Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 11:48

En welke manier scheelt ook nog per merrie. :)

Ziekte van Weil bij paarden? Wist niet dat dat ook kon. :\

wisanda2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 12:08

mirjamalvaro schreef:
En welke manier scheelt ook nog per merrie. :)

Ziekte van Weil bij paarden? Wist niet dat dat ook kon. :

Bij paarden wordt het Leptospirose genoemd, maar is eigenlijk hetzelfde.

Door het natte weer hebben de ratten het hogerop gezocht en zijn stallen en mesthopen een ideale leefomgeving. Ook al zit het voer in afgesloten bakken, paarden knoeien toch.
De dierenarts vertelde het vorige week. Ratten moeten natuurlijk ook drinken en klimmen makkelijk naar een automatische drinkbak. Als de paarden op de wei zijn en het is stil in de stal hebben ze alle vrijheid. Door het plassen in die bakken is het al overdraagbaar.
En ik ben er eerlijk in, de drinkbakken worden regelmatig schoongemaakt, maar ik ging ook niet 2x per dag met een doek er door heen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 12:28

He bah wij hebben ook 1 rat en krijgen hem maar niet te pakken, hij is te slim. :=

Ik vermoed dat Blossom ook drachtig is. Opeens sjago tegen de andere dames en poeslief tegen haar 3 jarige dochter die dezelfde dag geinsemineerd is. :=

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 14:03

Cioccolato schreef:
Een veulen er af helpen in de weeën ja.
Je hoeft je niet te verantwoorden. Zoals ik zei; er zijn meerdere wegen naar Rome en mijn post was niet op jou gericht.

Jij hebt niet dé goede manier. Ik heb niet dé goede manier. Pietje niet, kees niet.
Er zijn meerdere goede manieren.

Ja dat klopt wel alleen mensen kopiëren graag en als er iemand roept ik begin al met mee trekken als de merrie nog bezig is terwijl er net 2 voetjes en een hoofdje is. Kan dat ook mis gaan doordat de merrie bv in de benen springt en nooit meer gaat liggen .
Terwijl als je die merrie gewoon haar gang laat gaan en haar op de camera in de gaten houd ze gewoon zal liggen . Rust is oh zo belangrijk.
Hoe kabayo het om schrijft zo doe ik ook eigenlijk

Het klopt er zijn meer wegen naar Rome maar ik hoor wel steeds vaker dingen die niet hadden gebeurd als mensen een beetje meer rust hadden gehad

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 14:13

Ik help wel als ze moeite hebben met hoofdje eruit te persen. Maar laat ze uiteraard zoveel mogelijk met rust.
Eliana en Sterre vinden het juist fijn als ik erbij ben. Chablis heeft dat veel minder. Blossom geen idee, veulen was al geboren voor ik op stal was. :')

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 14:18

Ik heb even teruggelezen. Uiteraard zijn er meer wegen die naar Rome leiden. Ik wil me niet richten op de bevalling in het algemeen, maar echt op de bevallingen waarbij de merrie op onze hulp is aangewezen en het zelf dus niet lukt. Bijvoorbeeld bij verkeerde ligging van het veulen, red bag, een vlies dat niet open gaat, of zoals in mijn geval, een veulen dat wel goed ligt maar klem zit. De bevallingen waarbij iedere seconde telt en je moet of het beste kunt handelen voordat de dierenarts die gebeld is, arriveert. Vragen die ik vanuit mijzelf wil stellen gaan bijvoorbeeld over welke hulpmiddelen kunnen we gebruiken om zo accuraat mogelijk te kunnen meetrekken in de weeën en hoe pas je die op de juiste manier toe? En naast een emmer koud water of ademspray, hoe kun je een veulen dat niet ademt goed reanimeren? Dit zijn dan dingen waar ik zelf mee te maken heb gehad en in eerste instantie wou ik het gesprek voor mijzelf om toch meer zelfvertrouwen te krijgen bij een volgende bevalling. Maar waarom zou ik het voor mezelf houden als anderen er ook iets aan kunnen hebben? Daarom dus..

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 14:20

Ik ben als de dood dat veulen keer niet goed ligt, eer de dierenarts hier is zijn we zo paar uur verder ;(

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 14:21

Nou ja dat dus mirjam. In ons geval duurde het een uur voordat hij er was, dus in principe sta je er wel echt zelf voor dan in die cruciale tijd.

