Bloedlijnen, skelet en oorsprong 2 -voorlopig open

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 14:11

Tuurlijk is de tekening verkeerd........een paard dat overkruist galoppeert breekt eerder zijn rug dan snelheidsrecords Haha!

thoroughbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 14:37

Ik weet niet of t te volgen is maar ik kan op mijn filmpje wel goed zien hoe de paarden galloperen. En dat is zeer zeker niet overkruisd.
http://members.home.nl/mvanrijnen/duindigt27082003.wmv

Ik zal een vertraagde versie maken die wat duidelijker is.

[edit] ze galoperen net als mijn avatar Haha!

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 15:07

Het filmpje van Duindigt is voor mij ook niet duidelijk, op de fotoreeks van Fabienne kan ik het ook niet goed zien.
Op het internet heb ik verder nog dit gevonden. http://dq.com/java/gallop.html
Als dat correct is, is de tekening fout. Geeft alleen aan hoe moeilijk de materie is als het ook al fout in de boeken staat.
Zou hier het spreekwoord 'Iemand op het verkeerde been zetten vandaan komen'?

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 19:43

Afbeelding

Opwaarts en Achterbeen eerst.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 21:01

Bucephalus schreef:
Zou hier het spreekwoord 'Iemand op het verkeerde been zetten vandaan komen'?

Of anders wel het gezegde 'de benen nemen' Knipoog ; of 'met het verkeerde been uit bed (c.q. stal) stappen' Tong uitsteken ; 'geen been hebben om op te staan' Lachen ; of heel erg toepasselijk in deze context: 'het beste beentje voorzetten"; Haha!

Wel een beetje off-topic, maar ik kon het niet laten Haha!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 08:22

Als de tekening van de rengalop verkeerd is (zelfs de been afdruk tekeningen zijn dan verkeerd) geeft dat maar even duidelijk weer hoe dom en klakkeloos mensen hier allerlei materiaal van het internet en uit boeken plukken om hier hun redeneringen kracht bij te zetten.
Denken jullie nu zelf niet gewoon even na?

Ik ben razend benieuwd naar de bron van de tekening Bucephalus.
Aan de schandpaal met die man / vrouw.
En een vervolging voor het doelbewust verspreiden van misleidende informatie zal er wel niet inzitten..... Haha!

Of was het wellicht een tekening van een Shagya rengalop met lendenmechanisme? Daar kan Anna vast wel wat over zeggen.
Of wellicht een rengalop uit 1641 die er nu uitgefokt is.
Die auteur is toch niet gek? Haha!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 09:27

Maakt allemaal deel uit van de heksen jacht op Vobloed hier in Nederland.
Men probeert het ras van alles in de schoenen te schuiven, een eerlijke, objectieve kans geven, is er niet bij.
Dan geeft men weer af op de karakters (terwijl veel TB hengsten die in Ermelo getest werden, uitmuntende karakters hebben/hadden), dan is het weer de hals, dan weer de gangen, dan weer de benen, dan weer de achterhand, men is constant naarstig op zoek naar iets om negatief over te doen. En waar is dit alles op gebaseerd? Je wordt er zo moe van.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 09:28

Ik heb inmiddels een foto gezien van een veulen dat bijna zo galoppeert als op plaatje nr 4 (van de 8 E.V.) in spiegelbeeld.
Alleen zit er een miniem verschil in het neerkomen van het achter en voorbeen.
Plaatje 4 geeft een gelijktijdig neerslagmoment weer van het linker voorbeen en het linker achterbeen. Bij het veulen heb ik gezien dat het rechter voorbeentje net niet op de grond staat.
De beweging an sich bestaat dus wel degelijk.

Ik heb de eigenaar gevraagd de foto te mogen plaatsen, maar heb daarvoor geen toestemming, die wil zeker niet betrokken worden bij deze discussie. Begrijpelijk maar jammer.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 09:39

Speel maar even een videootje af, 50 keer vertraagd.
Even kijken of het veulen dat lang volhoudt.

zo ja: hij heeft een bijzonder lendenmechanisme.
zo nee: je hebt een heel normaal veulen.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 09:59

Enfin, de idee achter de plaatjes van de galopafwikkeling van de Lippizaner en het E.V. was te illustreren dat er een duidelijk verschil is tussen de drie- en de viertactbeweging. Laten we er van uit gaan dat dat in beide gevallen steeds een diagonale beweging is, dan ga ik ervan uit dat de drietactbeweging (dragen) gewenst is.

