JL minipaarden verwacht maar liefst 20 veulens in 2025 !!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: JL minipaarden verwacht maar liefst 20 veulens in 2025 !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 12:15

Wordt er doorgefokt met dieren die dit hebben? Of met de veulens er van?

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 12:58

Wat een nare gebeurtenis. Veulen is wel een snoesje hoor. Wat ik mis in je verhaal: is de dierenarts erbij geweest? Die kan hopelijk wat geven tegen ontsteking en iets dat de baarmoeder doet samentrekken zodat
bloedingen worden verminderd en/of voorkomen? Of kijk ik er nu naar met mijn te menselijke bril?

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 13:05

Hoe gaat het met de merrie vandaag?

Wpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 13:08

Ohh wat een nachtmerrie zeg. Wel goed van jullie dat jullie zo snel hebben ingegrepen! Wat een mooi veulen. Hoe gaat het nu met ze ?

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-25 13:15

Tamary, redbag bevallingen zijn, voor zover bekend, niet erfelijk. Jupiter heeft het bijvoorbeeld ooit ook 1x gehad, maar ook een stuk of 5 normale bevallingen. Als ik zelf een merrie zou treffen die het vaker heeft, dan zou ik er persoonlijk niet graag meer mee fokken, niet vanwege de erfelijkheid maar puur omdat je een extra risico voor het veulen loopt… maar Lavita heeft ook al meerdere veulens gehad en nog nooit een redbag delivery :n

Thequeensmom, nee hoor helemaal geen menselijke bril en een terechte vraag :j in het geval van Sandy hebben we direct de dierenarts laten komen omdat wij dat echt niet zelf af konden. In dit geval is de dierenarts er niet bij geweest maar hebben wij wel veel contact met hen gehad. Wij zijn wel ervaren fokkers en de meeste dingen kunnen wij inmiddels zelf zoals spoelen, medicatie toedienen zoals metacam of oxitocine (of je dat verstandig vind is natuurlijk weer een andere discussie ;) ) mocht zij verhoging krijgen dan komt de dierenarts natuurlijk alsnog maar vooralsnog lijkt het goed te gaan met beide :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 14:02

Wat fijn je laatste zin!!!!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 15:49

Samentrekken van de baarmoeder gebeurd ook door het veulen zo snel mogelijk te laten drinken dan komt ook het stofje vrij wat nodig is te laten gebeuren. En wat Linda zegt zolang er nu verder geen koorts /lusteloosheid bij komt is dierenarts niet nodig ( maar bij mensen die niet ervaren zijn zou ik dat zeker adviseren, maar in geval van Linda en bijvoorbeeld bij mijn zou ik die niet laten komen, die kan niks anders doen als wat wij zelf al doen)

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-25 23:39

Jane
Is al een hele dame aan het worden <3
Afbeelding

Lotje
Ons kleine opdondertje <3
Afbeelding

Foxy
Zo mooi statig <3
Afbeelding

Zanzy
Met het mooiste hoofdje <3
Afbeelding

Afbeelding

En deze heer, nog zonder naam, begint gelukkig nu al wat beter op zijn beentjes te staan <3
Afbeelding

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 07:38

Stuk voor stuk heerlijke koppies <3

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 08:45

Prachtig paardje. Hopelijk blijft het goed gaan met mijnheer zonder naam. Ik vind hem courageux!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-25 09:49

Meneer zonder naam is een hele puzzel.. eigenlijk zou het met een L moeten beginnen, liefste zelfs met LA.. maar dat is nogal een ding want behalve Lavita hebben we ook nog Larissa (en haar dochter Laranta), dus dan worden het veel namen met LA :P nog even over nadenken… haha!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 10:01

Larino
Lavino
Lavizzo
Larix

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 10:41

Jeetje wat schrikken, gelukkig goed gekomen. Welkom knap kereltje <3

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 10:46

Lars?

Schattig die kleintjes. Gelukkig is het weer goedgegaan en hopelijk wordt Lars (? ;) ) snel een sterke jongen!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-25 12:00

We zijn er uit…. Het word JL L’Originale Luigi (roepnaam Louis).

Moeder Lavita dus ik wilde dat het met L begon
Vader is Original, ook leuk om te verwerken
En de vader van de familie (de fokkers van deze dieren) waar wij Lavita dragend van kochten, heet Louis. Mijn man noemde dit veulen steeds al Louis dus ik vond het leuk om daar iets mee te doen ;) hihi

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 12:28

Leuke naam
Goed gevonden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 12:38

Leuke naam!

