Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 22:27

jdr; plaatje hoor! Ik hou wel van wat bloed.

MisterA; bedankt voor het melden. Ik heb meteen ook even de afstammelingenrapportages doorgenomen. Ik had daar een paar weken terug ook al naar gezocht maar toen stond het er nog niet op. Wat ik zo over Livius lees, daar hoopte ik al op, en dan zou hij in theorie heel mooi passen op mijn Tuschinski merrie die half maart een veulen van hem verwacht.

Hoipippeloi, misschien even een apart topic over openen? Met foto's en link naar horsetelex?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 22:34

carola schreef:

MisterA; bedankt voor het melden. Ik heb meteen ook even de afstammelingenrapportages doorgenomen. Ik had daar een paar weken terug ook al naar gezocht maar toen stond het er nog niet op. Wat ik zo over Livius lees, daar hoopte ik al op, en dan zou hij in theorie heel mooi passen op mijn Tuschinski merrie die half maart een veulen van hem verwacht.

Hoipippeloi, misschien even een apart topic over openen? Met foto's en link naar horsetelex?

Ik vind dat je toch best goed kunt lezen wanneer een rapport minder is. Dan gebruiken ze wel heel vaak het woord “wisselend”.

Wat ik jammer vind is dat ze nooit iets over het exterieur van een veulentje zeggen. Je kunt best zien of een veulen massa gaat krijgen of juist niet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 22:36

janderegelaa schreef:
carola schreef:

Ik vind dat je toch best goed kunt lezen wanneer een rapport minder is. Dan gebruiken ze wel heel vaak het woord “wisselend”.

Wat ik jammer vind is dat ze nooit iets over het exterieur van een veulentje zeggen. Je kunt best zien of een veulen massa gaat krijgen of juist niet.

Jawel, daar maken ze ook wel opmerkingen over. Snittige veulens bijvoorbeeld.

janderegelaa

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 22:39

Nee, ik bedoel echt onderaan in wat hij aan de fokkerij toe kan voegen. Niet in een keer een enkele opmerking.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 22:40

Ja, je moet inderdaad er soms een beetje 'tussendoor' lezen of een beetje snappen wat ze bedoelen. Ze branden een hengst / veulens nooit helemaal af, maar tussen de regels door en door de bewoordingen weet je best wel wat. Op zich vind ik dat ze het best goed beschrijven. Ga er maar aan staan hoor, poe! Je wilt ook dat de hengstenhouders zich er in kunnen vinden natuurlijk, maar je wilt ook de fokkers informatie geven. Best een lastige taak lijkt het mij om die teksten zo op te stellen.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 22:42

Leuk om de verschillen te zien. Ik vind de poppetjes prachtig, echt mooie paarden jdr.

Merk wel dat ik ze zelf toch steeds uitzoek met wat meer massa, maar ik hou ook stiekem het meest van het type Lusitano, beetje vloeken in de kerk :D klein en breed haha.

Ik kan me voorstellen dat het een lastige zoektocht is een mooi passend paard te vinden s07.. valt me wel op dat de ‘modernere types’ echt wel regelmatig erg smal zijn qua torso. Ik ben zelf juist vrij klein met mijn 1,67 en voor mij is m’n Uphill van 1.72 dan ook echt een hele joekel.

Deze was bijvoorbeeld maar 1.62 (Karloo v. Ekstein x Satelliet) jaja hele klassieker :’)
Afbeelding

Op de keuring 1.71 gemeten.. hier wel pas 3
Afbeelding

1.72
Afbeelding

Echt waar, is toch geen peil op te trekken :’)

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 22:55

janderegelaa schreef:
Dit jaar had ik ook een For Ferrero uit de Johnson.

Ballerina genoeg toch?

[ [url=m/Zln7g7.jpg]Afbeelding[/url] ]

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... ris-dodona

Ja absoluut en lengte genoeg ook! Hoe lijkt FF verder te fokken? Hoor er veel positieve verhalen over. Had ook al wel aan For Romance gedacht. Ga me er even in verdiepen.

Het gaat om deze merrie https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... right-star
Wat ik vooral heel erg belangrijk vind, is karakter en gezondheid. Een stel goede voeten (de meeste uit deze moeder hebben weinig verzenen en de Johnson staat wat frans) en wat meer 'hard'heid.
Ze heeft een wat steile schouder en de hals komt wat diep uit de borst. Daardoor wat weinig schoudervrijheid. Wel een enorme motor en techniek van bewegen en sluiten.

