Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 23:51

Hoeft toch geen probleem te zijn? De postduif moet iets verder vliegen maar verder goed te doen.

En verder ook de beste wensen aan iedereen. Dat het een goed jaar met mooie en gezonde veulens mag worden.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 00:05

Hij is weer thuis in Heerewaarden.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 01:05

Fijn dat vivaldi weer thuis is.

Misschien wil ik hem wel gebruiken op 1 van mijn merries.
Mijn andere merrie heeft al vivaldi bloed.
Dat is een le vivaldi x sunny boy voor haar moet ik nog een hengst uitkiezen.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 04:42

Ik twijfel ook nog steeds om een keertje te fokken, het kriebelt wel heel erg. Achteraf gezien had ik het beter afgelopen jaar al kunnen doen :o Had zonder dat ik het als zodanig herkende al een paar maanden last van koliekaanvallen (ben je teveel met paarden bezig als je dit soort dingen zelf ook al krijgt?). Deze week kwam alles ineens in een stroomversnelling terecht omdat de pijn helemaal niet meer wegging, mijn galblaas bleek ontstoken te zijn en is er afgelopen ochtend met spoed uitgehaald. Ben alleen nog veel zieker uit de operatie gekomen dus ik verwacht de komende weken nog niet zoveel te kunnen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 10:09

Feanyth schreef:
Hallo allen,

Mag ik jullie discussies volgen?
Ben al een tijdje aan het puzzelen welke hengst ik ga gebruiken voor mijn merrie. Daardoor kwam ik in deze topic terecht.

Vind mega interessant in ieder geval.

Natuurlijk mag dat. :)

Laurie, dat klinkt pijnlijk..beterschap!

s0173957

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 10:40

Nogmaals beterschap gewenst Laurie!!

Als ik morgen moest laten dekken werd het Blue Hors Fortron maar op 3 maanden tijd kan er nog veel veranderen natuurlijk :P

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 11:13

Dankjewel!

Aan de andere kant; ik heb nu wel alle tijd van de wereld om een hengst uit te zoeken :7

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 13:03

s0173957 schreef:
Als ik morgen moest laten dekken werd het Blue Hors Fortron maar op 3 maanden tijd kan er nog veel veranderen natuurlijk :P

Interessante hengst inderdaad! Ben sowieso een beetje aan het kijken naar For Romance en zijn nakomelingen. Maar My Blue Horse Santiano spreekt mij ook erg aan met zijn uitstekende galop.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 13:17

Ik ben heel tevreden van mijn FR nakomelingen. Verwacht er dit jaar weer eentje.

https://youtu.be/SPS1U_hry70
De grootste van de twee is de FR.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 13:18

Ik vraag me nog steeds af of onze merrie drachtig is, omdat de laatste scan zo vaag was. Ze gedraagt zich er verder wel naar. Drachtig is ze wat heftiger. Dierenarts: 'Ja, ze is drachtig, maar ik kan het veulen niet op beeld krijgen, omdat ze 3 maand drachtig is ipv 2.' Maar ze was toen toch echt 2 maand drachtig. Langer kon niet. Ze is 1x geïnsemineerd op 22 juli. Ik kan misschien beter gaan scannen bij mijn 'eigen' kliniek om onduidelijkheid te voorkomen. }:0

We wachten nu eerst af, want ze is nog láng niet uitgerekend. Het is voor ons wellicht verstandig om een jaartje over te slaan, omdat we nu zo laat in het seizoen zitten. Welke overwegingen hebben jullie daarbij? Wanneer wordt het te laat om meteen weer te dekken?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 13:37

misterA schreef:

Misschien is hij wel interessant voor mijn Elite Sport merrie v. Ultimo x Rosenkavalier. Hij wordt natuurlijk nu best op leeftijd en deze moederlijn is wel helemaal vrij.

De Trafalgar gaat in de sport zoals het er nu uitziet.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 14:09

janderegelaa schreef:
misterA schreef:

Misschien is hij wel interessant voor mijn Elite Sport merrie v. Ultimo x Rosenkavalier. Hij wordt natuurlijk nu best op leeftijd en deze moederlijn is wel helemaal vrij.

De Trafalgar gaat in de sport zoals het er nu uitziet.

