Kletstopic 2024 veulens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 22:02

lonniejj schreef:
Toevallig van de week dit gesprek met de dierenarts gehad. Ze adviseerde om tot zeker een jaar te wachten met castratie. Tenzij hij eerder echt hengst wordt en niet houdbaar is.

Ook eens over gehad of het voor Y’ur nog voor- of nadelen zou hebben om vroeger te castreren of juist later. Maar is inderdaad weinig wetenschappelijk bewijs voor meer of minder groei, met name genetica is bepalend. Behalve Y’ur, want daar hebben we gewoon geen idee wat hij gaat doen qua hoogte :')

Voor mijn gevoel is wachten tot volgend jaar het beste. Mits hij geen hengstenneigingen krijgt. Hij staat nu met een draadje tussen zijn moeder en mijn shet. Lopen wel over het draadje met elkaar te knuffelen soms maar er komt niks buitenboord bij hem. Mocht hij dat wel gaan doen dan kan ik een extra draad spannen zodat er meer ruimte tussen de draden zit. Denk juist omdat hij gewend is naast de merries te staan dat het makkelijker is en de dames zich ook niet opdringen. De tijd zal het zien!

Sanet: 3 dagen oud is wel heel jong. Kan mij niet voorstellen dat dat gezond is voor ze.

Quir fijn dat bij jou wel goed gaat. Hier had ik ook zoiets van als je er al naast staat zijn ze het gewend en hij heeft samen gestaan met de dames. Dus dat scheelt denk ik ook wel. Ze laten niet echt zien dat ze hengstig zijn dus dat scheelt. Merries die dat wel doen zullen wel meer triggeren!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 23:06

Collega van me heeft haar veulen met 10 dagen gecastreerd. Geen hengstenmateriaal en zo zat er geen druk op de verkoop vond ze. Ze heeft er gelijk mee gekregen, veulen is nu 7 maanden en nog geen koper in zicht (nochtans een paint met mooi volpapier). Nu kan die in de lente gewoon afgespeend worden en bij de jaarlingen (merries) gedropt worden tot er eindelijk een keer interesse voor is.

De operatie zelf is vlekkeloos verlopen en ook geen nazorg nodig gehad.

Schijnt in Amerika gebruikelijk te zijn, die vroegcastratie, en waait nu wat over.

kiko

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 23:10

Ik had er nog nooit van gehoord zo vroeg castreren.
Hier staat hij zowel binnen als buiten naast merrie.
Afbeelding

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 23:23

De jongens staan nu met een sluis naast hun (half)zus en moeder/tante. Komende zomer gaan ze het grote land op en blijven de dames wat dichter bij huis. Zolang dat goed gaat en ze blijven te hanteren, mogen ze hun balletjes houden.
Er moet ook nog 1 komen. Doe zal ik nog eens flink in z’n neus blazen :D

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 23:32

Ik had er nog nooit van gehoord zo vroeg castreren.
Hier staat hij zowel binnen als buiten naast merrie.
Afbeelding

Sanet dat ga ik hier ook doen als het niet meer gaat zo dicht naast elkaar.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 00:06

Sanet schreef:
Er moet ook nog 1 komen. Doe zal ik nog eens flink in z’n neus blazen :D

:') :') :')

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 10:52

Hier staat mijn merrie altijd met een hengst. Zodra ze ballen voelen gaan die er af. Maar wanneer dat is is dus nog afwachten.

Ik heb zelf nog nooit gecastreerd, dus ik kan daar niet echt over meepraten :j

Er staat hier wel een hengst die ze deze maand of volgende maand gaan castreren. Als ik me niet vergis is dat paardje 1 of bijna 2.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 11:47

Merrieveulen hier dus geen zorgen.
Maar wie dacht dat meisjes netter zijn dan jongetjes ...
Buiten het feit dat paarden überhaupt wandelende schijtfabrieken zijn (echt, onvoorstelbaar hoe veel daar uit komt :') ) heeft veulen soms ook aparte ideeën over geschikte poepplekken. In de waterbak heeft ze al gedaan, maar dat durft haar moeder ook.
Maar nu, IN het hooinet %) . Tot zover het voeren in hooinetten om verspilling tegen te gaan.

Ze heeft ook al een tijdje een prutoogje. Maar denk dat dat komt doordat ze onder het hooinet slaapt en dus veel stof vangt.

Portret is het.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 12:16

Oh die van mij gebruikt dr poep als kussen om te slapen :') ik moest natuurlijk een spier wit veulen hebben- cowboy magic doet momenteel niet veel. Maar ja ze mogen lekker vies zijn.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 17:39

Hier gebruikt het veulen ook haar drollen als kussentjes. Het is echt een varkentje.

