af te gaan.
Wanneer je langere achterbenen dan voorbenen hebt kan je, zoals nogal eens bij friese paarden, de rug zien als een ahw ingestoken rug in de schoft, dwz een hoger kruis een neerwaartse ruglijn, die niet mooi in de schoft overloopt maar daar ahw ingestoken lijkt.

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 00:34

nombrado schreef:
Dusa schreef:

Ik denk overigens dat je maar heel weinig paarden tegen zal komen die zoals jij beschrijft het kniegewricht op gelijke hoogte hebben met het ellebooggewricht,
Ik denk dat je die gewrichten in jouw vergelijk ook aan zal moeten houden, aangezien het een beetje erg vaag is om te zeggen een lijn te trekken van het einde van het achterbeen en de plek waar het voorbeen eindigt, dat kan op veel plaatsen zijn, bij al de types paarden die we hebben.
Neem alleen maar het verschil van rompdiepte waardoor een voorbeenlengtr zoals jij aangeeft al heel anders kan zijn

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 00:46

cherie78 schreef:
@ Woestein,
Een opwaartse romp of neerwaartse romp heeft hoofdzakelijk te maken met de onderlijn van het paard :+

En toch hoor je de romp richting te zien als je een lijn trekt van de zitbeenknobbel tot het midden van het schouderblad.
Althans dat heb ik begrepen op een exterieur avond... :+

@Sky_as: Deze plaatjes zijn echt als voorbeeld gegeven tijdens een theorie avond paard beoordelen...
En zoals ik bij de "opwaartse" foto al melde was dat hij heel erg vertekend...

Hoorde iets over de Fries...
Dus hierbij een Fries:
Afbeelding
Afbeelding

En een paard in verschillende "dikte's" (en toch wel leeftijden):

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En hetzelfde paard nu:
(foto niet helemaal op de juiste moment genomen...)
Afbeelding

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 00:52

Woestein schreef:
Afbeelding
Afbeelding

Kun je zien hoeveel verschil de fotograaf, conditie en plaatsing van het paard maken en dan zijn deze foto's nog niet eens opzettelijk zo genomen.

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 01:02

Wanneer je dan bij het bruine paard op foto 2 die vergelijkt met foto 5 en 6 kan je zien dat het kniegewricht bij het niet naar achterstaande been van foto 2 heel wat centimeters lager ligt dan die bij foto 5 en 6

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 01:08

Woestein schreef:
cherie78 schreef:
@ Woestein,
Een opwaartse romp of neerwaartse romp heeft hoofdzakelijk te maken met de onderlijn van het paard :+

En toch hoor je de romp richting te zien als je een lijn trekt van de zitbeenknobbel tot het midden van het schouderblad.
Althans dat heb ik begrepen op een exterieur avond... :+

In het topic over de eindbeoordeling van de nieuwe (najaars)hengsten staan draffoto's van Dark Pleasure en Dude die exact weergeven wat ik bedoel met de onderlijn :+
Met toestemming van de maker van die foto's, wil ik ze hier wel plaatsen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 09:47

Afbeelding

en als je nu het paard van het heuveltje afdenkt
krijg je dit
Afbeelding
nog steeds dezelfde rompbouw

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 11:35

Citaat:
Althans dat heb ik begrepen op een exterieur avond..

Werd er niet bij verteld dat het paard daarbij vierkant dient te staan?

De lijn hoort overigens van de zitbeenknobbel naar het boeggewricht worden getrokken. Dat zijn de hoeken die de massa dragen. Het rompverloop is bij een vierkantstaand paard aan de onderzijde te zien. Buik- en rompverloop worden hier nogal eens door elkaar gehaald. De meeste mensen hebben er geen idee van hoever, of beter gezegd hoe kort, het borstbeen aan de onderzijde doorloopt.

Woestein

Re: dressuurpaard, opwaarts of neerwaartse romp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:03

Het is alweer 1,5 jaar geleden en de papieren die ik er toen bij heb gekregen liggen ehhhh....
Dus moet even kijken waar die zijn...

Maar als je uit gaat van het boeggewricht en de zitbeenknobbel dan zijn er maar weinig paarden die "opwaarts" zijn gebouwd..
Ja waarschijnlijk degene met het lange voorbeen maar daar zijn de meeste mensen ook niet gelukkig mee.
Zelfs als je naar het plaatje van Totilas kijkt met alle lijntjes dan is die lijn ook sterk neerwaarts.

