Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Umeo

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:48

Daar kun je ze inderdaad niet voor fokken...

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 20:01

Dat klopt, al vraag ik me daarbij af hoe de gemiddelde prijzen bij verkoop van gewone veulens aan huis liggen en of die veulens daadwerkelijk verkocht worden. Een veulen opfokken kost net zo goed geld, en het is maar de vraag of je die investering er bij een drie- of vierjarige wel uit haalt (+ je loopt 3 jaar risico dat er wat gebeurt).

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 20:46

Ik vond de 1e editie de online veiling erg laag. Dit jaar al beter. Denk dat het nog moet groeien. Wel vraag ik me af of je als eigenaar hem dan toch weer terug kan kopen als het te laag is.

Het is wel mooi dat dr veulens die niet voor de gewone veilingen hier alsnog aangeboden kunnen worden. En scheelt dan ook dat je niet ergens weer naar toe hoeft met je merrie en veulen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 21:19

Het grootste deel zal ook nier teveel winst opleveren. Het zijn net uitschieters..
Met andere woorden: ik ben blij dat ik her voor de leuk erbij naast kan doen!

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 09:03

Firegirl schreef:
@maaarleeen ook al zo een plaatje

https://kwpn.auction/nl/auction/olivia- ... n-x-cantos

Dit is die van mij, afgelopen jaar op de KWPN online veiling gekocht.

Ik ben ook erg benieuwd naar Grand slam vdl nakomelingen. Iemand die daar iets over weet?

Wij hebben een merrie van Grand Slam. 1 van de L jaargang, wordt dit jaar 4. Grote merrie ;) echt flink aan de maat. Maar moet ook zeggen dat de moederlijn niet klein fokt. Vorig jaar tijdens de late stamboekkeuring ster geworden (https://www.kwpn.nl/nieuws?itemId=NewsItem:19849). Ik had haar nu klaar voor haar eerste BB parcoursen, maar daar moeten we nog een tijdje mee wachten. Ze ziet er heel cool uit, maar van binnen brand ze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 09:27

Moska schreef:
Ik heb vorig jaar alle prijzen van de online kwpn veilingen,( vijf stuks ) van de springgefokte veulens bijgehouden. Er zijn in totaal 110 veulens geveild waarbij de merrieveulens gemiddeld € 4.000 opleverden en de hengstveulens € 3.549. De dressuurveulens heb ik niet bijgehouden, maar mijn indruk was dat deze gemiddeld genomen iets meer opleverden. Prijzen varieerden van 2500 tot 9500

P.s. De geveilde embryo’s zitten hier niet bij in.

Iedereen moppert over die gemiddelde prijzen maar ik vind het redelijk geld voor de doorgaans toch wat gewonere veulens die daar aangeboden worden.
De goede die erbij zitten leveren ook wel wat meer op. In ieder geval is het dekgeld en de kosten betaald. Wil je meer vangen voor een veulen moet je investeren in een interessantere lijn of ze zelf opfokken. En dat laatste kan ook alleen maar uit als je een goede hebt

Het is een service van het kwpn om een koper voor je veulen te vinden. Er werd veel daadwerkelijk verkocht afgelopen jaar. Vind je het niet genoeg, probeer het dan lekker thuis of via een normale veiling

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 09:28

Wij proberen wel altijd de hengst veulens op de veiling te krijgen.
Ik vind dat je als fokker je veulens goed moet verzorgen daar komt bij goed voer , ontwormen heel belangerijk! De hoefsmid en ook inenten. Mijn veulentjes worden allemaal afgeleverd met een leren halstertje.
Maar ja ik ben dan ook hobby fokker.... de veiling van zangersheide is wel degelijk waar ze voor geveild worden is wat je betaald krijgt.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:24

[***] schreef:
Moska schreef:
Ik heb vorig jaar alle prijzen van de online kwpn veilingen,( vijf stuks ) van de springgefokte veulens bijgehouden. Er zijn in totaal 110 veulens geveild waarbij de merrieveulens gemiddeld € 4.000 opleverden en de hengstveulens € 3.549. De dressuurveulens heb ik niet bijgehouden, maar mijn indruk was dat deze gemiddeld genomen iets meer opleverden. Prijzen varieerden van 2500 tot 9500

P.s. De geveilde embryo’s zitten hier niet bij in.

