Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Anna42 schreef:Waarbij het zwaartepunt voor de massa moet liggen (evenwichtskelet) met een goed functionerend lendenmechanisme.
Dat skelet, het lendenmechanisme en een werkbare karakter bepalen of een sportpaard ook internationaal presteert.
Als je vervolgens analyseert waar die skeletten vandaan komen, begrijp je ook pas waarom Ramzes met slechts 180 directe kinderen mondiaal de lijst van echte stempelhengsten samen met Amurath dicteert.
.
Samsam"]
[quote="Pipo schreef:Als je in de datahorse kijkt, zie je bij veel toppresterende paarden dat die uiteindelijk weer terugkomen op het Amurath bloed..
Anna42 schreef:toestaat. het NRPS volgde helaas de voetsporen van het KWPN. Dit stamboek met een heuse 'deskundige' foktechnische directeur schrapte de doelstelling de bevordering van het Arabisch bloed uit de statuten en kopieerde vervolgens blindelings de KWPN catastrofe filosofie. Men gaf hier liever de voorkeur aan hoekatrolverervende hengsten van de KWPN bobo's en de ongecontroleerde inzet van Engelse Volbloeds om de NDR kas te spekken dan het fokken van een goed, betrouwbaar en gezond sportpaard
sarabande"]
[quote="Anna42 schreef:. Nog afgezien van het feit dat er legio fokkers en gebruikers zijn die er ueberhaupt (dankzij de beperkte nederlandse kennis) geen weet van heeft hoe het sportpaard (dressuur en springen) gebouwd moet zijn. ...... aan het toeval van fokken is gokken over
Himyar schreef:Maar waarom grijpen de Hongaren voor het fokken van hun sportpaard dan toch ook naar Volbloed als ze in eigen land toch redelijk de beschikking hebben over (Shagya) Arabieren:
http://www.archimedia.hu/content.php?co ... t_lang=eng :
ORIGIN
http://www.ovhhf.com/serv01.htm :
During the 17th, 18th and 19th centuries, the Hungarian Horses were heavily crossed to the best English and French Thoroughbreds and half-breds that money could buy, along with a continued Oriental influence. The result; a horse of incredible stamina, scope and ride ability. The Hungarian was recognized as the dominant cavalry horse of Europe.
Anna42 schreef:
Omdat te realiseren, heb je in de eerste plaats goede Arabische of Shagyahengsten nodig..............
Ten tweede moet je een fokbeleid hebben dat de inbreng van dit bloed toestaat.
Samsam schreef:[
He hallo, ga maar eens mijn posts teruglezen, ik probeer al vanaf het begin een aantal zaken duidelijk te krijgen (ik neem niet alles zomaar voor waar aan) !
[/quote]
Anna42"]
Omdat te realiseren, heb je in de eerste plaats goede Arabische of Shagyahengsten nodig. Ten tweede moet je een fokbeleid hebben dat de inbreng van dit bloed toestaat.
.
[/quote]
Anders begin je toch zelf een stamboek?
![]()
Waarom dan niet een goede Shagyamerrie en dan met kwpn hengsten met aansluiting een lijn opzetten?
Ik snap gewoon niet, als je zo fel tegen engels-volbloed bent, waarom dan die combinatie zo expliciet opzoeken
[quote="Anna42"]
Het wellicht op een hand te tellen aantal warmbloedmerries dat door een Arabische of Shagyahengst is gedekt, kan toch op geen enkele manier redelijk vergeleken worden met een populatie van 10.000 veulens of meer per jaar..
[/quote]
Als deze echt een verschil maken en veel beter presteren dat komen ze toch echt wel duidelijk bovendrijven.
En hengsten als:
Dosator ox geb. 08-03-1985 Eigen prestatie: M-dressuur, L-springen & L-SGW
Gomel ox geb. 20-04-1984 Eigen prestatie: ZZ-dressuur
Heroij ox geb. 01-02-1987 Eigen prestatie: Z-dressuur
Krimh ox geb. 18-08-1986 Eigen prestatie: Z-dressuur, Z-springen & Z-SGW
Deze hebben toch al wel redelijk wat merries gedekt in al die jaren?
