Geschoren Haflingers?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsje_007

Re: Geschoren Haflingers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:07

Poeh, mijn hafje staat nog steeds onder een deken die 550g zou moeten zijn (paar keer in de was geweest, dus ik schat nu 400g). Hij staat daar goed onder.
Ik verbaas me erover dat jullie paardjes genoeg hebben aan zoveel minder gram, komt dat omdat ze niet geheel geschoren zijn?
Overigens is hij eind nov. geschoren en hij begint nu al weer veel donkerder te worden (op zijn hals begin je ook al weer de overgang naar de deken te zien).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:07

Ik heb Jim in november geschoren. Hij heeft ook van die stugge haren inderdaad :j

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:12

Ik weet niet waar het door komt dat Jip genoeg heeft en anderen kennelijk niet, maar ik kan het heel duidelijk merken als hij het wel koud heeft. Dan staat hij ineens weer heel veel in zijn schuilstalletje en ligt die ook vol mest.
Maar ik zie hem eigenlijk zelden binnen staan en de mest ligt overal door de wei, behalve in zijn stalletje. Dat is voor mij teken genoeg dat hij het niet koud heeft. En dus ga ik er ook niks dikkers op leggen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:25

Stef is ook helemaal geschoren en die heb ik tot nu toe max onder een 400 gram gehad, een paar dagen toen het hard vroor hier.

Ik kan ook wel aan hem zien of hij het te warm heeft: zweten onder de deken en hij wordt dan onrustig. Bij te koud staat hij achterin zijn stal (normaal hangt hij continue over de deur naar buiten te kijken).

Het is geen koukleum die van mij, meestal eind februari doe ik al geen deken meer om, ondanks dat hij helemaal geschoren is en buiten staat overdag. Hij heeft het anders echt te warm.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:26

Volgend jaar wil ik Elin ook in het model van Jip en Jim scheren. Helemaal scheren krijgt ze toch teveel energie van en het is net te koud voor onder haar 330 grams deken geloof ik. Plus dat ik het ook wel fijn vind als ze nog wat vacht overhoudt.
Ze is nu al flink bijgegroeid en blijft nu hangen, denk dat deze vachtlengte het beste past bij 330 grams ofzo :P

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:47

Ik heb wout eerste jaren wel het hele lichaam geschoren, en ook toen had hij genoeg aan 300 gr. Nu dekenmodel nieuwe deken staat hij onder 340 gr. Ik dacht mensenachtig en toen het zo koud was 100gr eronder te doen hij staat in een open stal maar hij had het gewoon warm dus als ik 100 eronder had gedaan was hij gaan zweten.

Ik scheer wouter ook omdat hij anders met vacht gewoon staat te zweten op stal niet alleen voor het rijden.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:37

Ik ook, bovendien is ze dan na 5 minuten al uitgeput en staat ze te hijgen en pompen. Ook niet helemaal de bedoeling :')
Maar met helemaal (op benen, hoofd en zadelplek na dan) staat ze toch wel erg te stuiteren! En ik wil de vacht ook gewoon lekker kunnen laten luchten af en toe zonder meteen met dekens aan de slag te gaan omdat ze anders ziek woren, ze krijgt namelijk snel bultjes met deken op (ik denk verstikken van de vacht). Overigens heeft ze die bultjes op het moment alleen op de zadelplek, waar dus vacht én deken zit :=

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:41

Mijn haf heb ik in november laten scheren. Ze stond vaak te zweten op stal vanwege haar dikke vacht, en ze voelde zich gewoon echt niet fijn met die bos haren. Ik heb de helft van haar nek en buik laten scheren, haar borst is volledig kaal :P Ze staat onder een 200 grams deken.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:05

Van verstikkend haar heeft die van mij geen last (wel van het stuiteren :+ maar dat doet ie ook zonder geschoren te worden := ) Schuurplekken van de deken heeft hij gelukkig ook niet.

