Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 14:39

Hobby kost geld…..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 14:41

Ach het grootste ‘probleem’ zijn de mensen die ‘leuk een veulentje’ fokken en de mensen waarvan de merrie ongeschikt is geraakt voor de sport en er daarom maar een veulentje uit fokken. Dat zijn vaker predikaatloze merries of weinig interessante lijnen.

Het kan wel hoor. Mijn eerste paard was een oninteressant gefokte ruin uit een sportloze lijn en de moeder is geslacht vanwege gedrag. Heb zelden ooit zo’n fijn braaf dier daarna meegemaakt. Simpel bewegen maar wat een instelling. Ik wou dat ik die nog had nu.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 16:42

Ik ben een van die mensen. Maar ik fok voor mijzelf en niet voor het verkoop. Helaas is ze op zo een jonge leeftijd ziek geworden en darnaa geblesseerd dat we nooit naar de keuring toe kwamen. Maar het is een goede merrie met een Grand prix instelling qua werken. Ik vond haar te jong om in te slapen en niks doen op de wei.

Denk dat er ook veel grote fokkers die een heleboel fokken en dan is 10% goed of interessant en de rest is “prima”. Wat betekend dat het markt overspoeld wordt.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 17:42

corinadrenth schreef:
Marjolein schreef:
Maar wat is een gewone merrie? Elite moeder zonder een spoortje sport in de lijn wordt al niet serieus genomen.

Ik ben zelf ook op zoek naar een ‘bijzonder’ merrieveulen erbij. Maar ik denk dat ik beter pas over 1,5 maand kan gaan zoeken. Dan zijn de prijzen toch nog weer een slag lager.
Het prijsverschil tussen een normale en een goede is erg klein. Alleen de exceptionele maak je genoeg winst op om eens een tegenvaller te kunnen incasseren.

Beetje jammer. Onder de motto dan zijn de prijzen nog weer een slag lager. Ze zijn al super laag. Mn schoonzus haar vriendin heeft recent een McLaren jaarling weg gegeven. Geen haan die er naar kraaide nog geen €1000.

Daar doe je t toch niet voor

Waar doe je wat niet voor? Ik heb een budget waar ik uit wil geven aan een goed merrieveulen. Als dat betekend dat ik over 2 maanden een beter veulen heb voor dezelfde prijs, dan ben ik een dief van m’n eigen portemonnee.

Het is niet dat ik de afgelopen jaren winst heb gemaakt op mijn fokproducten en mijn merrie heeft nog best een beetje sport in de moederlijn. Gelukkig gaan de eerste nakomelingen nu ook echt wat doen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 19:45

Marjolein schreef:
corinadrenth schreef:

Beetje jammer. Onder de motto dan zijn de prijzen nog weer een slag lager. Ze zijn al super laag. Mn schoonzus haar vriendin heeft recent een McLaren jaarling weg gegeven. Geen haan die er naar kraaide nog geen €1000.

Daar doe je t toch niet voor

Waar doe je wat niet voor? Ik heb een budget waar ik uit wil geven aan een goed merrieveulen. Als dat betekend dat ik over 2 maanden een beter veulen heb voor dezelfde prijs, dan ben ik een dief van m’n eigen portemonnee.

Het is niet dat ik de afgelopen jaren winst heb gemaakt op mijn fokproducten en mijn merrie heeft nog best een beetje sport in de moederlijn. Gelukkig gaan de eerste nakomelingen nu ook echt wat doen.

Je doet het er niet voor om er veel op toe te leggen. Ruiters hebben fokkers nodig, als er categorisch geld bij moet als die een veulen fokken dan stoppen veel fokkers. En dan worden de veulens en paarden echt duur voor de ruiters.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 20:12

Zoals altijd in een markteconomie gaat het om een balans tussen vraag en aanbod. Zijn er veel veulens dan zijn de ruiters de gelukkigen, zijn er weinig dan is dat beter voor de fokkers. Ergens er tussenin zit een punt dat de fokkers uit de kosten komen en de kopers voor een nette prijs aan een veulen/paard kunnen komen.