Vanwege zijn grote witte bles wilde ik al Latte Macchiato zeggen :D

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 09:46

hihi die naam, is wel weer een fijne voor de voice over bij de keuringen :D , maar is leuk hoor :)

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-25 13:31

Nymphie 349 :O
Afbeelding

Illusion 322
Afbeelding

Ise 317 (pony van mijn man zijn dochter)
Afbeelding

Bucks 317
Afbeelding

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-25 22:01

Nou hèhè… Nymphie zit op 353 :O maar vanavond is ein-de-lijk haar uier echt vol geschoten *\o/*
Ik vind haar ook vanaf gisteravond al wat onrustiger dan normaal dus hopelijk…. Ik durf deze zin verder niet hardop uit te spreken :')

Afbeelding

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 23:19

Eindelijk! Ik moest even bijlezen en dacht bij de eerste foto's 'Hoe zeker ben je dat ze echt drachtig is?

Die kleintjes bevallen toch vaak eerder dan later?

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 23:48

353 dagen? Die heeft bijna een jaar rond gedragen! Hopelijk voor jou TS is haar baby er snel.
Zit zelf al jaren in de shets/mini's qua fokken en zelf nog niet zo'n lange dracht mee gemaakt. Wat word je geduld flink op de proef gesteld nu!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-25 00:57

Haha ja ik heb wel 100x terug zitten kijken in alle aantekeningen of ik mij niet vergist kon hebben in de datum ofzo, maar dat kon echt niet :n

Freyr, klopt. Bij een mini ben je vanaf 300 dagen al “veilig” (waar bij een groot paard volgens mij 320 gehanteerd word?) een mini veulen met 310/315 dagen komt best wel vaak voor :j maar in principe is een dracht van 350+ dagen ook bij een mini gewoon mogelijk, wel uitzonderlijk denk ik. Althans ik heb het wel eens om mij heen gehoord maar ik had het ook nog nooit zelf meegemaakt. Eens moest de eerste keer zijn :P :=

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 09:15

Maandagochtend (ofja de nacht van zondag op maandag) om iets over 4u begon Nymphie aan haar bevalling. Ze deed het echt fantastisch! Het was een goede bevalling en ik was 1 minuut dolgelukkig met dit prachtige vosbonte merrietje <3

Afbeelding

Ineens zie ik haar mond een stukje open staan, dat is gek!! Misschien toch iets vruchtwater in het neusje dus nog even goed schoon gewreven. Ik zie dat ze gewoon door haar neusje ademt maargoed een beetje extra wrijven kan geen kwaad dacht ik nog… Terwijl ik dat aan het doen ben krijgt ze een soort epileptische aanval, ademnood lijkt het, ik begrijp niet waarom want ze ademde goed! Haar tong loopt blauw aan en ik probeer van alles om haar weer op gang te krijgen. Van mond op mond beademing tot op zijn kop houden… uiteindelijk leg ik haar in een soort buikligging met haar hoofd rechtop, neusje naar beneden en het lukt!!! Ze krijgt weer lucht, kleur op haar tong word weer normaal en ze ademt weer gewoon door haar neus…. Wow heftig!!! Maar gelukt!!!

Afbeelding

Ze doet een paar pogingen om te gaan staan maar ondertussen gebeuren die “aanvallen” (of wat het ook moge zijn) nog een paar keer!! Ik heb het nog nooit gezien of gehoord!! Ze ging echt van bijna dood, naar weer helemaal levendig, en weer bijna dood… dierenarts natuurlijk ondertussen gebeld en ik ben gaan proberen om de merrie te melken. Dit lukte totaal niet want het was enorm dikke melk. (Melken lukte wel maar je kreeg het niet uit de fles). Dan het veulen maar tillen en proberen aan te leggen. In de hoop als het wat biest binnen krijgt, dat ze wat opknapt…

Precies 5 minuten voordat de dierenarts er was, was ze gaan staan en drinken! Iedereen opgelucht! Longen zijn gecontroleerd maar daar was gelukkig niks mis mee. Het had wel te lang geduurd voordat ze eenmaal goed had gedronken dus de volgende ochtend even bloedprikken om de antistoffen te controleren. En het advies om toch regelmatig even te helpen met het drinken.
Zo gezegd, zo gedaan natuurlijk
Afbeelding

Enorme shout-out naar Nymphie!! Die voor het eerst een veulentje krijgt en dan zo enorm geduldig moest zijn enzo!! Wat deed ze het fantastisch! Ben zo trots op haar!!! <3
Gedurende de dag ging het eigenlijk heel goed, ze poept, staat, en ging ook regelmatig zelf bij Nymphie drinken.
Afbeelding

Toch vind ik dat we haar enorm omhoog moeten helpen als we er waren… ze reageerde nauwelijks op aanraking en ik vind haar niet echt alert. Maargoed even de antistoffen controle afwachten enzo. Ik zoek veel op over dummy veulens en had al bedacht om de dierenarts te vragen om de Medigan Squeeze methode te gaan toepassen als ze bloed kwamen prikken. Maar helaas is ze vanmorgen dan toch overleden…
Wat het nu precies is, weet ik niet… ik ga ook geen sectie laten verrichten. ;( Wat een stom pech jaar!! ;(

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 09:24

Jeetje wat heftig zeg. Sterkte! Ook voor Nymphie!