In hoeverre ga je nu sleutelen aan die tactmatige beweging door inbreng van bloed dat nu juist geselcteerd geslecteerd is op snelheid(viertact)?
Of heeft dat volgens jullie totaal geen invloed?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 10:16

Bucephalus schreef:
Enfin, de idee achter de plaatjes van de galopafwikkeling van de Lippizaner en het E.V. was te illustreren dat er een duidelijk verschil is tussen de drie- en de viertactbeweging. Laten we er van uit gaan dat dat in beide gevallen steeds een diagonale beweging is, dan ga ik ervan uit dat de drietactbeweging (dragen) gewenst is.

In hoeverre ga je nu sleutelen aan die tactmatige beweging door inbreng van bloed dat nu juist geselcteerd geslecteerd is op snelheid(viertact)?
Of heeft dat volgens jullie totaal geen invloed?

Wat een kolder , een rengalop is wel wat anders dan een verzamelde galop in een bak. Laat ieder willekeurig paard knoerthard crossen en de galop ziet er anders uit dan in de bak. En natuurlijk kan een Volbloed (in een bak) een normale galop laten zien, bij de military zie je toch niet anders?
Iedereen weet toch dat je door je manier van rijden/trainen de gangen/manier van bewegen van een paard kan beinvloeden en de hele opbouw van spieren/kracht in het lichaam en de uiterlijke vorm daardoor?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 10:49

En niet allen knoerthard.

De galop verandert ook bij extreme verzameling. Dan raken de achterbenen ook veel eerder de grond dan de voorbenen (vergelijk een pirouette, of een doorverzamelde galop waarbij de pirouette niet ingedraaid wordt, maar gewoon rechtdoor gereden.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 11:04

Gelukkig zijn er ook nog boeken waar het wel juist in staat.....
De rengalop is een zeer snelle galop, die door de snelheid een viertempogang wordt. De volgorde in de rechtergalop is:
Linksachter, rechtsachter, linksvoor en rechtsvoor. Het zweefmoment is veel langer dan bij de gewone galop.

Het is dus een verkeerde conclusie om te zeggen dat volbloed infokken i.v.m. een "viertaktgalop" infokken niet gewenst is. Als je een paard op een normale snelheid laat galopperen, zal hij gewoon in drietakt galopperen, ook al kan hij nog zo goed een rengalop produceren. Als een paard op normale snelheid niet in drie-takt galoppeert, heeft dit niets te maken met de viertakt van de rengalop, maar is hij verreden of heeft hij een probleem.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 11:07

Een gewone galop is 3-takt, een rengalop 4-takt. Elk paard gaat op snelheid naar 4-takt. Volgens mij gaat in verzameling niks veranderen. 4-takt gaan galopperen is niet gewenst in de verzameling. Een mooi gesprongen verzamelde galop is 3- takt.
Citaat:
The canter is incorrect if four hoof beats can be heard, which happens when the hind leg is put down before the corresponding diagonal foreleg.

thoroughbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 11:57

Himyar schreef:
Maakt allemaal deel uit van de heksen jacht op Vobloed hier in Nederland.
Men probeert het ras van alles in de schoenen te schuiven, een eerlijke, objectieve kans geven, is er niet bij.
Dan geeft men weer af op de karakters (terwijl veel TB hengsten die in Ermelo getest werden, uitmuntende karakters hebben/hadden), dan is het weer de hals, dan weer de gangen, dan weer de benen, dan weer de achterhand, men is constant naarstig op zoek naar iets om negatief over te doen. En waar is dit alles op gebaseerd? Je wordt er zo moe van.

Je slaat de spijker op z'n kop.
Daarom vind ik t ook belachelijk dat de volbloed geen lendemechanisme meer zou hebben.
In een eerder stukje wat ik geplaatst heb was te lezen dat de volbloed in al die jaren niet veel veranderd is. (zie pagina 10)

Daarbij kan een volbloed gewoon canteren. De rengalop voelt en ziet heel anders aan.
(ze noemen trouwens ook niet voor niets de galop naar de startboxen de 'upcanter')

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 12:17

thoroughbred schreef:
Daarom vind ik t ook belachelijk dat de volbloed geen lendemechanisme meer zou hebben.