@carola; ja apart topic kan inderdaad, maar ben vooral erg benieuwd naar de visie van de kenners hier ;) De rest boeit me wat minder, haha.

@essie_blue; is die laatste foto de Uphill? Stoer paard en heel knap, maar idd veel massa! Onze Johnson heeft 1 veulen gehad, ook een Uphill, ook echt een groot en heel sterk paard. Voor mij is dat too much (maar das natuurlijk ook smaak!)

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:42

carola schreef:
Ja, je moet inderdaad er soms een beetje 'tussendoor' lezen of een beetje snappen wat ze bedoelen. Ze branden een hengst / veulens nooit helemaal af, maar tussen de regels door en door de bewoordingen weet je best wel wat. Op zich vind ik dat ze het best goed beschrijven. Ga er maar aan staan hoor, poe! Je wilt ook dat de hengstenhouders zich er in kunnen vinden natuurlijk, maar je wilt ook de fokkers informatie geven. Best een lastige taak lijkt het mij om die teksten zo op te stellen.

Heel goed verwoord.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:55

@hoi dankje!! Ja dat is de Uphill, voor mij is hij ook wat te groot hoor. Maar dat zal je altijd zien als je een 3,5jr koopt met een mooie damesmaat.. :')

Ik heb te weinig verstand ervan om je advies te geven wat betreft hengsten, maar ik ben heel benieuwd waar je voor gaat kiezen. Vooral ook wel benieuwd welke hengsten over het algemeen goed, hard beenwerk geven. En dan ook niet te fragiel. Je hebt wel een hele goede merrie!

Goed gezegd Carola :)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 00:03

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 01:54

Ik vind het een heel aansprekende verschijning op het eerste gezicht.
Lijkt wat week in de koten als ik de video stil zet op willekeurige momenten. Ik vraag me af hoe hij beweegt als hij net in een iets rustiger tempo gereden wordt.

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 08:52

@MariekeS: Eens met de anderen. Ook in mijn ogen zijn de twee type front die je omschrijft verschillend. Persoonlijk kies ik liever voor techniek. Heb je onder het zadel meer aan.

@Jan: Wat een aansprekende veulens! Hoe bewegen de For Ferrero en Kjento?

@kevinsky: Mooi Fontaine veulen! Die heeft al aardig body.

@SarahJ en KahluaB: Ben ook altijd fan geweest van Luries Crusador. Fantastisch bloed. Toch maar weer eens kijken naar Kyton en Ferguson. Ben nog steeds aan het twijfelen voor mijn eigen merrie.

@MisterA: De Veuelens van For Ferrero lijken ook erg op te vallen! Zeer uniform.

@essie_bleu: Zo herkenbaar! Kocht mijn merrie toen ze 5 jaar oud was. Was net 1.65m. Vond dat een mooi maatje gezien ik maar 1.62m lang ben. Is ze gewoon even doorgeschoten naar de 1.70m..... Ze is ook daarbij van smal naar behoorlijk meer body gegaan. Alleen beenwerk is erg fijn met kleine voetjes. Haha.

@Vulina: Aansprekende hengst. Lijkt inderdaad wat week in de koten. Kan me alleen wel echt vreselijk storen aan die manier van bandageren.

Ben nog steeds niet uit. Ben door mijn werk nog niet aan toe gekomen de inspecteur te bellen. Hopelijk heb ik daar vandaag tussendoor even tijd voor.

Voor mij blijft persoonlijk het volgende lijstje:
- For Ferrero;
- Mamorkus;
- Kjento;
- Ladignac.

