Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
manubres schreef:Wat een gezeur weer over zelf rijden. En hoezo club? Ik ben inmiddels ook fan van 'de club' omdat ze meer inzicht hebben dan de meeste fokkers, ruiters en KWPN. De fokkerij en de rijderij is vreselijk de weg kwijt, alleen zien veel mensen het nog niet. Het is vreselijk triest geworden dat niemand meer rijdt zoals het zou moeten. En in haar presentatie laat ze daar hele goede voorbeelden van zien. Ik kan wel janken als ik mensen op amateurwedstrijden zie rijden, ik kan wel huilen als ik naar de hengstencompetitie kijk en wel janken als ik naar de GP proeven kijk. Tuurlijk zit er hier en daar een goede tussen, maar over het algemeen is het echt triest. Paarden worden met de hand in elkaar getrokken, de halsspier staat altijd op spanning, op het inrijterrein loopt alles achter de loodlijn, het kruis is 9 van de 10 keer te hoog, de rug is 9 van de 10 keer te hol, het achterbeen treedt niet voldoende onder, de paarden lopen vrijwel nooit in een juiste balans, moeten met de hand op het achterbeen gehouden worden. En als je de KWPN paarden ziet dan snap je waarom: te hoogbenig, te kort in de rug, te weinig hals en nek, te lange achterbenen, neerwaartse romp, te lange koten, te hypermobiel. Maarrr...ze zien er wel elegant uit en dat is toch wat we willen?
denisesilver schreef:Tijdens mijn studie ooit geleerd dat je tegengeluiden nooit onder het tapijt moet vegen. Het is belangrijker om aan te horen, na te denken en dan pas een oordeel te vellen, of verandering in te zetten. Onnodig om meteen in de verdediging te schieten.
carola schreef:Manubres; ik kan hier ook niet veel mee om eerlijk te zijn.
Maar goed dat het AES stamboek dan bestaat, daar kun je vast terecht als het KWPN het allemaal zo fout doet. Keuren ook ongeveer alle hengsten goed, dus je hebt ook al snel fokkerssucces te pakken daar.
denisesilver schreef:Tijdens mijn studie ooit geleerd dat je tegengeluiden nooit onder het tapijt moet vegen. Het is belangrijker om aan te horen, na te denken en dan pas een oordeel te vellen, of verandering in te zetten. Onnodig om meteen in de verdediging te schieten.
Elisa2 schreef:Waarom kijk je er dan nog naar? (oprechte vraag)
Je kan het gezeur vinden maar mij valt het gewoon op dat veel die zelf eigenlijk niet tot nauwelijks kunnen rijden de grootste commentaar hebben en menen de wijsheid in pacht te hebben. (niet op jou persoonlijk bedoeld)
Maar kijk eens willekeurig op bepaalde FB pagina,s.
En dus zie ik ze dan graag zelf eens rijden/ trainen zodat ik kan plaatsen wat ze zeggen/ schrijven. Niet om af te zeiken, want ik vind niet standaard alles slecht wat anders is of alternatief oid. Maar ik wil wel graag zien wat iemand in de praktijk doet.
janderegelaa schreef:manubres schreef:Wat een gezeur weer over zelf rijden. En hoezo club? Ik ben inmiddels ook fan van 'de club' omdat ze meer inzicht hebben dan de meeste fokkers, ruiters en KWPN. De fokkerij en de rijderij is vreselijk de weg kwijt, alleen zien veel mensen het nog niet. Het is vreselijk triest geworden dat niemand meer rijdt zoals het zou moeten. En in haar presentatie laat ze daar hele goede voorbeelden van zien. Ik kan wel janken als ik mensen op amateurwedstrijden zie rijden, ik kan wel huilen als ik naar de hengstencompetitie kijk en wel janken als ik naar de GP proeven kijk. Tuurlijk zit er hier en daar een goede tussen, maar over het algemeen is het echt triest. Paarden worden met de hand in elkaar getrokken, de halsspier staat altijd op spanning, op het inrijterrein loopt alles achter de loodlijn, het kruis is 9 van de 10 keer te hoog, de rug is 9 van de 10 keer te hol, het achterbeen treedt niet voldoende onder, de paarden lopen vrijwel nooit in een juiste balans, moeten met de hand op het achterbeen gehouden worden. En als je de KWPN paarden ziet dan snap je waarom: te hoogbenig, te kort in de rug, te weinig hals en nek, te lange achterbenen, neerwaartse romp, te lange koten, te hypermobiel. Maarrr...ze zien er wel elegant uit en dat is toch wat we willen?
