dressuurpaard, opwaarts of neerwaartse romp

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:05

Dees schreef:
Net zomin als de gemiddelde romprichting (dus geen exces), welke kant die ook op gaat, werkelijk geen onderscheidende factor is.

gelukkig hebben we niets te maken met de zwaartekracht van de aarde :o

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:09

Suzanne F. schreef:
Dees schreef:
Ik denk dat een dressuurpaard vooral een hele goede opleiding moet hebben, dát is naar mijn mening de prestatiebepalende factor.

Eens, maar een lilliputter zal nooit de 100 meter sprint winnen. En een dik propje wordt nooit een balletdanseres.
In de bouw moeten wel de mogelijkheden liggen natuurlijk.

ik denk dat een kort gebouwd mens, prima balletdanser kan worden (juist) over het algemeen zijn langere mensen namelijk minder lenig
die vergelijking gaat dus niet op
in so you think you can dance, was een klein meisje, van 1.53....die het volgens mij nog gewonnen heeft ook.
Die had een lenigheid en lichaamsbeheersing waar je U tegen zegt.
klein/kort, wil dus niet zeggen geen aanleg.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:17

Suzanne F. schreef:
Dees schreef:
Ik denk dat een dressuurpaard vooral een hele goede opleiding moet hebben, dát is naar mijn mening de prestatiebepalende factor.

Eens, maar een lilliputter zal nooit de 100 meter sprint winnen. En een dik propje wordt nooit een balletdanseres.
In de bouw moeten wel de mogelijkheden liggen natuurlijk.

Niet alle paarden worden toppaarden maar alle paarden kunnen wel goede gebruikspaarden zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:35

arie53 schreef:
Een dalende achterhand is voor een dressuur - en een springpaard van belang. Met de schoft (de romp dus) omhoog bewegen kan alleen plaatsvinden als de achterhand daalt. En dat betekent dus dat het skeletmechaniek zo in elkaar moet zitten dat de gewrichten onder druk van het eigen lichaamsgewicht en een naar voren gekanteld bekken sterk onder de massa kunnen buigen. Waarbij het te verplaatsen gewicht gelijk (50/50) over de dragende benen wordt verdeeld. Voor een fokker is het dus van belang om te weten waar die eigenschappen genetisch en fenotypisch vandaan komen.

Afbeelding

En stop je daar ox/ShA/Iberisch in
Afbeelding

Dan krijg je dit
Afbeelding

Je bedoelt dat je tuigers met Arabieren moet kruisen om het perfekte dressuurpaard te krijgen??
Je verhalen worden steeds gekker, als je nu eens ingaat op de vragen en kritiek die je krijgt ipv het steeds over een andere boeg te gooien dan komen we wellicht nog ergens. Het enige wat je nu bereikt is steeds meer cynisme.

Overigens staat het paard wat volgens jou zo'n goed voorbeeld is ook op één been.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:55

Ceasario schreef:
Citaat:
Het zal wel een "romp"discussie blijven.

Afbeelding

Een opwaartse romprichting moet weer niet gepaard gaan met een onderstandig en hol voorbeen en een steile lange schouder. Een opwaartse romp komt het best tot zijn functionele recht als ook de andere skeletonderdelen voldoen aan de evenwichtige en harmonische voorwaarden.

Op de onderstaande foto zijn die bij Totilas goed te herkennen. Daarbij is romp eerder opwaarts dan neerwaarts en mooi oplopend tussen de voorbenen.

Afbeelding

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:57

Citaat:
Je bedoelt dat je tuigers met Arabieren moet kruisen om het perfekte dressuurpaard te krijgen??
Je verhalen worden steeds gekker, als je nu eens ingaat op de vragen en kritiek die je krijgt ipv het steeds over een andere boeg te gooien dan komen we wellicht nog ergens. Het enige wat je nu bereikt is steeds meer cynisme.

