Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 23:40

misterA schreef:
Naast alle lof voor Rubiquil toch wel een paar kanttekeningen.
Rubiquil is ook bij het KWPN ggk. Ziijn ext.vererving was aanleiding om die goedkeuring nog eens stevig onder de loep te nemen. Hol voorbeen, sabelbenig a.b. en zijn zeer korte stap.,Maar doordat hij al een aantal top sportpaarden had gebracht, bleef hij gehandhaafd.
Double Dutch is de enige ggk hengst met Rubiquil in de afstamming. Met andere woorden, een hoge fokwaarde voor sport, +150, maar verder??
Daarnaast, mijn eerdere opmerking , dat veel dressuurpaarden worden gemaakt en daarmee ook de hengstenselectie van en door het NRPS maken mij wat terughoudend.
Maar het positieve van deze 2 jonge hengsten is dat ze een top verervende vader hebben.

Maar Rubiquil kwam binnen bij het KWPN met een index van over de 200. Met name door zijn nakomelingen maar die waren wel allemaal bij Leunis getraind. Later met andere nakomelingen is die index gezakt naar 152. Zowel de exterieur als de beweegindex is gewoon echt niet goed.

s0173957

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 09:55

Liever een kromme kortloper die het wilt en doet (en dus ook gezond genoeg er voor is) dan een rechte grootloper die niet wilt...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 10:27

Ik ben PRE fan maar niet in combi met warmbloedmerries, vanwege de hele andere bewegingsvorm en het sensibele temperament waarvan ik denk dat het in combi met warmbloedtemperament weleens heel verkeerd uit kan pakken. Zou eerder voor een goede lusitano gaan bij zo'n combi omdat de bewegingsvorm meer aansluit bij de warmbloeden.

Latino en Gorgeous black art heb ik vorig jaar irl gezien, moet eerlijk zeggen dat ik het niet heel erg meer kan herrineren wat vaak betekent dat ze me niet genoeg opgevallen/ bijgebleven zijn.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:40

s0173957 schreef:
Liever een kromme kortloper die het wilt en doet (en dus ook gezond genoeg er voor is) dan een rechte grootloper die niet wilt...

En ik hoef ze geen van beiden.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 13:42

misterA schreef:
s0173957 schreef:

Voor de fokkerij niet, als sportpaard is dat anders.
Soms moet je fokken met verder fokken in je gedachten, soms kan je puur voor sport gaan.
En dan kan de hengstenkeuze helemaal anders uitdraaien.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 13:53

Ik wil graag een rechte grootloper die het ook wilt en doet.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 13:57

carola schreef:
Ik wil graag een rechte grootloper die het ook wilt en doet.

Captain obvious :D

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 14:27

s0173957 schreef:
Voor de fokkerij niet, als sportpaard is dat anders.
Soms moet je fokken met verder fokken in je gedachten, soms kan je puur voor sport gaan.
En dan kan de hengstenkeuze helemaal anders uitdraaien.

Daar ga ik wel in mee. Zeker als sport wil zeggen de hobby ruiter met ambitie maar geen behoefte aan een slipjas.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 15:34

misterA schreef:
s0173957 schreef:

ik ook niet,doe mij maar eentje die normaal loopt en fijn sluit en verruimt.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 19:19

Leuke discussies hier! Ik lees geïnteresseerd mee.

MisterA: die opmerking dat GP paarden niet gefokt, maar gemaakt worden, heb ik ook meerdere keren gehoord van betreffende fokker! Waarschijnlijk loopt er genoeg in de wei dat de GP nooit zal halen vanwege het ontbreken van een kundige ruiter.

Rubiquil lijkt mij qua karakter goud waard. Denk niet dat er keuringspaarden van komen.
Mooi voorbeeld is misschien wel Ich Weis. Die is als 2,5 jarige op de eerste bezichtiging van de Gelderse paarden geweest. Daar viel hij mij ook niet mee, ik kan er niet zo goed doorheen kijken :o , hoewel ik het hard probeer (filmpje staat wel op KWPN.tv). En nu als 7-jarige is hij hard op weg naar hoogste niveau, daar staan ook filmpjes van op FB. Ik kan bijna niet zien dat beide filmpjes van hetzelfde paard zijn.