[quote="Anna42"]
Die merriesstammen hebben prompt weer een prestatiestam geleverd t.w. die van Assad ox, Kebir II ox en de favoriete prestatiemerrie Rianne van Miss Hiss van Little Star ox. 100% dus.. Met de genetische aantekening dat de bovengenoemde Arabische Volbloeds zegge en schrijve een (1) merrie hebben gedekt en uit die ene merrie een prestatiestam leverden. .
[/quote]
Ik begrijp het niet helemaal: Uit dekkingen van deze drie hengsten is alleen Katinka geboren? Hoe zijn de eigen sportprestaties van deze merrie?
[quote="Anna42 schreef:. Men gaf hier liever de voorkeur aan hoekatrolverervende hengsten van de KWPN bobo's en de ongecontroleerde inzet van Engelse Volbloeds om de NDR kas te spekken dan het fokken van een goed, betrouwbaar en gezond sportpaard. .
sarabande schreef:Trouwens ThePast03 van leugens betichtenen en dan wel de link van het eigen stamboek plaatsen komt ook niet echt zuiver over.
CGJ12 schreef:
Nou da's dan voor elkaar.
Over een jaar of 8 / 12 lopen de erste EASP-ers mee op de O.S.
Nou ja,meelopen.......WINNEN natuurlijk (als het even kan met CGJ in het zadel maar da's wel heeeeeeeeel knap, zelfs voor een Shagya)![]()
Tegen dergelijke lendenen zijn zelfs de achter-achter-kleinkinderen van Ferro niet opgewassen.
Krijgen we meteen een nieuwe regel erbij om het spannend te houden:
Elk land mag niet meer dan 2 volle shagya's in de landenequipe inzetten. Het totaalpercentage Shagya van de 4 gestarte paarden mag de 50% niet overschrijden.
Deze regel zal met behulp van DNA profielen worden gecontroleerd door het DNA te vergelijken met het opgegraven (nu niet meer) zelfdragende skelet van Amurath.
Pipo"]
[quote="Samsam schreef:[
He hallo, ga maar eens mijn posts teruglezen, ik probeer al vanaf het begin een aantal zaken duidelijk te krijgen (ik neem niet alles zomaar voor waar aan) !
[/quote]
Bedoel je dat ik dat wel doe?
Ben heel kritisch geweest, en dat weet jij heel goed. Dus dat vind ik een onzinnige opmerking. Verder heb ik nog geen duidelijke argumenten gelezen, behalve de laatste dan van jou Samsam.
Pipo schreef:Waarom wil het kwpn niet op nr keuren dan. Zonder gegevens van afstamming en eigenaar? Dus puur op het paard?
Pipo schreef:Waarom wil het kwpn niet op nr keuren dan. Zonder gegevens van afstamming en eigenaar? Dus puur op het paard?
Lami"]
[quote="Himyar schreef:Maar waarom grijpen de Hongaren voor het fokken van hun sportpaard dan toch ook naar Volbloed als ze in eigen land toch redelijk de beschikking hebben over (Shagya) Arabieren:
http://www.archimedia.hu/content.php?co ... t_lang=eng :
ORIGIN
http://www.ovhhf.com/serv01.htm :
During the 17th, 18th and 19th centuries, the Hungarian Horses were heavily crossed to the best English and French Thoroughbreds and half-breds that money could buy, along with a continued Oriental influence. The result; a horse of incredible stamina, scope and ride ability. The Hungarian was recognized as the dominant cavalry horse of Europe.
Himyar schreef:
Maar er worden wel degelijk nog met behulp van (Shagya) Arabieren sportpaarden gefokt. Die zouden dan toch eigenlijk zichzelf moeten profileren in de top(dressuur)sport?
sarabande"]
[quote="Pipo schreef:Waarom wil het kwpn niet op nr keuren dan. Zonder gegevens van afstamming en eigenaar? Dus puur op het paard?
CGJ12 schreef:Ik fok wellicht wat meer met het oog op de korte termijn dan Karel en Anna, maar empirisch (en genetisch) is de kans dat ik een internationaal dressuurpaard fok uit een van mijn merries met behulp van Jazz en consorten véél groter dan met Bojar en co.
Of die redenenring over 10 generaties verder ook nog opgaat is voor mij niet interessant.
Hoogstens voor de kleinkinderen van Karel / Anna en daar kan ik me echt niet druk over maken.