Ik vind het woor geen zo extreem.
Minder functionerend of zo daar kan ik nog inkomen maar geen Verward

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 13:14

Zannekin schreef:
Een gewone galop is 3-takt, een rengalop 4-takt. Elk paard gaat op snelheid naar 4-takt. Volgens mij gaat in verzameling niks veranderen. 4-takt gaan galopperen is niet gewenst in de verzameling. Een mooi gesprongen verzamelde galop is 3- takt.
Citaat:
The canter is incorrect if four hoof beats can be heard, which happens when the hind leg is put down before the corresponding diagonal foreleg.

Ja dat heb ik nou ook altijd gedacht. Maar is het inderdaad zo dat elk paard in rengalop naar een 4-takt gaat (ook bijvoorbeeld een koudbloed of laag in 't bloed staand paard) of is dat nu juist de kwaliteit van een volbloed dat ze over deze 'overdrive' beschikken.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 14:20

sarabande"]
[quote="thoroughbred schreef:

Ik vind het woor geen zo extreem.
Minder functionerend of zo daar kan ik nog inkomen maar geen Verward
[/quote]

Inderdaad.. Thoroughbred, zijn dat jouw woorden of kan je dat ergens uit dit topic quoten?

Ik denk dat de stelling eerder is dat de volbloed geen optimaal lendenmechanisme heeft. Zonder enig lendenmechanisme hebben we namelijk een paard in een rolstoel..

Overigens weet ik niet hoe homogeen de volbloed is. De ene is de ander niet. Wel ben ik er van overtuigd dat die volbloed die race na race wint, niet noodzakelijkerwijs ook die volbloed is die het beste is voor de rijsport.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 14:31

Ik volg al een tijdje dit topic maar wat me nog niet helemaal duidelijk is, hóe zie je of een paard geen optimaal lendenmechanisme heeft? Heeft het te maken of de lendenen in meer of minder mate bespierd zijn of is dat weer iets heel anders Verward

Vind dit nl een heel interessant topic en heb zelf een paard gehad met 62,5 % engels volbloed en ben benieuwd of die dan ook geen optimaal lendenmechanisme had.

thoroughbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 22:16

joostvangestel"]
Inderdaad.. Thoroughbred, zijn dat jouw woorden of kan je dat ergens uit dit topic quoten?
[/quote]

Dat zijn niet mijn woorden.

[quote="Anna42"]
[quote="fabienne schreef:
Hoe kan je nou schilderijen van paarden uit de tijd van VOOR de fotografie als voorbeeld nemen?????? In die tijd kon men nauwelijks een paard fatsoenlijk op het doek krijgen, laat staan dat je mag verwachten dat je op schilderijen/tekeningen uit die tijd de bouw correct zou kunnen aflezen. Men dacht notabene in die tijd dat een paard in galopsprong beide voorbenen naar voren en beide achterbenen naar achteren strekte!!!!!!!!!!

Dat dacht men niet alleen dat deden ze ook werkelijk. Alleen de Volbloeds van nu galopperen niet meer zo. Die zijn in de loop der jaren het lendenmechanisme kwijtgeraakt. Dit is nl de Rachwan galop in de sprint. Arabische/Shagya Volbloeds beschikken over de rachwangalop. Maar ook dressuurpaarden met een goed lendenmechanisme zoals b.v. Ferro.
[/quote]

En aangezien de huidige volbloed ook de rachwanalop beheerst zouden die dus volgens bovenstaande theorie ook een goed lendemechanisme moeten hebben ....tsja

thoroughbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 22:46

joostvangestel schreef:
Overigens weet ik niet hoe homogeen de volbloed is. De ene is de ander niet. Wel ben ik er van overtuigd dat die volbloed die race na race wint, niet noodzakelijkerwijs ook die volbloed is die het beste is voor de rijsport.

Daar zeg je wat. De goede/beste renpaarden die race na race hebben gewonnen komen niet of bijna niet in de warmbloedfokkerij terecht.
Er zijn/waren geen warmbloedfokkers die b.v tussen de $20.000 en de $ 500.000 neerleggen voor een dekking.

Op deze link kan je de beste huidige volbloedhengsten,wat ze verdiend hebben en dekgelden bekijken. http://breeding.bloodhorse.com/sirelists/national03/leading_sire.asp

Een hengst(staat hier in ned.) die goed heeft gelopen en die ook voor t A.E.S is goedgekeurd is Learn by Heart.
http://www.vivelavie.nl/overig/vivelaviestables.jsp

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 22:49

Thouroughbred, jij begrijpt het! Haha!