Ik vind het trouwens wel "fijn" om te lezen dat jullie toch ook wel onzekerheden hebben rondom het bevallen. In theorie heb ik wel veel gelezen maar iedere situatie is anders en als je er opeens met je neus bovenop staat dan is het best doodeng. Je (ik neem aan dat ik voor jullie mag spreken) wil geen fouten maken, je merrie en het veulen niet beschadigen door domme acties. Het is een hele verantwoordelijkheid.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 14:26

Ik denk dat het naast de bekende complicaties ook heel belangrijk is om te bespreken hoe je meetrekt als je eraan gaat zitten. En dan niet alleen met de weeën mee, maar ook zorgen dat de hoefjes iets ongelijk blijven qua hoogte zodat je het veulen niet in een schouderslot trekt (waardoor die juist vast komt) en trekt richting het achterbeen van de merrie ipv recht naar achteren.

Ik ben verder geen ervaren fokker (geassisteerd met 2 bevallingen, that's it), ik had wel voor mezelf een soort naslagwerk gemaakt van de meest voorkomende complicaties en hoe je dan moet handelen. En daarnaast boek gelezen en ik werd destijds ondersteund door mijn stalbaas die dierenartsassistent was geweest vroeger.

Ik zit in dezelfde regio als Muronia en de aanrijtijd van de dierenartsen zijn inderdaad echt wel een ding hier.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 14:27

Ja elke bevalling vindt ik weer spannend. Je kijkt echt zo van ja, wit vlies chevk, voetje 1...jaa voetje 2. Check. Neusje check.
En als ze er dan uit zijn elke keer weer opluchting. :=

Edit: kijk hoefjes ongelijk houden wist ik dus niet

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 14:29

Dat zijn zeker hele goede dingen mooney! Zo heb ik bijvoorbeeld ook geleerd dat bij een veulen dat klem zit met de schouders, je de beentjes het beste kunt kruisen. Zo wordt het veulen smaller in de schouders en kun je ze door dat stukje heen helpen

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 14:31

Handige dingen om te weten!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 14:33

Goed dat je het niet te algemeen hebt.

Basis is inderdaad rust baudy. Maar net als hard roepen dat je mee moet trekken en men het gaat doen, moet je net zo goed niet zo hard roepen dat je niet mee mag helpen..

Het is wel lastig inderdaad om niet van de wal in de sloot te helpen. Het ligt aan eigen ervaring, de mensen om je heen, je paard etc. En elke situatie is ook weer anders...

Interessante dingen muronia :j

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 14:37

mooney schreef:
Ik denk dat het naast de bekende complicaties ook heel belangrijk is om te bespreken hoe je meetrekt als je eraan gaat zitten. En dan niet alleen met de weeën mee, maar ook zorgen dat de hoefjes iets ongelijk blijven qua hoogte zodat je het veulen niet in een schouderslot trekt (waardoor die juist vast komt) en trekt richting het achterbeen van de merrie ipv recht naar achteren.

Ik ben verder geen ervaren fokker (geassisteerd met 2 bevallingen, that's it), ik had wel voor mezelf een soort naslagwerk gemaakt van de meest voorkomende complicaties en hoe je dan moet handelen. En daarnaast boek gelezen en ik werd destijds ondersteund door mijn stalbaas die dierenartsassistent was geweest vroeger.

Ik zit in dezelfde regio als Muronia en de aanrijtijd van de dierenartsen zijn inderdaad echt wel een ding hier.

Wij zitten hemelsbreed nog geen km van elkaar, maar de momenten dat ik wat had snachts afgelopen week. Was de dierenarts er met een kwartier. Ik denk dat ik daar niet over mag klagen

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 14:55

ik heb eigenlijk merrie's die het heel fijn vinden dat er iemand bij hun is. Ik hou altijd de beentjes vast eenmaal die eruit zijn zodat ze niet telkens terug glijden. Terwijl voel ik ze wel even om te kijken of het hoofdje ook goed ligt. Zo kan ik het vlies al snel van het hoofdje halen en als de schouders eruit zijn help ik wel met het veulen tussen de benen door richting moeder te draaien. Zo heeft de merrie meer rust, klopt de navelstreng goed leeg.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 15:03

corinadrenth schreef:
mooney schreef:

Wij zitten hemelsbreed nog geen km van elkaar, maar de momenten dat ik wat had snachts afgelopen week. Was de dierenarts er met een kwartier. Ik denk dat ik daar niet over mag klagen

Dat is inderdaad heel netjes, als ik jouw dierenarts nog goed weet dan zit die ook vol voor de spoeddienst. Ik had daar al naar geïnformeerd namelijk of ik er nog bij kon.
Bij sommige andere praktijken ben je zo een uur aan het wachten.
Sterkte trouwens nog, wat een ellende allemaal Y;(

