Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 18:01

Ze ziet er lekker temperamentvol uit <3

Hier hebben ze al een paar dagen vrij ivm mijn verkoudheid, dan begin ik er tegenwoordig maar niet meer aan want dan heb ik 2 hoestende Spanjaarden

PreHungaro

Re: Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 19:03

Wat een beauty Tarzan! En ik zie er inderdaad ook echt Fuego in. Had zo moeten zijn.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 21:14

Ahh knapperdd Tarzan! Lekker gewerkt en lekker wennen!

Ohh snap ik Maartje, hopelijk snel beter!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 23:16

Wat balen Maartje, hopelijk ben je snel weer beter!

Dankjewel, ik word zo blij van haar! <3
Echt even wennen weer maar ergens voelt het ook weer heel vertrouwd! <3

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 19:02

_Tarzan schreef:
Wat balen Maartje, hopelijk ben je snel weer beter!

Dankjewel, ik word zo blij van haar! <3
Echt even wennen weer maar ergens voelt het ook weer heel vertrouwd! <3

ze is ook wel heel knap hoor <3 blijft zij op de pensionstal of komt ze uiteindelijk ook naar de wei? Is ze al wat meer gewend?

Wij hadden vandaag een springclinic, wat was Nero stoer! We hebben een 1m parcours gesprongen :oo
Afbeelding
Afbeelding

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 19:30

Wat stoer en mega dapper!

Wij zijn op wedstrijd geweest en heb behoorlijk fijn gereden. Eindelijk stukken zoals ik ze thuis ook voor elkaar krijg. De jury zat duidelijk in een ander systeem :+

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 19:35

Audesta schreef:
Wat stoer en mega dapper!

Wij zijn op wedstrijd geweest en heb behoorlijk fijn gereden. Eindelijk stukken zoals ik ze thuis ook voor elkaar krijg. De jury zat duidelijk in een ander systeem :+

Oh zo jammer altijd he… -O- welke klasse rij jij nu?

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 19:52

L1 met de zwarte. Volgende week weer.

En ik ga in april bij iemand van de Spaanse rijschool lessen. Zin in!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:09

Leuk, bij wie?

Jammer van de jury..het blijft toch een jurysport he?

Wat gaaf Autumnn! Vindt het zo leuk dat hij zo goed kan springen.

Beterschap Maartje!

Tarzan, heb je er ook al opgezeten? Blij worden van een paard is belangrijk. :-)

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:42

Wat fijn zeg Tarzan!

Jammer van de tegenvallende punten Audesta!

Luci had gister weer wat.. languit liggen, halsstrekken en ogen weg draaien. Weinig mest maar heeeel veel buikgeluid. Later wel weer eten. Arts komt vandaag langs, ze moeten maar wat doen want ik weet het niet meer.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:55

Jeetje, wat een zorgen om Luci. Wat hebben ze inmiddels allemaal onderzocht? Klinkt wel echt als buikpijn steeds, de vraag is dus vooral waar vandaan het komt.

Dressuur op een Spanjaard is in de reguliere wedstrijden vaak lastig. Mijn pony kan echt fijn lopen, maar houdt wel bij spanning dan net teveel de te lossen verbinding en wat stampen/zwaaien met de voorbenen. Dat blijft een lastig punt. Ik ben daarom gestopt met dressuur wedstrijden voor nu en blijven lekker trainen en nemen wat meer balkjes, sprongetjes, paardengym en WE mee. Dat vindt de pony ook leuker trouwens

Blij worden van je paard is het allerbelangrijkste, wat je er ook mee doet, erop of ernaast, het is een hobby die teveel geld kost om er geen plezier aan te hebben...

Wauw wat een knappe Nero! Een meter redden we hier nog niet, maar wel een goed voorbeeld dat springen ook echt wel kan!

Waar en bij wie ga je lessen Audesta? En wat doe je dan in zo'n les? Gewoon dressuur vanuit een andere denkrichting of echt naar het hogere werk kijken?