Morgen gaat ie weer kaal, voor de 2e keer :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:40

Jim zweet ook zo snel met vachtje. En staat ook snel te hijgen en te pompen.
Met dit model heb ik nergens last van.
Ik wilde eigenlijk helemaal scheren, maar vond het toch wat riskant, aangezien hij 24/7 buiten staat.
Dit was een mooie tussenoplossing :D

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 23:56

Ik ben zeer tevreden over het scheren, hij lijkt een stuk actiever (soms wat te) en dat is wel fijn!
verder heb ik geen last van schuur plekken of andere ongemakken! ik vind het een hele verbetering!
plus dat het ook eens stuk netter staat (dat is trouwens niet de rede waarom ik scheer :+ )

Aamandaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 23:41

mijn haflinger is ook weeer geschoren van het weekend hij is er dit keer echt heel erg licht onder uitgekomen vergeleken de vorige keer hij is nu gewoon helemaal wit !
het verschil van het hoofd de vorige x was niet te zien maar nu dus wel de volgende keer laat ik het hoofd ook maar scheren maar de 1e keer was echt drama met scheren en van het weekend was ik geen praam nodig dus dat was wel fijn.

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 20:09

Mijne is ook geschoren :)

Even voor het beeld (is geen geweldige foto)
http://img42.imageshack.us/img42/5291/dravenw.jpg

Ze heeft nu en 300 grams deken op. Bij hoeveel graden doen jullie minder gram erop? Of is dat meer even kijken hoe ze erbij staan en of ze zweten enz.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:28

Ik heb nu het weer boven 0 is 's nachts een 200gr opgedaan.
Nou heeft hij wel meer haar dan de jouwe. :D
Maar hij staat wel 24/7 buiten. 300gr was te warm. 200gr gaat nu goed :j

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:02

Mijn paard staat nu onder 300g. Daar staat ie eigenlijk wel goed onder. Alleen nu beginnen zijn haren weer te groeien en heeft ie schuurplekken op zijn borst :-(

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:14

Bailey heeft al weer een haar :=

Ik zou haar eigenlijk nog wel een keer geschoren willen hebben,maar dat kan ik niet zelf :+ En om nou weer 50 euro te betalen terwijl ze al zo weer in de rui gaat vind ik een beetje zonde :) denk ik ..

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:07

@Bailey_4ever: gewoon proberen :) ik heb het afgelopen keer ook zelf gedaan, viel best mee (helemaal mooi is het niet, maar voor de eerste keer niet slecht ;))

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:27

Ik heb daantje ook geschoren.
Om drie redenen eigenlijk.
1. was dat ze echt verandert in ene beer en ik haar na een tijdje echt niet meer mooi vond, als ik een deken er oplegde kreeg ze krullen onder de deken.
2. Als ik had gereden had zo een uur of 8 nodig om weer op te drogen.
3 . Daan komt altijd nogal moeilijk uit de wintervacht, meestal zit ze in juni nog in de vacht.
Ze begin heel langzaam te verharen in maart en dan duurt dat zo'n 4 maanden dan heeft ze eindelijk zomder vacht en dan rond september begint ze al weer te veranderen in een beer.
Ik hoop nu door het scheren dat ze wat eerder een dunne vacht heeft.

Afbeelding
Zo was ze vorig jaar niet geschoren.

Afbeelding

En zo is ze nu, ik heb haar helemaal geschoren, alleen de oren niet want dat lukt niet bij haar.
Heb dit maar zo gelaten, valt toch niet echt op.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:40

Marieke_K schreef:
@Bailey_4ever: gewoon proberen :) ik heb het afgelopen keer ook zelf gedaan, viel best mee (helemaal mooi is het niet, maar voor de eerste keer niet slecht ;))

Ik heb ook geen scheerapparaat. Alleen een tondeuse voor het opscheren :)

hmpf misschien toch maar één kopen binnenkort en het zelf proberen.

ben nu al bang dat ik het verkeerd doe :')

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:02

Ik leen er eentje van iemand bij ons op stal :) Huren kan ook. Verkeerd doen gaat bijna niet, als je maar tegen de haren inscheert (en vel strak trekt her en der ;) )

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 22:07

Heb dit jaar ook voor het eerst zelf geschoren valt reuze mee!
Heb wout vandaag 200 gr opgedaan en heb kans dat die morgen naar 100 moet. Ik haalde hem vanvond zwetend uit stal en toen was het al wat kouder.

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 16:46

Ik heb vanochtend men haf weer geschoren zal derek ff een foto maken.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 16:55

Ik heb alweer een deken eraf hij staat nu onder 100/150 hij zit nog steeds kort in zijn haar gelukkig!

Snisel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 16:57

Meisje wat ik ken heeft ook een haflinger en die is ook geschoren.
Ziet der best wel leuk uit ;D!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:37

Jim stond gister ook te zweten onder 200gr.
Gelijk maar even gewisseld naar een gevoerde regendeken. Hij heeft alweer een behoorlijk vachtje...