Dat is bij mij juist het probleem. Mijn merries zijn níet vrij van Vivaldi. ;)
Ik zou er geen minuut over nadenken, Jan.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 14:49

Ik zou het ook wel heel erg graag willen. Maar heb er wel eens eerder een merrie niet drachtig van gekregen en de mijne is ook al 19.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 15:08

Is zijn vruchtbaarheid verbetert door de loop van de jaren of nog steeds slechte bevruchter

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 16:23

[***] schreef:
Is zijn vruchtbaarheid verbetert door de loop van de jaren of nog steeds slechte bevruchter

Dat is op zich niet verbeterd. Wel het dekmanagement. In die zin dat wordt geadviseerd om de merrie op het station te insemineren, dus er echt bovenop zitten. Vorig jaar was hij niet vers beschikbaar maar daarvoor en ook in Denemarken waren de resultaten niet slecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 16:49

Ik zou er wel een merrie voor hebben maar ik dek ze liever thuis. Helemaal die met veulen aan de voet
Mijn ervaring is dat het thuis eigenlijk altijd raak is en ergens anders juist niet altijd

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 16:52

Elisa2 schreef:
Feanyth schreef:
Hallo allen,

Mag ik jullie discussies volgen?
Ben al een tijdje aan het puzzelen welke hengst ik ga gebruiken voor mijn merrie. Daardoor kwam ik in deze topic terecht.

Vind mega interessant in ieder geval.

Natuurlijk mag dat. :)

Laurie, dat klinkt pijnlijk..beterschap!

Thanks.

Ben ook intensief aan het oriënteren voor mijn Andretti x Gribaldi merrie. Had leuk lijstje dacht ik, maar de reactie van de inspecteur op mijn fokadvies aanvraag bevestigde maar 1 hengst van mijn lijstje.

Had zelf Mamorkus, Kjento, For Ferrero en Bloomberg in gedachten.
De inspecteur kwam met Mamorkus, Ladignac, Mowgli, Joop TC, Kyton en Las Vegas.

Gezien eerste keer dekken is van mijn merrie valt voor mij persoonlijk Mamorkus op moment af. Die is namelijk alleen via diepvries nog beschikbaar. Wel erg jammer.

Ladignac en Mowgli spreken me wel aan.

Makkelijk vind ik het niet. Zoveel hengsten om uit te kiezen. Genoeg hengsten die naar mijn idee beschikbaar zijn die de punten die ik wil verbeteren ook kunnen verbeteren.

Wat vinden jullie van de huidige doorgewezen selectie?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 17:16

[***] schreef:
Ik zou er wel een merrie voor hebben maar ik dek ze liever thuis. Helemaal die met veulen aan de voet
Mijn ervaring is dat het thuis eigenlijk altijd raak is en ergens anders juist niet altijd

Alles thuis lijkt mij ook ideaal, maar ik krijg hier niemand aan huis.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 17:49

Hoezo niet Lorette?

Ik heb ook sterk de voorkeur aan alles thuis doen, zéker als ze een jong veulen aan de voet hebben.

Faenyth: waarom komt Mamorkus alleen via diepvries? Bloomberg is niet mijn type paard, ik snapte er ook niks van dat hij de meeste punten kreeg. Eigenlijk word ik van alle hengsten die je noemt niet heel warm, alleen Las Vegas vind ik wel erg aansprekend. Jammer dat hij zo idioot groot is, dat is mij wel een beetje té.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 17:56

Ik wil mijn merrie niet meer bij Joop hebben, die dierenarts daar wat gedoe mee gehad. daarnaast is hele dagen op het hok met veulen ook verre van ideaal.

Ik ben er verder nog lang niet uit, vind mansion en McLaren interessant..

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 17:56

Hier doen we ook alles thuis. Met veulen aan de voet doe ik ze echt niet graag weg.
Zonder veulen tot daar aan toe...

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 17:58

Leuk hoor, zo'n lijstje van "de inspecteur" Wat heeft deze deskundige eigenlijk aan nakomelingen gezien van deze hengsten. Een inspecteur heeft helaas ook geen voorkennis hoe een hengst gaat vererven.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 18:06

Krijg je behalve namen ook nog informatie waarom deze hengsten aansluiten?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 19:41

Die ervaring heb ik ook Janne. Dit jaar 2 elders gedekt, 1 was drachtig en was bij thuis komst helemaal niet drachtig... Andere niet drachtig geraakt :\

Ik heb voor 2 wel een zo goed als zeker keuze gemaakt. Wacht ook nog even wat jonge hengsten en de nog te geboren worden veulens af.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 19:44

Ik ben ook nog aan het uitkijken. Zoek een hengst die een actief achterbeen + goed front geeft. Iemand suggesties?