Staat dat er?
Citaat:
Overigens staat het paard wat volgens jou zo'n goed voorbeeld is ook op één been.

Hij staat er niet met zijn volle gewicht op! En ook aan dit paard zijn de invloeden van het Engelse Volbloed in zijn pedigree fenotypisch nog te zien.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:10

Dees schreef:
De meesten paarden hebben gewoon de bouw van een paard.

Ik vind binnen de paardachtigen de bouw van de warmbloedrijpaarden gefokt voor de sport, redelijk uniform. Binnen het KWPN komen weinig lilliputters en dikke propjes voor; verreweg de meesten van die paarden hebben gewoon een bouw waarmee hogere dressuur echt wel mogelijk zou moeten zijn.

Een iets lage halsaanzet, een iets korte croupe, een iets stijl schouder... daar is allemaal wel mee te werken. Voor je fokkerij misschien niet perse wenselijk omdat het niet het ideaal-plaatje is, maar dat maakt het paard niet per definitie kansloos in de sport. Net zomin als de gemiddelde romprichting (dus geen exces), welke kant die ook op gaat, werkelijk geen onderscheidende factor is.

Als ik dit zo lees :+ komt het er op neer, dat er op "elke hoek" -tig toppers staan te wachten om te presteren in de hogere dressuur :+ mits de ruiter het ook kan ;)
Even de nationale top bellen, hebben moeite genoeg om "toppers" te vinden ;)

Vraag me dan wel gelijk af, waarom het percentage "toppers" zo laag is :o van de totale paardenstapel in Nederland

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:20

"Maakt niet uit hoe de bouw is als het karakter maar klopt..."

http://youtu.be/W9wh3kyMKJU

Maar even serieus.

Er zijn genoeg factoren die bepalen of een paard mee kan draaien op het hoogste niveau of niet.
Bouw is daar een groot onderdeel van.
Immers een paard met een hoge kruis zal moeite hebben met het onderbrengen van de achterhand, zelfde met een lang achterbeen.
Maar hier was de vraag opwaarts of neerwaartse romp.
Wanneer praat je over een opwaartse of een neerwaartse romp?

Volgens het KWPN Fryslan heeft het volgende paard een neerwaartse romp:

Afbeelding

En een opwaartse romp:
Foto vertekend echter heel erg, maar er is wel wat verschil in de lijnen.

Afbeelding

Verder een interessante site waar foto's staan met exterieur kenmerken:
http://www.vet.uu.nl/signalement/

Ikzelf kan wel wat zien of een paard een functionele bouw heeft voor hetgeen de ruiter/amazone in gedachte heeft of niet maar merk van vele paarden die net de bouw niet mee hebben dat het karakter zeker mee werkt.
(en de klik met rijder)
Verder vind ik dit een interessant topic dus blijf het nog even volgen!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:23

Wat de paarden op de hoek betreft:
Niet de dingen door elkaar halen. De meeste top ruiters willen hun paard niet opleiden, maar een kant en klaar product, of een die al goed op weg is. Dat maakt dat er zo weinig zijn, want er zijn niet zoveel ruiters die zich toeleggen op een paard opleiden. Meestal wordt er een soort van stoomcursus gegeven waar niet alle paarden goed tegen kunnen en veel ook gewoon kapot van gaan.... dan houd je niet veel over.

Daarbij is de totale paardnestapel van Nederland groot van kwantiteit maar niet van kwaliteit omdat iedereen met een merrie maar een veulen fokt en lang niet altijd met het ook op een functioneel eindproduct.

Daarbij worden er ontzettend veel (bijna) toppaarden uitgevoerd.

En dus blijft er niet zo veel over aan kant en klaar of bijna klaar voor de top producten.

