Kletstopic ponyfokkerij

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
absque_dubio

Berichten: 7888
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 15:56

Ik heb geen idee wie JD is en ik heb geen zin mensen tegen het verkeerde been te schoppen maar mijn hengst is het niet of basis van deze filmpjes. :)

Quir

Berichten: 17408
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 16:04

absque_dubio schreef:
Ik heb geen idee wie JD is en ik heb geen zin mensen tegen het verkeerde been te schoppen maar mijn hengst is het niet of basis van deze filmpjes. :)


Het is een Zweedse hengst, dus je gaat niemand tegen het zere been aan schoppen! :D
Tenzij je in het Zweeds gaat schrijven haha.

Benieuwd wat jullie er van vinden, voor ik er meer over vertel. :))

Snorlex

Berichten: 2536
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 16:07

Wat doen de veulenprijzen nu eigenlijk? Zijn deze meegestegen met de vraag naar paarden (waarvoor mijn inziens tegenwoordig ook meer wordt betaald)?

En verkopen jullie fokproducten vaak als veulen al of wachten jullie tot ze drie zijn? Wat zijn daarin de overwegingen?

Quir

Berichten: 17408
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 16:17

Snorlex schreef:
Wat doen de veulenprijzen nu eigenlijk? Zijn deze meegestegen met de vraag naar paarden (waarvoor mijn inziens tegenwoordig ook meer wordt betaald)?

En verkopen jullie fokproducten vaak als veulen al of wachten jullie tot ze drie zijn?


Ik hou ze normaal aan tot ze minimaal 3 zijn.

Vorig jaar toen ik een veulen erbij zocht, zaten de betere pony veulens tussen de 3.000 en 15.000. :)

Op de palomino een erg hoog bod gehad, maar kon hem echt niet weg doen en geloof ook echt in hem. :j
Dus wil hem zelf opfokken voor de hk en als hij goedgekeurd wordt, blijft hij ook voor de fokkerij.

Annash
Blogger

Berichten: 26596
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 16:19

Setteli, super bedankt! Heel tof dat jullie allemaal zo open zijn. Zo krijg ik wel fijn inzicht. :) Dat het geld kost en er altijd iets kan gebeuren dat het duur maakt spreekt (zeker bij paarden) voor zich, maar basiskosten is fijn om een indicatie van te hebben.

Ik zal zo die filmpjes even bekijken.

Wat een geld he voor veulens soms. Maar sowieso, drie jaar en ouder ook. Van de fokkerskant heel fijn dat mensen hun geld nu eindelijk een beetje terugkrijgen ipv bij te hoeven leggen, maar veel mensen slaan er ook in door met kromme pony's voor 15k :o maargoed, als iemand het ervoor neerlegt, ook weer prima. :')

Mijn idee was om volgend jaar een jaarling of tweejarige te kopen. Evt. een veulen. Maarja, nu heb ik de kans gekregen deze merrie te gebruiken, dus doe ik dat eerst. Dan zie ik volgend jaar wel of ik het wil houden of verkopen.

LaDonna75

Berichten: 2215
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 16:30

absque_dubio schreef:
Ik heb geen idee wie JD is en ik heb geen zin mensen tegen het verkeerde been te schoppen maar mijn hengst is het niet of basis van deze filmpjes. :)

Voor mij idem. De hengst loopt niet lekker door zijn lijf, maait met beide voorbenen, achterbeen niet mooi onder de massa, geen aansprekend hoofd. Dus ik zeg ook nee.

Over die prijzen: ik ben op zoek naar een pony voor mijn dochter. Ik wil echt niet voor een dubbeltje op de eerste rang maar ik vind €9000 voor een C-pony van 18 jaar echt 3x teveel. Ik wil gewoon een brave pony, zonder hoofdprijs.

Annash
Blogger

Berichten: 26596
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 16:46

Oh ik had laatst een heel knappe C pony staan voor gewoon een fatsoenlijke prijs.
Inmiddels al verkocht naar een meisje van 6 (geloof ik) en doet het daar super. 9K voor een 18-jarige C-pony vind ik ook erg veel. Ik heb nu zelf niks staan, als je pb't wat je zoekt dan kan ik wel een oogje open houden voor je. :)

Spaikey

Berichten: 1308
Geregistreerd: 19-01-04

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 17:13

Prijzen zijne inderdaad hoog, voor kwaliteit niet erg maar ja het midden segment is ook goud tegenwoordig.