Iedereen moppert over die gemiddelde prijzen maar ik vind het redelijk geld voor de doorgaans toch wat gewonere veulens die daar aangeboden worden.
De goede die erbij zitten leveren ook wel wat meer op. In ieder geval is het dekgeld en de kosten betaald. Wil je meer vangen voor een veulen moet je investeren in een interessantere lijn of ze zelf opfokken. En dat laatste kan ook alleen maar uit als je een goede hebt

Het is een service van het kwpn om een koper voor je veulen te vinden. Er werd veel daadwerkelijk verkocht afgelopen jaar. Vind je het niet genoeg, probeer het dan lekker thuis of via een normale veiling

Rustig maar, er wordt verder geen kwaad over gesproken :+

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:22

Laurentii schreef:
@ Selente: de merrie mist een beetje vermogen en mocht groter en langer zijn. Ook in de galop vind ik dat ze moderner mag zijn. Aganix paste eigenlijk in het plaatje. Ze is in omgang wel super en haar veulens zijn eigenlijk ook allemaal top onder het zadel. Dus ik wou de gok wagen. "Vuur op vuur" zeiden ze hier. Maar achteraf gezien wel echt een goede keuze. Ik vind dat een paard voor de hogere sport zeker geen bloed te weinig kan hebben.

Ik probeer ook alle stamboeken te bekijken. Veel hengstenshows, wedstrijden vrijspringen etc.

Ah oke, lijkt me wel gewaagd. Denk dat ik het zelf niet zo goed aan zou durven haha. Maar ben ook nog maar een groentje in de fokkerij. :')

Kendra schreef:
[ [url=m/hidr8u.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/8Ixi6Z.jpg]Afbeelding[/url] ]
Onze Prinses.
Kensington X Cherie elite v. Padinus.
Geboren 23 maart jl.
Blij Mee!

https://youtu.be/ZzESuSTLx00

Wat een knap ding, gefeliciteerd! :)
Vind Padinus ook wel leuke nakomelingen geven.

Verder ga ik even rustig teruglezen hoor. :Y)

Edit -

Umeo schreef:
Ziet er goed uit!

Net mailtje terug ontvangen van Nijhof. Zij adviseren Cantona of Highway. Ik ga Cantona alvast op het lijstje plaatsen. Spreekt mij het meeste aan :j

Ik had dit ook gedaan, ook al ben ik er voor dit jaar al uit. :+ Kreeg 4 opties
Verdi
Poker de Mariposa
Grandorado en
Komme Casall

Verdi en Poker de Mariposa vielen bij mij sowieso direct af i.v.m. inteelt. Grandorado heb ik sowieso al op het lijstje staan voor eventueel een ander jaar. Wel leuk om te zien dat m'n keuze tussen het lijstje staat.

Firegirl schreef:
@maaarleeen ook al zo een plaatje

https://kwpn.auction/nl/auction/olivia- ... n-x-cantos

Dit is die van mij, afgelopen jaar op de KWPN online veiling gekocht.

Ik ben ook erg benieuwd naar Grand slam vdl nakomelingen. Iemand die daar iets over weet?

Ik weet dat er bij mij op stal een staat. Niet echt een makkelijk paard, ze rijden 'm momenteel geloof ik veel op compromis omdat hij anders compleet uit z'n plaat gaat. Maar grote kans dat als je daar wel eens goed doorheen rijdt dat 't een super fijn dier is. Springt wel erg interessant!

Umeo schreef:
Ik denk dat de prijzen van de kwpn online veiling veel realistischer zijn dan op sommige veilingen (fysieke). Ik hoor het zo vaak dat een veulen op voorhand verkocht is. Ietsje teveel ‘show’ voor mij :+
Denk dat heel veel mensen hierdoor een onrealistisch beeld van verkoopprijzen krijgen :j

Je ziet eigenlijk nooit wie er bied. Dus vaak zijn het de eigenaren zelf die het bod omhoog bieden. Of dat hij dus ook daadwerkelijk gewoon 'teruggekocht' is. Soms omdat ze het bod te laag vinden, en soms inderdaad omdat hij van te voren al verkocht is.