Dat wil niet zeggen dat de paarde op de hoek met een correcte opleiding de top niet kunnen halen, maar de meeste topruiters nemen dus niet de moeite om zo'n paard van de hoek te gaan opleiden, want tijd is geld enzo...en geen garanties blabla.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:34

Lusitana schreef:
Wat de paarden op de hoek betreft:
Niet de dingen door elkaar halen. De meeste top ruiters willen hun paard niet opleiden, maar een kant en klaar product, of een die al goed op weg is. Dat maakt dat er zo weinig zijn, want er zijn niet zoveel ruiters die zich toeleggen op een paard opleiden. Meestal wordt er een soort van stoomcursus gegeven waar niet alle paarden goed tegen kunnen en veel ook gewoon kapot van gaan.... dan houd je niet veel over.

Daarbij is de totale paardnestapel van Nederland groot van kwantiteit maar niet van kwaliteit omdat iedereen met een merrie maar een veulen fokt en lang niet altijd met het ook op een functioneel eindproduct.

Daarbij worden er ontzettend veel (bijna) toppaarden uitgevoerd.

En dus blijft er niet zo veel over aan kant en klaar of bijna klaar voor de top producten.

Dat wil niet zeggen dat de paarde op de hoek met een correcte opleiding de top niet kunnen halen, maar de meeste topruiters nemen dus niet de moeite om zo'n paard van de hoek te gaan opleiden, want tijd is geld enzo...en geen garanties blabla.

Die ontzettend veel (bijna) toppaarden worden ook als jong paard uitgevoerd.
Denk aan Uthopie, Valegro etc

De (top)ruiters zullen best wel tijd willen vrijmaken voor het opleiden (vanaf een bepaalde basis) van hun toekomstige topper. Mits ze die toekomstige topper maar kunnen vinden :+ en er niet overheen kijken :D
zie aan bovenstaand voorbeeld.

En het maakt bij die toekomstige "toppers" blijkbaar ook niet uit of er een neerwaartse of opwaartse romp aanwezig is :+ getuige het paarden"materiaal" in de top.

Ik hoef maar naar buiten te kijken en zie het verschil in beweging bij de paarden die opwaarts of neerwaarts gebouwd zijn :j

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:50

Citaat:
Ik hoef maar naar buiten te kijken en zie het verschil in beweging bij de paarden die opwaarts of neerwaarts gebouwd zijn

Dan bent u een gelukkig mens. :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:50

cherie78 schreef:
En het maakt bij die toekomstige "toppers" blijkbaar ook niet uit of er een neerwaartse of opwaartse romp aanwezig is :+ getuige het paarden"materiaal" in de top.

Klopt, maar je moet niet vergeten dat er topruiters zijn die niet op hun eigen paarden rijden (veel rijden in opdracht van een fokker of stal), of rijden op paarden die ze zich kunnen veroorloven en daarin kan de keuze kleiner zijn, of ze hadden het toevallig al als driejarige toen nog niet helemaal duidelijk was hoe het uit zou groeien, of men komt min of meer toevallig hogerop, om maar wat te noemen :D
De selectie van een paard gaat vaak op wat iemand aanspreekt, hoe werkwillig het paard is, wat hij al of niet al kan, en de prijs en minder naar "wiskundige berekeningen". Men sluit over het algemeen wel grove fouten uit, maar met kleine afwijkingen van het ideaalpaard kan menig ruiter wel leven.
Het is omdat er zoveel factoren zijn die moeten samenkomen dat je niet kunt zeggen dat alleen een bepaalde bouw de succesformule is, al draagt een goede bouw wel bij tot beter gaan en zou zo dus bij moeten dragen tot succes.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:59

Lusitana schreef:
cherie78 schreef:

