Voorjaarsonderzoek dressuur 2010

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:40

Lilliputter, je hebt een mijlpaal bereikt in je fokkerij wanneer je een goedgekeurde hengst fokt. Van harte gefeliciteerd daarmee!

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:23

Lilliputter schreef:
Dank :D saar; heb er wel een paar gezien, maar waren natuurlijk iets te blij om heel goed op te letten :o weet nog dat de oscar het goed deed, eigenlijk geen a. problemen meer, de floris was heel goed, de sir donnerhall gaat het ook makkelijk halen en verder heb ik ze niet gezien.

Allereerst: van harte gefeliciteerd!!

Denk je dat echt, van de Sir Donnerhall?? Ik vond hem maar matig gister, hij viel me van achter nogal tegen. Ik vond hem achter heel stijf ogen, en enigszins 'krom'. Hij spoort ook (nog) niet helemaal (treedt achter regelmatig in het middenspoor, maar daar moet ik bij vermelden dat er veel zijn die dat doen.) Hij staat mij iig niet aan...

Om dan ook maar even iets over de rest te zeggen:

De Oscar deed het inderdaad beter dan voorheen, maar loopt m.i. nog wel achter op de rest. Hij werd eerst met een hulpteugel losgereden, later ging die af. Hij sloeg toen nog wel af en toe met z'n hoofd, maar was wel enorm verbeterd in de aanleuning. Máár.... ik vond dat hij nog wel erg werd 'ontzien': er werd (i.t.t. de anderen) nauwelijks een poging gedaan om te sluiten/schakelen, de amazone was (terecht, denk ik) nog heel voorzichtig aan de voorkant. Dus ik denk dat hij nog wel wat te bewijzen heeft. Erg jammer; het lijkt of hij nu pas echt aan de gang komt. (Wel fijn dat hij daar de tijd voor krijgt.)

De Florencio vond ik ook heel fijn, het ziet eruit of hij zich heel goed laat rijden. Tikt de voorhoeven nog wel veel aan in draf en kruipt soms wat achter de loodlijn, maar m.i. op dit moment het meest complete paard van deze groep: fijne gangen en een mooie houding.

De Vivaldi oogt enigszins 'gewoon' en is wat traag in de beweging. Z'n wat langere rug en achterbeen zitten hem nog te veel tegen, waardoor hij op dit moment nog te neerwaarts beweegt en moeilijk op het achterbeen terugkomt. Hij beweegt wel 'soepel' met genoeg schwung. De galop zag er wel fijner uit dan de draf, wat minder neerwaarts. Ik ben benieuwd of hij in de komende weken op dat punt nog verbetert, als hij dat doet vind ik het zeker geen verkeerd paard. Wel zou hij achter wat meer mogen buigen.

De Winningmood vond z'n ruiter niet zo aardig geloof ik. Hij werd ook erg kort in de hals gehouden, ik denk dat hij zich beter had laten zien wanneer hij van voor wat meer ruimte had gehad. Hij verzette zich daar ook een beetje tegen en het kwam ook niet ten goede aan de rust/ontspanning; hij stapte heel kort (terwijl hij eerder heel goed stapte) en hield zich wat vast in de rug. Desondanks blééf hij ondertreden van achter. Ik vind hem een fijne beentechniek hebben, mooi recht in het achterbeengebruik. Het is ook één van de weinige die achter níet zo verschrikkelijk nauw is. Hij zwaait wel een beetje van voor, maar dat zou zijn oorzaak deels kunnen hebben in de manier van rijden. Verder een heel mooi type!! Als gister een 'incident' was vind ik het een van de betere hengsten in deze groep.

De Lauries mag er van mij meteen uit. Oogt klein en smal en komt wat gangen betreft gewoon tekort. Daar weegt z'n afstamming m.i. niet tegen op.

De Lord Leatherdale vind ik persoonlijk wat minder, m.n. qua beentechniek. Hij is wat 'krom' in zijn achterbeengebruik, ik zie ze liever wat meer buigen in de sprong ipv krom wegdraaien. (Is deels ook smaak!) Verder spoort hij lang niet altijd en zwaait hij voor een beetje.