Bij de hengstenveiling van het KWPN viel me wel op dat het iets transparanter leek te worden? Dat een kampioenhengst uiteindelijk niet verkocht is i.v.m. dat de verkopende partij een minimumprijs had gesteld. Dan kan je makkelijker stellen dat het niet toegestaan is voor verkopende partij om mee te bieden op eigen aanbod.
Laatst bijgewerkt door Selente op 30-03-20 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:30

vind de prijzen ook maar mwah, maar de kwaliteit is zo vd foto's ook maar mwah. Dus dan zijn ze wel redelijk betaald. Er zijn ook gewoon veel te veel paarden op het moment, iedereen fokt maar een eind heen, en de betere en goede prijzen worden betaald voor paarden waar veel sport in vooral de moederlijn zit. Of je moet net connecties hebben. De veilingveulens, ken ik er ook, die eigenlijk al verkocht zijn en een soort voor de show meelopen. Daarnaast is er ook weer een absolute overkill aan veilingen. En vergeet ook niet de koop - en verkoop van embryo's. Wat dat betreft kunnen er veel meer veulens gefokt worden uit lijnen waar je voorheen maar een aantal veulens had. Nu met de moderne technieken krijg je veel meer dieren uit goede lijnen en dat is waar in geïnvesteerd wordt. De handel hoeft dus ook niet naar de mindere veulens te grijpen, omdat er genoeg (op papier althans) kwaliteit voorhanden is.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 14:56

Voor 2 jaar terug had mijn schoonvader ook een veulen via die veiling verkocht.
Uit een elite, preferente, prestatie merrie, waar zelfs kwpn ggk hengsten uit kwamen.. Voor nog geen 3000 euro!

We konden hem dat jaar gewoon niet aanhouden. Maar die mensen die hem gekochten hebben mogen zich gelukkig prijzen :+

Sommige veulens die daar aangeboden worden zijn idd niet heel veel soeps. Maar ook de wat betere gaan echt heel laag weg.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 14:58

Maar voor zo'n veulen zijn toch sowieso wel kopers te vinden lijkt me?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 15:02

Wat is ook niet veel soeps he? Dat zal later blijken als ze eenmaal lopen, of dus niet. Via de veiling ga je idd kopen op lijnen en het blijkt wel hoe populair dat dus is... Ik koop liever een paard zelf. Maar voor zulk geld durf ik het nog wel te proberen.
Het is iig een mooie manier en goeie hulp voor kopers en verkopers.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 15:02

Nu moet ik zeggen dat hij ook zeker niet de beste verkoper is hoor. En hem toen maar via de kortste weg heeft verkocht. Als hij er wat meer tijd in had gestopt had dat veulen wel bij een andere betere veiling meer op kunnen brengen. Maar dat is zijn eigen verantwoordelijkheid.

Een goed veulen fokken is een, maar om een goede koper te vinden is wat heel anders. Dan heb je wel wat goede contacten nodig.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 15:04

Ik denk ook dat veel 'gewone' mensen op zo'n kwpn veiling af komen. Wat ook dikke prima is. Ik fok ook voor de 'gewone' man om het zo te zeggen. Maar ik hoef ook niet te rekenen op die hoge bedragen

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 15:11

Citaat:
Verdi
Poker de Mariposa
Grandorado en
Komme Casall

Hierboven zie je eigenlijk ook wel een mooi voorbeeld wat er gebeurd als je een hengstenhouder om advies vraagt. Ik ken de merrie natuurlijk niet, maar het lijkt me sterk, dat als een hengst als Verdi op de merrie past, Grandorado op dezelfde merrie zou passen..... :+
Dat zijn wel echt 2 TOTAAL verschillende hengsten (in zo'n beetje alles,. dus type als karakter) :Y)

Jammer dat je dan als "leek" dit soort informatie zou krijgen. Dan kun je nog niet echt een goede keuze maken lijkt mij.

Mocht er trouwens nog iemand een hengst zoeken die goed vergroot. Wij hebben El Barone (v. Emerald) op een merrie van 1.56 gehad, en het veulen, nu bijna een jaarling, is nu al bijna net zo groot als haar moeder. Dus die vergroot in mijn ogen behoorlijk (merrie komt uit een "kleinere" lijn, haar moeder was ook geen 1.60 maar fokte wel ook grotere).