Klopt, maar je moet niet vergeten dat er topruiters zijn die niet op hun eigen paarden rijden (veel rijden in opdracht van een fokker of stal), of rijden op paarden die ze zich kunnen veroorloven en daarin kan de keuze kleiner zijn, of ze hadden het toevallig al als driejarige toen nog niet helemaal duidelijk was hoe het uit zou groeien, of men komt min of meer toevallig hogerop, om maar wat te noemen :D
De selectie van een paard gaat vaak op wat iemand aanspreekt, hoe werkwillig het paard is, wat hij al of niet al kan, en de prijs en minder naar "wiskundige berekeningen". Men sluit over het algemeen wel grove fouten uit, maar met kleine afwijkingen van het ideaalpaard kan menig ruiter wel leven.
Het is omdat er zoveel factoren zijn die moeten samenkomen dat je niet kunt zeggen dat alleen een bepaalde bouw de succesformule is, al draagt een goede bouw wel bij tot beter gaan en zou zo dus bij moeten dragen tot succes.

Ben het voor een groot deel met je eens.
Dat alleen de bouw van een paard geen topper maakt. En dat het van een aantal factoren mede afhankelijk is.
Waarom dan tijd gaan steken in een paard wat de bouw "tegen" heeft?
Een paard met een neerwaartse romp zal altijd meer gewicht van nature op de voorhand dragen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:00

arie53 schreef:
Citaat:
Ik hoef maar naar buiten te kijken en zie het verschil in beweging bij de paarden die opwaarts of neerwaarts gebouwd zijn

Dat ben ik ook :D (met al mijn "paarden" :j )
Maar de pluspunten van mijn paarden, liggen niet alleen in hun bouw ;)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:04

@ Woestein,
Een opwaartse romp of neerwaartse romp heeft hoofdzakelijk te maken met de onderlijn van het paard :+

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 15:06

Woestein schreef:
"Maakt niet uit hoe de bouw is als het karakter maar klopt..."

http://youtu.be/W9wh3kyMKJU

Maar even serieus.

Er zijn genoeg factoren die bepalen of een paard mee kan draaien op het hoogste niveau of niet.
Bouw is daar een groot onderdeel van.
Immers een paard met een hoge kruis zal moeite hebben met het onderbrengen van de achterhand, zelfde met een lang achterbeen.
Maar hier was de vraag opwaarts of neerwaartse romp.
Wanneer praat je over een opwaartse of een neerwaartse romp?

Volgens het KWPN Fryslan heeft het volgende paard een neerwaartse romp:

Afbeelding

En een opwaartse romp:
Foto vertekend echter heel erg, maar er is wel wat verschil in de lijnen.

Afbeelding

Verder een interessante site waar foto's staan met exterieur kenmerken:
http://www.vet.uu.nl/signalement/

Ikzelf kan wel wat zien of een paard een functionele bouw heeft voor hetgeen de ruiter/amazone in gedachte heeft of niet maar merk van vele paarden die net de bouw niet mee hebben dat het karakter zeker mee werkt.
(en de klik met rijder)
Verder vind ik dit een interessant topic dus blijf het nog even volgen!

Ik ben het met de foto niet helemaal eens, ik heb de lijnen van de hoef (en de horizon) eens rechtgezet met een programma...en ik vind niet dat het onderste paard erg opwaarts is......(is weer een heel vertekende foto) (de foto die ik rechtgezet heb kan ik hier niet plaatsen, maar voor de liefhebber kan ik deze wel mailen)
Wel heeft het paard een hele opwaartse hoge schoft,en een vrij verticale hals...en vind ik de verbinding bij de lendenen niet echt mooi. ik vraag me dan ook af welk paard dit is en welk niveau hij loopt (juist omdat ik nieuwsgierig ben welke kwaliteiten dit paard heeft met zijn bouw!)

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:14

cherie78 schreef:
arie53 schreef:

Dat ben ik ook :D (met al mijn "paarden" :j )
Maar de pluspunten van mijn paarden, liggen niet alleen in hun bouw ;)

Evenwicht is een onverbrekelijke combinatie van fysiek en mentaal.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:19

arie53 schreef:
Evenwicht is een onverbrekelijke combinatie van fysiek en mentaal.