Goede ponys vinden is niet zo eenvoudig momenteel.
Ik wip best wat betalen voor kwaliteit maar wil ook nog niet het hele land doorkruisen. Ik zit in het zuiden probeer eerst hier iets te vinden. Momenteel nog geen haast iets te vinden. Maar als ik de verkoopsites bekijk staat er ook niet heel veel kwaliteit te koop momenteel

Quir

Berichten: 17408
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 17:59

LaDonna75 schreef:
absque_dubio schreef:
Ik heb geen idee wie JD is en ik heb geen zin mensen tegen het verkeerde been te schoppen maar mijn hengst is het niet of basis van deze filmpjes. :)

Voor mij idem. De hengst loopt niet lekker door zijn lijf, maait met beide voorbenen, achterbeen niet mooi onder de massa, geen aansprekend hoofd. Dus ik zeg ook nee.




Mee eens, dit is de Zweedse HK kampioen met de hoogste cijfers ooit...

LaDonna75

Berichten: 2215
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 18:04

Quir schreef:
LaDonna75 schreef:

Voor mij idem. De hengst loopt niet lekker door zijn lijf, maait met beide voorbenen, achterbeen niet mooi onder de massa, geen aansprekend hoofd. Dus ik zeg ook nee.



Mee eens, dit is de Zweedse HK kampioen met de hoogste cijfers ooit...

Waaaaaat?! Hoe dan?
Maar serieus, echt? Was de rest dan zó slecht? Of hebben ze succes gekocht?

Quir

Berichten: 17408
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 18:08

Het zegt ook wel oprecht iets over de kwaliteit van de Zweedse rijpony's, maar geen idee... Ik vond er wel "betere" bij zitten (nog lang niet goed), maar ook veel slechtere.

Hij had voor de stap 8 en 9, draf 9 en 9, galop 9 en 10, rijbaarheid 9...

absque_dubio

Berichten: 7888
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 18:14

Quir ik kom bij jou meedoen aan de chk. Dit is hilarisch. :+

Quir

Berichten: 17408
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 18:20

absque_dubio schreef:
Quir ik kom bij jou meedoen aan de chk. Dit is hilarisch. :+


Ja. _O-

Als ze de NL hengsten zien, vallen ze direct van hun stoel denk ik.

Nu is het hier ook echt heel onprofessioneel, in NL steken ze zoveel meer tijd en training in de hengst en de hele keuring is heel onprofessioneel. Hier plukken ze de 3 jarige ook gewoon uit de wei en laten ze m zo zien, misschien 3x aan de longe gehad. De 4 en 5 jarige gaan ohz (deze is 4), dus die worden 2 weken eerder uit de wei getrokken om er even op te gaan zitten. :+

Umeo
Berichten: 2248
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-22 18:36

Ik ken weinig van ponys maar daar had ik de winnaar toch ook niet in gezien :D

Annash
Blogger

Berichten: 26596
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 18:41

Ik sluit me aan bij wat er gezegd is. Vind het een leuke sportpony, maar geen vaderdier en voor de fokkerij.

lailapriJarig

Berichten: 22153
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 18:52

Het is best een leuk dier om te zien. Doet me een beetje aan een spanjaard denken in beweging. Ik zou er niet mee dekken.

Snorlex

Berichten: 2536
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 19:36

Ik vind ‘m wat hectisch ogen. Leuke sportpony maar ik zie er geen vaderdier in. En…. Ik hou niet zo van palomino’s :o (zul je zien dat ik straks een palomino koop) :')

marjolein88

Berichten: 4063
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 00:00

De kosten voor een veulen fokken kunnen idd erg oplopen. Vaak kan een pakket bij de dierenarts in ieder geval wat van te voren aan vastigheid geven. Dan valt het achteraf niet zo tegen.

Wel heb ik de 1e rekeningen van de koerier al gehad, die zijn per verzending echt veel omhoog gegaan en dan rekenen ze ook nu administratie kosten erover en extra brandstoftoeslag...

LaDonna75

Berichten: 2215
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 13:24

Alles is duurder, dus dat koeriers extra geld vragen voor brandstof vind ik niet gek. Alleen wordt daarmee een evt veulen ook weer duurder...