Toch maar bewezen fokhengsten gebruiken dan.. ipv een goed keuringspaard gebruiken.
Maar tegelijkertijd is dat ze spagaat die ik wel vaak voel of meen te bemerken. Je wilt eigenlijk ook een paard fokken dat als veulen of jong paard al opvallend mooi is. Ik ben niet in de mogelijkheid, zoals ze dat bij Hexagon wel zijn, om mijn paard op te leiden naar de GP en een ruiter die dat wel kan, kan ik niet betalen.

Leuk die afstammelingen rapportages!
Heel blij met de rapportage van Livius, hij brengt precies wat ik hoopte toen ik er afgelopen maart mee dekte.
Verder vind ik dat Kaiser Weltino ook een heel mooi rapport heeft. Die hengst houd ik toch een beetje in de gaten, daar hij uit dezelfde moederlijn komt als mijn merries en het zou best leuk zijn daar eens uit terug te fokken.
Wat ik wel mis is een omschrijving van de kwaliteit van de moeders, meestal stond dat erbij toch? Dat vond ik bij de afstammelingenkeuring op het centrum zo fijn om te zien, dan zag je wat de hengst toevoegde tov de merries.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 20:52

GJ9, Een reactie op jouw laatste zin. Dat wás mooi om de moeder ernaast te zien. Met name de laatste jaren zie ik steeds meer draagmerries. Vooral van hengsten die niet veel gedekt hebben.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 00:44

George vind ik fantastisch, of ik ‘m zou gebruiken weet ik niet.

Inch Weiss is een bijzondere verschijning, werd ik onlangs ook op gewezen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 10:19

Stal Hexagon fokt wel met bewezen paarden, ik vond Jim Bean als jong paard ook niet heel erg mee vallen. Als ouder paard viel hij me juist heel positief op. Ik zie nu dat deze geruind is. Ik denk ook dat meer kwaliteit in de wei loopt dan bij kundige ruiters, alhoewel het karakter en de gezondheid wel een hele belangrijke rol spelen.

EJV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 10:20

Ik lees hier al een tijdje mee en zie dat George nu wordt aangehaald.

Ik wou hem heel graag gebruiken op mijn PRE-merrie.
Mijn merrie heeft de basissport nu doorlopen en is klaar voor het hogere werk, heeft een super karakter en qua gangen ook goed (ze maait niet etc). Galop is wel een aandachtspunt en ik denk dat hij dat wel kan verbeteren.

Maar ik ben eerlijk gezegd nogal verbaasd over het dekgeld (€ 1600). Wat vinden jullie daarvan?
Zal wel gedaan omdat ze niet willen dat iedereen er mee gaat dekken. Maar ik vind dit echt te hoog (een Bordeaux is bijvoorbeeld even duur) er is ook nog vrij weinig bekend over zijn nakomelingen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 10:34

Persoonlijk denk ik dat er wel betere PRE hengsten zijn eerlijk gezegd.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 12:02

EJV schreef:
Maar ik ben eerlijk gezegd nogal verbaasd over het dekgeld (€ 1600). Wat vinden jullie daarvan?

Het dekgeld voor Genciano is 800 euro. De brag factor "dé George van Britt Dekker" is die andere 800 :D :+

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 12:08

misterA schreef:
GJ9, Een reactie op jouw laatste zin. Dat wás mooi om de moeder ernaast te zien. Met name de laatste jaren zie ik steeds meer draagmerries. Vooral van hengsten die niet veel gedekt hebben.

Ja dat is waar idd.. Dat vond ik heel jammer, want het is veel mooier om te zien naast de eigen moeder.
Waar zou dat verschil in zitten met hengsten die niet veel dekken? Dat dan de HH/fokker zijn eigen beste merries alleen in zet, terwijl de veeldekkers ook veel hobbyisten krijgen?

Elisa2 schreef:
Stal Hexagon fokt wel met bewezen paarden, ik vond Jim Bean als jong paard ook niet heel erg mee vallen. Als ouder paard viel hij me juist heel positief op. Ik zie nu dat deze geruind is. Ik denk ook dat meer kwaliteit in de wei loopt dan bij kundige ruiters, alhoewel het karakter en de gezondheid wel een hele belangrijke rol spelen.

Ik heb hem gezien bij een stalbezoek en was behoorlijk onder de indruk van zijn power. Wist niet dat hij geruind is. Maar denk dat hij weinig dekte.

