Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 19:30

denisesilver schreef:
Heb toevallig net de proef gekeken. Lang geleden sinds ik ontroerd ben geweest door de dressuur.

Same here! Wat een elegantie en gemak en een ruiter die echt minimaal inwerkt. Zo lijkt het echt vanzelf te gaan en dat is waar mijns inziens dressuur voor staat.

Phonix

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 20:09

Wat een kur, heel mooie combinatie!

Ik zou zelf niet met hem fokken. Wffs is sowieso een no go als we dat uit kwpn fokkerij wilt hebben. En er is toch iets dat mij stoort aan de achterkant van het paard.

Ik heb hem in het echt gezien in Lier. In de avond training vond ik hem stijf overkomen voor zijn leeftijd en door de hele proef was hij erg aan het zwiepen met zijn staart. Dit is nu minder, maar er zit wel een heel mooie haarextension aan, dus misschien wordt het daardoor minder. Kan niet echt mij finger op leggen wat het is, maar iets is er.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 20:19

Fokker321 schreef:
misterA schreef:
2x Een merrie met Zonik + gedekt, helaas nog niet drachtig. Nog maar een keer proberen of toch maar beter om een half jaar te wachten.

Op wat voor merries combineer je hem?

Een NMK elite merrie, Charmeur(hele fijne) x Vivaldi. Vivaldi is volle zus van Harrold G.P. en nog meer toppers in de sport. x Fidermark.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 21:25

janderegelaa schreef:
s0173957 schreef:
In absolute cijfers is KWPN dan ook véél groter... verhoogt ook de kans op een paar goeie è.

Er is wel een reden waarom het KWPN zo groot is natuurlijk. Zoals hierboven al is gezegd is er wel iets te vinden van de BWPN en SF fokkerij. Het is zeker waar dat daar hele goede springpaarden vandaan komen maar het enige criterium is dat ze eroverheen komen en exterieur speelt een ondergeschikte rol. En de Nederlandse fokkerij kijkt ook daar naar.

Misschien is dat criterium wel net 1 van de belangrijkste. Dat ze erover komen en dus ook willen. Denk dat dit vaak het verschil maakt.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 21:31

Terecht wordt kritisch gedacht over het fokken met Zonik +. En ik onderschrijf ook de redenen daarvoor die hier worden genoemd.
Zelf heb ik op meerdere momenten en meerdere plaatsen aangegeven dat met een hengst met een erfelijke aandoening fokken onjuist is. Echter, het KWPN vindt dit blijkbaar geen enkel probleem, evenals het fokken met een ongezonde hengst en dat vinden verreweg de meeste fokkers die ik ken ook. Dus ik leg me er maar bij neer en ga voor het eerst in mijn fokkerscarriërre puur voor de sportaanleg.
Ook daar zet ik met Zonik+ nog wel de nodige vraagtekens bij. Hij is nergens objectief getest maar de test onder zijn eigen ruiter heeft mij overtuigd dat zijn sportprestaties niet alleen te danken zijn aan uitwendige factoren. Met name de geweldig mooie manier van opleiden en rijden van zijn ruiter. Het is ook zeker voor een groot deel te danken zijn aan zijn top karakter dat hij zo boven iedereen en alles uitstijgt. Dus genetisch kan hij heel veel toevoegen. Dit kan je als fokker niet ontkennen en ook niet negeren, vind ik. Deze hengst kan eigenschappen aan onze populatie toevoegen die nog maar nauwelijks aanwezig zijn. En die eigenschappen moeten we zien te benutten.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 21:47

Heb hem in Den Bosch zien losrijden, tussen allerhande andere grootheden. Justin bouwt zijn losrijden fantastisch op, met veel adem/pauzemomenten tussendoor. Denk dat vele toppaarden, wanneer opgeleid door hem, ook veel meer rust en harmonie uit zouden stralen.