Heeft iemand van jullie ervaring met testen bij Animal Genetics UK? En Etalon? Bij AG zou ik dan combi agouti en zwart/vos (35 pond) en WFFS en Hydrocephalus (beide 35 pond, samen dus 105 pond) testen? Of zouden jullie nog meer laten testen bij een welsh partbred?
Bij Etalon is een combi mogelijk, veel uitgebreider, en dan kom ik op 159 dollar. Zijn er nog andere opties?

marjolein88

Berichten: 4063
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 13:34

Zou ook CA doen

Quir

Berichten: 17408
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 13:36

Etalon zijn veel foutieve test resultaten terug te vinden, zelf echter geen ervaring mee, maar ik durfde het risico niet te nemen. Qua kleuren zou ik het nog wel durven, foute uitslag heeft in ieder geval geen gezondheid gevolgen. Met erfelijke aandoeningen is dat natuurlijk wel wat anders. Ze hebben wel leuke prijzen en geloof dat er overal wel fouten voorkomen (kijk maar naar Apache die eerst negatief was voor FFS, maar toch positief bleek). Alleen Etalon komt wel bijzonder vaak naar boven.

Welsh Partbred is een beetje afhankelijk wat er verder achter zit wat interessant is om te testen. Maar zou ook kijken naar CA.


Misschien maar eens even vragen aan de koerier wat verzendkosten gaat worden of misschien ook maar even meerdere vragen. Vond de vorige keer al best duur. :=
240 euro per keer (180 transport en 60 export papieren).

Welke gebruiken jullie? Vorige keer DHL gebruikt en 1x FedEx, maar die ging echt helemaal fout.

mooney

Berichten: 7803
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 14:19

Hier in Nederland gaat het vaak met HippoXpress

LaDonna75

Berichten: 2215
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 14:24

Quir schreef:
Etalon zijn veel foutieve test resultaten terug te vinden, zelf echter geen ervaring mee, maar ik durfde het risico niet te nemen. Qua kleuren zou ik het nog wel durven, foute uitslag heeft in ieder geval geen gezondheid gevolgen. Met erfelijke aandoeningen is dat natuurlijk wel wat anders. Ze hebben wel leuke prijzen en geloof dat er overal wel fouten voorkomen (kijk maar naar Apache die eerst negatief was voor FFS, maar toch positief bleek). Alleen Etalon komt wel bijzonder vaak naar boven.

Welsh Partbred is een beetje afhankelijk wat er verder achter zit wat interessant is om te testen. Maar zou ook kijken naar CA.


Oke, CA dus ook. Achter mijn merrie zit Welsh, Arabisch volbloed en Engels volbloed. Alles ongeveer 1/3. Verandert dat de zaak nog?

Quir

Berichten: 17408
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 14:34

LaDonna75 schreef:
Quir schreef:
Etalon zijn veel foutieve test resultaten terug te vinden, zelf echter geen ervaring mee, maar ik durfde het risico niet te nemen. Qua kleuren zou ik het nog wel durven, foute uitslag heeft in ieder geval geen gezondheid gevolgen. Met erfelijke aandoeningen is dat natuurlijk wel wat anders. Ze hebben wel leuke prijzen en geloof dat er overal wel fouten voorkomen (kijk maar naar Apache die eerst negatief was voor FFS, maar toch positief bleek). Alleen Etalon komt wel bijzonder vaak naar boven.

Welsh Partbred is een beetje afhankelijk wat er verder achter zit wat interessant is om te testen. Maar zou ook kijken naar CA.


Oke, CA dus ook. Achter mijn merrie zit Welsh, Arabisch volbloed en Engels volbloed. Alles ongeveer 1/3. Verandert dat de zaak nog?


Met ox zeker CA en misschien ook SCID (ik test zelf wel, maar weet niet hoeveel het precies voorkomt).
Met xx inderdaad FFS en dan Welsh Hydrocephalus.

HippoXpress heb ik inderdaad een mail gestuurd. :D
Vorige keer deden ze het niet, omdat het station in Duitsland te ver Duitsland in zat. Naar Zweden (overnight) was in ieder geval geen probleem.

marjolein88

Berichten: 4063
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 14:48

Scid hoeft volgens mijn pas vanaf 25% ox bloed.
Maar met Ox bloed kan je dan eigenlijk ook meteen LSF testen