Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:20

s0173957 schreef:
Maar Anky reed die dan ook gewoon niet omdat ze wist dat zij er dan niet alles uit kon rijden. Renate probeert dat wél en dat is mijn inziens niet optimaal voor de paarden.

Maar kom, we gaan Renate nu toch niet op dezelfde hoogte zetten als een Emmelie Scholtens, Lottie Fry, Kirsten Brouwer, HP Minderhoud, ... niet qua GP maar ook niet qua jonge paarden.

Nee, daar is ze nog niet inderdaad..maar wel goed op weg denk ik. :) Wellicht helpt lessen bij een andere instructeur ook wel.

Heb haar niet live gezien FF maar kort in de rug is me ook niet echt opgevallen.

Afbeelding
Deze foto lijkt alweer heel anders.

Suzanne F.

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:26

Wat een ruige merrie!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:40

Ik vind het wel een handig selectiecriterium.. als Renate erop durft zal het geen heel vervelende hengst zijn en dus bruikbaar als ik een veulen voor mezelf wil fokken (ik ben ook geen held en niet handig met hele scherpe paarden).
Maar eerlijk gezegd is het wel eens jammer dat ze vanuit angst er teveel aan het hoofd vasthoudt op shows etc, dan zie je ze niet optimaal.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:22

Dat is de reden dat ik extreme niet wilde gebruiken omdat ik bij Renate echt angst in de ogen zag tijdens het rijden. Ik zocht toen een brave hengst en ze had er toen de handen vol aan. Misschien valt het wel mee maar ik had toen een streep door hem gezet.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:56

Dat is de reden dat ik hem juist wel gebruikte. Kijk op een show of wedstrijd met entourage in het dekseizoen lijkt me heftiger dan gewoon thuis trainen of normale wedstrijden. Thuis heeft ze hem fijn op weten te leiden anders was ze niet zo hoog geëindigd en reed de testruiter er niet zo mee weg.
Terwijl de scherpe of lastige paarden zij thuis ook niet zal rijden.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:16

Die keer dat ze angstig keek en handen vol had was thuis. Daarentegen kan hij wel super lopen maar heb zelf teveel meegemaakt waardoor ik niet voor hem durfde te kiezen omdat ik het veulen zelf zou houden.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:24

Het enige wat ik wel zag op de Pavo Cup was dat Simone heb naar voren wilde, maar hij was zeer traag. Ik heb helemaal geen problemen met Renate en zie haar liever rijden dan sommige andere bekende Nederlanders, maar ik denk dat Extreme beter tot zijn recht zou komen bij een ruiter die meer aan durft te rijden. Maar ja, heb ze dat nodig? Aangezien hij net de Pavo cup heb gewonnen..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:02

Dat ligt er denk ik aan, als dit staken niet opgelost wordt of erger wordt dan is het eeuwig zonde..en vond hem zelf wel echt veeeeel beter lopen toen ze hem eindelijk los liet aan de voorkant.

Wat betreft hengsten, sommige zijn veel hengst terwijl hun nakomelingen wel braaf zijn en andersom gebeurd ook. Volgens mij geeft het meer info als de eerste nakomelingen zo'n beetje onder het zadel en op de keuringen komen wat ze vererven qua karakter.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:16

kiko schreef:
Dat is de reden dat ik extreme niet wilde gebruiken omdat ik bij Renate echt angst in de ogen zag tijdens het rijden. Ik zocht toen een brave hengst en ze had er toen de handen vol aan. Misschien valt het wel mee maar ik had toen een streep door hem gezet.

Ik heb het juist ook andersom. Als Renate hem rijd, dan zal het nooit echt een rotbok zijn. Renate is gewoon wat angstiger (en dat maakt je in mijn ogen geen minder goede ruiter), dus die rijd de bravere paarden. En ook bravere paarden kunnen een keer wegspringen of staken, en daar mag je dan als ruiter ook best wat angstiger bij kijken. Zou ik ook doen :D :o
En in mijn ervaring zijn de Extreme veulens ook allemaal prettige, mensgerichte en vriendelijke veulens. Hoe ze onder het zadel gaan zijn moet natuurlijk nog blijken.