De Westpoint ben ik ook geen fan van, ik denk dat hij de ruimte in de gangen mist. Komt in galop wat weinig op het achterbeen, mag m.i. ook in draf wat meer buigen. Is m.i. te gewoon.

De Uphill is een goede beweger, veel ruimte en schwung en met genoeg buiging. Hij zou achter misschien wat sterker mogen zijn (neigt naar traag) en mag naar mijn idee wat meer met de schoft omhoog bewegen. Hij lijkt voor wat stug te zijn (mond/kaak), de teugelhulpen kwamen (in de pogingen tot sluiten) niet zo makkelijk door.

Uiteraard is bovenstaande slechts een mening!!

CoriienRN

Re: Voorjaarsonderzoek dressuur 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 00:27

Super mooie hengst Liliputer!! gefeliciteerd met het behalen van een fokt product en dan ook nog ggk!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:44

MargreetB schreef:
[

Maakt mij niet uit , ik hecht er veel waarde aan...zeker straks met de video's. ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:49

Dank je wel Margreet!!

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:59

MargreetB schreef:
de Sir Donnerhall?? Ik vond hem maar matig gister, hij viel me van achter nogal tegen. Ik vond hem achter heel stijf ogen, en enigszins 'krom'. Hij spoort ook (nog) niet helemaal (treedt achter regelmatig in het middenspoor, maar daar moet ik bij vermelden dat er veel zijn die dat doen.) Hij staat mij iig niet aan...
De Oscar deed het inderdaad beter dan voorheen, maar loopt m.i. nog wel achter op de rest. Hij werd eerst met een hulpteugel losgereden, later ging die af. Hij sloeg toen nog wel af en toe met z'n hoofd, maar was wel enorm verbeterd in de aanleuning. Máár.... ik vond dat hij nog wel erg werd 'ontzien': er werd (i.t.t. de anderen) nauwelijks een poging gedaan om te sluiten/schakelen, de amazone was (terecht, denk ik) nog heel voorzichtig aan de voorkant. Dus ik denk dat hij nog wel wat te bewijzen heeft. Erg jammer; het lijkt of hij nu pas echt aan de gang komt. (Wel fijn dat hij daar de tijd voor krijgt.)

De Florencio vond ik ook heel fijn, het ziet eruit of hij zich heel goed laat rijden. Tikt de voorhoeven nog wel veel aan in draf en kruipt soms wat achter de loodlijn, maar m.i. op dit moment het meest complete paard van deze groep: fijne gangen en een mooie houding.

De Vivaldi oogt enigszins 'gewoon' en is wat traag in de beweging. Z'n wat langere rug en achterbeen zitten hem nog te veel tegen, waardoor hij op dit moment nog te neerwaarts beweegt en moeilijk op het achterbeen terugkomt. Hij beweegt wel 'soepel' met genoeg schwung. De galop zag er wel fijner uit dan de draf, wat minder neerwaarts. Ik ben benieuwd of hij in de komende weken op dat punt nog verbetert, als hij dat doet vind ik het zeker geen verkeerd paard. Wel zou hij achter wat meer mogen buigen.

De Winningmood vond z'n ruiter niet zo aardig geloof ik. Hij werd ook erg kort in de hals gehouden, ik denk dat hij zich beter had laten zien wanneer hij van voor wat meer ruimte had gehad. Hij verzette zich daar ook een beetje tegen en het kwam ook niet ten goede aan de rust/ontspanning; hij stapte heel kort (terwijl hij eerder heel goed stapte) en hield zich wat vast in de rug. Desondanks blééf hij ondertreden van achter. Ik vind hem een fijne beentechniek hebben, mooi recht in het achterbeengebruik. Het is ook één van de weinige die achter níet zo verschrikkelijk nauw is. Hij zwaait wel een beetje van voor, maar dat zou zijn oorzaak deels kunnen hebben in de manier van rijden. Verder een heel mooi type!! Als gister een 'incident' was vind ik het een van de betere hengsten in deze groep.

