Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:25

Suzanne F. schreef:
Ik wist niet van het ongeluk van Renate. Was dat een jonge hengst?

Ja, 3 of 4 jarige, schrok van de lampen op de grond in de show en ging af, ze viel er hoog via de achterkant af en werd in haar gezicht geraakt met een hoef.
Was echt heel erg heftig, veel letsel toen ook.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:44

c_alsemgeest schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik wist niet van het ongeluk van Renate. Was dat een jonge hengst?

Ja, 3 of 4 jarige, schrok van de lampen op de grond in de show en ging af, ze viel er hoog via de achterkant af en werd in haar gezicht geraakt met een hoef.
Was echt heel erg heftig, veel letsel toen ook.

Och jeetje, tijdens een show? Met publiek? Dat zijn nare dingen inderdaad.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:01

s0173957 schreef:
Wat vinden jullie van de verkoopsprijs van de NMK-merrie op de KWPN online veiling?
26k (weliswaar + btw en veilingskosten, maar ze is naar Zweden dus de btw valt al weg).

Ik vind dat voor een merrie, waarvan je toch mag uitgaan dat die bovengemiddeld goed is, anders loopt ze niet op de NMK, niet bijster veel...

Welke merrie gaat het om?

Heftig verhaal van Renate, logisch dat ze wat angstiger is geworden.

denisesilver

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:19

Wist dat ook niet van Renate. Maar buiten wat er wel of niet is gebeurd, paarden zijn grote sterke dieren en een ongeluk zit in een klein hoekje. Denk dat het niet gek is dat iemand bang is, ook als er niets was voorgevallen.

Ik vind 26k niet per se gek geld. Heb je een linkje? Die site is echt niet fatsoenlijk te gebruiken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:51

26 k voor een paard met KS is bizar. NMK of niet. Ik wil er niet mee rijden en niet mee fokken.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:53

Suzanne F. schreef:
26 k voor een paard met KS is bizar. NMK of niet. Ik wil er niet mee rijden en niet mee fokken.

Oh had die merrie KS?
Dan is 26k opeens veel ipv weinig... ligt natuurlijk ook aan de gradatie etc. Maar zou het ook niet willen hebben idd.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:21

De rapport zegt 1 op de rug, maar als je de foto’s bekijkt zie je twee vervels tegen elkaar liggen. Afbeelding

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:19

s0173957 schreef:
Wat vinden jullie van de verkoopsprijs van de NMK-merrie op de KWPN online veiling?
26k (weliswaar + btw en veilingskosten, maar ze is naar Zweden dus de btw valt al weg).

Ik vind dat voor een merrie, waarvan je toch mag uitgaan dat die bovengemiddeld goed is, anders loopt ze niet op de NMK, niet bijster veel...

De BTW wordt alleen verlegd als het een bedrijf is. Anders betaald de koper gewoon de Nederlandse BTW.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:40

Tuurlijk is dat een bedrijf...

Ivm KS... er is nog altijd geen statistisch bewijs dat er echt een significante klinische relevantie is. Is weer zoiets dat enorm wordt opgeklopt om de fokker / verkoper een kl**t af te trekken, zoals wij zo plastisch uitdrukken.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:59

Met KS is er inderdaad echt teveel voor betaald.
Phonix schreef:
De rapport zegt 1 op de rug, maar als je de foto’s bekijkt zie je twee vervels tegen elkaar liggen. [ Afbeelding ]

Is die kwaliteit van die foto nou ook gewoon zo ruk? Geen idee hoor.

Gezien er met enige regelmaat paarden operaties ondergaan ivm KS, zou ik niet zo stellig zijn om te zeggen dat er geen klinische relevantie is. Een operabele of gunstige OCD verlaagd de waarde al, lijkt me logisch dat een fout op de röntgen dat ook zou doen.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:02

Ja, de foto’s waren voor de rest ook niet top. Ik weet niet hoe dat werkt bij zo een auction, of je ze opnieuw mag doen.

Natuurlijk lopen er paarden met KS in de topsport, maar er zijn ook een heleboel naar de slachter gegaan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:03

s0173957 schreef:
Tuurlijk is dat een bedrijf...

Ivm KS... er is nog altijd geen statistisch bewijs dat er echt een significante klinische relevantie is. Is weer zoiets dat enorm wordt opgeklopt om de fokker / verkoper een kl**t af te trekken, zoals wij zo plastisch uitdrukken.

