Bloedspreiding binnen de dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Re: Bloedspreiding binnen de dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 11:33

Teksten uit de PK staan hier al, scannen is niet meer nodig.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 12:55

Sjappie schreef:
Of dan nog even off-topic te blijven. Het volledig röntgenologisch (dan wel prok) keuren van je paarden/merries vind ik goed voor de gezondheid van je paardenstapel. Ik vind echter niet dat zoiets ook nog eens beloond moet worden op keuringen, dan wel voor een ander geplaatst kan worden (met betere beweging). Als dat wel zou gaan gebeuren vind ik dat een stamboek daarin een bijdrage moet leveren, danwel zo'n keuring moet subsidiëren ofzo. Wat kost het röntgenologisch keuren tegenwoordig, euro of €600? Dat is niet een gering bedrag. De IBOP wordt tegenwoordig al gepromoot (de merrie is sterwaardig, en wordt ster indien een goede IBOP wordt gelopen). Ik zal het artikel nog even inscannen, dan hebben jullie het hele verhaal.

Volgens mij betaalde wij afgelopen jaar 375, ik weet alleen niet meer of dit incl. of excl was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:01

Dat is ex. Ik heb hier een rekening liggen van 395 ex, dus 470 euro.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 23:57

Ik vind wel dat op keuringen meer naar PROK gekeken mag worden. De hengsten ondergaan zulke strenge selecties voordat ze goedgekeurd zijn en voor de merrie's wordt dit niet meegenomen op de keuring, vind ik een beetje krom.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 09:59

Jord schreef:
Ik vind wel dat op keuringen meer naar PROK gekeken mag worden. De hengsten ondergaan zulke strenge selecties voordat ze goedgekeurd zijn en voor de merrie's wordt dit niet meegenomen op de keuring, vind ik een beetje krom.

Ik ook .. we willen allemaal gezonde veulens fokken en vooruit met de fokkerij ... waarom gebruiken we alleen gezonde hengsten ... maar als de merrie blijkbaar niet schoon is is dat geen probleem ...

Trouwens wel erg off topic ...

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 10:18

Prok (een gezondheids gegeven dat is vastgelegd)is zeker belangrijk ,maar staat los van het keurings aspect dat geen voldongen feit is ,maar afhankelijk is van wat de jury constateert en wardeert.
Het valt ook niet te combineren ,je zou dan steeds 2 aparte rubrieken moeten creeeren.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 11:16

amaze schreef:
Prok (een gezondheids gegeven dat is vastgelegd)is zeker belangrijk ,maar staat los van het keurings aspect dat geen voldongen feit is ,maar afhankelijk is van wat de jury constateert en wardeert.
Het valt ook niet te combineren ,je zou dan steeds 2 aparte rubrieken moeten creeeren.

Klopt wat je zegt en dat zal voorals nog niet gebeuren ..maar wie weet in de toekomst wel ooit ... het zou wel heel mooi zijn als je en met een gezonde hengst fokt en met een gezonde merrie toch ...

Daaraan wil ik wel toevoegen dat ik zelf niet roomser dan de paus ben hoor ... heb wel veulens en een jaarling uit een ster prok sport merrie`s aangekocht maar fok dit jaar met een niet geprokte merrie Knipoog dus tja ook voor mezelf een mooi moment om te kijken wat ik volgend jaar nu wil ...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 11:48

In de loop der tijd zijn er een heleboel veranderingen, ook in het keuringsbeleid, ingevoerd die meer bij de tijd pastten.
Vroeger draafden merries een rondje aan de hand en er werd nog wel naar de stap gekeken maar die was eigenlijk niet belangrijk en galop bestond niet, de merries brachten veelal hun hele leven in de wei door.
Nu worden dressuur en springpaarden verschillend beoordeeld, en moeten hun bewegingen los laten zien.
Sport is het doel en er is zoiets als een prestatie predicaat gekomen.

Een waardeoordeel in de vorm van een predicaat toekennen aan een paard dat alleen maar mooi is, is niet meer van deze tijd nu de eisen zo anders zijn.
Ik denk dat het stamboek wel gedwongen is, om het zelf ingestelde gezondheidscertificaat mee te nemen in de totale beoordeling.
Het lijkt mij niet een kwestie van waarom, meer van wanneer.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 13:32

sarabande schreef:
Een waardeoordeel in de vorm van een predicaat toekennen aan een paard dat alleen maar mooi is, is niet meer van deze tijd nu de eisen zo anders zijn.
Ik denk dat het stamboek wel gedwongen is, om het zelf ingestelde gezondheidscertificaat mee te nemen in de totale beoordeling.
Het lijkt mij niet een kwestie van waarom, meer van wanneer.

