Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sjappie schreef:Of dan nog even off-topic te blijven. Het volledig röntgenologisch (dan wel prok) keuren van je paarden/merries vind ik goed voor de gezondheid van je paardenstapel. Ik vind echter niet dat zoiets ook nog eens beloond moet worden op keuringen, dan wel voor een ander geplaatst kan worden (met betere beweging). Als dat wel zou gaan gebeuren vind ik dat een stamboek daarin een bijdrage moet leveren, danwel zo'n keuring moet subsidiëren ofzo. Wat kost het röntgenologisch keuren tegenwoordig, euro of €600? Dat is niet een gering bedrag. De IBOP wordt tegenwoordig al gepromoot (de merrie is sterwaardig, en wordt ster indien een goede IBOP wordt gelopen). Ik zal het artikel nog even inscannen, dan hebben jullie het hele verhaal.
Jord schreef:Ik vind wel dat op keuringen meer naar PROK gekeken mag worden. De hengsten ondergaan zulke strenge selecties voordat ze goedgekeurd zijn en voor de merrie's wordt dit niet meegenomen op de keuring, vind ik een beetje krom.
amaze schreef:Prok (een gezondheids gegeven dat is vastgelegd)is zeker belangrijk ,maar staat los van het keurings aspect dat geen voldongen feit is ,maar afhankelijk is van wat de jury constateert en wardeert.
Het valt ook niet te combineren ,je zou dan steeds 2 aparte rubrieken moeten creeeren.
sarabande schreef:Een waardeoordeel in de vorm van een predicaat toekennen aan een paard dat alleen maar mooi is, is niet meer van deze tijd nu de eisen zo anders zijn.
Ik denk dat het stamboek wel gedwongen is, om het zelf ingestelde gezondheidscertificaat mee te nemen in de totale beoordeling.
Het lijkt mij niet een kwestie van waarom, meer van wanneer.
Annemeik schreef:Dan zouden ze dus zeggen, ze is van buiten mooi genoeg om te fokken, maar niet goed genoeg van binnen. Lijkt mij inderdaad een beetje krom.
sarabande schreef:Nooit verplichten, het is een hobby.
Maar daar duidelijker in worden en er andere waardes aan toekennen
Suzanne F. schreef:Annemeik schreef:Dan zouden ze dus zeggen, ze is van buiten mooi genoeg om te fokken, maar niet goed genoeg van binnen. Lijkt mij inderdaad een beetje krom.
Ja maar goed, dan zou je de fokkers moeten verplichten vanuit het stamboek om de merrie te laten PROKken, anders mag ze niet meedoen aan keuringen ofzo?
Heeft heel wat voeten in de aarde lijkt me.
sarabande schreef:Ja dat vind ik, maar dan vanuit het andere gezichtspunt.
Ik vind het wat ongeloofwaardig dat een ongezonde merrie, die men niet in de fokkerij wil hebben volgens het fokdoel, beloond wordt met een predicaat dat aangeeft dat de merrie goed genoeg is als fokmerrie.
Dat is nogal verwarrend.
Annemeik schreef:Dan zouden ze dus zeggen, ze is van buiten mooi genoeg om te fokken, maar niet goed genoeg van binnen. Lijkt mij inderdaad een beetje krom.
Sammie schreef:Zolang een merrie nog het prokpredikaat kan voeren zonder ook daadwerkelijk goed(gekeurd) te zijn op de benen denk ik, dat er voorlopig weinig waarde gehecht wordt aan een prokmerrie.
Prokmerries staan niet garant voor een goed sportpaard, dwz dat hij sneller/makkelijker GP kan lopen.
Sammie schreef:Dat is alleen maar bewonderingswaardig en een goede instelling Sarabande, maar ik vind iemand niet minder serieus als een fokker dat niet doet.
sarabande schreef:Dat is een omdraaing van mijn woorden. Ik zeg niet dat mensen die anders kiezen niet serieus zijn, ik ga in op jouw uitspraak :
"dat er voorlopig weinig waarde gehecht wordt aan een prokmerrie"
Er wordt wel degelijk en al geruime tijd waarde gehecht aan het prokpredicaat, met name door serieuze fokkers die door schade wijs geworden zijn.