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 15:03

Wisten jullie trouwens ook dat, zolang de borstkas nog in het geboortekanaal zit, het niet helpt dat je het vlies om de neus vandaan haalt? De ribbetjes van het veulen hebben in het geboortekanaal te weinig ruimte om te kunnen uitzetten en dus kan het veulen dan nog niet ademhalen. Dit werd mij uitgelegd door de dierenarts. Ik had vol goede bedoelingen het neusje alvast vrij gemaakt, maar alsnog is ons veulen gestikt omdat de borstkas te lang had vastgezeten. Dat is trouwens ook een vraag die ik wil meenemen voor mijzelf. Want de navelstreng was nog verbonden, dus hoe kan het dan gestikt zijn eigenlijk?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 15:05

Ik denk die dingen die jij omschrijft muronia voor iedereen geld.

Maar hoe goed dingen ook uitgelegd zijn de ervaring komt pas als je er zelf voor staat.

Ik neem als voorbeeld onze insiminatie curses. Harstikke leerzaam. Maar merrie buiten het seizoen hengstig spuiten voor de cursus is heel anders dan de hengstige merries in het seizoen.
Nu leer je het pas echt. En nog steeds heb ik het soms heel moeilijk.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 16:10

Ik vind de bevalling ook rete spannend. Werk ook in mijn hoofd zo'n checklijstje af, wit vlies, check, voetje 1, check, voetje 2, hoofdje, check etc :o
Mijn grootste angst is dat er iets mis gaat wat ik niet kan corrigeren, woon in Zweden dus de DA is er niet direct. Fokken is en blijft een risico en dat geeft me soms meer slapeloze nachten dan het waken :o
Er naartoe werken en als het eenmaal er is en alles van de checklist is afgestreept is geweldig, de bevalling zelf en de eerste uren daarna vind ik zo stressvol :o

Nu dit jaar 4 veulens geboren vd 5, alle 4 moeten helpen.
Veulen 1 ging bevalling goed, maar vlies brak niet. (ze lag er in te stikken al voordat ik over de merrie heen was) De makkelijkste om op te lossen.
Veulen 2, maiden merrie en groot veulen, lag niet helemaal recht dus dat goed moeten leggen (pootjes kwamen maar niet) en daarna zat ie aardig vast en heel flink moeten helpen trekken. Zelf had ze hem er niet uit gekregen denk ik. Daarna lukte drinken niet vanzelf en had hij hulp nodig
Veulen 3 ging wel soepel, alleen merrie was aardig moe uiteindelijk en had niet genoeg kracht om hem eruit te krijgen. Zag haar steeds moeier worden zonder dat ze hem veel verder kreeg, toen ingegrepen. Hij had veel vruchtwater binnen gekregen waar ik ook mee moest helpen eruit te wrijven voor hij ging ademen, het ademen ging ook even stroef.
Daarna alles goed behalve dat drinken hem ook al niet lukte, de hele nacht dus met de fles moeten geven voor hij het zelf kon. Lukte hem echt niet
Veulen 4 was wat prematuur (314 dagen, merrie had milde placentites zonder dat ik het door had, ze begon op een voor haar normaal tijdstip met uier aanmaak en verder niets opvallends) en een beetje dummy. Bevalling ging goed behalve dat de merrie met haar kont tegen de muur ging liggen en direct ging persen, ik kreeg haar niet meer in de benen. Er was heel weinig ruimte (de stal is wel ruim zat trouwens) dus toen het veulen eruit getrokken omdat door de hoek met de muur dat zelf nooit was gelukt. Ze had hele heftige weeen dus was niet meer van plan op te staan.
Toen ze daarna overeind ging liggen plette ze het kontje wat nog in haar lag, dus haar overeind gejaagd, anders had ze haar veulen echt geplet.
Dat veulen was wat dummy dus ook de hele nacht fles moeten geven.

Ik ben geen zeer ervaren fokker, geen van deze bovenstaande dingen ooit meegemaakt, om eerlijk te zijn heb ik ook niet nagedacht voor ik handelde maar gewoon gedaan. Ik weet niet hoeveel veulens het hadden overleefd zonder hulp. Ik blijf me wel op elke mogelijke manier voorbereiden, videos, boeken, met de DA praten, heel veel ervaringen en verhalen gelezen (daar is bokt goud voor) etc.
Sommige mensen bevriezen merk ik als iets niet goed gaat en weten dan niet meer wat te doen. Of durven echt niet in te grijpen in een paniek situatie. En andere denken 'het is de natuur' en zijn imo te relaxed met niet of amper waken en denken '90% gaat goed, dus zal nu ook wel zijn'.
En sommige mensen bereiden zich en de merrie niet voor zowat en hebben geen idee wat erbij kan komen kijken.
Dat vind ik zelf eng.