Dan is het "ideaal" bereikt ;)

Maar meestal is er toch wel ergens een "kink" in de bloedlijn :j

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:30

Dees schreef "De meesten paarden hebben gewoon de bouw van een paard."

Dit zinnetje vind ik nog het leukste in het hele topic :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:55

arie53 schreef:
Citaat:

Hij staat er niet met zijn volle gewicht op! En ook aan dit paard zijn de invloeden van het Engelse Volbloed in zijn pedigree fenotypisch nog te zien.

:o?

Dit paard:
Afbeelding

Is toch het resultaat van deze kruising:
Afbeelding
Afbeelding

Waar komt dan dat Engels volbloed vandaan?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:34

cherie78 schreef:
Vraag me dan wel gelijk af, waarom het percentage "toppers" zo laag is :o van de totale paardenstapel in Nederland

Er zijn nog altijd veel minder goede ruiters dan dat er goede paarden zijn.
Een paard dat op 3-4 jarige leeftijd bij een "L1-artiest" terecht komt, kan nog zo'n fantastisch paard zijn, die komt nooit meer naar de betere ruiters toe... Simpelweg omdat zijn opleiding op 5 jarige leeftijd al verknald is.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:36

Opwaartse romprichting:
Afbeelding

Een opwaartse romprichting kan dus al gauw gerealiseerd worden bij het zakken van de buik!

Overweging: hebben paarden die met holle, weggedrukte rug gaan dan ook een opwaartse romprichting?
En hebben paarden die zich echt 'over de rug' laten rijden, dan een neerwaartse romprichting?

Noem mij maar gek hoor, maar ik vind onderstaande foto eigenlijk helemaal niet een duidelijk voorbeeld van een opwaartse romprichting:
Afbeelding

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:38

Dees schreef:
De meesten paarden hebben gewoon de bouw van een paard.

:D _/-\o_ _/-\o_ You made my day......

Citaat:
Ik vind binnen de paardachtigen de bouw van de warmbloedrijpaarden gefokt voor de sport, redelijk uniform. Binnen het KWPN komen weinig lilliputters en dikke propjes voor; verreweg de meesten van die paarden hebben gewoon een bouw waarmee hogere dressuur echt wel mogelijk zou moeten zijn.

Z2 is voor de meeste paarden haalbaar en de oefeningen zijn tot en met de Lichte Tour ook nog wel aan ieder paard te leren. Al is thuis de oefeningen kunnen rijden nog iets heel anders dan scoren op concours.

Citaat:
Een iets lage halsaanzet, een iets korte croupe, een iets stijl schouder... daar is allemaal wel mee te werken. Voor je fokkerij misschien niet perse wenselijk omdat het niet het ideaal-plaatje is, maar dat maakt het paard niet per definitie kansloos in de sport. Net zomin als de gemiddelde romprichting (dus geen exces), welke kant die ook op gaat, werkelijk geen onderscheidende factor is

Een te lage halsaanzet is niet mee te werken. Dat geeft onherroepelijk problemen in de oprichting. Ik neem aan dat de strekking van je verhaal is dat er met goede africhting en de juiste mentaliteit veel te compenseren valt. Dat is gedeeltelijk waar, al is het voor een topruiter niet zijn uitgangspunt omdat er dan geen sportieve of financiele winst te behalen valt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:45

Zo aan de foto's te zien wordt dit een koeientopic. }:0

Ik ken diverse paarden trouwens die als 3 jarige mega talentvol leken maar die ik als 5 jarige weer zag en me dus rotschrok van hoe krom en gewoon ze waren geworden.

Vudress

Re: dressuurpaard, opwaarts of neerwaartse romp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 20:05

Niet elk paard ontwikkelt zich even goed nee. Al zie ik regelmatig paarden die in de vakbladen en op het internet worden omschreven als heel talentvol, waar ik dan niets aan vind. Op een gegeven moment praat iedereen elkaar na.