Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 20:12

misterA schreef:
Bij NRPS twee hengsten van Leunus met topscores ingeschreven. Allebei een vergelijkbare bloedvoering. Toto jr. x Rubiquil.
Zou zomaar interessant kunnen zijn.

Twee volle broers?

_Lorette_

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 20:13

Toevallig zat ik ook te kijken naar de Hexagon hengsten.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 20:16

fokfanaat schreef:
misterA schreef:
Bij NRPS twee hengsten van Leunus met topscores ingeschreven. Allebei een vergelijkbare bloedvoering. Toto jr. x Rubiquil.
Zou zomaar interessant kunnen zijn.

Twee volle broers?

Edit.. al gevonden

https://www.horses.nl/fokkerij/nrps/hex ... onderzoek/

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 20:22

Jammer dat het KWPN zo’n hengst geen kans geeft. Die Latino komt echt uit een moederlijn met tig GP paarden. Volgens mij is alles van vaders en moeders kant in de eerste 4 generaties GP.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 20:25

Aansprekend dier! :j

eike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 21:02

in mijn ogen vind ik Rubiquil, zeker en vast een ondergewaardeerde hengst, als amateur amazone zelf je eigen fokpruduct opleiden naar de Gp zonder dat er ooit een prof opgezeten heeft. Dan denk ik wel dat je van een goed mee werkend karakter kan spreken. Zelfs nu ik enkele maanden buiten strijd ben, wordt ze eenmaal door mijn trainer gereden, en elke keer geeft die merrie alles wat ze heeft. Er werd me ook aangeraden om Toto jn op haar te gebruiken. Maar omdat ik ze al spoel vond ik het risico net iets te groot, als ze uit de sport gaat zou het wel is kunnen gebeuren. Had vorig jaar met Double Dutch gedekt (andere merrie) Mensen van Hexagon zijn super vriendelijk, willen mee werken en mee denken. Merrie was niet drachtig na 5x dekken 2x onverdund mee gekregen en zelfs 1x dubbele portie zaad was topkwaliteit na 36u zat er nog leven in merrie werkte niet mee. Ik heb niets moeten betalen, super service, 2020 met Kjento gespoeld....en hier werkte de draagmerrie's tegen 5x drachtig ... wel door al die rekeningen had ik makkelijk Toto kunnen nemen ..... bij van Olst kwamen de rekeningen heel vlotjes, zelf rekeningen waar ik totaal geen benul van had :p

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 21:05

Het is toch al wel eerder voorgekomen dat het KWPN een hengst afwijst, terwijl die later via NRPS toch in the picture komt en daarna álsnog ook voor het KWPN aan de bak mag? Bij Florencio is het ook zo gegaan volgens mij, en die is later zelfs Keur verklaard door het KWPN. Maar het NRPS was de eerste die hem toen heeft goedgekeurd.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 21:19

Sommige hengsten komen ook pas echt tot hun recht als de wat ouder zijn. Daarom is er ook de route via de pavo enzo
Laatst bijgewerkt door fokfanaat op 08-01-21 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 21:26

Via de Pabo ja fokfanaat??

:D :D _O- _O-

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 21:29

Los van het typfoutje is dat bij jullie ook nog weer iets anders dan hier :D

Gefeliciteerd met het predicaat!

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 21:53

Naast alle lof voor Rubiquil toch wel een paar kanttekeningen.
Rubiquil is ook bij het KWPN ggk. Ziijn ext.vererving was aanleiding om die goedkeuring nog eens stevig onder de loep te nemen. Hol voorbeen, sabelbenig a.b. en zijn zeer korte stap.,Maar doordat hij al een aantal top sportpaarden had gebracht, bleef hij gehandhaafd.
Double Dutch is de enige ggk hengst met Rubiquil in de afstamming. Met andere woorden, een hoge fokwaarde voor sport, +150, maar verder??
Daarnaast, mijn eerdere opmerking , dat veel dressuurpaarden worden gemaakt en daarmee ook de hengstenselectie van en door het NRPS maken mij wat terughoudend.
Maar het positieve van deze 2 jonge hengsten is dat ze een top verervende vader hebben.
Laatst bijgewerkt door misterA op 08-01-21 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 22:05

Dat sabelbenige is inderdaad de reden dat ik hem zelf niet gebruikt heb op mijn ook al ietwat sabelbenige fokmerrie die ik eerder had. Ik ben erg benieuwd wat deze jonge hengsten gaan brengen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 22:10

Op de foto staat Latino wel achter nauw en lijkt wat koehakkig maar dat kan net een momentopname zijn.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 22:23

Zo'n foto is toch niet te beoordelen?