Probleem is alleen dat die balans zo lastig te vinden en behouden is. Zie de varkenscyclus

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 20:55

Rex_Rolfo schreef:
Zoals altijd in een markteconomie gaat het om een balans tussen vraag en aanbod. Zijn er veel veulens dan zijn de ruiters de gelukkigen, zijn er weinig dan is dat beter voor de fokkers. Ergens er tussenin zit een punt dat de fokkers uit de kosten komen en de kopers voor een nette prijs aan een veulen/paard kunnen komen.

Probleem is alleen dat die balans zo lastig te vinden en behouden is. Zie de varkenscyclus

Het enige verschil is dat fokkers van paarden dat over het algemeen als hobby doen dus vraag en aanbod bepalen niet direct het aantal veulens dat gefokt wordt. Er is geen paardenfokker die zegt “de veulens zijn duur dus ik koop er een paar merrie’s bij”. Een varken of koffieboon zijn echt consumptie artikelen om het maar zo oneerbiedig te noemen.

Het enige wat in de fokkerij de veulens doet verminderen is de emotie van het (veel) geld toeleggen en een slechte afzetmarkt, een tendens die ook al een paar jaar aan de gang is. En het is ook goed dat er minder veulens geboren worden, het zijn er gewoon teveel. Ik zou helemaal geen bezwaar hebben tegen dekbeperkingen. Zowel voor hengsten als voor merrie’s. Net zoals je dat ook ziet bij sommige honden-en kattenrassen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 05:23

fokfanaat schreef:
Hobby kost geld…..

Dat, en het vraagt om verantwoordelijkheid. Wij fokken daarom even niet.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 06:28

Phonix schreef:
Ik ben een van die mensen. Maar ik fok voor mijzelf en niet voor het verkoop. Helaas is ze op zo een jonge leeftijd ziek geworden en darnaa geblesseerd dat we nooit naar de keuring toe kwamen. Maar het is een goede merrie met een Grand prix instelling qua werken. Ik vond haar te jong om in te slapen en niks doen op de wei.

Denk dat er ook veel grote fokkers die een heleboel fokken en dan is 10% goed of interessant en de rest is “prima”. Wat betekend dat het markt overspoeld wordt.

Ik pak jouw reactie er even uit, maar ik zie dit zo ontzettend vaak. Merrie geblesseerd dus ga ik ermee fokken. Maar ik begrijp dit niet, je fokt dus met een merrie die niet sterk/gezond is in de basis (want blessuregevoelig). Kunnen we wel zeggen ja maar peesblessure oid zijn pech, maar als we juist blijven fokken met deze paarden krijgen we geen sterkere of gezondere veulens van. Ik vind het allerbelangrijkste gezondheid en karakter. Als een van beide al mist, mis je de totale basis. Met uitzondering van blessures die echt buiten je merrie liggen (grote wonden etc) natuurlijk

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 06:53

XladyX schreef:
Phonix schreef:

Ik pak jouw reactie er even uit, maar ik zie dit zo ontzettend vaak. Merrie geblesseerd dus ga ik ermee fokken. Maar ik begrijp dit niet, je fokt dus met een merrie die niet sterk/gezond is in de basis (want blessuregevoelig). Kunnen we wel zeggen ja maar peesblessure oid zijn pech, maar als we juist blijven fokken met deze paarden krijgen we geen sterkere of gezondere veulens van. Ik vind het allerbelangrijkste gezondheid en karakter. Als een van beide al mist, mis je de totale basis. Met uitzondering van blessures die echt buiten je merrie liggen (grote wonden etc) natuurlijk

Me eens hoor, er zijn een heleboel merries die ik niet me zou fokken. Dat ze eerst ziek werd kwam door ontzettend slechte stalmanagement en daarna kwam het aan het licht dat ze een botfragment had in het elleboog door een trauma.

Maar dit is toch dito voor fokkers? Je ziet toch een heleboel belabberde merries lopen op de veulenkeuringen.

Ik las van de week dat Don Olymbrio bekend staat om een spierprobleem gen door te geven. Dat vindt ik bijna erger dan de hobby fokkers die hier en daar een veulen fokt voor zichzelf.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 07:05

Phonix schreef:
Ik las van de week dat Don Olymbrio bekend staat om een spierprobleem gen door te geven. Dat vindt ik bijna erger dan de hobby fokkers die hier en daar een veulen fokt voor zichzelf.