Wat is je eerste indruk van bovenstaande paard?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:30

Citaat:
Ja waarschijnlijk degene met het lange voorbeen maar daar zijn de meeste mensen ook niet gelukkig mee.

Die hebben juist allemaal een neerwaartse romp. Laat maar eens foto van een paard met lange voorbenen en een opwaartse romp.

Afbeelding

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:54

Sky_As schreef:
Woestein schreef:

Afbeelding

ik vraag me dan ook af welk paard dit is en welk niveau hij loopt (juist omdat ik nieuwsgierig ben welke kwaliteiten dit paard heeft met zijn bouw!)

Even op onderzoek uit geweest...
Dit blijkt Montecristo te zijn...

Uit het BOKT WIKI:

Montecristo is zijn internationale carrière gestart onder Liseon Kamper en won op 5 jarige leeftijd de Pavo Cup. Daarna werd hij uitgebracht in de dressuursport door Kirsten Beckers en kreeg hij de sportnaam Broere Montecristo. In 2005 debuteerde Kirsten Beckers met hem op Grand Prix niveau. In november 2010 is hij aan zijn tweede carrière begonnen onder Anne Meulendijks.

1999, Kampioen 5-jarige dressuurpaarden Pavo Cup
2000, 5e plaats Wereld Kampioenschap jonge dressuurpaarden in Verden
2005, CDIO Rotterdam, Grand Prix, 11e
2005, CSI voor Hengsten Zwolle: Grand Prix, 2e
2005, CDI Stuttgart: Grand Prix, 13e
2006, Concours Breda Hippique, Grand Prix, 1ste
2010, Junioren CHIO KNHS Cup, 5e plaats onder Anne Meulendijks

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:00

Montecristo is ook nog eens uit de laatste jaargang dat een dressuurpaard ook nog over een hindernis moest springen. Daar haalde hij ook voldoendes voor.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:09

Zhara Obertje is wel een wereldmerrie. Maar dus niet evenwichtig gebouwd volgens Arie? Ik zie wel het lange voorbeen en de mooie schouder die erin ligt. Lijkt de romp niet neerwaarts omdat de buik opgetrokken is?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:39

ja, ben ook wel benieuwd naar een standfoto.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:32

Citaat:
Maar dus niet evenwichtig gebouwd volgens Arie?

Die kwalificatie heb ik niet gemaakt. Bij merries is het van belang de ronde vrouwelijke lijnen en vormen te bewaren. De natuur heeft bij zoogdieren die in kuddeverband leven een expliciet verschil gemaakt tussen vrouwelijke en mannelijke dieren. Dat komt niet zomaar per ongeluk uit de evolutie rollen maar daar heeft de natuur een specifieke bedoeling mee.

Ten eerste moet het veulen volop ruimte hebben om zich te kunnen ontwikkelen en voor de beweging van de merrie dient het veulen precies op het zwaartepunt te liggen. Een hoogdrachtige merrie moet op de laatste dag van de dracht nog net gemakkelijk en hard kunnen lopen als op de eerste dag, anders overleeft zij niet in de natuur! Tegenwoordig lezen we echter regelmatig in de rapportering over de hengstmoeders: de bewegingen waren niet te beoordelen, de merrie was hoogdrachtig. Dan is er iets mis

Afbeelding

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:41

arie53 schreef:
Tegenwoordig lezen we echter regelmatig in de rapportering over de hengstmoeders: de bewegingen waren niet te beoordelen, de merrie was hoogdrachtig. Dan is er iets mis

Nou sorry, maar zo'n beoordeling van een drachtige merrie slaat ook helemaal nergens op.
In de vrije natuur komt zo'n merrie uit de voeten om haar leven te behouden, maar dat wil nog niet zeggen dat het sporttechnisch ergens op zal lijken! Terecht dat een KWPN-commissie zo'n beoordeling helemaal niet wil meenemen. Een merrie die niet hoogdrachtig is, zal altijd sporttechnisch gezien beter bewegen dan een hoogdrachtige merrie... dus welke toegevoegde waarde heeft het vrij bewegen van een hoogdrachtige merrie?!

Er is dus niets mis, wat een insinuatie weer van jouw zijde... :x
Het is gewoon zinloos om op dat moment zo'n hoogdrachtige merrie wat betreft beweging langs een sportlat te houden.