Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:39

Hobby kost geld…..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:41

Ach het grootste ‘probleem’ zijn de mensen die ‘leuk een veulentje’ fokken en de mensen waarvan de merrie ongeschikt is geraakt voor de sport en er daarom maar een veulentje uit fokken. Dat zijn vaker predikaatloze merries of weinig interessante lijnen.

Het kan wel hoor. Mijn eerste paard was een oninteressant gefokte ruin uit een sportloze lijn en de moeder is geslacht vanwege gedrag. Heb zelden ooit zo’n fijn braaf dier daarna meegemaakt. Simpel bewegen maar wat een instelling. Ik wou dat ik die nog had nu.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:42

Ik ben een van die mensen. Maar ik fok voor mijzelf en niet voor het verkoop. Helaas is ze op zo een jonge leeftijd ziek geworden en darnaa geblesseerd dat we nooit naar de keuring toe kwamen. Maar het is een goede merrie met een Grand prix instelling qua werken. Ik vond haar te jong om in te slapen en niks doen op de wei.

Denk dat er ook veel grote fokkers die een heleboel fokken en dan is 10% goed of interessant en de rest is “prima”. Wat betekend dat het markt overspoeld wordt.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:42

corinadrenth schreef:
Marjolein schreef:
Maar wat is een gewone merrie? Elite moeder zonder een spoortje sport in de lijn wordt al niet serieus genomen.

Ik ben zelf ook op zoek naar een ‘bijzonder’ merrieveulen erbij. Maar ik denk dat ik beter pas over 1,5 maand kan gaan zoeken. Dan zijn de prijzen toch nog weer een slag lager.
Het prijsverschil tussen een normale en een goede is erg klein. Alleen de exceptionele maak je genoeg winst op om eens een tegenvaller te kunnen incasseren.

Beetje jammer. Onder de motto dan zijn de prijzen nog weer een slag lager. Ze zijn al super laag. Mn schoonzus haar vriendin heeft recent een McLaren jaarling weg gegeven. Geen haan die er naar kraaide nog geen €1000.

Daar doe je t toch niet voor

Waar doe je wat niet voor? Ik heb een budget waar ik uit wil geven aan een goed merrieveulen. Als dat betekend dat ik over 2 maanden een beter veulen heb voor dezelfde prijs, dan ben ik een dief van m’n eigen portemonnee.

Het is niet dat ik de afgelopen jaren winst heb gemaakt op mijn fokproducten en mijn merrie heeft nog best een beetje sport in de moederlijn. Gelukkig gaan de eerste nakomelingen nu ook echt wat doen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:45

Marjolein schreef:
corinadrenth schreef:

Beetje jammer. Onder de motto dan zijn de prijzen nog weer een slag lager. Ze zijn al super laag. Mn schoonzus haar vriendin heeft recent een McLaren jaarling weg gegeven. Geen haan die er naar kraaide nog geen €1000.

Daar doe je t toch niet voor

Waar doe je wat niet voor? Ik heb een budget waar ik uit wil geven aan een goed merrieveulen. Als dat betekend dat ik over 2 maanden een beter veulen heb voor dezelfde prijs, dan ben ik een dief van m’n eigen portemonnee.

Het is niet dat ik de afgelopen jaren winst heb gemaakt op mijn fokproducten en mijn merrie heeft nog best een beetje sport in de moederlijn. Gelukkig gaan de eerste nakomelingen nu ook echt wat doen.

Je doet het er niet voor om er veel op toe te leggen. Ruiters hebben fokkers nodig, als er categorisch geld bij moet als die een veulen fokken dan stoppen veel fokkers. En dan worden de veulens en paarden echt duur voor de ruiters.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:12

Zoals altijd in een markteconomie gaat het om een balans tussen vraag en aanbod. Zijn er veel veulens dan zijn de ruiters de gelukkigen, zijn er weinig dan is dat beter voor de fokkers. Ergens er tussenin zit een punt dat de fokkers uit de kosten komen en de kopers voor een nette prijs aan een veulen/paard kunnen komen.

Probleem is alleen dat die balans zo lastig te vinden en behouden is. Zie de varkenscyclus

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:55

Rex_Rolfo schreef:
Zoals altijd in een markteconomie gaat het om een balans tussen vraag en aanbod. Zijn er veel veulens dan zijn de ruiters de gelukkigen, zijn er weinig dan is dat beter voor de fokkers. Ergens er tussenin zit een punt dat de fokkers uit de kosten komen en de kopers voor een nette prijs aan een veulen/paard kunnen komen.

Probleem is alleen dat die balans zo lastig te vinden en behouden is. Zie de varkenscyclus

Het enige verschil is dat fokkers van paarden dat over het algemeen als hobby doen dus vraag en aanbod bepalen niet direct het aantal veulens dat gefokt wordt. Er is geen paardenfokker die zegt “de veulens zijn duur dus ik koop er een paar merrie’s bij”. Een varken of koffieboon zijn echt consumptie artikelen om het maar zo oneerbiedig te noemen.

Het enige wat in de fokkerij de veulens doet verminderen is de emotie van het (veel) geld toeleggen en een slechte afzetmarkt, een tendens die ook al een paar jaar aan de gang is. En het is ook goed dat er minder veulens geboren worden, het zijn er gewoon teveel. Ik zou helemaal geen bezwaar hebben tegen dekbeperkingen. Zowel voor hengsten als voor merrie’s. Net zoals je dat ook ziet bij sommige honden-en kattenrassen.