De Lauries mag er van mij meteen uit. Oogt klein en smal en komt wat gangen betreft gewoon tekort. Daar weegt z'n afstamming m.i. niet tegen op.

De Lord Leatherdale vind ik persoonlijk wat minder, m.n. qua beentechniek. Hij is wat 'krom' in zijn achterbeengebruik, ik zie ze liever wat meer buigen in de sprong ipv krom wegdraaien. (Is deels ook smaak!) Verder spoort hij lang niet altijd en zwaait hij voor een beetje.

De Westpoint ben ik ook geen fan van, ik denk dat hij de ruimte in de gangen mist. Komt in galop wat weinig op het achterbeen, mag m.i. ook in draf wat meer buigen. Is m.i. te gewoon.

De Uphill is een goede beweger, veel ruimte en schwung en met genoeg buiging. Hij zou achter misschien wat sterker mogen zijn (neigt naar traag) en mag naar mijn idee wat meer met de schoft omhoog bewegen. Hij lijkt voor wat stug te zijn (mond/kaak), de teugelhulpen kwamen (in de pogingen tot sluiten) niet zo makkelijk door.

Dank U _/-\o_

Het klinkt niet erg hoopvol Margreet, ik hoop dat je het enigzins mis hebt ...

Met betrekking tot het bovenstande is je onderschrift best wel grappig ! ;)

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:43

Lilliputter, fantastisch!
Een droom voor elke fokker. Bij ons was het vorig jaar op de eindstreep net niet, maar wie weet wat de toekomst nog brengt. Al gaat het met 1 fokmerrie wel erg langzaam!
Overigens Bon Bravour is ook met mooie punten geslaagd! Waar zaten we eigenlijk over te twijfelen.
Helaas heb ik mijn merrie voor dit jaar alweer dragend, nadat ze in februari een doodgeboren veulen heeft gekregen.
Wie weet volgend jaar??!

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 16:26

Dat zou top zijn Fokkertje :D

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:02

ceasario schreef:
MargreetB schreef:

Maakt mij niet uit , ik hecht er veel waarde aan...zeker straks met de video's. ;)

Ik heb niet gefilmd.....

amaze schreef:
Het klinkt niet erg hoopvol Margreet, ik hoop dat je het enigzins mis hebt ...

Oh, zo negatief bedoel ik het helemaal niet hoor! :)
Uiteraard zijn het helemaal geen verkeerde paarden, anders waren ze ook niet aangewezen... ;)

Nog even een nadere toelichting en aanvulling:

Let wel, ze werden vrijdag gereden door gastruiters, en niet door hun normale ruiters. Ze werden dan ook misschien iets anders aangepakt dan ze gewend zijn.

Het is wel een groep héél verschillende paarden. (En das alleen maar goed denk ik, er zijn immers ook veel verschillende merries.)
Ze zijn natuurlijk nog heel jong en volop in ontwikkeling en het is duidelijk te zien hoe elk paard nu op zijn eigen 'punt' in z'n ontwikkeling zit. Zo hebben ze allemaal wel hun eigen probleempjes en moeilijkheidjes, maar dat ze iets moeilijk vinden betekent natuurlijk niet dat ze meteen afgeschreven moeten worden (zeker niet op die jonge leeftijd). Het onderzoek is nog niet ten einde...

Voor mij zijn er op dit moment slechts twee hengsten die echt achterblijven op de rest; dat zijn de Lauries en de Westpoint.

Voor de overige acht denk ik dat de mate van hun ontwikkeling in de komende weken héél belangrijk zal worden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:11

Je hoeft je niet te verantwoorden hoor, het is jouw mening dat zouden lezers moeten begrijpen, en ik vind het moedig dat je die hier neerzet.
Ben er iig content mee

Charly1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 17:04

Bedankt weer voor het verslagje :j

kim2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:12

Iemand nog een verslagje van vandaag?

