Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kiko

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 18:26

Ik was gister bij de veulenveiling van Stal Brouwer en daar waren de prijzen echt laag.. je legt gewoon toe. Startbod was €2000.
Diederik van Silfhout heeft 2 mooie veulens gekocht. En verder heb ik geen bekende gezien die geboden hebben.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 19:32

Afbeelding

Sarai.
Zo bergop, daar heb ik toch bedenkingen bij. Daar kun je toch niet comfortabel op zitten en het zadel lijkt op die manier wel halfweg zijn rug te liggen.

Ik hoop dat de foto een vertekend beeld geeft en dat het irl beter meevalt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 19:34

Paard heeft gewoon een enorme galop met veel sprong. Zoiets is niet perse oncomfortabel om op te zitten. Het gaf hem af en toe wel wat moeilijkheden in het begin qua balans.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 20:22

janderegelaa schreef:
denisesilver schreef:
Ik dacht dat staatsprämie ook een predicaat was bij OLD? Er staat in de omschrijving dat er veel sport in de moederlijn zit, toch?

5-6 generaties terug wel wat ja maar wel via vertakking. Deze tak in de stamboom niet.

[ Afbeelding ]

Thanks voor het ophalen. Dat valt tegen in de directe lijn inderdaad.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 21:25

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 21:28

Gaaf! Sarai kan mega galopperen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 21:30

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 22:19

Was Jameson ook niet zo extreem? Vraag me altijd af hoe duurzaam dat is. Beetje hetzelfde idee als met die springer die hier eerder aangehaald werd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 22:43

Vraag ik me ook af en hoe handig voor hoger niveau?

Jameson is niet zo extreem in mijn ogen.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 22:53

Ik lees al een tijdje mee, vind de fok(en advies)topics altijd heel interessant en leerzaam. Mag ik hier ook hengsten tips vragen voor mijn merrie?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 00:28

KletsKoekje schreef:
Ik lees al een tijdje mee, vind de fok(en advies)topics altijd heel interessant en leerzaam. Mag ik hier ook hengsten tips vragen voor mijn merrie?

Daar kun je beter een eigen topic voor starten, dan loopt het niet allemaal zo door elkaar heen.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 10:07

De prijzen zijn bij sommige veilingen inderdaad echt om te huilen. Ben benieuwd hoe het volgend jaar is. Je zou toch een keer een kentering verwachten, maar met de inflatie en stijgende prijzen van opfok, etc. kan het misschien wel even duren.

Het hengstveulen van Pitch Perfect hebben we afgelopen weekend naar de nieuwe eigenaar gebracht. Echt een fijn veulen, ben benieuwd wat de toekomst hem brengt. Ook blij dat ik met zijn verkoop in ieder geval netjes uit de kosten ben.

Deze week de laatste merrie scannen, dus voor volgend jaar 3 of 4 veulens, afhankelijk van de laatste.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 11:02

Hier fok ik met een predikaatloze, niet op de keuring geweest, geen geklasseerde merrie.

Ben toch elke keer netjes uit de kosten gekomen, waarbij ik ook het onderhoud vd merrie meereken.

Haar moeder (wel prestatiepredikaat) en zijzelf geven échte sportpaarden, veulens zijn dan ook verkocht naar sportliefhebbers die de merrie(lijn) kennen. Maar, geen "extradikke" prijs gekregen. Wel heel fijn contact met de verschillende nieuwe eigenaren en nakomelingen die goed meedraaien in de sport. Goud waard en genieten.

Ik verwacht van deze merrie ook weer dat ze met gemak haar prestatiepredikaat binnenhaalt. Keuring, ze was denk ik geen ster geworden, dus mindere cijfers op papier zat ik niet op te wachten.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 15:05

Predikaten zeggen ook helemaal niks, buiten prestatie en prok.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 15:32

zegt wel iets over correctheid en basisgangen imo

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 16:05

Dat zie je als fokker / kopen toch ook zelf wel?
Je koopt toch de nakomeling, niet de merrie. Dus als de merrie ster is zegt dat toch niks over de zoon/dochter?

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 18:50

Er zijn al heel wat onderzoekjes gedaan waaruit bleek dat een stermerrie gemiddeld meer stermerries voortbrengt. Dat stermerries zelf beter in de sport presteren en hun nakomelingen eveneens. Dat is gewoon erfelijkheid en selecteren op de juiste eigenschappen die belangrijk zijn voor sportieve prestaties. Een Keur-of Elitemerrie scoort gemiddeld nog weer wat beter . Daar hoef je geen hogere wiskunde voor te hebben gestudeerd. Dat is dus belangrijk voor fokkers om op te selecteren.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 18:52

s0173957 schreef:
Predikaten zeggen ook helemaal niks, buiten prestatie en prok.

Komt niet heel intelligent op mij pover.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 19:08

Oei, straf dat je daar m'n intelligentie aan kan aflezen Adrie...