George zou ik gerust mee dekken, als ik meerdere merries had, en hij paste goed op 1, zou ik het wel een leuk avontuur vinden. Het lijkt mij wel een correct dier met een fijn karakter.
Maar ja, ik heb vaak meer hengsten op mijn lijst dan dekkansen, dus ik moet zuinig zijn.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 15:20

Ik zou het ook best wel eens durven proberen, maar dan wel met een lusitano hengst en geen PRE. :D Ik was helemaal gek op Dragao, maar die is volgens mij maar heel beperkt beschikbaar.

https://youtu.be/2QLRiHqelhc

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 15:53

George is mischien wat duurder in dekgeld dan een andere pré, maar ik denk dat een zoon of dochter van George ook wel makkelijker verkoopt. Zijn altijd voldoende mensen gevoelig voor die bekendheid wat eraan vast zit.
Als ik een passende pré merrie zou hebben was ik er wel voor gegaan.
(Ik ben overigs geen ervaren fokker he, ik ga komend voorjaar voor het eerst een merrie laten dekken. :o ) maar ik lees hier wel altijd mee on van te leren en ideeën op te doen.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 18:05

misterA schreef:
Rubiquil is ook bij het KWPN ggk. Ziijn ext.vererving was aanleiding om die goedkeuring nog eens stevig onder de loep te nemen. Hol voorbeen, sabelbenig a.b. en zijn zeer korte stap.,Maar doordat hij al een aantal top sportpaarden had gebracht, bleef hij gehandhaafd.
Double Dutch is de enige ggk hengst met Rubiquil in de afstamming. Met andere woorden, een hoge fokwaarde voor sport, +150, maar verder??
Daarnaast, mijn eerdere opmerking , dat veel dressuurpaarden worden gemaakt en daarmee ook de hengstenselectie van en door het NRPS maken mij wat terughoudend.
Maar het positieve van deze 2 jonge hengsten is dat ze een top verervende vader hebben.

Allemaal eens!! Alle succes volle Rubiquils zijn opgeleid op hexagon... Neem die eens niet mee en de fokwaarde is totaal anders!! Een belangrijke kanttekening.... Ook bij van Lieren kunnen ze een echt slecht paard niet GP klaar maken... in kaders komen en voor veel geld verkopen.... Misschien zijn de kwaliteiten die Leunis waardeert wel de kwaliteiten die een paard maakbaar en werkbaar maken.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 18:09

Om daar even op in te haken, hoe wordt gedacht over double Dutch als vaderdier?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 18:51

JeanneV schreef:
misterA schreef:

Allemaal eens!! Alle succes volle Rubiquils zijn opgeleid op hexagon... Neem die eens niet mee en de fokwaarde is totaal anders!! Een belangrijke kanttekening.... Ook bij van Lieren kunnen ze een echt slecht paard niet GP klaar maken... in kaders komen en voor veel geld verkopen.... Misschien zijn de kwaliteiten die Leunis waardeert wel de kwaliteiten die een paard maakbaar en werkbaar maken.

Helemaal eens.
Maar zodra zijn paarden als 7-jarigen alle GP oefeningen kunnen, kan hij goed verkopen
Maar zo’n verdienmodel is voor de meeste fokkers niet te maken.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:54

janderegelaa schreef:
Geen nieuw bloed in de fokkerij. Je krijgt een B papier. De proef geldt alleen voor PRE merrie’s die door een KWPN hengst gedekt worden. Of ze moeten iets veranderd hebben maar dat denk ik niet.

George is ondertussen AES gekeurd dus volgens mij wordt het dan geen B papier... :=

Verder zal ik er niet mee dekken. Hij past niet in mijn fokdoel en ook al heeft een goed paard geen kleur, wil ik alle kleuren behalve schimmel :=

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 15:47

Mer1980 schreef:
janderegelaa schreef:
Geen nieuw bloed in de fokkerij. Je krijgt een B papier. De proef geldt alleen voor PRE merrie’s die door een KWPN hengst gedekt worden. Of ze moeten iets veranderd hebben maar dat denk ik niet.

George is ondertussen AES gekeurd dus volgens mij wordt het dan geen B papier... :=

Verder zal ik er niet mee dekken. Hij past niet in mijn fokdoel en ook al heeft een goed paard geen kleur, wil ik alle kleuren behalve schimmel :=

Ik denk het toch niet. Want hij blijft een PRE en het fokdoel daarvan is anders. Het Friesch Paarden Stamboek is nu ook WBFSH maar toch krijg je met een Fries een B papier.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 18:04

En hoe zit het dan met Verdades?