Nou ik denk zeker dat er klinische relevantie is dus ik wil er niet mee fokken. Rijden zou nog kunnen om te proberen maar dan alleen als ik hem zelf gefokt had en hem toch al had. Kopen doe ik het nooit. Je hebt met gezonde paarden al genoeg ellende en risico, dan hoef ik er geen KS bij. En ik fok alleen met een gezonde merrie.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:39

Nog een bedankt voor de tips een paar weken terug voor de 21 jarige merrie die ik niet drachtig kreeg. Ze heeft uiteindelijk een week bij van de Uytert gestaan en is nu drachtig van Scaramouche! Heel blij dat het toch gelukt is.

Van haar dochter verwacht ik deze of volgende week nog een veulen van Denver

Afbeelding

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:28

Leuk! Heel benieuwd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:32

Phonix schreef:
Ja, de foto’s waren voor de rest ook niet top. Ik weet niet hoe dat werkt bij zo een auction, of je ze opnieuw mag doen.

Natuurlijk lopen er paarden met KS in de topsport, maar er zijn ook een heleboel naar de slachter gegaan.

In Zweden hechten ze niet zoveel waarde aan rontgenlogische foto's als hier in NL, klinisch is daar het belangrijkste. Heb er een hoop met "afwijkingen" naar Zweden zien gaan waarbij sommige ook gewoon succesvol in de sport liepen die hier geen klap meer waard waren. (vol ocd oid)

Fijn dat het gelukt is Loulou!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:54

Elisa2 schreef:
Phonix schreef:

In Zweden hechten ze niet zoveel waarde aan rontgenlogische foto's als hier in NL, klinisch is daar het belangrijkste. Heb er een hoop met "afwijkingen" naar Zweden zien gaan waarbij sommige ook gewoon succesvol in de sport liepen die hier geen klap meer waard waren. (vol ocd oid)

Dan ken je een ander zweden dan waar ik woon. :=
Hier moeten zelfs de goedkope manege en recreatie pony's van een paar duizend euro al perfect zijn op foto's.

Paarden en pony's zijn alleen in Nederland spotgoedkoop vergeleken met Zweden (niet voor niets dat ik alles in Nederland koop, in zweden voor dezelfde dieren was ik minimaal 4x zoveel kwijt geweest). Maar in zweden zijn zelfs de paarden met bemerking nog steeds duur.

Kissing spines operatie is in zweden uitgevonden en wordt hier ook veel gedaan. Dus voor de sport is het voor zweden heel goedkoop inclusief operatie, voor zo'n merrie.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:56

loulou schreef:
Nog een bedankt voor de tips een paar weken terug voor de 21 jarige merrie die ik niet drachtig kreeg. Ze heeft uiteindelijk een week bij van de Uytert gestaan en is nu drachtig van Scaramouche! Heel blij dat het toch gelukt is.

[ Afbeelding ]

Gefeliciteerd!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:24

loulou schreef:

[ Afbeelding ]

Mooi dat het gelukt is!

En leuk misschien wel een bonte Denver! Spannend

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:06

Quir schreef:
Elisa2 schreef:

Dan ken je een ander zweden dan waar ik woon. :=
Hier moeten zelfs de goedkope manege en recreatie pony's van een paar duizend euro al perfect zijn op foto's.

Paarden en pony's zijn alleen in Nederland spotgoedkoop vergeleken met Zweden (niet voor niets dat ik alles in Nederland koop, in zweden voor dezelfde dieren was ik minimaal 4x zoveel kwijt geweest). Maar in zweden zijn zelfs de paarden met bemerking nog steeds duur.

Kissing spines operatie is in zweden uitgevonden en wordt hier ook veel gedaan. Dus voor de sport is het voor zweden heel goedkoop inclusief operatie, voor zo'n merrie.

Oja? Nou misschien is het dan veranderd in de loop der jaren. Maar ik weet wel dat de grootste handelaar ze nog altijd koopt waarbij ze vooral klinisch goed en braaf moeten zijn. Die zit in het Zuiden, wellicht een andere markt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:36

loulou schreef:

[ Afbeelding ]

Wat goed! Gefeliciteerd! Is de moeder ook bont? Dus kans op een bonte Scaramouche?

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:39

Loulou; gefeliciteerd! Leuk hoor dat het gelukt is!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:35

Suzanne F. schreef:
loulou schreef:

[ Afbeelding ]

Wat goed! Gefeliciteerd! Is de moeder ook bont? Dus kans op een bonte Scaramouche?

Ja klopt! Duimen voor een bonte Scaramouche :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:34

Oooh wat leuk!