Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 17:25

De door ons gefokte 5jarige maakt ondertussen en Zweden een amateur-meisje toch ook heel blij hoor, en die is voor goed geld verkocht, gezond, kwaliteit en topbraaf.

Dus mss al 2 zwaluwen?

Ben niet blind voor die hengst z'n tekortkomingen, maar ook niet voor z'n pluspunten.

carola

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 19:17

Van alle honderden veulens die hij de eerste jaargangen heeft gehad, zouden er nu toch al wel veel meer moeten opvallen op merriekeuringen, hengstenkeuringen enzovoorts. Proud James is ook een goede nakomeling, maar gezien het grote aantal dat hij gedekt heeft, had ik meer van Jameson verwacht nu.

En als je veel zadelmakmaak-jongens enzo spreekt, dan hoor ik ook genoeg.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 19:46

Ik denk dat je het uiteindelijk nooit kan zeggen.

Kan goed zijn dat je nu even niks van de nakomelingen hoort en dat er dadelijk als 10-12 jarigen ineens toch een hoop gp paarden van blijken te komen.... Dat is in het verleden wel vaker gebeurt met hengsten.

Pas na 10-15 jaar na de eerste dekkingen van een hengst weet je de echte cijfers.

En zelfs dan nog hoeft een hengst niet jouw ding te zijn. Want het is niet alleen cijfers, bij fokken komt ook gevoel kijken.

Ik hou zelf helemaal niet van Jazz (bloed). De koppen haal je er vaak 2-3 generaties later nog uit.
Toch heeft de hengst goede dingen betekent voor de fokkerij natuurlijk.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 20:09

Als je je veulens kunt verkopen dan lukt het nog wel om een afwijkend geval te kunnen verkopen. Als ze 3 zijn dan wordt een fokker keihard afgestraft als hij wil verkopen. Op ieder oneffenheidje, rommeltje, lastig karakter enz.haken kopers af. Zie de discussie van gisteren over de veiling van de KWPN merries.

Dus bij mij komen er absoluut géén hengsten met een afwijkend karakter aan bod. Zelfs de jonge Jameson loopt al met open mond. Over erfelijkheid gesproken...

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 20:43

Vanavond bij vrienden geweest en natuurlijk gelijk even langs de paarden gelopen. De jaarling van Secret Lover is echt bloedje mooi en zo lief. Al kan dat laatste eigenlijk niet anders met zo'n moeder. Alhoewel de Pjethro nakomeling van dit jaar toch duidelijk pinniger is, nu al. Als we het dan over karakter hebben. Ben heel benieuwd hoe beide uit gaan groeien. Ze hebben van hun Glamourdale twee SL hengsten gehad van de voorgaande jaren en die waren ook echt verbeterd tov de moeder. De Livius uit die Glamourdale is (gelukkig) goed bij getrokken. Dat was echt een naarling :=

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 21:10

carola schreef:
Van alle honderden veulens die hij de eerste jaargangen heeft gehad,

Meer dan 800 t/m nu…

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 21:53

Ik heb er totaal geen verstand van, maar kijkend naar de moederlijn van Proud James, dan komt de kwaliteit toch vooral ook daar vandaan?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 22:02

Swah schreef:
Ik heb er totaal geen verstand van, maar kijkend naar de moederlijn van Proud James, dan komt de kwaliteit toch vooral ook daar vandaan?

Hij is ook meer een Johnson om te zien dan een Jameson. Behalve die vreselijke korte rug dan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 22:07

Ik vind het echt een ruig dier en ik houd helemaal niet van schimmels. Komen gave veulens van voorbij, met voldoende lengte.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 22:20

carola schreef:
Van alle honderden veulens die hij de eerste jaargangen heeft gehad, zouden er nu toch al wel veel meer moeten opvallen op merriekeuringen, hengstenkeuringen enzovoorts. Proud James is ook een goede nakomeling, maar gezien het grote aantal dat hij gedekt heeft, had ik meer van Jameson verwacht nu.

En als je veel zadelmakmaak-jongens enzo spreekt, dan hoor ik ook genoeg.