De jaarling is een stuk schoner. Die zet ik binnen met de modder tot in haar oren en de volgende ochtend komt ze stralend wit uit stal. Echt heel bijzonder!

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 13:34

Ik had ze te zondag ingespoten met cowboy magic en het heeft precies toch een beetje geholpen :j

Afbeelding

Altijd als ze buiten gerend en gespeeld heeft gaat ze slapen.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 13:45

Hier last van wat rotstraal. Nog niks ernstig, haar stal is altijd netjes proper en niet nat. Dus het komt van hoe modderig het is :') haar voetjes kuis ik dagelijks. Momenteel behandelen we met Cyclospray. En terwijl het oudje de lucht inspringt, blijft Milkyway zeer kalm en rustig met de spray. Ze kijkt er niet eens van op.

Morgen hopelijk wat anders erop smeren. Bijna alle paarden hebben last, of altans veel. Hopelijk is het snel droog...

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 18:46

Voetjes negeer ik voorlopig maar even met die blubbende :o .

Ze is nu echt wel veulen af en ik vind haar hoofd zo lelijk momenteel :') . Hoop maar dat dat weer bijtrekt.

Afbeelding

Nog steeds happy bij moeders verder.

Afbeelding

De familie bleskop.

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 19:01

Hier is het allemaal even wat minder.. met de paardjes gaat het gelukkig verder wel goed.
Afbeelding
Afbeelding

Foto's van de laatste 2 weken. <3

Met mij gaat het helaas even heel slecht.. vrijdag een schop gekregen van een paard (op mijn werk) in mijn gezicht, met ambulance naar het ziekenhuis.. 9 uur durende operatie aan mijn rechteroog en kaak/jukbeen. Kaak/jukbeen met plaatjes en schroeven aan elkaar gemaakt. M'n oog was helemaal geperforeerd en blijf ik blind aan.. ik ben zo blij dat ik wel alles precies kan herinneren en niks aan mijn hersenen heb want dat kan met zo'n klap natuurlijk ook anders zijn. Nu alles proberen te verwerken, goed genezen en dan kan ik hopelijk weer snel mijn eigen paardjes verzorgen :7

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 19:03

Jeetje kvikur! Wat een heftig ongeval :(:) heel veel sterkte met de revalidatie. Wat heftig dat je nu blijvend blind bent aan 1 oog.. niet teveel pijn nu?

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 19:08

Wat een ongelooflijk heftig ongeluk! Sterkte en veel beterschap gewenst. Hopelijk gaat het herstel voorspoedig. Echt ontzettend naar dat je aan een oog blind bent, hopelijk verder geen blijvende schade?!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 19:16

Pff, heftig. Veel sterkte kvikur.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 19:43

@kvikur neee joh
Dat lijkt mij echt absoluut klote zeg!

Hopelijk gaat het herstellen een beetje lukken straks!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 20:10

Jeetje Kvikur, wat heftig. Beterschap voor jou

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 20:14

Jeetje Kvikur wat heftig. Sterkte ermee.

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 20:17

lonniejj, dankjewel! Pijn gaat, heb vooral 's ochtends pijn omdat ik dan net iets langer geen pijnstiller gehad heb.

Nimmy, dankjewel! Ja het moet denk ik ook nog een beetje landen dat ik echt blind ben aan 1 oog.. andere blijvende schade moet nog blijken omdat als ik last blijf houden van mijn kaak moet ik daar nog een keer aan geopereerd worden. En de tandarts wordt ook druk bezocht want m'n kaak staat nu wel al iets anders. Meer druk op de rechterkant van mijn gebit dan aan de linkerkant..

ik heb eigenlijk ook nog mijn vinger gebroken maar dat vergeet ik iedere keer omdat dat eigenlijk "niks" is vergeleken derest. Ik had het paard vast die mij geschopt heeft, schrok ergens van waardoor die binnen 1 seconde omdraaide en schopte dus precies waar mijn hoofd was..

Dankjewel allemaal!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-25 20:27

Kvikur wat een vreselijk naar ongeluk, heel veel sterkte met het herstel.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 20:34

Dat klinkt als nog een hele lange weg met nog best wat onzekerheden qua herstel.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 20:44

Kvikur wat heftig zeg. Ik snap dat het nog moet landen en hopelijk niet nog meer blijvende schade. Sterkte met je herstel.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 22:46

Sterkte kvikur :\