Bloedlijnen, skelet en oorsprong 2 -voorlopig open

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 00:00

Gerrie schreef:
Wat is nu precies het lendenmechanisme en in welke botten, spieren en pezen manifesteert dit zich?

Goeie vraag X...

Ik doe een gok:het Sacro-Iliacaal gewricht?

Vrij onbelicht,maar van essentieel belang.

Ja maar onze vraag is steeds

hoe kan een paard zonder, zoals door Anna beweerd wordt
en hoe toon je aan dat dit exclusief van die voorvooretc etc vader komt

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 00:06

sarabande"]
[quote="Gerrie schreef:
Wat is nu precies het lendenmechanisme en in welke botten, spieren en pezen manifesteert dit zich?

Goeie vraag X...

Ik doe een gok:het Sacro-Iliacaal gewricht?

Vrij onbelicht,maar van essentieel belang.

Ja maar onze vraag is steeds

hoe kan een paard zonder, zoals door Anna beweerd wordt
en hoe toon je aan dat dit exclusief van die voorvooretc etc vader komt
[/quote]

Ik kan het niet aantonen,heb altijd verondersteld dat het er altijd geweest is ?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 09:37

adriana schreef:
En degenen die hier een tegenaanval beginnen over het belang van de volbloed hebben of volbloeden en werken daarmee.
Of hebben een paard met veel volbloed.
Ik vind een volbloed minder geschikt als veredelaar van het hedendaagse paard.
De omvorming is geweest en we moeten nu naar de toekomst zien.

Zouden dat dan ook niet de mensen zijn die het beste over Volbloed kunnen oordelen? Hoe kan je paarden beoordelen (veroordelen?) waar je nooit zelf iets mee te maken hebt (gehad) en geen verstand van hebt of je je nooit ECHT in hebt verdiept?

Hier, voor de zoveelste keer, nog wat linken: http://www.nrps.nl/nieuws/lunteren230703.html :
De rubriek Bestgaand Rijpaard was het drukst bezet en daar won Sidonia (Kennedy x Rex Magna xx), de Lunterse kampioen van de driejarige en oudere rijpaarden in 2002

http://www.roosberg.nl/kwpn.htm :
Fitzroy (Man in the Moon) loopt Z dressuur en is L springen

http://www.horses.nl/events/1998/dronten/40.htm

http://www.stuyver.be/CONTENT2.htm

http://www.redmillstables.com/zofia.htm

http://www.starstables.com/progr2003.html

Exorbitant XX

Schimmel geb. 1984 stm. 1.68m
v. Final Straw - Mandamus - Crepello.
Prachtig model met fantastische gangen , takt en ruimgrijpende elastische bewegingen , verder heeft de hengst een edel hoofd met een groot rustig oog. De hals is uit het boekje zoals we die graag zien bij een rijpaard. Het karakter is super , stelt geen hoge eisen aan de ruiter en leert ongelooflijk snel. De springmanieren zijn extra en met enorm veel vermogen. Een hengst die van nature deze gaven heeft en dit ook doorgeeft aan zijn kinderen. Exorbitant xx heeft nu al zes goedgekeurde zonen , in 1997 de winnaar van de hengstentest in München Riem en met Excellent Lady de beste halfbloed merrie van Holstein. In 1999 wederom een zes jarige Exorbitant xx afstammeling die reservekampioen samengesteld van Duitsland te Warendorf

http://www.superiorequinesires.com/stal ... ant_xx.htm
http://www.superiorequinesires.com/stal ... lantas.htm

http://tmp.havikerwaard.nl/preview/heng ... cetto.html

www.forever862.com <http://www.forever862.com

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 10:08

Natuurlijk kunnen jullie een volbloed het beste beoordelen, maar kunnen jullie dat ook in samenhang tot een rijpaard?
Wat ik afgelopen Zondag ook hoorde op tv dat er waren veel volbloeds en halfbloeds in Boekelo.
In terrein gedeelte waren ze goed, maar zodra het op het 'gewone' springen aankwam waren ze veel minder voorzichtig.
Voor bepaalde takken van sport zal je idd veel volbloed nodig hebben, zoals op de renbaan en military.
Maar in de dressuur en bij het springen heb je nog steeds een andere bewegingstechniek nodig.

En Sarabande er is idd een Matador die jij bedoeld maar ik bedoel de Matador uit 1948 v. Makler 1.

En er blijven natuurlijk uitzonderingen, maar ik denk dat we een ongewenste situatie op de duur krijgen als we veel volbloed zouden blijven gebruiken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 10:13

adriana schreef:
Maar in de dressuur en bij het springen heb je nog steeds een andere bewegingstechniek nodig.

En Sarabande er is idd een Matador die jij bedoeld maar ik bedoel de Matador uit 1948 v. Makler 1.