Hadden jullie trouwens gezien dat George, van Britt Dekker, bij V. Uytert aangeboden word als dekhengst? Ik vind het een waanzinnige beweger, en zeker een goed paard, maar ik zou het persoonlijk niet aandurven bij mijn dressuurmerries. Wat vinden jullie van hem? Zouden jullie het aandurven om hem te gebruiken?

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 22:25

Staat op m'n lijstje.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 22:25

carola schreef:

Hadden jullie trouwens gezien dat George, van Britt Dekker, bij V. Uytert aangeboden word als dekhengst? Ik vind het een waanzinnige beweger, en zeker een goed paard, maar ik zou het persoonlijk niet aandurven bij mijn dressuurmerries. Wat vinden jullie van hem? Zouden jullie het aandurven om hem te gebruiken?

Nee, ik nooit. Vind het een leuk sportpaard maar zou er nooit mee dekken. Trekt me totaal niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 22:26

carola schreef:

Dat is die PRE, toch? Ik wel, mits passend. Maar ik ben dol op alles PRE.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 22:26

misterA schreef:
Staat op m'n lijstje.

O echt?! Leuk, ik ben benieuwd naar je argumenten en op wat voor merrie je hem zou willen gebruiken.

Ook echt als bloedverversing of meer om een goed sportpaard te fokken?

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 22:39

carola schreef:
misterA schreef:
Staat op m'n lijstje.

O echt?! Leuk, ik ben benieuwd naar je argumenten en op wat voor merrie je hem zou willen gebruiken.

Ook echt als bloedverversing of meer om een goed sportpaard te fokken?

Beiden.
En ik vind hem beter dan veel van zijn ggk ambtgenoten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 22:39

Je kan al 1 ding zeggen en dat is dat George echt super braaf is met die Britt erop :D
Verzamelen kan ie
Goede rijdbaarheid
En nieuw bloed in Kwpn fokkerij
Ik kijk al wel langer naar de Spaanse paarden
Zou het best wel eens willen proberen maar je weet weinig over gezondheid en sport in die lijnen
En de klinische keuring van George was toen in dat programma en dan zie je hem op het straatje en dan tja

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 22:51

En voor een gok hangt er ook nog wel een prijskaartje aan.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 22:52

Ja, die punten zijn zeker waar Janne. Ik heb hem nooit op een straatje zien lopen. Heb jij nog een link naar dat filmpje toevallig?

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 22:58

KWPN (of NRPS) x PRE kan zeker leuk uitpakken :j George heb ik alleen ooit een x op een foto voorbij zien komen, maar de combinatie met een passend vaderdier en merrie kan een leuk sportpaard opleveren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 23:03

_San87_ schreef:
En voor een gok hangt er ook nog wel een prijskaartje aan.

Ja dat ook

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 23:32

[***] schreef:
Je kan al 1 ding zeggen en dat is dat George echt super braaf is met die Britt erop :D
Verzamelen kan ie
Goede rijdbaarheid
En nieuw bloed in Kwpn fokkerij
Ik kijk al wel langer naar de Spaanse paarden
Zou het best wel eens willen proberen maar je weet weinig over gezondheid en sport in die lijnen
En de klinische keuring van George was toen in dat programma en dan zie je hem op het straatje en dan tja

Geen nieuw bloed in de fokkerij. Je krijgt een B papier. De proef geldt alleen voor PRE merrie’s die door een KWPN hengst gedekt worden. Of ze moeten iets veranderd hebben maar dat denk ik niet.