Eens, want een hengst kan veel meer nakomelingen geven. Als dit echt zo is dan zou je hem uit de fokkerij moeten halen.

Mijn merrie heeft met 4 jaar een ongeluk gehad in een hek. Daarom is ze nooit de sport ingegaan maar heb ik haar gedekt. Ze had al wel haar predikaten toen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 07:10

Welk spierprobleem gen zou dat zijn? Heb je een bron?

Hij is overleden dus zal sowieso niet zoveel meer dekken.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 07:19

Elisa2 schreef:

PSSM2

Het werd gediscussieerd in een Facebook groep van Biomechanics van paarden door een paar Denen. En er zijn een blog over geschreven in Deens : https://www.ridehesten.com/nyheder/hest ... nust/81919

Maar dit gebeurt toch ook heel vaak in Nederland. Dat professionele fokkers er van weten, maar hobby fokkers krijgen het niet te horen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 07:22

Klopt, in de wandelgangen hoor je nog eens wat..Jazz werd ook verdacht van PSSM dus wellicht komt het daar vandaan. Dankjewel!

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 07:30

Phonix schreef:
Me eens hoor, er zijn een heleboel merries die ik niet me zou fokken. Dat ze eerst ziek werd kwam door ontzettend slechte stalmanagement en daarna kwam het aan het licht dat ze een botfragment had in het elleboog door een trauma.

Maar dit is toch dito voor fokkers? Je ziet toch een heleboel belabberde merries lopen op de veulenkeuringen.

Ja je ziet het ook wel bij fokkers hoewel je daar wel een groot verschil hebt in welke eigen lijn/stam aanhouden, die kopen dus niet of minder merries aan als fokmerrie. Maar zie toch het meest bij hobby fokkerij dat het ontstaat uit "gelukkig heb ik een merrie want nu ze geblesseerd is kan ik dan nog fokken". Niet iets van alleen recent hoor, gebeurt volgens mij al heel erg lang. En voor mij ook goede reden om sport predicaat van belang te vinden (natuurlijk zijn daar ook weer manieren om dat makkelijker te krijgen maar toch).

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 07:33

Rex_Rolfo schreef:

Ik denk dat in de paardenwereld uiteindelijk de handelaren de lachende derde is. Tenzij je als fokker je paarden aanhoud en zelf opfokt, in- en doorrijdt. Uiteindelijk ligt daar de grootste markt. Maar dan moet je om er nog iets voordelig op uit te komen, of om quitte te spelen, de paarden thuis kunnen opfokken.

Ik vind de gewonere merries inzetten voor de fokkerij niet zo'n probleem. Kapotte merries (of dat nou lichamelijk of in de kop is) wel.

Ik weet niet of ik het hier me weleens heb afgevraagd, maar ik heb weleens gezegd waarom fokken als je de veulens niet kwijt kan? En dan is het antwoord dat we fokmerries moeilijk leeg kunnen laten staan. Als het dan gaat om vruchtbaarheid, kan ik daar nog wel in komen, maar als het gaat om fokmerries dus ze moeten fokken snap ik dat niet. Het lijkt me goedkoper om ze een jaar leeg te laten, dan om ze te dekken, veel kosten aan alle rompslomp te hebben, en vervolgens de veulens niet kwijt te kunnen. Je hebt de merries zelf toch ook om de hobby?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 07:41

voor mij is het niet enkel de hobby van het hebben van ene merrie in de wei, maar ook de zoektocht naar ene passende hengst, het lange uitkijken naar het product van je keuze, kijken of het geworden is wat je gedacht gehoopt had, maar ook nog om jaren later jouw fokproducten in de sport/fokkerij te zien. te bouwen aan je stam. met leeglaten heb je dat allemaal niet. Het gaat niet enkel om het veulen maar zo duur mogelijk te verkopen.

Wat wel heel vervelend is, leuren met je dier, dat ben ik helemaal eens, maar soms is het niet anders, ze worden ook niet altijd zoals je ze verwacht/hoopt en soms zit idd de markt tegen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 07:42

Is het niet zo dat de veulens nu moeilijker verkopen omdat alles zo duur is geworden qua stalling? En dat er daardoor nu weer wat minder gefokt gaat worden en er over een paar jaar weer mee vraag naar is?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 08:35

Fokken met geblesseerde merries snap ik ook nooit zo goed. Alles is erfelijk (oké een ongeluk natuurlijk niet), maar ook is dracht voor een merrie ook niet niks. Een blessure maakt het natuurlijk niet makkelijker voor een merrie.

