Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 17:32

s0173957 schreef:
janderegelaa schreef:
En realistisch gezien, hoeveel ruiters van 1.90 zijn er nou (in de dressuur dan)?

Feit, maar ik ben er eentje, en ik merk geen problemen om paarden met wat meer massa aan de man te brengen, integendeel.
Ik fok ook geen buffels è.

Ik ben zelf 'maar' 1,74m maar heb de voorkeur voor een grootramig paard. En daarbij is het fijn als mijn vriend van 1,90 er ook op kan.

Wij hebben vorige jaar Fontaine tn gebruikt. Veulen heeft voldoende body en maat mee gekregen :)

3 weken oud.
Afbeelding

Hier 4 maanden.
Afbeelding

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 17:40

KahluaB schreef:
Waarom is dat een experimentje jdr?
Ik vind het iig goed gelukt. ;) Mooi frontje!

Ik dacht eens kijken voor massa maar je ziet dat dat op deze merrie eigenlijk niets uithaalt. Verder wel goed gelukt.

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 17:52

immii_clarr schreef:
Bij wat voor merrie denken jullie dat Ferguson het best past? Ik ben echt gek op de nakomelingen van Ferguson. Hoop er ooit nog eens een mooie merrie(veulen) van te kunnen hebben :)

Ik ben ook benieuwd naar meer inzichten over Ferguson. Heb zijn vader Floriscount op mijn longlist staan. Wat voegt de moederlijn van Ferguson (met Lauries Crusador) toe ten opzichte van Floriscount zelf (buiten meer bloed)?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:34

s0173957 schreef:
Wat ik moeilijk blijf vinden, vooral bij KWPN maar niet alleen daar, is hengsten te vinden waar je van weet dat ze massa meegeven, gekoppeld aan bovengemiddeld talent.
Ik ben zelf 1m90 en rij zelf alles aan dus ik heb echt wel paarden met maat maar vooral massa nodig. Een smalle van 1m75 toont minder dan een massaler paard van 1m68.
Je kan dan gaan naar een Las Vegas, maar daar weet je nog niks van en uit z'n moederlijn kan je het ook niet echt afleiden. Zeker qua sport niet.

Je hebt dan Escolar die meestal wel massa meegeeft (maar reteduur is), maar ook in Duitsland wordt het moeilijker en moeilijker te vinden.

We zijn dit jaar voor Maracaná gegaan, 1m78 groot en veel massa. Een paar heel goeie veulens van gezien ook.
Easy Game maar vooral Millenium lijken verbazend gezien het Trakheners zijn, toch wel massa en maat door te geven. Ik ken enkele merries uit de directe lijn van Easy Game en dat zijn ook echt geen grote paarden met veel massa, maar echte Trakhies.
Echt goeie paarden maar ik ben daar niets mee als ruiter.

Een uitstapje naar Alexandro P dan maar? Ik fokte een paar kleintjes, echte damespaardjes ook nog, maar de Alexandro P uit die vorige fokmerrie is een kast van een paard geworden (veeel te groot voor mij).
Ik heb nu weer zo’n bloederige fokmerrie en zit dus weer met hetzelfde dat ik maat en bot moet behouden, maar ik dek nu eerst in de springrichting. Daar is iets meer keus wat dat betreft.

gewoonmarie

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:43

En voor maat; henkie? Moet je van houden... maar mischien geen slechte optie

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:44

gewoonmarie schreef:
En voor maat; henkie? Moet je van houden... maar mischien geen slechte optie

Weet niet of die nou zoveel maat meegeeft.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:48

Henkie staat wel op de lijst ja... zoals ik zeg, maat is belangrijk, massa eigenlijk nog meer.

En jdr, Kjento is bij mij geen hengst met massa...

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 19:01

Tja, van elke hengst zijn er vast wel hele grote en kleintjes. Dus dat maakt het best lastig om er wat over te zeggen hoe ze fokken als je er maar een aantal kent. Maar toch, dat gezegd hebbende:
Ik heb hier in de opfok van Desperado, Toto, Dreamboy en Ferguson wel echt (te) kleine dieren gehad. Van Eyecatcher en Daily Diamond opvallend grote (>1.70 op 2 jaar). Maar goed, dat zijn er een aantal die ik ken per hengst, dus welke conclussies je daar aan kan verbinden?

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 19:26

Toch even de hengsten database raadplegen. Die geeft veel en van d oudere hengsten, heel betrouwbare informatie.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 19:38

misterA schreef:
Toch even de hengsten database raadplegen. Die geeft veel en van d oudere hengsten, heel betrouwbare informatie.