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:04

Hier in de buurt zijn wel regelmatig bijzondere rassen wedstrijden of iberische dus daar ben ik dan sowieso te vinden. Gisteren was er ook zo 1 maar naar mijn mening reden juist de paarden met spanning en weinig lossigheid bovenaan. Helemaal prima, ieder zijn ding, ik rijd ook vrij klassiek voor tussen de moderne ruiters geloof ik.

Ik ga mee naar de lessen via mijn instructrice dus eigenlijk geen idee waar we op gaan focussen hahahaha, we zullen het wel zien. Ook vrij klassiek denk ik, heb er erg veel zin in.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:13

Ohh nee weer zoveel zorgen om Luci...
Hopelijk kan de dierenarts wat..

Jammer dat de jury niet aanwezig was met hun volle verstand Audesta..
Wel tof, lessen bij iemand van de Spaanse rijschool!

Knappe Nero! Heeel stoer!!!

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:00

_Tarzan schreef:
Vanmiddag even gelongeerd, we moeten beide nog wat aan elkaar wennen. Ik moet weer even wennen om zoveel paard in mn handen te hebben *\%/*

Maar ze was braaf, daarna nog even in de binnenbak aan de hand uitgestapt met haar en daar was ze al veel rustiger dan gisteren. Ook met poetsen stond ze al wat rustiger dus komt goed :D

[ Afbeelding ]

Ik snap wel dat je op haar gevallen bent. Het is echt als 2 druppels water Fuego joh

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:20

Heh wat balen DGM! Hopelijk kan de dierenarts er wat mee..echt niet leuk deze zorgen steeds.

Ja wedstrijden..phew, ik vind er ook wel wat van qua jurering etc en inderdaad worden de Iberische paarden vaak ondergewaardeerd of beoordeeld als een KWPNer.

Ben benieuwd naar je lessen Audesta!

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:51

Elisa2 schreef:
Ja wedstrijden..phew, ik vind er ook wel wat van qua jurering etc en inderdaad worden de Iberische paarden vaak ondergewaardeerd of beoordeeld als een KWPNer.

Vind dit een hele interessante en volg deze discussie al jaren, wat naar mijn mening ook het 'probleem' is bij de KNHS. Er wordt niet gekeken naar het potentieel van het paard maar naar de vergelijking met het KWPN-paard. Een fjord, Tinker oid zal nou eenmaal een andere middendraf laten zien dan wel die KWPN'er.

Wat vervelend die zorgen om Luci :knuffel:

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:55

Wooooow stoere Nero en jij, heeel gaaf!! <3
Audesta, balen van de jury, maar fijn dat je zelf een fijn gevoel had :D
En wat rete gaaf!!! Wel foto's en filmpjes delen van je lessen he!! :D
Elisa, helaas nog niet, een zadelmaker vinden blijkt moeilijker dan gedacht, volgens mij willen ze allemaal niks meer verkopen ofzo :+
DGM, jeetje, het zit jullie niet mee, veel sterkte en succes met hem :(:) heeft hij geen maagzweren of zand oid??
Autumnn, Karma blijft in pension, daar heb ik tenminste een bak en fijne mogelijkheid om buiten te kunnen rijden (en gezellige stalgenoten) :D
Ania, ze lijkt zo op de foto's best veel op Fuego ja, maar in het echt is ze wel echt een heel ander paard, ook qua uiterlijk. Wel echt het karakter wat ik van de Spanjaarden gewend ben, heerlijk betrouwbaar <3

<3 <3 <3
Afbeelding

Vanmiddag weer gelongeerd en ze was echt al veel relaxer dan zaterdag. Ze waren ook met vanalles bezig op stal, groot gat graven, met stenen bezig, flexen ed. Reageert ze dus gewoon NIET op, voor mij echt even een omschakeling :+ Ik merk echt dat ik weer even moet leren ontspannen! Ik ben nu al gek op Karma en er heel blij mee en kan niet wachten tot ik erop kan!!!! *\%/* <3

Edit: vrijdag komen er kijkers voor Rambo en echt ik hoop zo dat het een match gaat zijn! Zou echt het perfecte huisje voor hem zijn <3

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:58

Ook dat maar ik kan mij ook lang niet altijd vinden in het moderne systeem.
Ik vind het zelf gewoon gezellig om de kleine wedstrijdjes in de omgeving te pakken met een vast clubje en dat maakt dat ik nog ga.