Hoezo KWPN paarden? Onze fokkerij is echt een genenpoel van verschillende stamboeken. KWPN-ers worden in Duitsland gekeurd en Duitse paarden worden weer hier gekeurd. De meeste extreem lopende paarden komen meestal uit Duitsland zoals bijv. Secret. Daarnaast staan de KWPN paarden wel nr. 1 in de wereld. En dat is niet omdat ze een korte rug hebben. Wat ze overigens ook niet hebben. Het hele gezeur over het rijden van paarden zit hem niet in het paard maar in de abominabele manier van lesgeven en rijden.
Benzz schreef:denisesilver schreef:Tijdens mijn studie ooit geleerd dat je tegengeluiden nooit onder het tapijt moet vegen. Het is belangrijker om aan te horen, na te denken en dan pas een oordeel te vellen, of verandering in te zetten. Onnodig om meteen in de verdediging te schieten.
Deze discussie speelt al 25 jaar....
manubres schreef:Elisa2 schreef:Waarom kijk je er dan nog naar? (oprechte vraag)
Je kan het gezeur vinden maar mij valt het gewoon op dat veel die zelf eigenlijk niet tot nauwelijks kunnen rijden de grootste commentaar hebben en menen de wijsheid in pacht te hebben. (niet op jou persoonlijk bedoeld)
Maar kijk eens willekeurig op bepaalde FB pagina,s.
En dus zie ik ze dan graag zelf eens rijden/ trainen zodat ik kan plaatsen wat ze zeggen/ schrijven. Niet om af te zeiken, want ik vind niet standaard alles slecht wat anders is of alternatief oid. Maar ik wil wel graag zien wat iemand in de praktijk doet.
Ik zal je eerlijk zeggen: dat vraag ik mezelf ook steeds af.
En daarnaast mag ik een mening hebben zonder dat ik iemand maar iets van mezelf hoef te laten zien.
Een voetbalsupporter mag ook een mening hebben over het spel zonder dat hij zelf goed kan voetballen. En ja, waarom blijven voetbalsupporters kijken naar slecht voetbal. Ik denk in de hoop dat het eens beter gaat
manubres schreef:janderegelaa schreef:Hoezo KWPN paarden? Onze fokkerij is echt een genenpoel van verschillende stamboeken. KWPN-ers worden in Duitsland gekeurd en Duitse paarden worden weer hier gekeurd. De meeste extreem lopende paarden komen meestal uit Duitsland zoals bijv. Secret. Daarnaast staan de KWPN paarden wel nr. 1 in de wereld. En dat is niet omdat ze een korte rug hebben. Wat ze overigens ook niet hebben. Het hele gezeur over het rijden van paarden zit hem niet in het paard maar in de abominabele manier van lesgeven en rijden.
De vraag is soms wel een kip of ei verhaal denk ik. Worden paarden zo met de hand gereden omdat ze niet in balans kunnen lopen of lopen ze niet in balans omdat ze met de hand gereden worden?
manubres schreef:Heb jij de andere sprekers gezien? Het was allemaal erg interessant en vanuit verschillende hoeken bekeken. Uit wetenschappelijk onderzoek kwam dat veel paardenmensen van laag tot professionals wel positieve signalen van een paard goed kunnen lezen, maar niet de negatieve signalen. Dat bij een onderzoek van (ik dacht zo'n 140) paarden 73% verschijnselen van kreupelheid lieten zien. Het opvallende daar was dat dit bij prof paarden het minst voorkwam en dus meer bij lagere niveaus en het meest bij maneges/rijscholen. Dat veel van die verschijnselen niet eens opgemerkt wordt. Dat vervelend gedrag vrijwel altijd terug te voeren was naar lichamelijke gebreken. Bij profpaarden was er vaak sprake van halsatrose, gezonken ruggen en te hoge kruizen.