Maar het gezondheidscertificaat wordt nu toch al (in de totale beoordeling) meegenomen in de vorm van een Prok en Elite-predikaat???? Waarom vind jij dan dat het gezondheidscertificaat ook nog eens moet worden meegenomen bij het (al dan niet) toekennen van een ster- en keurpredikaat??
(Dat jij dat vind maak ik op uit het stukje hierboven, corrigeer me aub als dat niet zo is..)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 13:37

Ja dat vind ik, maar dan vanuit het andere gezichtspunt.
Ik vind het wat ongeloofwaardig dat een ongezonde merrie, die men niet in de fokkerij wil hebben volgens het fokdoel, beloond wordt met een predicaat dat aangeeft dat de merrie goed genoeg is als fokmerrie.

Dat is nogal verwarrend.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 13:39

Dan zouden ze dus zeggen, ze is van buiten mooi genoeg om te fokken, maar niet goed genoeg van binnen. Lijkt mij inderdaad een beetje krom.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 15:18

Annemeik schreef:
Dan zouden ze dus zeggen, ze is van buiten mooi genoeg om te fokken, maar niet goed genoeg van binnen. Lijkt mij inderdaad een beetje krom.

Ja maar goed, dan zou je de fokkers moeten verplichten vanuit het stamboek om de merrie te laten PROKken, anders mag ze niet meedoen aan keuringen ofzo?
Heeft heel wat voeten in de aarde lijkt me.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 15:20

Nooit verplichten, het is een hobby.

Maar daar duidelijker in worden en er andere waardes aan toekennen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 15:25

sarabande schreef:
Nooit verplichten, het is een hobby.

Maar daar duidelijker in worden en er andere waardes aan toekennen

Zou dan een stamboekmerrie geen ster mogen worden zonder PROK of geen keur zonder PROK?
Hoe zie jij dat dan?
Niet geprokte merries mogen dus wel gewoon meedoen aan keuringen maar tot welk predikaat dan?

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 15:34

Suzanne F. schreef:
Annemeik schreef:

Ja maar goed, dan zou je de fokkers moeten verplichten vanuit het stamboek om de merrie te laten PROKken, anders mag ze niet meedoen aan keuringen ofzo?
Heeft heel wat voeten in de aarde lijkt me.

Dat zou idd erg veel werk zijn en ook op erg veel tegenstand kunnen rekenen. Kan het me ook goed voorstellen.

Maar waarom heeft het kwpn het prok in het leven geroepen als ze er niets mee verwachten te gaan doen?

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 16:25

sarabande schreef:
Ja dat vind ik, maar dan vanuit het andere gezichtspunt.
Ik vind het wat ongeloofwaardig dat een ongezonde merrie, die men niet in de fokkerij wil hebben volgens het fokdoel, beloond wordt met een predicaat dat aangeeft dat de merrie goed genoeg is als fokmerrie.

Dat is nogal verwarrend.

Annemeik schreef:

Oké, ik snap wat jullie bedoelen. Maar dan nog: het feit dat een merrie (wel of niet) van binnen goed genoeg is om mee te fokken wordt toch al aangegeven middels het prok of elite predikaat??? Waarom zou men dat dan ook mee moeten wegen bij de ster en keur predikaten, die toch vooral over de buitenkant gaan... Naar mijn idee is het zo heel goed gesplitst, voor verschillende aspecten bestaan verschillende predikaten.

Korter gezegd: ster en keur geven aan dat 'men' de merrie voor wat betreft exterieur en gangen goed genoeg vindt om mee te fokken; prok/elite geven aan dat de merrie van binnen ook in orde is. Lijkt mij een heel logisch systeem... (Of snap ik er nou helemaal niks van.. Bloos )
En dan is het de keuze van de fokker of hij wil fokken met een (vb/stb/) ster/keurmerrie of dat hij de lat m.b.t. gezondheid hoger legt.

Overigens ben ik het er wel mee eens dat het fokken met prok merries gestimuleerd moet worden (niet verplicht!), maar de manier waarop vind ik lastig... daar zou ik zo snel ook geen antwoord op weten.

Pling Misschien zou het KWPN een soort financiële tegemoetkoming kunnen doen ofzo? Wellicht een korting op de dekafdracht, voor prokmerries?? Iets in die richting...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 17:46

De dekafdracht gaat via de hh naar het kwpn. Dat wordt lastig controleren en brengt alleen al extra kosten met zich mee dat je je af kunt vragen of je er uiteindelijk op bespaard..

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 17:49

Toch zou het fokken met een prokmerrie voordelen moeten hebben. De bedoeling is natuurlijk dat de veulens uit prokmerries meer waard worden, maar is dat zo?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 17:54

Zolang een merrie nog het prokpredikaat kan voeren zonder ook daadwerkelijk goed(gekeurd) te zijn op de benen denk ik, dat er voorlopig weinig waarde gehecht wordt aan een prokmerrie.

Prokmerries staan niet garant voor een goed sportpaard, dwz dat hij sneller/makkelijker GP kan lopen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 18:12

Sammie schreef:
Zolang een merrie nog het prokpredikaat kan voeren zonder ook daadwerkelijk goed(gekeurd) te zijn op de benen denk ik, dat er voorlopig weinig waarde gehecht wordt aan een prokmerrie.

