Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

angelpam

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 16:12

Ik heb wel getest en mijn merrie is drager. Haar eerste nakomeling dit jaar is geen drager.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 16:14

Elisa2 schreef:
Gelukkig hecht ik niet zoveel waarde aan jouw mening ;-)

Zelfs met je opmerking over de nakomelingen van Totilas sla je de plank volledig mis helaas.

Vertel ons dan eens, wát heb je zelf gefokt?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 16:21

Is jouw mening, geen feit..jammer dat je altijd persoonlijk moet worden ipv dat je andermans mening respecteert.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 16:25

Wat maakt het uit wat Elisa2 zelf gefokt heeft, ze hoeft haar mening over paarden/hengsten toch niet te baseren op haar eigen fokproducten :? . Als je alleen een mening mag hebben over een hengst als je er alleen zelf fokproducten van hebt, zijn we snel klaar in dit topic denk ik ;) .

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 16:28

Ik las ‘laatst’ een artikel dat de dressuurfokkerij veel meer gebruik maakt van jonge ‘onbewezen’ hengsten en de springfokkerij juist meer kiest voor oudere bewezen hengsten.

Hoe zien jullie dit? Volgens mij hebben jullie ook aardig wat merries drachtig van hengsten waarvan de eerste jaargang nog moet komen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 16:35

ja ik kies graag voor jonge hengsten, het is vaak wel commercieel, vaak nog wat betaalbaarder (al is dat de laatste tijd ook vaak niet meer zo) en je kan wel sneller voorruitgang boeken in je fokkerij.

Kan me me voorstellen dat springaanleg ook moeilijk te beoordelen is op jonge leeftijd dan beweging en aanleg als dressuurpaard
Laatst bijgewerkt door fokfanaat op 23-12-19 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 16:43

Zelfde als fokfanaat, jonge hengsten, commercieel en nog te betalen.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 16:47

Ik kies liever bewezen bloed. Ik vind het erg belangrijk dat een hengst buiten het fysieke aspect het ook allemaal mentaal verwerkt krijgt. Dat is iets wat je pas weet als ze het daadwerkelijk doen.

Dat is misschien mijn 'Belgisch' kantje :D :+

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:35

ik gebruik eigenlijk beiden jonge hengsten of een bewezen hengst.
Vind jonge hengsten 1e jaargang dekken wel interessant om te kijken wat eruit komt.
Natuurlijk weet je bij een bewezen hengst wat je kan verwachten.
Mijn merrie is nu drachtig van Rousseau en hoop op een merrie veulen om daar weer mee verder te fokken.

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:38

splenius schreef:
Vind jonge hengsten 1e jaargang dekken wel interessant om te kijken wat eruit komt.
Mijn merrie is nu drachtig van Rousseau en hoop op een merrie veulen om daar weer mee verder te fokken.

Via diepvries drachtig gekregen?
Fijne hengst blijft Rousseau.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:41

Hier wel alle merries getest op wffs. Vooral omdat het toen bekend was en ik aan het fokken was met Indian Rock. Gelukkig allemaal negatief.

Ik vind jonge hengsten soms ook wel interessant maar alleen als ze me echt zelf aanspreken en niet omdat andere vinden dat hij goed is. Wel wil ik dan een beetje weten hoe mijn merrie fokt. Beide merries dit jaar eerste veulen dus dan ga ik wel safe voor Desperado en toto junior.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:45

simpie94 schreef:
splenius schreef:

Via diepvries drachtig gekregen?
Fijne hengst blijft Rousseau.

Ja met diepvries gelijk met 1 rietje drachtig.
Had 2 rietjes gekocht op de veiling dus heb nog rietje over :)
Kwaliteit is heel goed veel merries zijn met 1 rietje drachtig

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:50

Ziolette schreef:
Wat maakt het uit wat Elisa2 zelf gefokt heeft, ze hoeft haar mening over paarden/hengsten toch niet te baseren op haar eigen fokproducten :? . Als je alleen een mening mag hebben over een hengst als je er alleen zelf fokproducten van hebt, zijn we snel klaar in dit topic denk ik ;) .