Karin had wel foto's van voor en na de revalidatie dat was al veelzeggend. Je ziet op de foto's al een enorm verschil als je een paard met lengte in de hals rijdt en de hals vanuit de schoft laat vallen.
Cioccolato schreef:Het blijft altijd een 'de beste stuurlui staan aan wal' want zet ze er maar eens op en in 99 procent van de gevallen bakken ze er weinig van. Gok dat ze niet eens op zo'n paard kunnen zitten in plaats van dat ze zo'n paard op hun gouden manier naar de top rijden.
En ja. Er zal bij beide kampen wat moeten veranderen. Meer vanuit ontspanning maar probeer het zelf maar en dat, dat stukje in de praktijk hebben ze niet in de vingers. Wel makkelijk roepen. Hun zouden eigenlijk zelf eens moeten voelen. Al denk ik dat wat minder bloed fokken ook wel prima is.
Ach. Zo blijven we bezig.
manubres schreef:gebrek aan kennis en inzicht is het grootste gevaar voor het paardenwelzijn.
manubres schreef:Huh? Naar mijn weten heb ik ook geen Vimeo....en kan het wel zien. Kan je het via Horses ook niet zien?
Maar je hebt zeker een heel goed punt: vrijwel alles valt en staat bij training en rijderij. Toch kan je het van meerdere kanten bekijken. De paarden die echt aan de top komen kunnen dat niet als ze kreupel zijn. Maar er werd ook gezegd dat de paarden die kapot worden gereden en niet meer in de top kunnen lopen bij amateurs terecht komen. Dat de paarden aan de top vaak beter zijn ligt volgens de spreker aan beter in balans kunnen zitten en beter management in de zin van frequent fysio, osteo etc. Wil niet zeggen dat het welzijn op andere gebieden te wensen over laat bij professionals.
Toch denk ik dat fokkerij er ook mee te maken heeft. De paarden hebben zoveel beweging over de benen dat veel ruiters vergeten ze door het lichaam te rijden met de hals op lengte. Vanaf dag 1 worden ze in een houding gedwongen en de benen wapperen zo mooi dat ze fase B, L, M vaak overslaan en ze gelijk in een Z of zelfs GP houding rond rijden. Het ziet er dan heel veelbelovend uit, maar een paard leert nooit over de rug door het lichaam lopen met alle gevolgen van dien. Veel zien en merken niet eens dat deze paarden de voorhand juist enorm belasten. Veel mensen zien en weten dat niet. En dat werd ook duidelijk op het symposium: gebrek aan kennis en inzicht is het grootste gevaar voor het paardenwelzijn.
s0173957 schreef:manubres schreef:gebrek aan kennis en inzicht is het grootste gevaar voor het paardenwelzijn.
Mss een gewaagde uitspraak van mij: maar daarom gruwel ik van een heleboel mensen met paarden...
Ik heb zelf het voordeel dat ik uit een familie kom waar al generaties paarden gehouden worden.
Mijn grootvader werkte nog met de paarden op het veld en leerde ze op voor anderen, mijn vader heeft als klein mannetje uren mee achter de paarden gelopen.
Mijn vader heeft nooit hoger dan L gereden maar hoe die direct door een paard kan kijken, daar neem ik nog altijd mijn hoed voor af.
Ik beweer hiermee niet dat ik zelf dé paardenmens ben, maar ik ben wel degelijk een paardenmens en geen mens met paarden. En van die laatste categorie zijn er vandaag veel meer dan anderen...
En dan is het fysio hier, poedertje daar en ander zadel om de 3 maanden, maar de essentie van wat nu écht met paarden omgaan is kennen ze gewoon niet.
Maar kom, we zijn nu wel gigantisch aan het ontsporen van het effectieve onderwerp van dit topic...
Ivm het fokken van andere paarden dan hetgeen KWPN en andere stamboeken momenteen volgens sommigen voor staan, wie houdt jullie dan tegen? Fok dan gerust die 'meer in balans staande' paarden, als dat volgens jullie de norm moet zijn, en dan zien we later wel waar die paarden geraken.