Soms kom ik dan een meer klassiek geschoolde jury tegen, dan ben ik helemaal blij en dat is bonus.

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:25

Ze is heel leuk Tarzan!

Audesta, ik snap ook niet waarom ze niet van die strakke, in de krul lopende paarden willen zien. Je zou verwachten dat ze wel wat moderniseren tegenwoordig.

Dierenarts is geweest, bloed geprikt, wacht nog op de uitslag. Wachten is stom!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:46

Hopelijk komt daar iets uit waar je iets mee kunt..

Ik heb nu de laatste tijd weer een paar keer geschreven. Bij de B\L en Z t/m Zzlicht. En mij valt op dat de jury,s eigenlijk in alle klassen hetzelfde beeld willen zien, en hoe beter een paard beweegt qua gangen hoe hoger de punten. De Iberische paarden hebben kortere benen en kortere passen dus dat is al een nadeel. En inderdaad met spanning kan de aanleuning onrustig worden.

Ik zie wel veel verschillende manieren van rijden.

Oh jammer Tarzan, zou wel leuk zijn als je het rijden ook op komt pakken en ik snap wat je bedoeld qua schrikken en ontspannen. Dat heb ik ook nog vaak haha.. verwacht ik schrikken en gebeurd er niks. :+

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:45

Helaas én gelukkig kwam er niks uit het bloed, nu eerst met probiotica aan de gang.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:52

Ergens wel balen dgm, weet je nog niet wat er mis is … :(:) Dankjewel, ze is écht heel leuk ja! <3
Elisa, ja ik wil nu wel echt weer rijden haha ik heb het gemist dus hopelijk snel een zadel voor mevrouw :D
En ja dat schrikken, pfff ik sta dan meteen op scherp en Karma kijkt nog niet eens _O-

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:55

Welke zadelmakers / passers heb je benaderd?,
Enig idee wat je zoekt ?

Heb wel fijne ervaring met zadelpas Brabant ( Martine) zit in Maarheeze . Heeft bij Tiney een zadel aangemeten 2e hands

En Sonya Watson heeft mn zadel keurig opgevuld later

Snap dat je graag weer wilt rijden .

Wij hebben weer weide gehuurd voor onze paarden , niet ver van huis .
De pension waar we nu staan is best prima maar 21 km van huis en kreeg onverwacht het aanbod van deze weide , met vast stalgebouw en 4 vaste stallen erin , poetsplaats en opslag
Tevens grote overkapping achter die als schuil plek gaat dienen .
Weide is net geen hectare en de winter nog flink stuk extra erbij.
Ponyclub op 1 km met goede rijbanen.

Tiney heeft trailer laad issues en we hebben niet meer geoefend , dus wordt morgen een lekkere buitenrit met onze merries.

Heb updates gezien van Cammi en die doet het leuk bij haar huidige eigenaar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:25

DGM schreef:
Helaas én gelukkig kwam er niks uit het bloed, nu eerst met probiotica aan de gang.

Denken jullie nog steeds dat dit door de wormen komt?

Haha ja Tarzan, die sensibele paarden trainen je daar ongewild in. Snap dat je graag weer wilt rijden en het is aardig snel trouwens dat er mensen voor Rambo komen kijken. Ben benieuwd!

Is de weide dichterbij huis Zinzi? Snap dat zo'n aanbod aanlokkelijk is. Wel een mooi aanleiding om het trailerladden goed te krijgen bij Tiney. :)
Fijn dat Cammi het goed doet.

Ik had gisteren weer T.N.T (dynamite) in de les, was weer even een maandje geleden en dat was goed te merken.

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:32

Ik denk het wel Elisa, ik weet niet waar anders van..