Wat ik vaker denk, eigenlijk moet er een soort aparte opleiding voor fokker zijn. Waar je alles leert wat een dierenarts weet over veulens en fokken (maar zonder dat je zelf DA hoeft te worden). Een DA heeft het ook ergens geleerd en is ook ooit begonnen, echt DA worden puur zodat je alles weet voor fokken is niet haalbaar voor veel mensen maar het aparte fok-onderdeel zou eigenlijk wel moeten kunnen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 16:43

Hier nog een checklist van de kliniek
Afbeelding

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 18:34

Knolselder, voor mijn gevoel ben jij elk afgelopen jaar met examens of projecten bezig rond veulen tijd ofniet? :')

Eilinora, oh nee wat sneu van dat katje, hopelijk komt ie snel weer terug. :(:) Wel gefeliciteerd met de dracht van Pepper!

Pomski, was dat toen dat jaar met die 3 vosbonte veulens? Heb je ze allemaal nog?

Kabayo, jaa super gaaf! Gefeliciteerd met de dracht van Zilver <3

Muronia, spannend hoor morgen de scan! Enne is het ook iets voor als de merrie het veulen niet accepteert? Of niet lijkt te accepteren. Ik twijfelde daar heel erg aan met Noortje toen. Gelukkig ging het wel goed maar ook wel fijn om te weten wat je eventueel kan doen.

Myrthe_ ze blijft je lekker aan het lijntje houden :D

Mirjam_ ben benieuwd of je gevoel goed zit bij Blossom!

Baudyh, gefeliciteerd met de drachten!

Retlaw, gefeliciteerd met de dracht en kloppend hartje!

Wel erg interessant om allemaal te lezen die ervaringen en info betreft de verschillende bevallingen.

Vandaag waren Shenay en Hyflyn weer gescand.
Shenay zit nu op 3,5 en wordt zaterdagochtend weer gescand en ook geïnsemineerd waarschijnlijk.
Hyflyn nog steeds niets >;)

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 18:53

Hier gaan we voor een nieuwe ronde....

Niets gevonden, wel dubbel geovuleerd (zit 1 dag tussen). Maandag weer scannen en dan verder kijken.

Ga straks bijlezen en wat uitgebreider reageren, hele drukke dag gehad en wel beetje stuk nu...

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 18:56

Succes Muronia morgen met de scan!

Zilver drachtig! Yes :D

Oh spannend crazy_funky !

Wat jammer paint lover! Op naar een nieuwe ronde.

Ben nu even kwijt wie ook op wacht bankje zitten?
Ik haal zaterdag de 5 jarige op, dinsdag laatste keer gedekt.

Volgende week dinsdag/woensdag scannen wij de eerste voor de 18 dagen scan.

En mijn merrie met veulen stond vandaag flink hengstig wel ietsje later dan normaal met veulen hengstigheid. Deze wachten we en dan begin juni bij de hengst.

Dan hebben we wel mooi overal wat tijd tussen :))
Als alles drachtig is natuurlijk

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 18:59

Super interessant om te lezen. Voor mij was alles nieuw vorig jaar. Heb wel veel gelezen en filmpjes gezien en naar lezingen geweest van klinieken maar toen ik ging beeldbellen met een ervaren fokker omdat ik het te langzaam vond gaan was ik blij dat hij mij kwam helpen. Hij was er in 10 minuten maar was hij niet thuis geweest had ik de DA gebeld en dan had ik minstens een half uur moeten wachten als ze al niks hadden anders duurt het nog langer. En dan weet ik niet hoe het was afgelopen want wij zijn nog best lang bezig geweest om het veulen eruit te krijgen. Zij is gaan staan en wilde niet meer liggen en bleef rondjes lopen dus dat was niet handig.

Ben dus heel benieuwd naar dat artikel Muronia. Denk dat veel er wat aan kunnen hebben en vooral de beginnende fokkers.

Voor degene met een drachtige merrie gefeliciteerd en voor degene op het wachtbankje succes met wachten..

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 21:20

@crazy funky: dat heb je als je een bachelor opleiding bent gestart van 3 jaar :') nog 1 jaar na dit en dan is dat klaar.

Qua verkeerde liggingen, wat ik een spannende vond. Er is 1 ligging waarbij ze eerst goed lijken te liggen, maar de achterbenen vast liggen achter het pelvis. Bij deze ligging mag je dus blijkbaar absoluut niet trekken omdat je je merrie dan aan gort trekt en het veulen klem zit in het geboortekanaal.

Afbeelding
Bron: myhorseuniversity.com