Al twijfel ik ontzettend nu over Ladignac op basis van de afstammelingenrapportage. Lijkt wat te strooien. Dat deed de vader van mijn merrie ook (Andretti). Gelukkig lijkt mijn merrie gigantisch op haar moeder. Dat was een dochter van Gribaldi. Hoop dus dat die kant dominant blijft ten opzichte van Andretti.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 09:06

Vulina schreef:
Wat vinden jullie van deze jonge hengst? Life Time:

https://m.youtube.com/watch?v=D_oM0pNU9XY#menu

Ik vind het niks, slap beest. De enige manier hoe ze hem nog een beetje kunnen presenteren is door hem up-tempo te laten lopen. Groot lopen is niet zo moeilijk, groot lopen op een normaal tempo wel. Als ze dat kunnen dan kunnen ze ook sluiten. Dan hebben ze kracht en balans.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 09:36

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 10:08

Idem, lang achterbeen met een wat aparte hoek er in..gaat ook erg breed van achter. Wel veel souplesse.

Ik vond de For Romances op de eerste bezichtiging dit jaar wat tegenvallen, zowel op fundament als op beweging. Misten imo kracht en met de schoft omhoog bewegen.

Iemand vroeg waar Ferguson bij past, ik denk bij merries met een goede bovenlijn.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:36

Vulina schreef:

Niks mis mee, voor een hengst die hier nog 3 jaar moet worden.
Komende hengstenshow weer opnieuw bekijken hoe hij zich heeft ontwikkeld.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:48

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:50

Ik had hem vorig jaar ook op mijn lijstje staan, 2 andere jonkies gekozen uiteindelijk..

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 13:39

Hoe komt het dat jullie bij deze hengst uitkomen?

Vandaag m'n eerste 2 veulens van dit jaar gezien, een Bon Coeur x Quaterback van 1 januari en een Confess Color x Escolar van 4 januari.
De Bon Coeur een echt compact ding, de Confess Color groot, goeie lengte, leek me een echt goed veulen!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 13:46

Jeetje, dat er nu al veulens geboren worden... ik zou als veulen nog even lekker warm willen blijven zitten :')

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 13:55

Lijkt me ook niet ideaal, maar ik zeg nooit meer dat ik graag een laat veulen heb. :7 Aangezien het bij ons ineens nog spannend werd of we voor einde seizoen konden gaan insemineren. Gevalletje eigen schuld, dikke bult, maar ik heb mijn lesje geleerd.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 14:00

De derde merrie was gisteren aan tel.
Ze hebben er jaarlijks wel een 20tal dus spreiden goed.
Maar het is idd erg vroeg!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 14:21

Vulina schreef:

Vind er niet veel aan. Niet mijn type en ik loop de hele te klikken in mijn hoofd voor wat meer spurrie.

Edit : januari veulens hoeven van mij echt niet. Ik word daar niet gelukkig van. Liever een juli veulen dan een januari veulen. Beste is maart-april-mei.

Rachral

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 14:42

s0173957 schreef:
Wat ik moeilijk blijf vinden, vooral bij KWPN maar niet alleen daar, is hengsten te vinden waar je van weet dat ze massa meegeven, gekoppeld aan bovengemiddeld talent.
Ik ben zelf 1m90 en rij zelf alles aan dus ik heb echt wel paarden met maat maar vooral massa nodig. Een smalle van 1m75 toont minder dan een massaler paard van 1m68.
Je kan dan gaan naar een Las Vegas, maar daar weet je nog niks van en uit z'n moederlijn kan je het ook niet echt afleiden. Zeker qua sport niet.

Je hebt dan Escolar die meestal wel massa meegeeft (maar reteduur is), maar ook in Duitsland wordt het moeilijker en moeilijker te vinden.

We zijn dit jaar voor Maracaná gegaan, 1m78 groot en veel massa. Een paar heel goeie veulens van gezien ook.
Easy Game maar vooral Millenium lijken verbazend gezien het Trakheners zijn, toch wel massa en maat door te geven. Ik ken enkele merries uit de directe lijn van Easy Game en dat zijn ook echt geen grote paarden met veel massa, maar echte Trakhies.
Echt goeie paarden maar ik ben daar niets mee als ruiter.

Voor maat en massa zou ik toch eens gaan kijken bij de Duitse E lijn. Die fokken toch echt wel maat en massa. Ik heb vorig jaar een veulen gehad van Estobar NRW, velen verklaarde me voor gek, maar het werd een chique veulen met een mooi hoofdje en meer bot en massa als de moeder. Veulen was al met 3 maanden verkocht!

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 15:14

Ik zou doodgraag Escolar gebruiken maar die is zo pokkeduur...
En weet niet of die dit jaar vers beschikbaar zal zijn.