Vorig jaar werd er toch een Jameson kampioen op de NMK? Er liepen er in ieder geval meerdere mee in de NMK keuring en ik vond ze best knap.

Proud James vind ik ook een goed paard en de veulens die ik tot nog toe gezien heb ook erg aansprekend.

Maar goed, heb ze ook gezien van Jameson zonder enig lichaamsgebruik met een K karakter.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 08:50

Als dit topic voorbijkomt in actieve topics dan lees ik soms met een half oog mee. Kreeg bijna de zenuwen voor onze eigen Jameson die beleerd ging worden. Komt ook nog eens uit een Charmeur moeder, dus op papier is dat een rampenplan. Gelukkig is dat een heerlijk dier. Niet spectaculair, maar wel heel braaf en fijn te rijden voor de zeer korte tijd dat ze met haar aan de slag zijn. Ze wordt gereden door een 17 jarige en het gaat keurig.

https://youtu.be/T7A_5fpcJO8?si=zuu9u5yfZV2O32Iu
Genoeg op aan te merken, maar voor precies 14 dagen na de 1e keer opstappen vind ik het meer dan prima. Ze was voor die tijd niet klaargemaakt en kende nog niks, ook geen longe.

Ik kan van onze Gelderse nog niet zeggen dat het zo geweldig gaat... Dat is een uitdaging. Terwijl het een allround amateurpaard zou moeten zijn. Ik hoop echt dat we die nog aan het lopen krijgen.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 08-08-25 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 08:59

Geldersen zijn echt niet meer wat ze geweest zijn..zag laatst op de dag van het Gelders paard ook genoeg "problemen" met karakter..en dat waren niet eens degene met dressuurbloed.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 09:28

Ik ken ook moeilijke Gelderse hoor. En dat terwijl het fijne allround gebruikspaarden horen te zijn. Ik ben er geen fan van.

Wat doet je Gelder Lorette? Weinig looplust? Of staken?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 09:37

Eigenlijk een beetje van alles wat je niet wil. Ze is ook nog aan het bedenken of ze haar trainer met huid en haar gaat opeten of dat ze toch herbivoor blijft. Haar moeder kon ook nooit naar een andere stal of trainer dan de eigenaar zelf, dus ergens had het me niet mogen verbazen. Toch had ik haar bijna zelf nog zadelmak gemaakt. Ik kon zwanger prima opstappen en had eigenlijk verwacht dat ze heel makkelijk zou zijn. Dat heb ik dus verkeerd ingeschat.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 13:21

Ik heb meerdere Geldersen gehad en die waren over all gewoon braaf. Eentje was moeilijk te rijden. Niet doordat dat dier bokte, staakte of ging rennen, het ging gewoon niet echt aan het werk. Het laatste stukje ontbrak en dat paard was echt enorm kijkerig.

Maar bijvoorbeeld Floris was top braaf, onze Amber was top braaf en nu hebben we een TP gefokte Gelderse en die is ook super braaf en eerlijk. Het zijn geen dooie dienders, dat klopt, maar ze hebben het hart op de goede plek!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 13:35

_Lorette_ schreef:
Als dit topic voorbijkomt in actieve topics dan lees ik soms met een half oog mee. Kreeg bijna de zenuwen voor onze eigen Jameson die beleerd ging worden. Komt ook nog eens uit een Charmeur moeder, dus op papier is dat een rampenplan. Gelukkig is dat een heerlijk dier. Niet spectaculair, maar wel heel braaf en fijn te rijden voor de zeer korte tijd dat ze met haar aan de slag zijn. Ze wordt gereden door een 17 jarige en het gaat keurig.

https://youtu.be/T7A_5fpcJO8?si=zuu9u5yfZV2O32Iu
Genoeg op aan te merken, maar voor precies 14 dagen na de 1e keer opstappen vind ik het meer dan prima. Ze was voor die tijd niet klaargemaakt en kende nog niks, ook geen longe.

Ik kan van onze Gelderse nog niet zeggen dat het zo geweldig gaat... Dat is een uitdaging. Terwijl het een allround amateurpaard zou moeten zijn. Ik hoop echt dat we die nog aan het lopen krijgen.