Nou, daar zet ik wel mijn vraagtekens bij... wanneer een hengst erg strooit met maat en er evenals hele grote ook hele kleine van komen, geeft het een vertekend beeld; de kleintjes worden nl niet aangeboden op de stb keuring, dan lijkt het juist alsof hij groot fokt.
Wanneer een hengst zowie zo vaak kleintjes geeft, dan lijkt hij gem te fokken omdat de kleintjes niet op de keuring komen,en dat is juist waar de index gegevens vandaan gehaald worden.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 19:41

SarahJ schreef:
immii_clarr schreef:
Bij wat voor merrie denken jullie dat Ferguson het best past? Ik ben echt gek op de nakomelingen van Ferguson. Hoop er ooit nog eens een mooie merrie(veulen) van te kunnen hebben :)

Ik ben ook benieuwd naar meer inzichten over Ferguson. Heb zijn vader Floriscount op mijn longlist staan. Wat voegt de moederlijn van Ferguson (met Lauries Crusador) toe ten opzichte van Floriscount zelf (buiten meer bloed)?

Ik ook ! :)
Lauries Crusador zelf heeft iig heel veel goede sportpaarden gebracht.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 19:45

KahluaB schreef:
Nou, daar zet ik wel mijn vraagtekens bij...

Zoals ik je tekst lees spreek je jezelf tegen. Het gemiddelde veulen is dan misschien iets kleiner dan de verwachting volgens database, toch geeft die database wel informatie "fokt groot" (in praktijk misschien redelijk gemiddeld) of "fokt gemiddeld" (in praktijk misschien best klein).

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 19:48

Rex_Rolfo schreef:
KahluaB schreef:
Nou, daar zet ik wel mijn vraagtekens bij...

Zoals ik je tekst lees spreek je jezelf tegen. Het gemiddelde veulen is dan misschien iets kleiner dan de verwachting volgens database, toch geeft die database wel informatie "fokt groot" (in praktijk misschien redelijk gemiddeld) of "fokt gemiddeld" (in praktijk misschien best klein).

:o?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 19:49

s0173957 schreef:
Henkie staat wel op de lijst ja... zoals ik zeg, maat is belangrijk, massa eigenlijk nog meer.

En jdr, Kjento is bij mij geen hengst met massa...

Totdat je er naast staat.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 20:01

Lante schreef:
s0173957 schreef:
Wat ik moeilijk blijf vinden, vooral bij KWPN maar niet alleen daar, is hengsten te vinden waar je van weet dat ze massa meegeven, gekoppeld aan bovengemiddeld talent.
Ik ben zelf 1m90 en rij zelf alles aan dus ik heb echt wel paarden met maat maar vooral massa nodig. Een smalle van 1m75 toont minder dan een massaler paard van 1m68.
Je kan dan gaan naar een Las Vegas, maar daar weet je nog niks van en uit z'n moederlijn kan je het ook niet echt afleiden. Zeker qua sport niet.

Je hebt dan Escolar die meestal wel massa meegeeft (maar reteduur is), maar ook in Duitsland wordt het moeilijker en moeilijker te vinden.

We zijn dit jaar voor Maracaná gegaan, 1m78 groot en veel massa. Een paar heel goeie veulens van gezien ook.
Easy Game maar vooral Millenium lijken verbazend gezien het Trakheners zijn, toch wel massa en maat door te geven. Ik ken enkele merries uit de directe lijn van Easy Game en dat zijn ook echt geen grote paarden met veel massa, maar echte Trakhies.
Echt goeie paarden maar ik ben daar niets mee als ruiter.

Een uitstapje naar Alexandro P dan maar? Ik fokte een paar kleintjes, echte damespaardjes ook nog, maar de Alexandro P uit die vorige fokmerrie is een kast van een paard geworden (veeel te groot voor mij).
Ik heb nu weer zo’n bloederige fokmerrie en zit dus weer met hetzelfde dat ik maat en bot moet behouden, maar ik dek nu eerst in de springrichting. Daar is iets meer keus wat dat betreft.

Alexandro, heb ik ook al geprobeerd...De oudste loopt LT in Amerika en wint bijna alles. Wel echt een kleintje.

Afbeelding

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... llemon-mvn

P.S. hoofdstel is maat Cob...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 20:20

Dat weet ik nog; die van jou was bijzonder knap. Maar hoe groot is die uiteindelijk geworden dan?
De mijne is 1.72 geworden met heel veel massa ook nog (de merrie was 1.63, de eerdere veulens van mij 1,63 en 1.58).
Dat het zo verschillend uit kan pakken hè!