Als die spanjaard, Gerrel of Diederik ofzo erop zit is dat niet voor niks. Die krijgen vaak de lastigere paarden te rijden. En dat maakt die ruiters óók weer goed omdat ze daar mee om kunnen gaan. Het lijkt me helemaal geen schande als je als ruiter een voorkeur hebt voor bepaalde paarden.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:22

Ja helemaal mee eens.
Overigens werkt het andersom nket, niet ieder paard bij Diederik of Gerrel is een rotbok. Livius bijv stond eerst bij Gerrel en was echt mega braaf (beetje diesel) en Las Vegas schijnt als jonge hengst ook super braaf te zijn geweest in de opleiding. Hoe hij nu met wat meer druk erop is weet ik niet.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:48

Ja daar heb je zeker gelijk in GJ9. Maar als Renate erop zit dan weet je zéker dat het een hengst is met een prima karakter. Daar is ze zelf ook heel open in.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:50

Helemaal eens met Carola. Als Renate een hengst rijdt dan is dat voor mij een pré. Zulke paarden hebben we echt nodig. En die selectie maak ik al in het v.o. Wat een kwaliteit liet Extreme toe al zien en dat is nog dubbel en dwars bevestigd door Simone!!
Gewoon opletten, luisteren, lezen en kijken.
Nu hadden er toch veel meer nakomelingen van Jameson mee moeten doen voor te top? Waar zijn al die talenten? Hoe werd die hengst niet opgehemeld? En wat te denken van de honderden merries die niet heel braaf zijn en ook nog wel eens een gezondeidskwaaltje meenemen en nu maar in de fokkerij verdwijnen! We hebben het met de hengstenselectie vaak over de moederlijn. Terecht. Maar de vaderlijn mogen we zeker niet vergeten. Met hengsten als Las Vegas en Rome heb ik niet een heel goed gevoel,ook vanwege de m.v. en m.m.v.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:57

Ik vind Extreme echt een fijne hengst, heb hem ook vaak daar op stal gezien en het is echt een fijn paard. Denk iets gevoeliger op een bepaalde manier dan Just of Johnny. Die nemen het over en geven een stukje extra als de ruiter wat zenuwachtig wordt, hij gaat er iets meer in mee. Maar dat maakt het zeker geen lastig paard.

Zie ze ook graag zo, de kwaliteit laat hij alsnog zien. Onder Simone en Daniel was hij toen mega met overrijden, maar hij laat met Renate ook genoeg zien. Vind het echt een hengst met kwaliteit en ook wel een vaderdier. Dat is een stukje gevoel die ik al vanaf het begin bij hem heb.

En ik denk dat we ook niet moeten vergeten dat Renate echt een hele lelijke val heeft gemaakt een paar jaar terug van een andere hengst waarbij ze ook in haar gezicht getrapt is, die val was echt heel heftig, dus begrijp ook wel dat dat altijd een beetje in je hoofd blijft zitten.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:08

Mij hoor je niet zeggen dat Renate niet kan rijden. Ik weet dat zij de brave rijdt. En zij is daar inderdaad open over. Ik ben altijd heel erg weg geweest van Extreme. Hij kan geweldig lopen. En weet nu dat hij fijne veulens geeft. Misschien dat ik ooit nog wel een keer met hem dek. Ik heb tot nu toe geen spijt van mijn keuze. Heb een hele lieve en knuffelige jaarling hengst waar ik erg blij mee ben. De tijd zal het zien of ik de juiste keuze heb gemaakt.
Het is dat Just Wimphof niet bij mijn merrie paste want die heeft echt een fijn karakter.
Ik ben zelf een paar keer fiks gevallen waardoor ik het karakter heel belangrijk vond en heb toen op de hengstenkeuring gekeken hoe de jonge hengsten daarop reageerde. Het is een momentopname dus lastig en was voor mij ook de eerste keer dat ik een veulen ging fokken dus ben mijn gevoel achterna gegaan.
Ik dacht op dat moment dat Extreme niet de juiste was voor mij maar ik vind hem nog steeds geweldig!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:55

Ik zou er gerust mee fokken. Fijn dier en mooi bloed.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:02

c_alsemgeest schreef:
Ik vind Extreme echt een fijne hengst, heb hem ook vaak daar op stal gezien en het is echt een fijn paard. Denk iets gevoeliger op een bepaalde manier dan Just of Johnny. Die nemen het over en geven een stukje extra als de ruiter wat zenuwachtig wordt, hij gaat er iets meer in mee. Maar dat maakt het zeker geen lastig paard.