Wat ik bedoel is dat ik kijk naar sport. Of dat nu uit een ster merrie komt of niet, wat maakt dat nu?

Als ik mag kiezen tussen een veulen met sport maar geen predikaten in de directe moederlijn (en dan bedoel ik niet Z2) of een hoop predikaten en geen sport in de directe moederlijn dan is mijn keuze heel snel gemaakt.

Keuringen zijn ook maar een momentopname door een kleine groep beoordelers, sport is op z'n minst een beetje objectief.

Ok, het is in springen, maar het hele succes van BWP en Z bv is volledig gericht op sport... daar is de waarde van evt predikaten van exterieur compleet waardeloos in de fokkerij...

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 19:44

s0173957 schreef:
Oei, straf dat je daar m'n intelligentie aan kan aflezen Adrie...

Wat ik bedoel is dat ik kijk naar sport. Of dat nu uit een ster merrie komt of niet, wat maakt dat nu?

Als ik mag kiezen tussen een veulen met sport maar geen predikaten in de directe moederlijn (en dan bedoel ik niet Z2) of een hoop predikaten en geen sport in de directe moederlijn dan is mijn keuze heel snel gemaakt.

Keuringen zijn ook maar een momentopname door een kleine groep beoordelers, sport is op z'n minst een beetje objectief.

Ok, het is in springen, maar het hele succes van BWP en Z bv is volledig gericht op sport... daar is de waarde van evt predikaten van exterieur compleet waardeloos in de fokkerij...

En toch staat KWPN met springen toch ook weer bovenaan in de ranking. Doen we toch iets goed ;)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 05:09

In absolute cijfers is KWPN dan ook véél groter... verhoogt ook de kans op een paar goeie è.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:38

Deels mee eens, maar misschien dat er daarom ook zo ontiegelijk veel dieren met afwijkend exterieur zijn met name in de belgische fokkerij en andere botafwijkingen zoals ocd's. Waarschijnlijk is een mix van beide de juiste weg en als je kijkt naar de top van de springpaarden is het maar goed dat er mensen zijn die toch fokken met merries zonder predicaten en met merries zonder noemenswaardige sport in de lijn, en warempel ook daar komen gewoon wereldtoppers uit. Het juiste recept heeft nog niemand gevonden.
En dat is maar goed ook voor o.a. de bloedspreiding, want in de springpaarden vraag ik mij ook weleens af of er nu nog echt gefokt wordt of dat het gewoon een soort van vermeerderen is geworden met bepaalde lijnen en hengsten. Alle veilingen/ hengstenkeuringen etc, het is allemaal meer van hetzelfde. Maar goed dat is ook het mooie aan fokken, in principe, ben je vrij om te doen en te laten wat je zelf goed vindt als merrie eigenaar.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:56

Bij bv BWP wordt er idd minder naar het mooie plaatje gekeken en wordt een paard met een minder gewenst exterieur er wel al eens door gelaten, maar op correctheid van fundament zijn ze wel streng en op vlak van röntgen zijn ze daar een pak strenger dan KWPN. Een volledig gunstige (sport-)keuring of niet toegelaten tot de keuring, in tegenstelling tot bij KWPN.

Dus minder 'correcte' exterieurs akkoord, meer OCD's geloof ik niet.

Voor de rest volg ik je wel helemaal, de manier waarop er nu bij veel springfokkers gewerkt wordt is geen fokkerij meer maar fabriekswerk.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:59

s0173957 schreef:
In absolute cijfers is KWPN dan ook véél groter... verhoogt ook de kans op een paar goeie è.

Er is wel een reden waarom het KWPN zo groot is natuurlijk. Zoals hierboven al is gezegd is er wel iets te vinden van de BWPN en SF fokkerij. Het is zeker waar dat daar hele goede springpaarden vandaan komen maar het enige criterium is dat ze eroverheen komen en exterieur speelt een ondergeschikte rol. En de Nederlandse fokkerij kijkt ook daar naar.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:57

janderegelaa schreef:
s0173957 schreef:

Er is wel een reden waarom het KWPN zo groot is natuurlijk. Zoals hierboven al is gezegd is er wel iets te vinden van de BWPN en SF fokkerij. Het is zeker waar dat daar hele goede springpaarden vandaan komen maar het enige criterium is dat ze eroverheen komen en exterieur speelt een ondergeschikte rol. En de Nederlandse fokkerij kijkt ook daar naar.

Tov BWP en Z is het logisch dat KWPN veel groter is ja.
NL is sowieso een pak groter dan België en heeft quasi 1 stamboek (NRPS is toch eerder klein) terwijl BE er al 3 heeft (BWP en Z in Vlaanderen en SBS in Wallonië).

Als ik zie hoeveel Belgisch geboren of gekeurde hengsten worden ingezet in de springfokkerij in NL beginnen ze daar toch ook anders naar te kijken.