De volbloed heeft gemaakt dat het huidige dressuur en springpaard zich op tot dit niveau kon ontwikkelen. Die bewegingstechniek is altijd zeer goed te pas gekomen, samen met de andere onschatbare inbreng zoals uithoudingsvermogen, werklust, slimheid etc.

Heb je ook de Holsteiner Mackensen gevonden, want dit is natuurlijk kul geef gewoon toe dat je een fout maakt.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 10:15

adriana schreef:
Natuurlijk kunnen jullie een volbloed het beste beoordelen, maar kunnen jullie dat ook in samenhang tot een rijpaard?
Wat ik afgelopen Zondag ook hoorde op tv dat er waren veel volbloeds en halfbloeds in Boekelo.
In terrein gedeelte waren ze goed, maar zodra het op het 'gewone' springen aankwam waren ze veel minder voorzichtig.Voor bepaalde takken van sport zal je idd veel volbloed nodig hebben, zoals op de renbaan en military.

Vind je het gek?
1. In de cross leren ze echt niet om voorzichtig te springen.
2. de halfbloeden die gebruikt worden in de SGW zijn geen TOPspringpaarden (die waag je hier niet aan)
3. het afsluitende springonderdeel heeft erg weinig invloed op de totaaluitslag.
4. na zo'n uitputtingsslag van de military zouden de niet-volboeden ET / Milton / Weihaijwej ook zeker 5 balken meenemen op dit 1.25(?) parcoursje.
En die laatsten zouden de ideale tijd van de military waarschijnlijk niet binnen de minuut benaderen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 10:28

adriana schreef:

Wat denk je dat veel mensen doen met hun Volbloed? Juist ja, rijden!
En kan jij een rijpaard beoordelen in samenhang tot een Volbloed?
De paarden die men in Engeland en Ierland voor de vossenjacht gebruikt, hebben veelal ook heel veel Volbloed in de aderen. Ik heb eens op zo'n 7/8 Volbloed door het terrein gereden in Ierland, te gek!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 10:38

sarabande schreef:
Heb je ook de Holsteiner Mackensen gevonden, want dit is natuurlijk kul geef gewoon toe dat je een fout maakt.

Ik had er nog niet van gehoord, heb het moeten opzoeken maar, bestaan doen ze dus wel:

Matador (Holstein)
Afbeelding
Mackensen (Holstein)
Afbeelding

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 11:06

adriana schreef:
.
Als je kijkt naar een paard als Mackensen of Matador (holsteins) die hebben evenwicht in hun lichaam.

Nou dan ben ik toch benieuwd welk evenwicht
Verward

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 13:33

sarabande"]
[quote="adriana schreef:

De volbloed heeft gemaakt dat het huidige dressuur en springpaard zich op tot dit niveau kon ontwikkelen. Die bewegingstechniek is altijd zeer goed te pas gekomen, samen met de andere onschatbare inbreng zoals uithoudingsvermogen, werklust, slimheid etc.

[/quote]

Sarabande ik vind dat je nu eerst wel eens je excuses kunt aanbieden aan Adriana. Eerst roepen dat het kul is wat ze schrijft en dat ze niet toe wil geven dat zij fout zit en jij het weet. Als dan blijkt dat jij fout zit en niet zij begin je snel weer over iets anders. Heel ergerlijk zulk gedrag. Boos!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 13:47

Zou je zo vriendelijk willen zijn om eens te lezen. Ik vraag naar de uitleg over de naarstig bijelkaar gezochte hengsten die dan een evenwichtige bouw zouden moeten hebben.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 14:39

Van die "onevenwichtige" Volbloed skeletten:
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 15:57

Ik heb nog een vraag voor Anna: Zoals je zei kan een paard met een goed lendenmechanisme en goed springen en goed lopen. Hoe komt het dat er veel paarden zijn die echt goed kunnen springen maar voor geen hout kunnen bewegen???

Deze vraag speelt al een tijdje door mijn bovenkamer heen.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-03 15:08

sarabande"]
[quote="adriana schreef:
.
Als je kijkt naar een paard als Mackensen of Matador (holsteins) die hebben evenwicht in hun lichaam.

Nou dan ben ik toch benieuwd welk evenwicht
Verward
[/quote]

Misschien wil Chantal de beide paarden met de uitgewerkte maten er weer even op zetten. Ik had daarbij nl binnen het kader van de deze discuussie een aantal vragen geponeerd die te maken hebben met het evenwicht.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-03 16:30

adriana schreef:
In terrein gedeelte waren ze goed, maar zodra het op het 'gewone' springen aankwam waren ze veel minder voorzichtig.
Voor bepaalde takken van sport zal je idd veel volbloed nodig hebben, zoals op de renbaan en military.