Zie ze ook graag zo, de kwaliteit laat hij alsnog zien. Onder Simone en Daniel was hij toen mega met overrijden, maar hij laat met Renate ook genoeg zien. Vind het echt een hengst met kwaliteit en ook wel een vaderdier. Dat is een stukje gevoel die ik al vanaf het begin bij hem heb.

En ik denk dat we ook niet moeten vergeten dat Renate echt een hele lelijke val heeft gemaakt een paar jaar terug van een andere hengst waarbij ze ook in haar gezicht getrapt is, die val was echt heel heftig, dus begrijp ook wel dat dat altijd een beetje in je hoofd blijft zitten.

Ja, zo´n heftige val blijft zeker in je hoofd zitten. En als moeder word je toch ook wel heel wat voorzichtiger dan voor je moederschap. Dus ook dat kan zeker meespelen.
Ik zie in Extreme ook echt een vaderdier. Ik denk dat hij veel goeds gaat brengen.

Van Jameson nakomelingen zie je nu inderdaad veel te weinig positiefs terug.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:02

In het V.O is vaak al heel goed te zien welke ruiter welke hengsten rijdt en waarom.

Ik wist niet dat Renate die val heeft meegemaakt, maar ik begrijp haar angst heel goed. En inderdaad is niet ieder paard bij die andere mannen gelijk een rotbok. Van Las Vegas hoor ik goede dingen in ieder geval over het karakter van zijn nakomelingen. Rome lijkt me niet zo makkelijk..maar of dat door zijn karakter of het hengst zijn komt dat weet ik niet.

Ik denk wel dat het heel belangrijk is om goede en fijne karakters te fokken, paarden waar amateurs ook lekker mee kunnen rijden zonder gevaar voor hun leven enzo.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:06

Helemaal mee eens Elisa. De trend is ook steeds meer dat juryleden vriendelijk gereden en ontspannen paarden in de ring willen zien, dan moet dat wel kúnnen met een paard. Ik denk dat paarden zoals Extreme, maar ook McLaren (zie McMary!) en Fiji daaraan bij kunnen dragen. Die geven gewoon een heel prettig en vriendelijk beeld om naar te kijken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:09

Mee eens, denk dat de hengst Ozzy daar ook wel bij mag..misschien niet spectaculair maar wel heel bewerkbaar en gewoon fijn te rijden. Uiteindelijk heb je veel meer aan zulke karakters dan aan perfect gebouwde of bewegende paarden. (oke het mooiste is als ze het beide hebben natuurlijk :D )

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:18

Is er hier iemand die eigenlijk per direct een opfok plekje zoekt voor een Merrieveulen?

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:18

Ja zeker, dat is ook een goed voorbeeld. Ozzy was in het verrichtingsonderzoek al een heel prettig en vriendelijk dier om naar te kijken onder het zadel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:29

Ik wist niet van het ongeluk van Renate. Was dat een jonge hengst?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 46 min geleden

Ik vind die Ozzy zo sympathiek. Ik denk dat de ruiters ook wel blij zijn dat ze bij bijvoorbeeld een hengstenshow niet meer met hang, wurg en vlieg werk de bak door hoeven.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 17 min geleden

Wat vinden jullie van de verkoopsprijs van de NMK-merrie op de KWPN online veiling?
26k (weliswaar + btw en veilingskosten, maar ze is naar Zweden dus de btw valt al weg).

Ik vind dat voor een merrie, waarvan je toch mag uitgaan dat die bovengemiddeld goed is, anders loopt ze niet op de NMK, niet bijster veel...