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 20:45

De Westpoint en de Lauries zijn naar huis. De reden hiervan weet ik niet :)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:51

Gut en net zon reclame IDS :+

En de Oscar???

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 20:56

Het staat volgens mij ook in de paardenkrant...

De Lauries is een heel ander type paard dan de rest, maar dat vind ik voor een volbloed ook niet gek. Voor zijn doen deed hij het heel netjes en vond ik het echt geen verkeerde. Maargoed ik weet de reden van afwezigheid ook niet.

De Oscar zit er nog in, die deed het afgelopen maandag echt een heel stuk beter. Heel fijn paard!!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:06

Lilliputter schreef:
Het staat volgens mij ook in de paardenkrant...

De Lauries is een heel ander type paard dan de rest, maar dat vind ik voor een volbloed ook niet gek. Voor zijn doen deed hij het heel netjes en vond ik het echt geen verkeerde. Maargoed ik weet de reden van afwezigheid ook niet.

De Oscar zit er nog in, die deed het afgelopen maandag echt een heel stuk beter. Heel fijn paard!!

O dat is mooi dat de kampioen het nog goed doet.
Ik doelde op de reclame voor Westpoint IDS

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 21:29

De Westpoint heb ik niet zo vaak gezien, weet nog wel dat ik het een jeugdig paard vond dat nog wat meer tijd nodig heeft. Maar dat vind ik ook niet zo gek, het blijven 2,5-3 jarige hengsten...

Charly1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:57

Ze hadden de Lauries best een kans kunnen geven iig tot bijna einde onderzoek.
Leek me helemaal geen stom dier en hij is erg goed voor de bloedspreiding. Hoewel er dit onderzoek genoeg in zitten die daarin iets kunnen toevoegen.
De westpoint was gewoon te jeugdig. Maar dit was Westpoint zelf ook toen hij het vorjaarsonderzoek liep. Daar hadden we ook nooit van verwacht dat ze die verrichtingskamp. maakte toen de tijd.

Fox1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 23:21

Ik vond de Lauries veel te simpel. Wel interessant bloed maar dan hadden ze beter vorig jaar Londondance kunnen nemen imo.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 03:46

JannekeW schreef:
Ik vond de Lauries veel te simpel. Wel interessant bloed maar dan hadden ze beter vorig jaar Londondance kunnen nemen imo.

Waarom londondance vorig jaar wel en nu de lauries niet?

Wat ik van Londondance heb gezien is met name een neerwaartse romrichting, erg onderstandig en dus in zijn skelet echt meer een volbloed dan een dressuurpaard.

De Lauries heb ik bekeken in de 2e bezichtiging en was voor mij 1 van de redenen om iets anders te gaan doen. Ik begreep al totaal niet dat die hengst het onderzoek in ging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 10:08

krackertje schreef:
Ik begreep al totaal niet dat die hengst het onderzoek in ging.

Bloed moet. Ik vind het wel begrijpelijk qua afstamming alleen is het misschien makkelijker om met een halfbloed merrie te fokken ipv een halfbloed hengst. Ik vond Londondance zo verkeerd niet. Bij een degelijke merrie krijg je daar denk ik een mooi dressuurpaard van.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 11:15

Zoek je dan een merrie om de mindere punten van de hengst op te vangen of zoek je een hengst die kan verbeteren bij de merrie? In het eerste geval is de toevoeging van de hengst diens afstamming en het inbrengen van volbloed. Is dat dan zo positief dat je met een "goed dressuurpaard" tevreden bent?

Fox1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 11:47

krackertje: Ik vond Londondance beter dan deze Lauries, meer ruimte in zn bewegingen, dit vond ik net een pony...

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 12:15

Verschil heb je al gauw tussen 2 paarden, ik vindt ze beide niets.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 21:47

Niets is ook weer zo negatief Krackertje :) Er is altijd wel iets positiefs, aan elke hengst. Dat er punten zijn waar je over twijfelt of waar de hengst tekort aan schiet; ok. De reden waarom ze naar huis zijn is niet bekend en misschien is het bij beiden wel jeugdigheid.