En er blijven natuurlijk uitzonderingen, maar ik denk dat we een ongewenste situatie op de duur krijgen als we veel volbloed zouden blijven gebruiken.

Het gaat niet om de Volbloeds als racepaard. Waar het om gaat, is de bijdrage die de HUIDIGE Volbloed aan het sportpaard kan leveren. Misschien illustreren de volgende cijfers een beetje duidelijker dat die inbreng eerder negatief dan positief heeft gewerkt. Dat negatieve effect heeft te maken met de bouw (raceskelet) van de Volbloed. De HUIDIGE Volbloed beschikt niet meer over een evenwichtskelet. Overigens geldt dit criterium, vanwege de Volbloedinbreng, ook voor veel sportpaarden.
Sinds de omvorming van het landbouwtuigpaard heeft men in Nederland t/m 2001 109 Volbloeds ingezet.
Deze 109 Volbloeds hebben totaal 35.351 kinderen geproduceerd met een gemiddelde van 325/Volbloed.
Tot en met 2001 zijn er binnen het KWPN 1067 prestatiemerries in kaart gebracht. Voor deze 1067 prestatiemerries tekenen totaal 369 hengsten.
Dat is een gemiddelde van 2.8 prestatiemerrie per hengst.
De Volbloeds hebben gezamelijk 234 prestatiemerries voortgebracht. Dat is een gemiddelde van 2.1 prestatiemerrie per Volbloed.
In de nafok moedersvader dus scoren de Volbloeds totaal 148 keer en bij mmv gaat de inbreng terug naar slechts 54 x Volbloed.
Het totaal van de inbreng mv + mmv = 202 keer. De toegevoegde waarde m.b.t de prestatiemerries is 0.5%.
Met andere woorden de reeds marginale inbreng via de eerste lijn wordt niet versterkt maar ebt dus in de derde generatie vrij snel weg.
Om een goede vergelijking te maken met andere warmbloedhengsten heb ik er drie hengsten uitgelicht die volgens de huidige trend niet meer in type staan maar over een ideaal evenwichtskelet beschikken.
Dat zijn Sinaeda, Farn en Rigoletto. Hengsten met een sterk aandeel Arabische genen in hun pedigree en....in hun skelet.
Deze drie hengsten hebben gezamelijk 55 prestatiemerries voortgebracht met een gemiddelde van 18 prestatiemerries per hengst!
In de nafok van mv + mmv scoren zij 79 keer. In tegenstelling tot de Volbloedhengsten neemt de bijdrage in de nafok dus toe.
De drie Arabische Volbloedhengsten met slechts een nakomeling hebben ieder een prestatiemerrie geleverd en in de nafok mv + mmv scoren zij 5 keer. Ook in dit geval is er dus een toename in de nafok.
Duidelijk valt uit deze analyse te constateren dat prestatie (zowel op de renbaan als voor het sportpaard) te maken heeft met de bouw (skelet)
van het paard.
Het sportpaard (dressuur en springen) is gebaat bij een evenwichtskelet.
Als wij in de fokkerij tornen aan het evenwichtskelet gaat dit ten koste van de prestatie.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-03 17:00

Pipo schreef:
Ik heb nog een vraag voor Anna: Zoals je zei kan een paard met een goed lendenmechanisme en goed springen en goed lopen. Hoe komt het dat er veel paarden zijn die echt goed kunnen springen maar voor geen hout kunnen bewegen???

Deze vraag speelt al een tijdje door mijn bovenkamer heen.

Wellicht maakt het hoofdstuk "de Franse springpaarden" in het artikel Amurath een genetisch wonder dat duidelijk.
www.easpstamboek.nl onder Feiten en Onderzoek zie Amurath.
Kom je er dan nog niet dan trek je maar weer aan de bel. Overigens zal ik hier in de discussie over het evenwichtskelet ook nog dieper op in gaan.

Intussen heb ik een vraag aan Miss Hiss en die heeft ook weer met deze vraag te maken.
Laat ik even vooropstellen dat ik er uiterst trots op ben als een Nederlands paard internationaal hoog scoort en dat draag ik ook uit. Dat ik er ook niet op uit ben om het KWPN paard in een verkeerd daglicht te stellen. Integendeel. Ik gebruik verschillende KWPN paarden als voorbeeld van hoe een sportpaard eruit moet zien en vervolgens kan presteren. Hoe meer Nederlandse paarden internationaal hoog scoren des te liever zie ik dat.
Wat ik probeer duidelijk te maken, is dat het sportpaard alleen optimaal kan fuctioneren als het fysiek beschikt over een daartoe aangepast skelet en mentaal over een daartoe aangepast karakter waarbij intelligentie een grote rol speelt.
Die discussie wil ik graag aangaan. Als het soms wat anders en wat harder aankomt dan bij voorbaat mijn excuus maar dat is een beetje de aard van het beestje.
Nu de vraag:
Het bergopwaarts gebouwde paard met een lang voorbeen dus dat men nu als het ideale dressuurpaard ziet, moet dat ook bergopwaarts draven en is de stand van de rug dan horizontaal of bergopwaarts gericht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 17:08