Prokmerries staan niet garant voor een goed sportpaard, dwz dat hij sneller/makkelijker GP kan lopen.

Er zijn nogal wat serieuze fokkers die veel waarde hechten aan het prokpredicaat en zonder dat een merrie niet inzetten voor de fok, neem de fokker van de Morka stam bijvoorbeeld.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 18:16

Dat is alleen maar bewonderingswaardig en een goede instelling Sarabande Ja, maar ik vind iemand niet minder serieus als een fokker dat niet doet. Lachen

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 18:30

Sammie schreef:
Dat is alleen maar bewonderingswaardig en een goede instelling Sarabande Ja, maar ik vind iemand niet minder serieus als een fokker dat niet doet. Lachen

Dat is een omdraaing van mijn woorden. Ik zeg niet dat mensen die anders kiezen niet serieus zijn, ik ga in op jouw uitspraak :
"dat er voorlopig weinig waarde gehecht wordt aan een prokmerrie"
Er wordt wel degelijk en al geruime tijd waarde gehecht aan het prokpredicaat, met name door serieuze fokkers die door schade wijs geworden zijn.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:19

sarabande schreef:
Dat is een omdraaing van mijn woorden. Ik zeg niet dat mensen die anders kiezen niet serieus zijn, ik ga in op jouw uitspraak :
"dat er voorlopig weinig waarde gehecht wordt aan een prokmerrie"
Er wordt wel degelijk en al geruime tijd waarde gehecht aan het prokpredicaat, met name door serieuze fokkers die door schade wijs geworden zijn.

Ik maak er toch wel op uit dat(volgens jou)wanneer je met een merrie fokt zonder PROK, je als fokker eigenlijk niet serieus bezig bent ? Verward
Ik vind een Prok predikaat zeker een pre (al geeft het nog geen garantie op een gezond paard),soms moet je ,als fokker/eigenaar lastige keuzes maken;bv wanneer je een merrie uit een top stam hebt waaruit goede paarden zijn gekomen ,daarvan besluit je niet zomaar om er niet meer mee te fokken ...toch? Scheve mond
Maar goed ,we gaan weer eens off topic! Tong uitsteken

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 19:34

amaze je leest wat je wilt lezen. Fokken is altijd keuzes maken, de mijne ligt anders dan bij jou. Dat maakt mij geen betere fokker.
Om on topic te komen ik heb 2 fokmerries waar geen F,F en J inzit en heb gekozen voor een hengst die de F en J voert en ben van plan dat op de andere merrie middels een andere hengst ook te doen.

Dan draag ik niet bij tot bloedspreiding, maar kies voor mogelijke verbetering.
Dat zijn keuzes dat is het leuke van fokken.

rsstables

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:18

Wij fokken een combinatie duits en nederlands bloed. Er zit mijns inziens een duidelijk smaakverschil in de diverse stamboeken. Nederlandse keurmeesters willen vooral de paarden zien met veel opwaartse beweging, met een snel achterbeen, langgelijnd met een soepel lijf. Over het algemeen gaat dat ook gepaard met een zekere pit in de paarden. In duitsland is er meer nadruk op ruimte met een vaak corresponderend langzamer achterbeen. In de sport zie je dat beide soorten paarden op topnivo kunnen rijden. Laten we even eerlijk zijn, een perfect paard bestaat niet. De duitse paarden zijn over het algemeen wat rustiger van karakter, hebben veelal een goede hals en lang lijf, zijn soms wel stugger in de bovenlijn/mond. Daartegenover staat dat ze wel veel gemakkelijker koel blijven in het werk. Ze kunnen gemakkelijk verruimen en hebben meer moeite met verzamelen. De nederlandse paarden zijn wat heter, hebben veel aanleg tot verzamelen, maar hebben wel meer moeite met de spanning die ze op willen bouwen in de trainingen en op wedstrijden. Er moet dus een grote nadruk liggen op een goede basistraining. Wij fokken niet zozeer naar stamboek, maar gewoon naar de hengst en merriekeuze. Dat geeft wel als gevolg dat als we internationaal fokken de producten niet zo interessant zijn op de keuringen, want ze hebben een A register en worden toch anders bekeken. Als voorbeeld Florett Ass. Die was kampioen is duitsland van de hengstleistungsprufung met stap 9,25 draf 9 galop 9,5. Hij was 3de op het duitse bundeschampionat en loopt inmiddels grand prix. In nederland kwam hij de eerste bezichtiging niet door vanwege de ouderwetsere bovenlijn. Een goede sportpaard dus, maar vanwege type niet gekeurd in nederland en in duitsland aan de top. Zo waren er nog vele hengsten die in het ene stamboek vooraan stonden en in nederland niet gekeurd werden. Naar mijn idee dus gewoon smaakverschil. Wij kiezen dus bewust voor internationale hengsten, zodat we ons niet zo snel vastfokken, maar je fokt dus dan wel meer voor het sportpaard en niet een keuringspaard.