Zeker... Zonik Plus heeft een topkarakter, de wil om door te gaan, maar zelf vind ik dat vele topkarakterpaarden door de rijderij net over t randje gezet worden waarbij je continue die spanning ziet.

De vraag is dus, welk stukje erfelijk is. Zou Zonik+ onder een andere ruiter net zoveel ontspanning/gemak/will to please uitstralen?

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 21:55

Dat vraag ik me ook af maar wat deze hengst laat zien is voor mij een reden om daarachter zien te komen. Hij krijgt dus wel kansen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 21:59

misterA schreef:
Terecht wordt kritisch gedacht over het fokken met Zonik +. En ik onderschrijf ook de redenen daarvoor die hier worden genoemd.
Zelf heb ik op meerdere momenten en meerdere plaatsen aangegeven dat met een hengst met een erfelijke aandoening fokken onjuist is. Echter, het KWPN vindt dit blijkbaar geen enkel probleem, evenals het fokken met een ongezonde hengst en dat vinden verreweg de meeste fokkers die ik ken ook. Dus ik leg me er maar bij neer en ga voor het eerst in mijn fokkerscarriërre puur voor de sportaanleg.
Ook daar zet ik met Zonik+ nog wel de nodige vraagtekens bij. Hij is nergens objectief getest maar de test onder zijn eigen ruiter heeft mij overtuigd dat zijn sportprestaties niet alleen te danken zijn aan uitwendige factoren. Met name de geweldig mooie manier van opleiden en rijden van zijn ruiter. Het is ook zeker voor een groot deel te danken zijn aan zijn top karakter dat hij zo boven iedereen en alles uitstijgt. Dus genetisch kan hij heel veel toevoegen. Dit kan je als fokker niet ontkennen en ook niet negeren, vind ik. Deze hengst kan eigenschappen aan onze populatie toevoegen die nog maar nauwelijks aanwezig zijn. En die eigenschappen moeten we zien te benutten.

WFFS zou voor mij geen probleem zijn maar het complete plaatje inclusief het geringe aantal nakomelingen doe mij wel een beetje mijn wenkbrauw fronsen. Daarnaast wil het KWPN altijd heel veel sport in de moederlijn hebben en dat heeft hij niet. Alleen zijn moeder presteert goed met haar nakomelingen. En dan zegt het KWPN de afstamming is bewezen door de vader en de moeder. Omdat zij ook wel zien dat er weinig sport in de lijn zit. Sowieso geen GP op Zonik Plus zelf na dan.

Ik heb de indruk dat het erkennen van hem meer gebaseerd is op fear of missing out. Als hij veel zou dekken (en ook nakomelingen zou krijgen) dan incasseren ze ook een hoop dekgelden. Maar het AES test geen sperma…

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 22:01

Het beperkte aantal nakomelingen komt echt wel omdat hij amper gedekt heeft tot nu toe.
Eigenlijk pas sinds dit jaar deftig beschikbaar.

Die WFFS is met de juiste merrie op te vangen en z'n rontgenologische opmerking is ook niet zo ernstig dat ik em daar voor zou laten staan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 22:23

Ik vraag me af of het niet interessanter is om te fokken met zijn vader? Zonik. Aangezien Zantana en Mauro het ook erg goed doen. Zonik is net iets meer van bekend.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 22:35

janderegelaa schreef:
Ik zou hem niet gebruiken. Hij voldoet niet aan de röntgenologische eisen, is WFFS drager en een klein onderzoekje laat zien dat hij in al die jaren maar een stuk of 10 nakomelingen heeft. Het kan natuurlijk dat hij weinig gedekt heeft maar het kan ook iets anders zijn. KWPN meldt ook niets over de spermakwaliteit.

Als dit zo is, sluit ik me aan bij dit advies.
Hoe mooi hij ook is en ondanks de knappe prestatie.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 22:47

Elisa2 schreef:
Ik vraag me af of het niet interessanter is om te fokken met zijn vader? Zonik. Aangezien Zantana en Mauro het ook erg goed doen. Zonik is net iets meer van bekend.