Hebben ook nog een nakomeling (wordt dit jaar 2) van Chacfly. Lijkt zeer elektrisch op het hout te zijn. Die lijkt niet heel vergrotend te hebben gefokt, maar ook zeker niet kleiner. Denk dat die rond de 1.60-1.65 uit gaat komen dus dat is netjes uit zo'n kleine merrie.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 15:14

Het zou fijn zijn als zulke aanbevelingen worden uitgelegd. Want verschillende type hengsten passen vast op dezelfde type merrie. Het is niet bij elke merrie zo dat maar 1 soort/type hengst past. Het kan wel, dat je bepaalde punten moet verbeteren, maar dat zal ook door meerdere hengsten gedaan kunnen worden..

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 15:38

Sky_As schreef:
Citaat:
Verdi
Poker de Mariposa
Grandorado en
Komme Casall

Hierboven zie je eigenlijk ook wel een mooi voorbeeld wat er gebeurd als je een hengstenhouder om advies vraagt. Ik ken de merrie natuurlijk niet, maar het lijkt me sterk, dat als een hengst als Verdi op de merrie past, Grandorado op dezelfde merrie zou passen..... :+
Dat zijn wel echt 2 TOTAAL verschillende hengsten (in zo'n beetje alles,. dus type als karakter) :Y)

Jammer dat je dan als "leek" dit soort informatie zou krijgen. Dan kun je nog niet echt een goede keuze maken lijkt mij.

Mocht er trouwens nog iemand een hengst zoeken die goed vergroot. Wij hebben El Barone (v. Emerald) op een merrie van 1.56 gehad, en het veulen, nu bijna een jaarling, is nu al bijna net zo groot als haar moeder. Dus die vergroot in mijn ogen behoorlijk (merrie komt uit een "kleinere" lijn, haar moeder was ook geen 1.60 maar fokte wel ook grotere).

Hebben ook nog een nakomeling (wordt dit jaar 2) van Chacfly. Lijkt zeer elektrisch op het hout te zijn. Die lijkt niet heel vergrotend te hebben gefokt, maar ook zeker niet kleiner. Denk dat die rond de 1.60-1.65 uit gaat komen dus dat is netjes uit zo'n kleine merrie.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook enkel ging proberen om te kijken waar ze nou eigenlijk mee komen...

Verdi is een Quidam de Ravel...
Mijn paard is een Namelus R x Quasimodo Z. Achter Quasimodo zit dus Quidam.
Daarbij heb ik een aantal Verdi's gereden die ik sowieso qua rijbaarheid niet bij die van mij vond passen.

Poker de Mariposa is natuurlijk een Nabab, die ook weer een Quidam is. Als het even kan (en ik kan nog een heel eind met al het aanbod) wil ik sowieso in de 3e lijn nog geen last hebben van inteelt.

Nu moet ik zeggen dat ik ook niet heb gezegd hoe mijn paard is qua gedrag en rijbaarheid hoor, dus dat maakt het natuurlijk ook weer wat lastiger om te bepalen welke hengst de juiste keuze zou zijn.
Daarbij zullen ze ook proberen om de duurdere dekhengsten eerst te laten dekken natuurlijk. :+ :

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 15:39

Ik doe elk jaar wel een paar biedingen op een goed springgericht merrieveulen
Denk dan als niemand bied heb ik een koopje
Maar degene waar ik op heb geboden zijn allemaal voor 6+ weggegaan :+

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 15:48

Ze zijn ook gek als ze eerst hun goedkoopste hengsten aanbevelen. Ze doen altijd wat voor hun het beste uitkomt. Wat ook meer dan logisch is.
Wat dat betreft kun je beter heleamal onafhankelijk iemand vragen, maar dieh eeft ook weer eigen meningen. Ach. Wat is de perfecte keuze?

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 15:53

Als ze zakenmensen zijn zullen ze dat zeker doen haha. ;)
Ik denk dat de fokkerij nog wat winst zou kunnen halen uit moderne technieken. Er is bijna geen beginnen aan om alle hengsten uit alle stamboeken te bekijken en dus te beoordelen. Daar is de vijver simpelweg gewoon te groot voor. Maar ik denk dat als je wat meer zou kunnen filteren op simpele kenmerken (bij het KWPN zou dit bijvoorbeeld de rijbaarheid kunnen zijn), dat je al een grote populatie enorm in kan dammen.

