Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

corinadrenth schreef:Marjolein schreef:Maar wat is een gewone merrie? Elite moeder zonder een spoortje sport in de lijn wordt al niet serieus genomen.
Ik ben zelf ook op zoek naar een ‘bijzonder’ merrieveulen erbij. Maar ik denk dat ik beter pas over 1,5 maand kan gaan zoeken. Dan zijn de prijzen toch nog weer een slag lager.
Het prijsverschil tussen een normale en een goede is erg klein. Alleen de exceptionele maak je genoeg winst op om eens een tegenvaller te kunnen incasseren.
Beetje jammer. Onder de motto dan zijn de prijzen nog weer een slag lager. Ze zijn al super laag. Mn schoonzus haar vriendin heeft recent een McLaren jaarling weg gegeven. Geen haan die er naar kraaide nog geen €1000.
Daar doe je t toch niet voor
Marjolein schreef:corinadrenth schreef:
Beetje jammer. Onder de motto dan zijn de prijzen nog weer een slag lager. Ze zijn al super laag. Mn schoonzus haar vriendin heeft recent een McLaren jaarling weg gegeven. Geen haan die er naar kraaide nog geen €1000.
Daar doe je t toch niet voor
Waar doe je wat niet voor? Ik heb een budget waar ik uit wil geven aan een goed merrieveulen. Als dat betekend dat ik over 2 maanden een beter veulen heb voor dezelfde prijs, dan ben ik een dief van m’n eigen portemonnee.
Het is niet dat ik de afgelopen jaren winst heb gemaakt op mijn fokproducten en mijn merrie heeft nog best een beetje sport in de moederlijn. Gelukkig gaan de eerste nakomelingen nu ook echt wat doen.
Rex_Rolfo schreef:Zoals altijd in een markteconomie gaat het om een balans tussen vraag en aanbod. Zijn er veel veulens dan zijn de ruiters de gelukkigen, zijn er weinig dan is dat beter voor de fokkers. Ergens er tussenin zit een punt dat de fokkers uit de kosten komen en de kopers voor een nette prijs aan een veulen/paard kunnen komen.
Probleem is alleen dat die balans zo lastig te vinden en behouden is. Zie de varkenscyclus
Phonix schreef:Ik ben een van die mensen. Maar ik fok voor mijzelf en niet voor het verkoop. Helaas is ze op zo een jonge leeftijd ziek geworden en darnaa geblesseerd dat we nooit naar de keuring toe kwamen. Maar het is een goede merrie met een Grand prix instelling qua werken. Ik vond haar te jong om in te slapen en niks doen op de wei.
Denk dat er ook veel grote fokkers die een heleboel fokken en dan is 10% goed of interessant en de rest is “prima”. Wat betekend dat het markt overspoeld wordt.
XladyX schreef:Phonix schreef:Ik ben een van die mensen. Maar ik fok voor mijzelf en niet voor het verkoop. Helaas is ze op zo een jonge leeftijd ziek geworden en darnaa geblesseerd dat we nooit naar de keuring toe kwamen. Maar het is een goede merrie met een Grand prix instelling qua werken. Ik vond haar te jong om in te slapen en niks doen op de wei.
Denk dat er ook veel grote fokkers die een heleboel fokken en dan is 10% goed of interessant en de rest is “prima”. Wat betekend dat het markt overspoeld wordt.
Ik pak jouw reactie er even uit, maar ik zie dit zo ontzettend vaak. Merrie geblesseerd dus ga ik ermee fokken. Maar ik begrijp dit niet, je fokt dus met een merrie die niet sterk/gezond is in de basis (want blessuregevoelig). Kunnen we wel zeggen ja maar peesblessure oid zijn pech, maar als we juist blijven fokken met deze paarden krijgen we geen sterkere of gezondere veulens van. Ik vind het allerbelangrijkste gezondheid en karakter. Als een van beide al mist, mis je de totale basis. Met uitzondering van blessures die echt buiten je merrie liggen (grote wonden etc) natuurlijk
Phonix schreef:Ik las van de week dat Don Olymbrio bekend staat om een spierprobleem gen door te geven. Dat vindt ik bijna erger dan de hobby fokkers die hier en daar een veulen fokt voor zichzelf.
Elisa2 schreef:Welk spierprobleem gen zou dat zijn? Heb je een bron?
Hij is overleden dus zal sowieso niet zoveel meer dekken.
Phonix schreef:Me eens hoor, er zijn een heleboel merries die ik niet me zou fokken. Dat ze eerst ziek werd kwam door ontzettend slechte stalmanagement en daarna kwam het aan het licht dat ze een botfragment had in het elleboog door een trauma.
Maar dit is toch dito voor fokkers? Je ziet toch een heleboel belabberde merries lopen op de veulenkeuringen.
Ik las van de week dat Don Olymbrio bekend staat om een spierprobleem gen door te geven. Dat vindt ik bijna erger dan de hobby fokkers die hier en daar een veulen fokt voor zichzelf.
Rex_Rolfo schreef:Zoals altijd in een markteconomie gaat het om een balans tussen vraag en aanbod. Zijn er veel veulens dan zijn de ruiters de gelukkigen, zijn er weinig dan is dat beter voor de fokkers. Ergens er tussenin zit een punt dat de fokkers uit de kosten komen en de kopers voor een nette prijs aan een veulen/paard kunnen komen.
Probleem is alleen dat die balans zo lastig te vinden en behouden is. Zie de varkenscyclus
Phonix schreef:Ik las van de week dat Don Olymbrio bekend staat om een spierprobleem gen door te geven. Dat vindt ik bijna erger dan de hobby fokkers die hier en daar een veulen fokt voor zichzelf.
fokfanaat schreef:voor mij is het niet enkel de hobby van het hebben van ene merrie in de wei, maar ook de zoektocht naar ene passende hengst, het lange uitkijken naar het product van je keuze, kijken of het geworden is wat je gedacht gehoopt had, maar ook nog om jaren later jouw fokproducten in de sport/fokkerij te zien. te bouwen aan je stam. met leeglaten heb je dat allemaal niet. Het gaat niet enkel om het veulen maar zo duur mogelijk te verkopen.
Wat wel heel vervelend is, leuren met je dier, dat ben ik helemaal eens, maar soms is het niet anders, ze worden ook niet altijd zoals je ze verwacht/hoopt en soms zit idd de markt tegen.
Waarschijnlijk wordt daar het meeste geld opgehoest door de verkoper. Phonix schreef:Elisa2 schreef:Welk spierprobleem gen zou dat zijn? Heb je een bron?
Hij is overleden dus zal sowieso niet zoveel meer dekken.
PSSM2
Het werd gediscussieerd in een Facebook groep van Biomechanics van paarden door een paar Denen. En er zijn een blog over geschreven in Deens : https://www.ridehesten.com/nyheder/hest ... nust/81919
Maar dit gebeurt toch ook heel vaak in Nederland. Dat professionele fokkers er van weten, maar hobby fokkers krijgen het niet te horen