Ik begrijp het wel een beetje.. Een mening is prima, maar je moet het niet als feiten vertellen. Soms worden er hengsten besproken op een incorrecte manier en dat is in sommige gevallen niet handig. Men googled en vind dat onjuistheden over een hengst.

Uit eigen ervaring heb je toch een betere of andere kijk er op. Een dikke diëtist kan toch ook minder goed, of eigenlijk geloofwaardig, advies geven..

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:51

Ik gebruik ook jonge of bewezen hengsten. Ik denk aankomend jaar 2 of 3 bewezen en de rest toch jong..

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:52

Lavitabella schreef:
Hier wel alle merries getest op wffs. Vooral omdat het toen bekend was en ik aan het fokken was met Indian Rock. Gelukkig allemaal negatief.

Ik vind jonge hengsten soms ook wel interessant maar alleen als ze me echt zelf aanspreken en niet omdat andere vinden dat hij goed is. Wel wil ik dan een beetje weten hoe mijn merrie fokt. Beide merries dit jaar eerste veulen dus dan ga ik wel safe voor Desperado en toto junior.

Ik heb ook mijn merries getest voor wffs zijn ook negatief.

Ik kies ook een jonge hengst uit die ik zelf ook leuk vind en of die op mijn merries past.
Ik heb toen ook 5 jaar geleden met Glamourdale gedekt. En ben nog steeds blij met mijn wat er is uitgekomen.
Ik weet wel wat ik op mijn merries moet zetten, Zelf is ze een massief paard maar fokt veel bloed.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:57

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:57

Testen jullie voor het paard zelf (meerwaarde?), om te weten of je eventueel een drager kunt gebruiken of uit principe?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:00

_Lorette_ schreef:
Testen jullie voor het paard zelf (meerwaarde?), om te weten of je eventueel een drager kunt gebruiken of uit principe?

Beide. Ik had dit jaar drachtig van Jovian, dus daarom getest. En anderen drachtig van toen nog niet geteste hengsten, dus ook getest.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:01

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:06

fokfanaat schreef:
ik heb lang niet alles gezien, maar vond de Totilas x Krack het opvallendste paard, zo zonde dat er ook nog jazz achterzit

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 66/mansion

Ja die vond ik ook opvallend maar juist omdat er jazz in zit wil ik die niet nemen.
In mijn merries zit ook jazz en wil niet 2 x jazz in mijn lijn hebben en zal ook niet goed uitpakken op deze merries.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:07

Vulina schreef:
_Lorette_ schreef:

Beide. Ik had dit jaar drachtig van Jovian, dus daarom getest. En anderen drachtig van toen nog niet geteste hengsten, dus ook getest.

Ik heb ze getest omdat ik wou weten of ze drager waren.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:08

Hier niet getest, maar door de afstamming quasi onmogelijk dat er WFFS in zit.

En ivm jong of bewezen, ik doe beide.
Hangt er vanaf wat ik voor ogen heb.
Wat ik wel van belang vind is dat als ze nog jong zijn de stam wel tamelijk bewezen is.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:12

_Lorette_ schreef:

Uit principe eigenlijk, zou het liefst gewoon zo'n ziekte eruit willen fokken. :o

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:13

Ik heb in het verleden bijna alleen maar jonge hengsten gebruikt ,maar gan nu voor een echt bewezen hengst bij mijn jonge merrie.Don Diamond loopt GP en heeft meerdere nakomelijngen die dat ook lopen.Hij heeft ook 10+ ggk zonen.
WFFS,nog niet onderzocht (kwa afstamming niet aannemelijk),maar ga het denk ik wel doen.

Wat het PAVO filmpje van Totilas betreft , ik vind hem ook niet heel apart lijken,maar dat is dan ook slechts mijn mening. :o

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:18

Wij zijn ook geneigd om te testen, maar het blijft toch ergens wat gek voelen. Er kraaide zo lang geen haan naar, nooit iets getest en toen was ineens iedereen in rep en roer. Maar oké, het is natuurlijk een vreselijke afwijking en ervoor zorgen dat je nooit een lijder kan krijgen is altijd goed.