Dat is mijn probleem met dit topic en de theorie die erin verkondigd wordt. Op zich zou ik best willen en kunnen geloven dat een Engels Voldbloed tamelijk sterk doorgefokt is op rennen en daardoor minder zal presteren in andere sporttakken. Maar dat dit te maken heeft met het lendenmechanisme wordt nergens bewezen.

De volgende argumenten zijn al in twijfel getrokken:
-Het Engels volbloed zou niet over de 'rachwan' galop beschikken die de Arabier wel ten toon spreidt. Diezelfde rachwangalop (tweetakt sprint dus) wordt door zowel arabieren als Engels Volbloeden (EV) in de eerste vier passen van een ren ten toon gespreid. Dat kan iedereen elke zondag zien op BBC 1.
-Alleen paarden met Arabier erin hebben een lendenmechanisme. Alleen paarden met een lendenmechanisme kunnen steigeren en met de achterbenen trappen. Helaas kunnen Prezwalskis en andere paardachtigen die niet echt verarabiert zijn dat ook.
-Op oude renpaardenschilderijen wordt een vliegende galop ten toon gespreid die de rachwan galop zou zijn. Deze vliegende galop is een artistieke conventie die door geen enkel paard fysiek uitgevoerd zou kunnen worden (behalve misschien in de Spaanse Sprong die ruiters enkele eeuwen daarvoor hun barokke rossen aanleerden). Bovendien lijkt deze afgebeelde galop net zo min op de rachwan als de normale rengalop, dus een vergelijking slaat de plank mis.
-De foto's met een lijnenspel daarop om het foute EV exterieur te vergelijken met het goede Arabieren exterieur zijn niet eerlijk doordat de lijnen niet op dezelfde punten worden gezet en niet dezelfde botten volgen (terwijl dat wel gesuggereerd wordt). We maken dus eerst van twee appels een appel en een peer, om ze vervolgens te vergelijken.
-Nog steeds wordt mij niet duidelijk welke lichamelijke kenmerken noodzakelijk zijn om een lendenmechanisme mogelijk te maken. Dit schijnt niet te maken hebben met het missen van een lendewervel zoals bij arabieren het geval is. Wel wordt er gesuggereerd dat een rechthoekig paard hiervoor noodzakelijk is en dat de achterhand hoog moet zijn en de rug diep ('hol'). Vervolgens wordt de lijn doorgetrokken naar sportpaardenfokkers die zo dom zijn om die hoge achterhand weg te fokken omdat hiermee het ondertreden vergemakkelijkt zou worden. Sluit het een het ander uit? Waarom juist een rechthoekig paard? Wat is nu precies het lendenmechanisme en in welke botten, spieren en pezen manifesteert dit zich?

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 23:12

Hallo, ik zeg juist dat die achterhand lager maken belachelijk is, daar doe je een paard echt geen plezier mee, dat hebben karel, pipo, sprintje, memiro ook duidelijk proberen te maken op het symposium.
Je moet je bril wel opzetten bij het lezen hoor!!
En een rechthoekig model ook al helemaal niet.
Want je haalt het evenwicht uit een paard vandaan.
Als je kijkt naar een paard als Mackensen of Matador (holsteins) die hebben evenwicht in hun lichaam.
Ik heb nu een PAAR foto's gezien van volbloeden ok, dat valt me niks tegen. Maar al die anderen zou ik niet willen gebruiken voor ons warmbloedpaard. We hebben zat volbloed.
En degenen die hier een tegenaanval beginnen over het belang van de volbloed hebben of volbloeden en werken daarmee.
Of hebben een paard met veel volbloed.
Ik vind een volbloed minder geschikt als veredelaar van het hedendaagse paard.
De omvorming is geweest en we moeten nu naar de toekomst zien.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 23:15

adriana schreef:
.
Als je kijkt naar een paard als Mackensen of Matador (holsteins) die hebben evenwicht in hun lichaam.

Als ik me niet vergis zijn dat Trakehners en wel beide uit de Marke lijn van Gottfried Hoogen

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 23:38

Wat is nu precies het lendenmechanisme en in welke botten, spieren en pezen manifesteert dit zich?

Goeie vraag X...

Ik doe een gok:het Sacro-Iliacaal gewricht?

Vrij onbelicht,maar van essentieel belang.