Daarom ben ik zo benieuwd hoe iedereen te werk gaat met het maken van een hengstenkeuze. Want er zit voor mijn gevoel zo'n enorm grijs vlak tussen de jonge hengsten en de topverervers.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:05

Ja. Dat selecteren en zoeken is een naald in een hooiberg. Door de bomen het bos niet meer zien. Etc.
Daarom blijf ik bij het kwpn, daar zitten voor mij genoeg hengsten die het kunnen doen, hoef maar van 1 stamboek lid te zijn en krijg vaak wel leuke brochures die ik door kijk. Tot nu toe lukt het me altijd nog..
Heb vorig jaar zelfs een vos gekozen :)) en dit jaar staat er weer een vos hoog op de lijst. Hoe tof!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:05

Cioccolato schreef:
Ze zijn ook gek als ze eerst hun goedkoopste hengsten aanbevelen. Ze doen altijd wat voor hun het beste uitkomt. Wat ook meer dan logisch is.
Wat dat betreft kun je beter heleamal onafhankelijk iemand vragen, maar dieh eeft ook weer eigen meningen. Ach. Wat is de perfecte keuze?

Vind je? Naar mijn mening doe je altijd nog het langste/beste zaken met mensen die het idee hebben dat je eerlijk bent en gedegen advies geeft ;-)

En die hengstenhouders zullen ook degenen zijn die in deze moeilijke tijden hun klanten moeten zullen houden.

Iemand die mailt met de vraag: ik heb een bruine merrie merrie waar ik een springpaard uit wil fokken, zou als antwoord moeten krijgen wat ze hier op bokt ook krijgen: Met deze informatie kunnen wij helaas geen gedegen advies geven.

De hengstenhouder zou dit terug moeten sturen:

graag zouden wij een standfoto van de zijkant en van de voorkant genomen willen ontvangen en de afstamming + verbeterpunten/ goede punten van de merrie.
Mocht u zelf niet in staat zijn om dit te beoordelen, kunnen we een afspraak maken om langs te komen. Kosten hiervan zijn € (?) Besluit u om bij ons te dekken dan worden deze kosten in mindering gebracht op het dekgeld. U kunt uiteraard ook een stamboekkeuring bezoeken en deze resultaten aan ons doorgeven. Op deze manier kunnen wij een hengst adviseren waarvan wij verwachten dat deze goed op de merrie past.

Dan krijgen mensen het idee dat ze serieus te woord gestaan worden. Zeker in deze moeilijkere tijd, want ik denk dat er toch een hoop mensen zijn die dit jaar niet gaan fokken, het belangrijk is om aan klanten binding te doen.

Als je altijd maar aan snel geld verdienen denkt, krijg je ook klanten die niet zo zeer bij jou zijn om je goede service, maar hoppers die dan hier/ dan daar winkelen. En wanneer geef je goed advies? Ja, ik ga er van uit dat als iemand aan geeft dat de merrie al heel erg op de kop is en iets trekkerig naar beneden en traag, je geen verdi adviseert.
Net zoals wanneer je aangeeft dat je merrie heel veel vermogen heeft, maar een lastig karakter en iets week in de rug, je geen Eldorado gaat adviseren. Je kijkt naar de punten van de merrie en probeert daar een hengst bij te zoeken die zo veel mogelijk punten kan verbeteren.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:21

Zijn hier ook mensen die bekend zijn met de vrij jobge hengst casago II.
Il zag dat dat een casall x carthago is en de halfbroer van hsrley vdl.

Die ook interessant gefokt is. Maar weet weinig over de nafok van deze hengst.
Overigens proberen wij ook weg te blijven van het bloed van nabab de reve, omdat pnze fokmerrie al een falaise de muze is, waar de moeder ook een nabab de reve van is.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:38

Ja dat is de manier die het netst, fijnst, mooist is. Maar die in 9 van de 10 gevallen niet wordt gebruikt. Daar heb ik het over.