Hij is vooral heel erg dood. Al 4 jaar…

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:10

Ik vind het een bijzondere keuze voor jou MisterA. Meestal ben je zeer kritisch op de genetische aandoeningen en deze weren uit de fokkerij.
Ik ben benieuwd hoe het uitpakt.
Ik denk niet dat ik ervoor zou kiezen. Maar als je een gokje kan nemen dan zeker doen. Je weet het over 4 jaar pas echt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:24

Dat weet ik Jan, maar er is nog diepvries van en hij is wel WFFS vrij.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:42

Elisa2 schreef:

Dus hij heeft het van moeder meegekregen dan.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:44

Ik sluit me bij Suzanne aan, maar tegelijkertijd, in de huidige markt en met het huidige fokbeleid - wat moet je dan?

Voor een stamboek dat claimt dat genetische gezondheid van de paardenstapel hoog in het vaandel staat, vind ik het KWPN enorm wispelturig. Hengsten met slechte ruggen die er gewoon op los mogen dekken, met alle gevolgen van dien omdat de gebruikers van de hengst hier niet van op de hoogte zijn. Hengsten die 'hot' zijn erkennen terwijl er toch wel wat haken en ogen aan zitten. Er is een te grote kloof tussen sport en fokkerij, tussen verbeteren van het ras en mode.

Daarmee doe ik niets af aan Zonik Plus, want ik vindt het een fantastisch paard en een fenomenale combinatie met Justin. Maar is het een vaderdier? De tijd zal het leren. Ik begrijp dat je een keer een poging waagt, Adri. Zo overweeg ik volgend jaar een kleurtjeshengst te gebruiken, want ja, als mensen wat aparts willen en ik wil m'n veulens voor een nette prijs verkopen, dan moet ik toch wat bijzonders op stal hebben staan. Ook daar val ik compleet van mijn geloof af.

Ik heb in ieder geval alles drachtig voor volgend jaar.

- Kyton x Grand Galaxy Win x elite int. GP v. Idocus x keur prest. v. Lester
- Roman Empire x elite v. Florencio I x elite prest. v. Flemmingh x ster pref prest v. Ferro
- McLaren x ster v. Desperado x elite v. Zjengis Khan x Montecristo
- Real Dream x elite v. Zjengis Khan x Montecristo x ster v. Nurprimus

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:50

Suzanne F. schreef:
Elisa2 schreef:

Dus hij heeft het van moeder meegekregen dan.

Van Donnerhall vermoedelijk, die vererfde het..maar de vraag is hoe erg het is aangezien die zo enorm veel goeds heeft gebracht in de sport.
Ik ben ook benieuwd of Zonik Plus een vaderdier is/ zal worden..ik denk ook wel dat hij vooral een hele goede ruiter en opleiding heeft gehad. Maar het moet er natuurlijk ook wel zin zitten anders komt het er ook niet uit.

Gefeliciteerd met de drachten Kathleen.
Het zou mooi zijn als openbaar meer bekend wordt welke hengsten welke gebreken vererven inderdaad, maar dat gaan ze toch niet doen want dat kost de hengstenhouders teveel geld.

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:25

Heel erg genoten van het EK, ik vind dat er qua rijderij echt wel stappen vooruit worden gemaakt, mede dankzij het fantastische duo Justin 'Juju' Verboomen en Zonik Plus. Als Belg ben ik natuurlijk niet helemaal objectief hehe.