Edit: iets kleiner dan wat ik eerst dacht.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 20:49

De afstammelingen rapportage van de laatste jaargang veulens staat online.
Uit de rapportage valt weinig op te maken. Meest gebruikte term is ruim voldoende. Niet een hengst die er duidelijk uitspringt. Zowel positief als negatief. Lantanas, Livius, in de breedte de beteren als ik het snel in me heb opgenomen.
Als je de lineaire score ernaast houdt dan verandert dat beeld wat.
Ladignac en de Kaygo staan wat onderaan en Kjento, Le Formidable, Lantanas, Jameson en Koning komen daar beter uit de verf dan in het rapport.
Laatst bijgewerkt door misterA op 06-01-21 21:13, in het totaal 2 keer bewerkt

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 20:49

Lante schreef:
Dat weet ik nog; die van jou was bijzonder knap. Maar hoe groot is die uiteindelijk geworden dan?
De mijne is 1.72 geworden met heel veel massa ook nog (de merrie was 1.63, de eerdere veulens van mij 1,63 en 1.58).
Dat het zo verschillend uit kan pakken hè!

Edit: iets kleiner dan wat ik eerst dacht.

Nou...ze noemen hem in Amerika “The Pony”...Hij is wel groter dan 1.60 maar zeker niet groter dan 1.63.

Er zijn er nog 2 en die zijn ook niet zo groot maar die moeten nog 3 worden.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 20:56

misterA schreef:
De afstammelingen rapportage van de laatste jaargang veulens staat online.
Uit de rapportage valt weinig op te maken. Meest gebruikte term is ruim voldoende. Niet een hengst die er duidelijk uitspringt. Zowel positief als negatief. Lantanas, Livius, in de breedte de beteren als ik het snel in me heb opgenomen. De lineaire score moet ik nog even bekijken.

Bedankt, heb even snel naar die van Kilian gekeken, die is niet verkeerd gelukkig, van de hengst zelf hoor en zie ik niks meer.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 21:01

Kilian staat ook bij Bart toch?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 21:01

Laatste wat ik weet wel idd.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 21:35

De veulenscores zijn volgens mij nog niet in de lineaire scores verwerkt.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 22:11

janderegelaa schreef:
KahluaB schreef:
Front ,is bij het KWPN er naar mijn mening ,bijna helemaal uitgefokt. :(
Eigenlijk gaat maat en massa altijd ten koste van "bloed".

Ik fok eigenlijk helemaal niet op massa. Ik moet de maat wel in de gaten houden maar dat is nu wel ok voor mij. En dan fok ik nog steeds geen 1.70+ paarden. Ik zeg altijd dat ik ballerina’s fok. Chique en met veel beweging. Ik geloof ook niet dat je daar een hengst met maat en massa op moet zetten want dan weet je nooit wat je krijgt want dit type zit zo verankerd in de moederlijn. Dus liever een hengst met wel wat maat, die niet strooit en die chique fokt.

En dan krijg je dus zoiets:
[ [url=m/mBk3k8.jpg]Afbeelding[/url] ]

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... dodona-mvn

De maat was wel een dingetje maar de zus van FF is groot (voor mijn fokkerij dan) en dat is bij het veulen ook gelukt lijkt het.

Wat leuk om te lezen en te zien! Ik hou dus heel erg van ballerina's en kan daar qua lengte wel op.
Zou ik jullie eens om advies mogen vragen voor onze Johnson x Jetset D (stond ook in de laatste In de Strengen)? Ze gaat dit jaar wel echt onder de hengst.

En misschien ook al wel tips voor m'n Ferdeaux x Jetset D.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 22:23

Hoipiepeloii schreef:
janderegelaa schreef:
Ik fok eigenlijk helemaal niet op massa. Ik moet de maat wel in de gaten houden maar dat is nu wel ok voor mij. En dan fok ik nog steeds geen 1.70+ paarden. Ik zeg altijd dat ik ballerina’s fok. Chique en met veel beweging. Ik geloof ook niet dat je daar een hengst met maat en massa op moet zetten want dan weet je nooit wat je krijgt want dit type zit zo verankerd in de moederlijn. Dus liever een hengst met wel wat maat, die niet strooit en die chique fokt.

En dan krijg je dus zoiets:
[ [url=m/mBk3k8.jpg]Afbeelding[/url] ]

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... dodona-mvn

De maat was wel een dingetje maar de zus van FF is groot (voor mijn fokkerij dan) en dat is bij het veulen ook gelukt lijkt het.

Wat leuk om te lezen en te zien! Ik hou dus heel erg van ballerina's en kan daar qua lengte wel op.
Zou ik jullie eens om advies mogen vragen voor onze Johnson x Jetset D (stond ook in de laatste In de Strengen)? Ze gaat dit jaar wel echt onder de hengst.

En misschien ook al wel tips voor m'n Ferdeaux x Jetset D.

Dit jaar had ik ook een For Ferrero uit de Johnson.

Ballerina genoeg toch?

Afbeelding

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... ris-dodona

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 22:26

Ja die vind ik erg leuk! Qua bloed ook.
For Ferrero heb ik meer echt hele leuke veulens van gezien.