Lekker paard hoor, jouw Jameson. Zo zie je maar. Niets is wat het lijkt.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-25 22:28

Ik heb ook een heel fijne Jameson; super braaf. 4 jaar oud en is reserve kampioen van Gelderland in het L1 en vandaag 76% gescoord als generale repetitie voor de Hippiade.

Iemand de cijfers (nakomelingen) van Jameson al wel eens vergeleken met een andere veeldekker van die jaargang: Just Wimphof? Ik niet, maar schat zo in dat de verschillen niet heel groot zullen zijn.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 22:43

just wimphof 1044 nakomelingen

7 aangewezen zonen 3 ggk
66 stermerries, 40 elite, 109 prok

jameson 809 nakomelingewn
3 aangewezen zonen, 2 ggk
37 stermerries, 28 elite, 79 prok

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 00:37

fokfanaat schreef:
just wimphof 1044 nakomelingen

7 aangewezen zonen 3 ggk
66 stermerries, 40 elite, 109 prok

jameson 809 nakomelingewn
3 aangewezen zonen, 2 ggk
37 stermerries, 28 elite, 79 prok

KWPN zegt dat heel raar, die cijfers moet je anders lezen. Jameson heeft 88 stamboekmerrie's, van die merrie's zijn er 37 ster geworden en van die 37 zijn er 28 elite geworden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 09:13

Nou die heeft dus een stuk minder gedekt dan JW.

Zie nu je filmpje pas Lorette, ik vind het een heel aansprekend paard.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 09:58

Elisa2 schreef:
Nou die heeft dus een stuk minder gedekt dan JW.

Zie nu je filmpje pas Lorette, ik vind het een heel aansprekend paard.

Just Wimphof is ook € 1350,00 en Jameson € 1750,00, niet echt te vergelijken dus.

Onderaan de streep heeft Jameson waarschijnlijk wel meer opgebracht.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 11:02

SophievdV schreef:
Ik heb meerdere Geldersen gehad en die waren over all gewoon braaf. Eentje was moeilijk te rijden. Niet doordat dat dier bokte, staakte of ging rennen, het ging gewoon niet echt aan het werk. Het laatste stukje ontbrak en dat paard was echt enorm kijkerig.

Maar bijvoorbeeld Floris was top braaf, onze Amber was top braaf en nu hebben we een TP gefokte Gelderse en die is ook super braaf en eerlijk. Het zijn geen dooie dienders, dat klopt, maar ze hebben het hart op de goede plek!

Ik neem aan dat je de moeder van Floris bedoelt met de kijkerige, dan heeft hij het fijne karakter toch juist van de rijpaardkant.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 11:05

Ik denk dat Gelders niet synoniem is voor een goed karakter. De Gelderse fokkerij is net zo weinig uniform als de dressuurpaarden fokkerij qua type en karakter.

Ik zelf zou de (half en heel) Gelderse nakomelingen uit Roosmarie omschrijven als goudeerlijk, werkwillig en wakker met een goede aan knop.
Maar heb ook Geldersen gehad die lief waren met kinderen en in het bos maar als er echt gewerkt moest worden nogal tegendraads waren.

Leuke Jameson Lorette, en idd qua afstamming zou dat helemaal rot moeten zijn
Maar goed, ook fokken is geen 1+1=2

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 11:38

GJ9 schreef:
SophievdV schreef:

Ik neem aan dat je de moeder van Floris bedoelt met de kijkerige, dan heeft hij het fijne karakter toch juist van de rijpaardkant.

Nee, die bedoelde ik niet.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 11:43

JW geeft ze heel fijn vind ik, geen spektakel, maar correct en werkwillig. Dat stralen ze ook uit. Echt "mijn type" paarden. Veel gedekt, maar je ziet er in de basissport veel terug ook ohz die bewerkbaar zijn.

Bij Jameson zelf, en wat ik gemiddeld heb gezien van zijn nafok, mis ik dat stukje "rust in het oog". Niet lineair te scoren ;-), maar het gehele paard is mij ohz "teveel van alles". Kan natuurlijk bij een sterk stempelende merrielijn een fijne nakomeling geven, maar ik kies er niet voor.