Vind de prijzen van veulens nu ook wel echt heel erg laag, ik verkoop ze er niet voor. Zelfs de ponyveulens niet. Dan blijven ze gewoon lekker lopen. :=

Nu kan ik alles prima zelf thuis opfokken, hengsten en merries. Dat scheelt heel veel natuurlijk. En ik heb ook maar 5 fokmerries op dit moment.

Het is nu wel echt een kopers markt, misschien toch nog maar een paar merrie veulens erbij kopen. :+
Al vind ik veel moederlijnen ook niet echt wat, daarmee zou ik niet willen fokken in ieder geval.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 08:39

Kijk, mijn 1e fokmerrie had ook geen prestaties noch predikaten in de moederlijn én was daarenboven, toen ik ze kocht als 7jarige, kreupel door een ongeval als 2jarige.

Maar ik zag in dat paard gewoon iets, daar zat iets in. Ze liep gewoon op de wei, hoogdrachtig als ik ze kocht, maar ik had direct een coup-de-foudre.

Ze heeft uiteindelijk 5 lichte toer paarden gegeven waarbij spijtig genoeg eentje vorig jaar overleden is want anders had die dit jaar GP gelopen... en dat allemaal met mij als amateur erop!

Dus predikaten en sport hoeven niet, maar wees dan kritisch op je merrie.
En dat oog, dat ik dan van mezelf beweer dat ik dat toch wel wat heb, dat missen sommigen volgens mij wel.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 11:11

Phonix schreef:

Ik vind het wel heel kort door de bocht. Het gaat over PSSM2 waar nog geen gevalideerde test voor is. In elk geval hoeven niet beide ouders drager te zijn en Don Olymbrio is niet getest. En kan ook niet meer getest worden.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 18:52

fokfanaat schreef:
voor mij is het niet enkel de hobby van het hebben van ene merrie in de wei, maar ook de zoektocht naar ene passende hengst, het lange uitkijken naar het product van je keuze, kijken of het geworden is wat je gedacht gehoopt had, maar ook nog om jaren later jouw fokproducten in de sport/fokkerij te zien. te bouwen aan je stam. met leeglaten heb je dat allemaal niet. Het gaat niet enkel om het veulen maar zo duur mogelijk te verkopen.

Wat wel heel vervelend is, leuren met je dier, dat ben ik helemaal eens, maar soms is het niet anders, ze worden ook niet altijd zoals je ze verwacht/hoopt en soms zit idd de markt tegen.

En zo is het.
Fokkers die er zo inzitten hoor je ook nauwelijks klagen over de slechte prijzen.
Dan de veulens zelf maar opfokken is ook niet voor veel fokkers weggelegd. Kan je dat wel dan heb je 3 jaar later weer nieuwe uitdagingen. Zadelmak laten maken? O.k., kan ook nog. Je hebt immers een eigen fokproduct, helemaal naar eigen inzicht gefokt dus dat komt dan wel goed. Waarschijnlijk. En tenslotte de laatste en zwaarste uitdaging. De verkoop en vooral de daarbij horende verkoop/aankoopkeuring. Met al dat geneuzel en gemiere.. Soms over de 50 r.o opnamen. Bij d.a.klinieken met overal camera's, rietgedekte stapmolen of monsterbaan met koperen dakgoten. :7 :$ Waarschijnlijk wordt daar het meeste geld opgehoest door de verkoper.

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 19:21

Phonix schreef:
Elisa2 schreef:

PSSM2

Het werd gediscussieerd in een Facebook groep van Biomechanics van paarden door een paar Denen. En er zijn een blog over geschreven in Deens : https://www.ridehesten.com/nyheder/hest ... nust/81919

Maar dit gebeurt toch ook heel vaak in Nederland. Dat professionele fokkers er van weten, maar hobby fokkers krijgen het niet te horen

Dank voor de link

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 16:10

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 16:24

Plaatje om te zien Wel vrij directe inteelt op Peru Sen, hoe is het karakter daarvan?