Ik zie Justin al jaren aan het werk, hij is een enorm kundige ruiter met waanzinnig veel gevoel. Hij kan ook van een gewone een goede maken. Desalniettemin zag men destijds al wel dat Zonik Plus echt een aparte was, van jongs af aan, ik heb hen vaak aan het werk gezien in de nationale jonge paarden competitie, hij heeft in BE dan ook zo goed als alles gewonnen (waar hij deelnam, want hij heeft zeker nooit overdreven veel wedstrijden gelopen), en niet te vergeten toch ook een mooie finaleplaats in Ermelo bij, als ik me niet vergis, de 6jarigen! Dus het is echt een combinatie van enerzijds geweldige opleiding door een heel kundige ruiter, anderzijds ook een paard waar het talent al duidelijk zichtbaar bij was.

Hij heeft nog niet zo heel veel merries bediend, wat ik tot nu gezien heb van veulens kon me nog niet overtuigen qua beweging (mooi waren ze wel allemaal), maar daarnaast ben ik vrij zeker dat hij nog niet echt goede merries heeft gehad...dus ik ben heel benieuwd wat het resultaat zal zijn in combi met merries zoals uit de bewezen fokkerij van Mister A.
1 ding is wel zeker, voor karakter een dikke vette 10! Als jonge hengst was hij pittig, maar toch al enorm rittig :o geen gekke dingen, gewoon veel go en wat vocaal. En nu, op toch "maar" 9jarige leeftijd, al zo gefocust, altijd de oortjes erop, ontspannen aan een lang teugeltje de baan uit in al het rumoer, ja dat is een pure droom zo'n paard!

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:08

Ik heb ook genoten van Zonik Plus. Echt een genot om naar te kijken. Maar de ruiter krijg je er niet bij als je een veulen fokt. Ik ben benieuwd wat hij gaat geven. En het is heel leuk, maar ik ben al jaren bevriend met zijn Portugese fokker. Dat is een collega van mij.

En ik heb ook even een lijstje gemaakt van de merries die ik nu drachtig heb:
- Danita x Pitch Perfect (in draagmerrie)
- Inebel x Red Viper (in draagmerrie)
- Danita x V Power (in draagmerrie)
- Danita x V Power (in draagmerrie)
- Rhapsody x Powerbank (in draagmerrie)
- Danita x Royal Dynamic ( in draagmerrie)
- Inebel x V Power (in draagmerrie)
- Inebel x Royal Dynamic (eigen dracht)
- Meiandra x Scaramouche (eigen dracht, deze merrie komt te koop)
- Joselli x Mindset (eigen dracht, deze merrie wil ik ook gaan verkopen)

Ik ben heel benieuwd naar jullie lijstjes!

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:19

Mijn lijstje is heel kort :D

Real Dream x Louise L (Charmeur x Ferro), verwacht voor eind april.

Mooi lijstje hoor Carola +:)+ heel benieuwd naar ook!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:21

Gaaf lijstje hoor Carola!

Ik heb ook alleen Pilexa drachtig van Pride 25 april 2026

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:34

Zonik plus echt een heerlijk dier om naar te kijken. <3
Of het ook een vaderdier is, is nog even afwachten. Alleen vraag ik me af of hij veel nakomelingen krijgt, ken er meerdere die geprobeerd hebben drachtig van te krijgen en geen enkele is het gelukt.

Ik ben benieuwd naar de V-Powers Carola!

Mijn lijstje is ook niet zo lang
For Romance x Elite v. Uphill x Ferro
Secret usb x Elite v. Ebony x De Niro

En dan nog 2 pony's (van next diamond en mijn eigen hengst).

Weet hier misschien iemand een goed adres in Nederland om 1 van mijn merries heen te brengen in het voorjaar? Dit jaar zelf helaas niet drachtig gekregen en wil graag nog 1x alles uit de kast trekken (liefst ook een keer proberen te spoelen) om haar drachtig te krijgen, het is een hengsten moeder en wil echt zo graag nog meer veulens van haar (het liefst een merrie veulen _O- ).

Graag ook een plek waar ze een tijdje kan blijven staan, omdat ik zelf in Zweden woon.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:30

Zou haar bij Carola Timmer brengen, zit ook hier op het forum

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:25