misterA schreef:Terecht wordt kritisch gedacht over het fokken met Zonik +. En ik onderschrijf ook de redenen daarvoor die hier worden genoemd.
Zelf heb ik op meerdere momenten en meerdere plaatsen aangegeven dat met een hengst met een erfelijke aandoening fokken onjuist is. Echter, het KWPN vindt dit blijkbaar geen enkel probleem, evenals het fokken met een ongezonde hengst en dat vinden verreweg de meeste fokkers die ik ken ook. Dus ik leg me er maar bij neer en ga voor het eerst in mijn fokkerscarriërre puur voor de sportaanleg.
Ook daar zet ik met Zonik+ nog wel de nodige vraagtekens bij. Hij is nergens objectief getest maar de test onder zijn eigen ruiter heeft mij overtuigd dat zijn sportprestaties niet alleen te danken zijn aan uitwendige factoren. Met name de geweldig mooie manier van opleiden en rijden van zijn ruiter. Het is ook zeker voor een groot deel te danken zijn aan zijn top karakter dat hij zo boven iedereen en alles uitstijgt. Dus genetisch kan hij heel veel toevoegen. Dit kan je als fokker niet ontkennen en ook niet negeren, vind ik. Deze hengst kan eigenschappen aan onze populatie toevoegen die nog maar nauwelijks aanwezig zijn. En die eigenschappen moeten we zien te benutten.
WFFS zou voor mij geen probleem zijn maar het complete plaatje inclusief het geringe aantal nakomelingen doe mij wel een beetje mijn wenkbrauw fronsen. Daarnaast wil het KWPN altijd heel veel sport in de moederlijn hebben en dat heeft hij niet. Alleen zijn moeder presteert goed met haar nakomelingen. En dan zegt het KWPN de afstamming is bewezen door de vader en de moeder. Omdat zij ook wel zien dat er weinig sport in de lijn zit. Sowieso geen GP op Zonik Plus zelf na dan.
Ik heb de indruk dat het erkennen van hem meer gebaseerd is op fear of missing out. Als hij veel zou dekken (en ook nakomelingen zou krijgen) dan incasseren ze ook een hoop dekgelden. Maar het AES test geen sperma…