Anna42 schreef:

Intussen heb ik een vraag aan Miss Hiss en die heeft ook weer met deze vraag te maken.
Laat ik even vooropstellen dat ik er uiterst trots op ben als een Nederlands paard internationaal hoog scoort en dat draag ik ook uit. Dat ik er ook niet op uit ben om het KWPN paard in een verkeerd daglicht te stellen. Integendeel. Ik gebruik verschillende KWPN paarden als voorbeeld van hoe een sportpaard eruit moet zien en vervolgens kan presteren. Hoe meer Nederlandse paarden internationaal hoog scoren des te liever zie ik dat.

Daar wil ik je best wat voorbeelden voor geven.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 10:48

Pipo schreef:

Laat zien, ik ben benieuwd!!

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-03 16:12

Anna42"]
[quote="Pipo schreef:
Nu de vraag:
Het bergopwaarts gebouwde paard met een lang voorbeen dus dat men nu als het ideale dressuurpaard ziet, moet dat ook bergopwaarts draven en is de stand van de rug dan horizontaal of bergopwaarts gericht?

Ik heb het idee dat Miss Hiss nog aan het denken is over deze vraag. Maar wellicht kunnen de andere forumgebruikers eens reageren wat zij ervan vinden.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 20:40

Ik denk dat bij een bergopwaarts gebouwd paard de rug ook bergopwaarts is in plaats van horizontaal bij een paard met een 'evenwichts'skelet. Door het bergopwaarts wordt het voor de ruiter wat moeilijk om in evenwicht te blijven zitten.

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 22:50

Volgens mij hoeft een paard wat over een goed lendenmechanisme beschikt niet perse bergopwaarts gebouwd te zijn.
Het gaat tenslotte om de "lendenen".
Dus naar mijn idee hoeft het voorbeen niet extreem lang te zijn, of een bergopwaartse rug te hebben.
Het gaat om de beweging en het wel of niet aanwezig zijn van lendenmechanisme.
Dat is hoe ik er een beetje tegen aan kijk.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 23:04

Jessica24 schreef:
.
Het gaat om de beweging en het wel of niet aanwezig zijn van lendenmechanisme.

Lijkt me vrij moeilijk bewegen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 23:10

Een lendenmechanisme is natuurlijk bij ieder dier aanwezig, behalve de ruggegraatloze.............( ai, ik beledig toch geen mensen he!!) Maar een goed functionerend lendenmechanisme, ik denk dat dat een betere benaming is voor de theorie waar we het over hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 23:11

Missouri"]
[quote="Pipo schreef:

Laat zien, ik ben benieuwd!!
[/quote]

lees de texten eens door, daar zie je dat er bij meerdere kwpn nakomelingen zeer positief gesproken word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 23:17

astridh schreef:
Ik denk dat bij een bergopwaarts gebouwd paard de rug ook bergopwaarts is in plaats van horizontaal bij een paard met een 'evenwichts'skelet. Door het bergopwaarts wordt het voor de ruiter wat moeilijk om in evenwicht te blijven zitten.

Goed dressuurrijden is het gewicht van de voorhand verplaastne in het evenwicht, dus een 50-50 situatie. Daarmee moet de achterhand meer buigen en gewicht van de voorhand overnemen. Om dat te moeten doen, moet het paard zakken in de achterhand, daarmee de achterbenen onder de massa plaatsen waarmee hij de voorhand als ware oplift??? Toch, das mijn idee tenminste.

Als het paard nu al bergopwaarst gebouwd is, dan blijf de verhouding van 2/3 op de voorhand hetzelfde, want dat fok je er niet uit. Maar hoe kan een paard dan nog gaan "zitten"om dressuurmatig de voorhand op te heffen en het gewicht te verdelen, als het dier al scheef staat.

Helaas gaat iedereen er vanuit naar mijn idee, dat het paard wat bergopwaarts gebouwd is, ook al zijn gewicht 50-50 heeft verdeeld, maar dat is natuurlijk niet waar, en dus verneukeratief, en daarmee houd je jezelf en de jury voor de gek. Want het heeft niets meer met paardrijden te maken. Het lijkt door zijn model dat hij van achteren uit loopt, maar dat doet ie dus niet..........want hij staat op stand al zo!

Hoop dat ik nu redelijk heb uitgelegd wat ik bedoel, ben niet zo best met plaatjes maken namelijk.